Boekhouding Ordner Aanleggen

1
Geachte Medeleden,

Ik ben op het moment bezig met de voorbereidingen voor een webwinkel.
Ik zou nu graag een ordner voor de boekhouding willen aanleggen.

Ik verwacht niet zo veel het 1e jaar (dus ga maar 1 ordner gebruiken) wel met tabbladen.

Wat ik op het moment heb opgezocht wat er zoal in een ordner moet:

Kas / Bank
Debiteuren / Verkoopboek
Crediteuren / Inkoopboek
Voorraadadministratie
Correspondentie

Wie zou mij kunnen vertellen of dat dit lijstje zo volledig is ?
En welke Tabbladen zou ik zo nodig hebben?

Zou ik het onderstaande op diverse tabbladen kunnen zetten:

Kas - Bank - Debiteuren - Verkoopboek - Crediteuren - Inkoopboek - Voorraad - Correspondentie

Wie kan mij a.u.b vertellen wat ik nog meer dien op te nemen in deze Boekhouding Ordner ?

Alvast vriendelijk bedankt.

Re: Boekhouding Ordner Aanleggen

2
Nou het tabblad correspondentie heb ik niet en waar denk je dat voor nodig te hebben? Als je eventueel met Paypal zal betalen is het ook verstandig een tabje Paypal te hebben.

Helaas zit ik nu op kantoor en ligt mijn boekhouding thuis, dus kan even niet zeggen wat ik precies heb, maar je zit sowieso op de goede weg. En 1 ordner voor dit jaar is genoeg, maar doe voor je verkoop eerst in een andere.

Ik gebruik nu voor 2e jaar 3 mappen. 1 Verkoop, 2 voor de overige administratie en waarom 2? Ze waren te klein :P.

Uiteraard kun je ook veel digitaal doen, dan later uitprinten en in je ordner stoppen. Maar ik heb echt alles vooral qua inkoop + verkoop direct uitprinten en wegstoppen. Scheelt zoveel werk.

Re: Boekhouding Ordner Aanleggen

3
Zyra schreef:Nou het tabblad correspondentie heb ik niet en waar denk je dat voor nodig te hebben?
Alle correspondentie die direct samenhangt met omzet hoort vanwege de omzetbelasting bij de boekhouding. In ruime zin is dat voor de gehele inkoop- en verkoopadministratie. Hiervoor geldt tevens de fiscale bewaarplicht.

Re: Boekhouding Ordner Aanleggen

4
Ward schreef:
Zyra schreef:Nou het tabblad correspondentie heb ik niet en waar denk je dat voor nodig te hebben?
Alle correspondentie die direct samenhangt met omzet hoort vanwege de omzetbelasting bij de boekhouding. In ruime zin is dat voor de gehele inkoop- en verkoopadministratie. Hiervoor geldt tevens de fiscale bewaarplicht.
Bij mij is het dus inkoop en verkoop, bedoel alles zit er in maar valt niet onder het kopje "correspondentie" en ik interpreteer dat ook echt anders. Kan misschien zijn, omdat mijn boekhouder het anders heeft uitgelegd en nooit over correspondentie heeft gesproken.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Boekhouding Ordner Aanleggen

5
Zyra schreef:Bij mij is het dus inkoop en verkoop, bedoel alles zit er in maar valt niet onder het kopje "correspondentie" en ik interpreteer dat ook echt anders. Kan misschien zijn, omdat mijn boekhouder het anders heeft uitgelegd en nooit over correspondentie heeft gesproken.
Het is inderdaad niet altijd duidelijk.

Denk bij inkoop bijvoorbeeld niet alleen aan de inkoopfactuur, maar ook aan de (voorafgaande) orderbevestiging van de inkooporder en (soms later) de pakbon bij de geleverde goederen. Je betaalverplichting en de leveringsverplichting van de verkoper vloeien namelijk voort uit de inkooporder, niet pas uit de factuur. Aan alleen de factuur kun je bovendien niet altijd zien wanneer er daadwerkelijk is geleverd — en dus niet wanneer je voorraden veranderden of de vordering op je leverancier kwam te vervallen doordat deze heeft voldaan aan zijn leveringsverplichting.

Kortom: je administratie moet op elk moment een actueel financieel inzicht geven.

En heel praktisch: in twijfelgevallen altijd liever te veel dan te weinig bewaren.

Re: Boekhouding Ordner Aanleggen

7
Zou iemand mij kunnen vertellen op welke manier ik het onderstaande op de tabbladen dien te zetten (5 Tabbladen voor het onderstaande):

Kas / Bank
Debiteuren / Verkoopboek
Crediteuren / Inkoopboek
Voorraadadministratie
Correspondentie

Of dien ik 8 Tabbladen voor het onderstaande te gebruiken?

Kas - Bank - Debiteuren - Verkoopboek - Crediteuren - Inkoopboek - Voorraad - Correspondentie

Wat is de juiste manier, en wat zou er eventueel nog bij moeten ??

Ik wil een zo goed mogelijke administratie aanleggen.

Re: Boekhouding Ordner Aanleggen

8
Ward schreef:
Zyra schreef:Bij mij is het dus inkoop en verkoop, bedoel alles zit er in maar valt niet onder het kopje "correspondentie" en ik interpreteer dat ook echt anders. Kan misschien zijn, omdat mijn boekhouder het anders heeft uitgelegd en nooit over correspondentie heeft gesproken.
Het is inderdaad niet altijd duidelijk.

