Social Media Content Marketing, wat doen jullie ermee?

1
Vanmiddag besteed aan wat research naar Social Media Content Marketing. Binnen een paar weken gaat mijn webwinkel dan echt online. Nu voor 90% klaar en bezig met alles tip-top in orde te krijgen! Hier hoort natuurlijk social media ook bij, ik heb al een facebook pagina die ik redelijk actief gebruik. Maar een stukje sturing mist nog. Nu ben ik op het punt gekomen dat social media een grotere rol gaat spelen richting de opening van de webwinkel. En moet ik gaan bepalen hoe ik de verschillende social media pagina's wil inzetten, welke toon te gebruiken etc.

Wie van de leden hier is redelijk serieus bezig met content marketing en social media? Gebruiken jullie ook content kalenders of programma's om jullie hierin te ondersteunen? Stellen jullie ook een budget beschikbaar voor facebook? En zie je hier ook duidelijke resultaten in terug? En hebben jullie voor mij, en anderen, nog goede links naar sites/blogs over social media en content marketing?

Zelf ga ik Facebook, Twitter en Pinterest gebruiken, daarnaast staat er ook een Blog in de planning. Kwa blog moet ik nog even kijken hoe ik dat ga doen, integreren in de website, of apart, en op welke manier ik de blog ga gebruiken. Mijn doel is om social media te gebruiken om leuke, interessante en inspirerende content te brengen, en mensen te binden aan mijn bedrijf. Dus niet alleen maar updates over nieuwe collecties en nieuws, maar inspirerende posts m.b.t. outfits samenstellen, combineren, lifestyle, festivals. Maar ook content om interactief met de followers te kunnen spreken. Dat er naar ze geluisterd wordt, en een gevoel krijg dat ze echt worden betrokken bij mijn bedrijf. Niet alleen maar puur alleen op mijn eigen bedrijf gericht. Dit is volgens mij ook een verkeerde insteek als je social media gebruikt. Met als uiteindelijke doel wel meer verkopen in mijn webwinkel, maar dit is een kwestie van momentum opbouwen. Ben nu bezig alles uit te werken, en te bepalen welke categorieën ik bij welke social media ga gebruiken. Facebook wordt de main focus, omdat het beide tekst en visueel is, en de andere social media gebruik ik alleen voor bepaalde categorieën content (bv pinterest voor foto's van nieuwe collecties/kleding, outfit combo's, maar bv niet voor updates als we op een festival te vinden zijn. Daar is facebook en twitter beter voor geschikt). Zou ik zo goed op weg zijn?
Looks Like Vintage, webwinkel in 40s, 50s en 60s kleding!...::...Looks Like Vintage op Facebook

Re: Social Media Content Marketing, wat doen jullie ermee?

2
Enige hele duidelijke resultaat wat ik zie met Facebook is dat mensen je alleen volgen i.v.m. de winacties, een kleine groep echt vanwege wat je verkoopt en dat wil weten en verder weinig. Ik zie het ook bij veel collega's die juist nog meer acties doen en heel veel volgers hebben door die acties, maar niet door wat ze echt te bieden hebben. Het is ook moeilijk om een goede winnaar te kiezen bij zo'n actie, omdat ik dan juist voor de persoon wil gaan die geen winactie-account heeft.

Twitter vind ik wel beter en ik merk daar meer dat als ik reclame maak voor een actie (dus bijv. geen verzendkosten boven een bepaald bedrag) dat daar gebruik van wordt gemaakt.

Als je budget vrij maakt ervoor zou ik vooral voor bloggers gaan in je doelgroep, waarbij je kunt samenwerken en een winactie kunt organiseren. Daar krijg je vaak ook nog hele leuke reacties op, ben altijd blij om de reacties van bezoekers te lezen die enthousiast zijn en je shop opslaan bij favorieten om er een keer te bestellen.

Re: Social Media Content Marketing, wat doen jullie ermee?

3
Ik wil juist weinig win-acties gaan doen. Omdat je daar inderdaad gewoon niet volgers mee krijgt die ook echt je bedrijf volgen of geïnteresseerd zijn in je product. Daarnaast zijn ze nog steeds tegen de regels. Tuurlijk ik zal af en toe weleens een share-like-win actie ofzo opzetten. Maar alleen bij mijlpalen.

Mijn product is kleding, schoenen en accessoires geïnspireerd op de 40s, 50s en 60s. Dus wel gericht op een specifieke doelgroep. Hier kan je visueel en kwa lifestyle/fashion wel veel mee doen om leuke en ook interactieve content mee te gaan maken.

