BTW Berekening Verzendkosten (Postzegels)

1
Geachte Medeleden,

Ik ben bezig met een webwinkel,
alleen zit ik met een probleem.

Stel dat ik voor de verzending van Aangetekende pakketten op mijn webwinkel € 5.95 reken.
Dien ik dan over het bedrag van: € 5.95 21% BTW te berekenen ? (dus: € 1.25 BTW) ?

Of dien ik over het bedrag van de Aangetekende pakketpost (Tarief van PostNL) € 8,05 21% BTW te berekenen ???

Mijn klanten wil ik namelijk maar: € 5.95 voor aangetekende verzending laten betalen. (Incl BTW)

Is er iemand wie mij kan vertellen hoeveel BTW ik nu dien te berekenen over de verzendkosten ?

Alvast vriendelijk bedankt.

Met vriendelijke groet,

Kevin.

Re: BTW Berekening Verzendkosten (Postzegels)

3
Van die €5.95 moet je inderdaad €1.03 BTW afdragen. Belastingdienst ziet de berekende verzendkosten gewoon als omzet, ongeacht wat de werkelijke kosten zijn (deze trek je af als kosten, betaalde btw vorder je terug).

Onlangs geleerd van de belastingdienst: Bovenstaande gaat op als het om levering van producten met 21% BTW gaat. Lever je producten met laag BTW tarief, dan hoef je over de verzendkosten ook slechts laag tarief af te dragen, in dit geval €0.34. Hoe weet ik dit? Mijn zwager doet in koffie en werd gecorrigeerd door de belastingdienst.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer

Re: BTW Berekening Verzendkosten (Postzegels)

4
Hoe komen jullie dan bij € 1.03 euro BTW ???

Ik bereken over € 5,95 21% BTW. dus 5.95 + 21%. dat is dus incorrect ??

En dan heb ik nog een vraagje:

Ik frankeer dus met Postzegels (Deze koop ik bij diverse partijen in) Echter krijg ik hier geen bewijs van (dus geen factuur of dergelijke)

Mag ik dan wel met deze postzegels frankeren ??

Ik kan immers niets in mijn boekhouding stoppen (Behalve het verzendbewijs van PostNL) en evt een bonnetje waar op staat dat de frankering d.m.v van postzegels is gedaan met een totaalbedrag van € 0.00

Kan iemand mij dit vertellen?

Alvast vriendelijk bedankt.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: BTW Berekening Verzendkosten (Postzegels)

5
slabbetje schreef:Hoe komen jullie dan bij € 1.03 euro BTW ???

Ik bereken over € 5,95 21% BTW. dus 5.95 + 21%. dat is dus incorrect ??
€ 5,95 exclusief btw = € 5,95 * 1,21 = € 7,20 inclusief 21% btw

– of –

€ 5,95 inclusief 21% btw = € 5,95 / 1,21 = € 4,92 exclusief btw
slabbetje schreef:En dan heb ik nog een vraagje:

Ik frankeer dus met Postzegels (Deze koop ik bij diverse partijen in) Echter krijg ik hier geen bewijs van (dus geen factuur of dergelijke)

Mag ik dan wel met deze postzegels frankeren ??

Ik kan immers niets in mijn boekhouding stoppen (Behalve het verzendbewijs van PostNL) en evt een bonnetje waar op staat dat de frankering d.m.v van postzegels is gedaan met een totaalbedrag van € 0.00
Vraag dan in het vervolg om een factuur of een kasbewijs (bonnetje). Laat een kasbewijs altijd op naam zetten, anders zou je kunnen "bonnen rapen". Is dat niet mogelijk, reken dan af door te pinnen of iets dergelijks, zodat de betaling is terug te vinden op een bankafschrift.

Postzegels en pakketzegels kun je daarnaast ook online kopen.

Re: BTW Berekening Verzendkosten (Postzegels)

6
slabbetje schreef:Hoe komen jullie dan bij € 1.03 euro BTW ???

Ik bereken over € 5,95 21% BTW. dus 5.95 + 21%. dat is dus incorrect ??

En dan heb ik nog een vraagje:

Ik frankeer dus met Postzegels (Deze koop ik bij diverse partijen in) Echter krijg ik hier geen bewijs van (dus geen factuur of dergelijke)

Mag ik dan wel met deze postzegels frankeren ??

Ik kan immers niets in mijn boekhouding stoppen (Behalve het verzendbewijs van PostNL) en evt een bonnetje waar op staat dat de frankering d.m.v van postzegels is gedaan met een totaalbedrag van € 0.00

Kan iemand mij dit vertellen?

Alvast vriendelijk bedankt.
In je beginpost zeg je 5.95 incl BTW. Verder vraag ik me eigenlijk af waarom je je pakketten met postzegels zou willen frankeren, maar goed.