Denk bij inkoop bijvoorbeeld niet alleen aan de inkoopfactuur, maar ook aan de (voorafgaande) orderbevestiging van de inkooporder en (soms later) de pakbon bij de geleverde goederen. Je betaalverplichting en de leveringsverplichting van de verkoper vloeien namelijk voort uit de inkooporder, niet pas uit de factuur. Aan alleen de factuur kun je bovendien niet altijd zien wanneer er daadwerkelijk is geleverd — en dus niet wanneer je voorraden veranderden of de vordering op je leverancier kwam te vervallen doordat deze heeft voldaan aan zijn leveringsverplichting.

Kortom: je administratie moet op elk moment een actueel financieel inzicht geven.

En heel praktisch: in twijfelgevallen altijd liever te veel dan te weinig bewaren.
Ik krijg bij de meeste toch echt mijn facturen nadat er geleverd is, pakbonnen wordt ook niet altijd meegegeven. En klopt ik bewaar genoeg, beter te veel dan te weinig.

Re: Boekhouding Ordner Aanleggen

9
Zyra schreef:Nou het tabblad correspondentie heb ik niet en waar denk je dat voor nodig te hebben? Als je eventueel met Paypal zal betalen is het ook verstandig een tabje Paypal te hebben.

Helaas zit ik nu op kantoor en ligt mijn boekhouding thuis, dus kan even niet zeggen wat ik precies heb, maar je zit sowieso op de goede weg. En 1 ordner voor dit jaar is genoeg, maar doe voor je verkoop eerst in een andere.

Ik gebruik nu voor 2e jaar 3 mappen. 1 Verkoop, 2 voor de overige administratie en waarom 2? Ze waren te klein :P.

Uiteraard kun je ook veel digitaal doen, dan later uitprinten en in je ordner stoppen. Maar ik heb echt alles vooral qua inkoop + verkoop direct uitprinten en wegstoppen. Scheelt zoveel werk.

Zou je misschien willen laten weten wat jij o.a voor een tabbladen / mappen hebt voor de boekhouding ? dan kan ik vast aan de slag.

Re: Boekhouding Ordner Aanleggen

10
Uiteraard kan ik dat.

Wat ik heb: bank, kas, n.t.b (nog te betalen), BTW, voorraad, Paypal, IB, overig belast en hou een tabje over. Zo heeft mijn boekhouder het voor mij ingevuld.

En een aparte map voor mijn verkoopfacturen. Via Excel houd ik km, uren, voorraad bij en als dat eind van het jaar klaar is print ik het uit en gaat het in de map (voorraad dus onder voorraad en KM en uren achterin). Heb ook alle bonnetjes van PostNL brievenbuspost en noem maar op, ik bewaar alles. Maar als ik niet weet waar het moet gaat het gewoon achterin mijn map.

Re: Boekhouding Ordner Aanleggen

11
Zyra schreef:Uiteraard kan ik dat.

Wat ik heb: bank, kas, n.t.b (nog te betalen), BTW, voorraad, Paypal, IB, overig belast en hou een tabje over. Zo heeft mijn boekhouder het voor mij ingevuld.

En een aparte map voor mijn verkoopfacturen. Via Excel houd ik km, uren, voorraad bij en als dat eind van het jaar klaar is print ik het uit en gaat het in de map (voorraad dus onder voorraad en KM en uren achterin). Heb ook alle bonnetjes van PostNL brievenbuspost en noem maar op, ik bewaar alles. Maar als ik niet weet waar het moet gaat het gewoon achterin mijn map.
En waarvoor dient de map: Overig Belast ?
Zou u een aantal voorbeelden kunnen noemen wat hier in thuis hoort ?

Dan heb ik mijn map namelijk helemaal compleet!
Ik heb nu het volgende:

Bank - Kas - Debiteuren - Verkoopboek - Crediteuren - Inkoopboek - Voorraad - Correspondentie - BTW / IB

Ik zit nu dus op 9 tabbladen, en daar komt dan de Overig Belast nog bij.

Alvast bedankt.

Re: Boekhouding Ordner Aanleggen

12
slabbetje schreef:
Zyra schreef:Uiteraard kan ik dat.

Wat ik heb: bank, kas, n.t.b (nog te betalen), BTW, voorraad, Paypal, IB, overig belast en hou een tabje over. Zo heeft mijn boekhouder het voor mij ingevuld.

En een aparte map voor mijn verkoopfacturen. Via Excel houd ik km, uren, voorraad bij en als dat eind van het jaar klaar is print ik het uit en gaat het in de map (voorraad dus onder voorraad en KM en uren achterin). Heb ook alle bonnetjes van PostNL brievenbuspost en noem maar op, ik bewaar alles. Maar als ik niet weet waar het moet gaat het gewoon achterin mijn map.
En waarvoor dient de map: Overig Belast ?
Zou u een aantal voorbeelden kunnen noemen wat hier in thuis hoort ?

Dan heb ik mijn map namelijk helemaal compleet!
Ik heb nu het volgende:

Bank - Kas - Debiteuren - Verkoopboek - Crediteuren - Inkoopboek - Voorraad - Correspondentie - BTW / IB

Ik zit nu dus op 9 tabbladen, en daar komt dan de Overig Belast nog bij.

Alvast bedankt.
Mocht je wat binnen krijgen wat dus niet onder inkomsten valt, eventueel iets wat verlegt is (Google Adwords) dan zou het daar kunnen.

Voor het overzicht is handig BTW en IB apart te hebben.

Maar ik snap niet waarom je debiteuren, verkoopboek, crediteren en inkoop apart hebt. Alsof je ook nog iets er naast gaat doen?

Het is niet voor niets debiteuren/verkoopboek = 1.

Dus maak er verkoop (=debiteuren) van en inkoop (=crediteuren).