Kwa bloggers doel je dan op dat bloggers op hun eigen blog iets van mij gaan verloten, of een artikel over mijn webshop en/of producten gaat zetten? Hier ben ik ook al eens wat mee bezig geweest om over te lezen. Maar ook hier is het moeilijk goede informatie over te vinden. Plus nog moeilijk om bloggers in NL te vinden die in mijn doelgroep/fashion niche valt.
Looks Like Vintage, webwinkel in 40s, 50s en 60s kleding!...::...Looks Like Vintage op Facebook
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Social Media Content Marketing, wat doen jullie ermee?

5
Ik ga ook zeker voor de lange termijn ;). Heb er zowieso ook echt zin in om het te gaan gebruiken. En vind het daarnaast een goede manier om ook in contact te komen met (potentiële) klanten op een meer persoonlijke manier. Ideeën genoeg, nu nog bezig om alles wat concreter te maken, en om te zetten in goede content voor facebook. Ook wel een beetje stressvol omdat volgende week de webwinkel ook open gaat, en ik het hele weekend geen computer meer tot m'n beschikking heb. Wordt nog hard werken de komende 2 dagen!
Looks Like Vintage, webwinkel in 40s, 50s en 60s kleding!...::...Looks Like Vintage op Facebook

Re: Social Media Content Marketing, wat doen jullie ermee?

6
Hoi Hilda,

Als eerste mijn complimenten voor je website. Ziet er echt cool uit.

Ik ben het helemaal met jullie eens over die deel en win akties.
Ik heb dat in het verleden ook geprobeerd met een van mijn websites. De likes welke ik er bij kreeg waren ongelooflijk, maar waren ze waardevol? Nee absoluut niet.

Ik ben me toen wat meer gaan verdiepen in de marketing tools die er zijn voor bijvoorbeeld Facebook en dat werkt een stuk beter aangezien je dan echt gericht kun adverteren en zoeken naar voor jou waardevol publiek.

Dat is het publiek dat jou conversie brengt en niet op zoek is naar iets om te winnen.

PM me als je wilt weten welke programma`s je daarvoor kunt gebruiken.

http://www.richarddeboer.net

Re: Social Media Content Marketing, wat doen jullie ermee?

7
Content Marketing is een lange termijn vorm van Marketing, én een erg mooie basis.
Desalniettemin, laat het resultaat even op zich wachten (doordat google je moet gaan indexeren), dus haken mensen snel af... Niet doen!

Advertising is tijdelijk en als je er geen centjes in stopt, stopt het direct. 0% meer aanwezig.
Ik geloof er persoonlijk niet zo in. (Het kan een boost opleveren, maar de kwaliteit van het geleverde bezoek, mwah, valt vaak erg tegen)

Het mooie aan content is, is dat het online blijft (als je het online houdt tenminste :wink:), en dat is ook weer goed voor je SEO. Al bekend met de vele online tools voor SEO? Bloggen gebeurt vaak via blogger, tumblr, wordpress etc. Voor deze laatste kun je gebruik maken van Yoast http://yoast.com/articles/wordpress-seo/, die het je enorm simpel maakt om seo te schrijven.

Je zult zien, als je het bijhoudt, dat je al na 10 dagen een stijging zal zien in organisch bezoek.
Wellicht ook wel zo handig, want anders schrijf je maar om te schrijven. Slim schrijven, is waar het om draait!

Qua Social, is timing idd belangrijk. Je kan in Facebook zien, wanneer je doelgroep het meeste actief is. (Bij mij 18.00 - 0.00). Zorg dan dat je DAN je content deelt.
Wat ook goed helpt, is om allerlei concurrenten te volgen binnen je pages en daar content te delen. *Daar zit immers je doelgroep ook. Dus NIET spammen, maar subtiel reageren, en wellicht iets delen. Begin eerst maar met reageren/liken.

Vele social media kanalen maken het mogelijk om te schedulen, dus doen dat ook. Zorg dat je molen 24/7 draait met 3 - 5 berichten per dag. Als je weinig in social media stopt, krijg je er ook weinig uit ;-).
Bij elke plaatje etc, dat je post kun je ook een subtiele hint plaatsen als:

"Interesse in ...., kijk dan eens op onze website http://www... "
"Bezoek ons op http://www......