Re: BTW Berekening Verzendkosten (Postzegels)

7
Correctie;

Het Bedrag is inderdaad inclusief BTW. (Ik was zelf even in de war)
ward schreef: Vraag dan in het vervolg om een factuur of een kasbewijs (bonnetje). Laat een kasbewijs altijd op naam zetten, anders zou je kunnen "bonnen rapen". Is dat niet mogelijk, reken dan af door te pinnen of iets dergelijks, zodat de betaling is terug te vinden op een bankafschrift.

Postzegels en pakketzegels kun je daarnaast ook online kopen.
Ik frankeer zowel met Guldenzegels als Euro Postzegels. (scheelt 40% op de waarde)
(Guldenzegels zijn geldig tot 1 nov 2013) ik koop die Euro postzegels via Marktplaats zeg maar.
Alleen kunnen die mensen mij niet zomaar een bonnetje uitschrijven lijkt mij ?

Ik maak dat bedrag meestal via Bankoverschrijving over (Heb ik zo al wel een bewijs ?)

Kan ik ook aan die persoon vragen of dat hij voor mij een bonnetje maakt met mijn bedrijfsnaam (en eigen naam) en daarop de geleverde goederen ? met het inkoopbedrag. ?

Ik betaal er immers geen BTW over als ik ze inkoop.

Re: BTW Berekening Verzendkosten (Postzegels)

8
Cardexchange.com schreef:Van die €5.95 moet je inderdaad €1.03 BTW afdragen. Belastingdienst ziet de berekende verzendkosten gewoon als omzet, ongeacht wat de werkelijke kosten zijn (deze trek je af als kosten, betaalde btw vorder je terug).

Onlangs geleerd van de belastingdienst: Bovenstaande gaat op als het om levering van producten met 21% BTW gaat. Lever je producten met laag BTW tarief, dan hoef je over de verzendkosten ook slechts laag tarief af te dragen, in dit geval €0.34. Hoe weet ik dit? Mijn zwager doet in koffie en werd gecorrigeerd door de belastingdienst.
Dit is al heel lang bekend, maar als jij gemengd verzend wordt er het hoogste tarief aangehouden.

Re: BTW Berekening Verzendkosten (Postzegels)

9
slabbetje schreef:Correctie;

Het Bedrag is inderdaad inclusief BTW. (Ik was zelf even in de war)
ward schreef: Vraag dan in het vervolg om een factuur of een kasbewijs (bonnetje). Laat een kasbewijs altijd op naam zetten, anders zou je kunnen "bonnen rapen". Is dat niet mogelijk, reken dan af door te pinnen of iets dergelijks, zodat de betaling is terug te vinden op een bankafschrift.

Postzegels en pakketzegels kun je daarnaast ook online kopen.
Ik frankeer zowel met Guldenzegels als Euro Postzegels. (scheelt 40% op de waarde)
(Guldenzegels zijn geldig tot 1 nov 2013) ik koop die Euro postzegels via Marktplaats zeg maar.
Alleen kunnen die mensen mij niet zomaar een bonnetje uitschrijven lijkt mij ?

Ik maak dat bedrag meestal via Bankoverschrijving over (Heb ik zo al wel een bewijs ?)

Kan ik ook aan die persoon vragen of dat hij voor mij een bonnetje maakt met mijn bedrijfsnaam (en eigen naam) en daarop de geleverde goederen ? met het inkoopbedrag. ?

Ik betaal er immers geen BTW over als ik ze inkoop.
Je kunt inderdaad een aankoopbewijs vragen. Gewoon een bewijs, met naam, omschrijving en bedrag.

Plak je de dozen die naar je klanten gaan dan vol met postzegels?

Re: BTW Berekening Verzendkosten (Postzegels)

10
slabbetje schreef:Correctie;

Het Bedrag is inderdaad inclusief BTW. (Ik was zelf even in de war)
ward schreef: Vraag dan in het vervolg om een factuur of een kasbewijs (bonnetje). Laat een kasbewijs altijd op naam zetten, anders zou je kunnen "bonnen rapen". Is dat niet mogelijk, reken dan af door te pinnen of iets dergelijks, zodat de betaling is terug te vinden op een bankafschrift.

Postzegels en pakketzegels kun je daarnaast ook online kopen.
Ik frankeer zowel met Guldenzegels als Euro Postzegels. (scheelt 40% op de waarde)
(Guldenzegels zijn geldig tot 1 nov 2013) ik koop die Euro postzegels via Marktplaats zeg maar.
Alleen kunnen die mensen mij niet zomaar een bonnetje uitschrijven lijkt mij ?

Ik maak dat bedrag meestal via Bankoverschrijving over (Heb ik zo al wel een bewijs ?)

