Marktonderzoek?

1
Aangezien wij een zeer uitgebreid clienteel hebben vroeg ik mij af of het niet beter is om eens een grondig marktonderzoek te laten doen van waar het meest potentieel zit.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee :?: Ik heb dit namelijk nog nooit laten uitvoeren en weet dan ook niet waar ik terecht kan, wat ik er mag van verwachten en wat het totale kostenplaatje zou kunnen zijn.
Trotse eigenaar van https://www.koffiemakers.be

Re: Marktonderzoek?

4
Voordat je de markt opgaat voor een marktonderzoek, kun je beginnen met een vooronderzoek: wat kun je allemaal afleiden uit je orderportefeuille? In bestellingen en klantgegevens ligt vaak een schat aan informatie voor het oprapen.

Ik heb mijn database bijvoorbeeld zo ingericht dat ik man/vrouw-verschillen per leeftijdsklasse in verkoopcijfers kan terugvinden. Ik kan ook dieper graven naar bijvoorbeeld bestelmoment, geografische locatie en user agent (browser, besturingssysteem, enzovoort). Iemand die een beetje handig is met SQL, moet dergelijke gegevens uit je database kunnen halen.

Meten is weten... maar iets dat je al weet, moet je niet meten.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Marktonderzoek?

5
Ward schreef:Voordat je de markt opgaat voor een marktonderzoek, kun je beginnen met een vooronderzoek: wat kun je allemaal afleiden uit je orderportefeuille? In bestellingen en klantgegevens ligt vaak een schat aan informatie voor het oprapen.

Ik heb mijn database bijvoorbeeld zo ingericht dat ik man/vrouw-verschillen per leeftijdsklasse in verkoopcijfers kan terugvinden. Ik kan ook dieper graven naar bijvoorbeeld bestelmoment, geografische locatie en user agent (browser, besturingssysteem, enzovoort). Iemand die een beetje handig is met SQL, moet dergelijke gegevens uit je database kunnen halen.

Meten is weten... maar iets dat je al weet, moet je niet meten.
Eensch! Begin bij je eigen klantenbestand en kijk of je hierin patronen kunt ontdekken.

Graag wil ik je wijzen op twee blogs op Webanalisten.nl over het gebruik van de BI-tool Tableau:
http://www.webanalisten.nl/the-tableau- ... an-tableau
http://www.webanalisten.nl/the-tableau- ... uittableau

Vooral de case van Vodafone in deel 2 is erg interessant. Vodafone heeft vanuit hun eigen data de informatie gevonden dat 2 topverkopers verantwoordelijk waren voor 80% van de verkopen. Ze hebben vervolgens hun 2 topverkopers gevraagd de andere verkopers een training te geven.

Misschien een beetje off-topic maar zo'n inzicht zou je ook uit je eigen klantenbestand kunnen halen. Tableau is vrij duur, maar als je klantenbestand in een SQL-database zit kun je die database gratis raadplegen :-).

Succes!

Adriaan
Met Impactful.nl ben ik beschikbaar voor freelance online marketing opdrachten. Lees mijn blog over Enhanced Ecommerce.