Etc

Nu heb ik het hierboven vooral over het zenden van content, maar de interactie als gevolg hiervan is minstens zo belangrijk. Zie wat mensen liken/sharen/reageren. Ga er op in, pas je verhaal er op aan, en evalueer tot perfectie.

Ik kan nog wel uren doorgaan, haha, maar ik laat het eerst maar even hierbij.

ps: heb enorm snel getypt, dus als er een spelfoutje in zit, my bad :)

Ps: Blog voor content marketing? --> http://announce.ly/blog/
Wij helpen u graag aan loyale klanten en meer omzet http://Announce.ly

Re: Social Media Content Marketing, wat doen jullie ermee?

8
Bij http://www.championhelmets.com verkopen we replicahelmen van Valentino Rossi etc en onze doelgroep zijn motorrijders. Motorrijden heeft een zeer belangrijk social element omdat motorvrienden over het algemeen met elkaar in contact staan met social media.

Afgelopen jaar hebben wij een actief Facebook beleid gevoerd en het resultaat is een community met 33000 leden! We zetten er ook wel eens een promotie op maar proberen het social media kanaal eigenlijk in principe altijd voor leuke luchtige info te gebruiken die niet direct verkopend is om geloofwaardig te blijven. Dit verloopt tot op heden redelijk goed. Mijn grote voorbeeld is klm, erg sterk FB-kanaal en goede binding met hun klanten.

Belangrijkste voor mij is om vooral niet je FB als pushkanaal voor verkoop te gebruiken maar meer als pull-kanaal om in contact staan met je doelgroep. Sales volgen vanzelf wel. Ons FB-kanaal heet http://www.facebook.com/championhelmets

Mocht iemand een suggestie hebben, aarzel dan niet te reageren...
For all your Valentino Rossi helmets, Lorenzo helmets and helmets of all your favorite riders from motoGP, visit Champion Helmets helmets now!

Re: Social Media Content Marketing, wat doen jullie ermee?

14
Voor mij is dit topic nog steeds actueel, hoewel ik vind dat je beter je links gewoon in je handtekening kan zetten, ipv elke keer in je posts. Vind ik verder zijn tips wel handig. En juist links naar goed lopende bedrijfs facebookpagina's vind ik ook erg interessant. Kan ik kijken hoe anderen het (succesvol) doen ;). En misschien dingen 'afkijken' en omzetten naar mijn eigen facebook pagina!

Ik ben nu sinds anderhalve week ook begonnen met advertenties op facebook, omdat de resultaten via google adwords redelijk tegenvielen in mijn optiek. Wel veel bezoekers, maar nog niet veel conversie. Heb een gedeelte van het budget naar facebook overgezet, en heb hieruit nu al conversies gehad, plus in anderhalve week tijd van 100 naar bijna 200 likes gegaan. Adverteren doe ik nu nog specifiek voor bepaalde kledingstukken en max 2 per keer (dat ligt in mijn budget). Ik zie dan zeker een stijging in bestellingen van dat artikel wat ik op facebook adverteer. En mijn eigen facebook pagina wordt ook steeds actiever. Waar ik nog wel mee zit is om wat meer interactie met mijn klanten te krijgen, dat ze ook echt gaan reageren op berichten etc. Maar dat zal met de tijd ook wel komen, heb ook nog maar bijna 200 likers nou ;).
Looks Like Vintage, webwinkel in 40s, 50s en 60s kleding!...::...Looks Like Vintage op Facebook

Re: Social Media Content Marketing, wat doen jullie ermee?

15
Ilonajoy schreef:
PaulG schreef:@Ilonajoy
Waarom vind je het geen toegevoegde waarde hebben. Er staan tips die ik nog niet eerder las in dit topic.
Je eigen webshop 3 keer promoten in een 1 bericht, zegt genoeg.....
Even voor de goede orde, ik heb absoluut niet de intentie om te spammen maar wil gewoon aan anderen laten zien hoe wij invulling geven aan een onderwerp waar de topic over gaat: social media content. De links naar de webshop en facebook kanaal zijn niet bedoeld om te spammen, want in dat geval zou ik dit wel doen op een motorforum en niet op een webwinkelforum. Maar goed, het is misschien een natuurlijke reactie op spammers die misschien ook actief zijn op dit forum...