Kan ik ook aan die persoon vragen of dat hij voor mij een bonnetje maakt met mijn bedrijfsnaam (en eigen naam) en daarop de geleverde goederen ? met het inkoopbedrag. ?

Ik betaal er immers geen BTW over als ik ze inkoop.
Dan zal ik maar uitkijken dat je geen nepzegels koopt wat jaren terug al in de rondte was? Mensen die dachten lekker goedkoop postzegels in te kopen en die bleken nep te zijn. Een postzegel kost gewoon €0,60 (vanaf 1 januari €0,64) punt klaar uit en daar is geen discussie over mogelijk en betaal je ook geen belasting over. Enige wat je hierop maakt zijn kosten. Maar als iemand te allen tijde €1,95 voor brievenbuspost betaald en jij rekent maar €1,80 af heb je "€0,15" winst (kun je ook weer terugleggen op de kosten voor een envelop en speel je quitte).

Ik zou lekker bij het postkantoor (AKO, Bruna) kopen of bij ene business point (Staples en dat kan op naam) en heb je er geen last van.

In ieder geval kom ik op Marktplaats iemand tegen die guldenzegels verkoopt, ik heb ze al jarenlang niet meer op een envelop gezien. Dus best grappig dit.
Of dit >> http://link.marktplaats.nl/1002183035

Je moet het zelf weten, maar koop 50 zegels in 1 voor 1 januari of 200 van 1 of 100 van 2 (kost €120,- voor 1 rol) maar dan heb je voorlopig wel genoeg. Echte postzegels kun je niet met korting krijgen. Het enige waar je wat op kan besparen en met heel veel pakketten, heel veel kunt besparen is pakketpost.

Ik ken een aantal bedrijven die veel verzenden met brievenbuspost en die kopen gewoon rollen bij een business point van PostNL en doen zoiets zeker niet via Marktplaats.

Re: BTW Berekening Verzendkosten (Postzegels)

11
Dan zal ik maar uitkijken dat je geen nepzegels koopt wat jaren terug al in de rondte was? Mensen die dachten lekker goedkoop postzegels in te kopen en die bleken nep te zijn. Een postzegel kost gewoon €0,60 (vanaf 1 januari €0,64) punt klaar uit en daar is geen discussie over mogelijk en betaal je ook geen belasting over. Enige wat je hierop maakt zijn kosten. Maar als iemand te allen tijde €1,95 voor brievenbuspost betaald en jij rekent maar €1,80 af heb je "€0,15" winst (kun je ook weer terugleggen op de kosten voor een envelop en speel je quitte).

Ik zou lekker bij het postkantoor (AKO, Bruna) kopen of bij ene business point (Staples en dat kan op naam) en heb je er geen last van.

In ieder geval kom ik op Marktplaats iemand tegen die guldenzegels verkoopt, ik heb ze al jarenlang niet meer op een envelop gezien. Dus best grappig dit.
Of dit >> http://link.marktplaats.nl/1002183035

Je moet het zelf weten, maar koop 50 zegels in 1 voor 1 januari of 200 van 1 of 100 van 2 (kost €120,- voor 1 rol) maar dan heb je voorlopig wel genoeg. Echte postzegels kun je niet met korting krijgen. Het enige waar je wat op kan besparen en met heel veel pakketten, heel veel kunt besparen is pakketpost.

Ik ken een aantal bedrijven die veel verzenden met brievenbuspost en die kopen gewoon rollen bij een business point van PostNL en doen zoiets zeker niet via Marktplaats.
Postzegels zijn allemaal ECHT! Ik heb ze zelf met een UV lampje gecontroleerd.
En de fosfor laag licht op.

In iedergeval bedankt voor de reacties.

Re: BTW Berekening Verzendkosten (Postzegels)

12
Met alle respect, maar de tijd die je verknoeit met het controleren van postzegels....

Gewoon een rolletje halen, staat netjes, kost je in verhouding minder en je krijgt meteen een factuur.
Ik heb andere hobby's dan de allllllergoedkoopste postzegels met een zaklamp nakijken iig

Als je je winst uit dergelijke voordeeltjes moet halen, kun je je afvragen of je je marge niet eens onder dezelfde zaklamp moet leggen :wink:
Onze Google virtuele tour al gezien?
Neem een kijkje in ons magazijn

Re: BTW Berekening Verzendkosten (Postzegels)

13
TrailerPlus schreef:Met alle respect, maar de tijd die je verknoeit met het controleren van postzegels....

Gewoon een rolletje halen, staat netjes, kost je in verhouding minder en je krijgt meteen een factuur.
Ik heb andere hobby's dan de allllllergoedkoopste postzegels met een zaklamp nakijken iig

Als je je winst uit dergelijke voordeeltjes moet halen, kun je je afvragen of je je marge niet eens onder dezelfde zaklamp moet leggen :wink:
Inderdaad!