Voor degene die zich niet stoorde aan de link naar ons FB-kanaal, kijk ook eens naar http://www.facebook-studio.com/awards/winners/2013 dit zijn bedrijven die FB-awards hebben gewonnen voor hun creatieve social media beleid, vooral "A little village goes global" vind ik persoonlijk erg leuk en creatief. Ik kijk vaak naar dit soort voorbeelden al is het maar puur voor inspiratie. Ik heb in de loop der tijd zo veel FB-kanalen bekeken en wat ik zelf altijd doe is leuke FB-ideeën noteren met het idee ze ooit een keer te kunnen gebruiken, al doe je er niets mee het is wel handig want ideeën brengen je vaak op andere ideeën.

Een ander leuk FB-kanaal is in mijn ogen http://www.facebook.com/NASCAR, totaal niet mijn sport maar wel leuk hoe zij iedere x weer reacties weten los te krijgen bij de doelgroep en hun tone-of-voice spreekt me ook erg aan. Lekker informeel en humoristisch het is tenslotte FB, je presenteert geen jaarverslag ofzo. Belangrijkste is denk ik dat je gewoon authentiek bent en de taal van je doelgroep spreekt. Wat ik ook altijd doe is het FB-profiel bezoeken van nieuwe leden, zo kom je vaak ook erg snel aan leuke gerelateerde content.
For all your Valentino Rossi helmets, Lorenzo helmets and helmets of all your favorite riders from motoGP, visit Champion Helmets helmets now!

Re: Social Media Content Marketing, wat doen jullie ermee?

16
Mijn webwinkel gaat vanacht om 12 uur open (1 november dus) en ik heb het al uitgebreid verspreid op facebook en twitter. Ik vind het alleen moeilijk om aan (gratis) likes/followers te komen. Natuurlijk kan je de boel promoten, maar daar heb ik nu nog even het budget niet voor.

Facebook wil wel. Ik heb mijn complete netwerk aan vrienden en familie uitgenodigd mijn facebook te liken en ik merk dat daar ook al wat likes uit komen van mensen die ik niet persoonlijk ken.
Twitter is echter een stuk moeilijker! Er zijn vast veel mensen die in hun profiel hebben staan dat ze Disney leuk vinden, maar hoe vind ik die? Ik zoek al op #disney en ga mensen volgen die waarschijnlijk mijn doelgroep zijn (op basis van een snelle blik over hun tweet gedrag). Maar dat gaat niet heel erg hard. Iemand nog goede tips?
http://www.zazuco.nl De leukste Disney gifts en collectibles! Zazuco op facebook

Re: Social Media Content Marketing, wat doen jullie ermee?

18
Zazuco schreef:Mijn webwinkel gaat vanacht om 12 uur open (1 november dus) en ik heb het al uitgebreid verspreid op facebook en twitter. Ik vind het alleen moeilijk om aan (gratis) likes/followers te komen.
Dit forum heeft een aparte Twitter-knop: zet die om te beginnen eens aan.

Waarom om middernacht? Lijkt mij dat je dan niet de meeste bezoekers voor een feestelijke opening trekt (tenzij je natuurlijk op een andere tijdzone mikt).
StoreCore.io

Re: Social Media Content Marketing, wat doen jullie ermee?

22
@ Ward, dankjewel! Ik heb de knoppen gelijk aangezet.

12 uur komt voor mij makkelijk uit. Ik werk 's avonds waardoor ik om 12 uur 's nachts wel op ben, maar om 9 uur 's ochtends bijvoorbeeld niet. Ik wil geen potentiele klanten mis lopen omdat ik mijn shop pas 's middags open doe op de openingsdag. Daarom heb ik ervoor gekozen die al om 12 uur open te zetten.

@ Zyra, Kijk, weer wat geleerd. Ik dacht dat je alleen op # kon zoeken. Ik heb duidelijk nog een boel te leren in de wereld van de social media :)
http://www.zazuco.nl De leukste Disney gifts en collectibles! Zazuco op facebook

Re: Social Media Content Marketing, wat doen jullie ermee?

23
Zazuco schreef:@ Ward, dankjewel! Ik heb de knoppen gelijk aangezet.

12 uur komt voor mij makkelijk uit. Ik werk 's avonds waardoor ik om 12 uur 's nachts wel op ben, maar om 9 uur 's ochtends bijvoorbeeld niet. Ik wil geen potentiele klanten mis lopen omdat ik mijn shop pas 's middags open doe op de openingsdag. Daarom heb ik ervoor gekozen die al om 12 uur open te zetten.

@ Zyra, Kijk, weer wat geleerd. Ik dacht dat je alleen op # kon zoeken. Ik heb duidelijk nog een boel te leren in de wereld van de social media :)
Slim! Ik heb mijn shop ook gewoon om 00:00 geopend.