Admarkt logica

1
Die is er geloof ik niet echt. Ik krijg het idee dat ze, naar mate je advertentie ouder is, willen dat je meer per click gaat geven.

Al mijn advertenties staan in dezelfde catergorie, 3 zijn zelfs redelijk gelijk aan elkaar, de prijs en een klein stukje omschrijving is anders. De eerst van deze 3 staat er al een week op.

Oudste advertentie
CPC: 0.15
Pagina: 12
Advies: 0.34 voor pagina 1

Advertentie 2
CPC: 0.15
Pagina: 1

Advertentie 3
CPC: 0.10
Pagina: 5

De andere 2:

Advertentie 4
CPC: 0.15
Pagina: 1

Advertentie 5
CPC: 0.08
Pagina: 8

De eerste en oudste advertentie staat duidelijk een stuk lager, terwijl de CPC hoger is. Met een CTR van 4.7% staat hij trouwens op de tweede plaats, van de 5.

Iemand een idee welke logica hier achter zit?

Re: Admarkt logica

3
Het lijkt mij dat ze inderdaad ook sorteren op datum bij betaalde clicks met dezelfde CPC. Dit doen ze namelijk ook voor de normale advertenties.

Re: Admarkt logica

4
Je betaald VEEL TE VEEL per click.

Er is ergens op dit forum een topic aan gewijd zoek die 's op. Dat gaat je zeker geld schelen!
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Admarkt logica

5
Het Varaantje schreef:Je betaald VEEL TE VEEL per click.

Er is ergens op dit forum een topic aan gewijd zoek die 's op. Dat gaat je zeker geld schelen!
Als het iets oplevert is het niet teveel ;)

Ik zie na een paar dagen een groot verschil tussen advertenties die wat meer per click kosten.

Re: Admarkt logica

6
In bepaalde branches is zelfs €2,- normaal per click (zeker als je er dan een ton uithaalt), dus hij betaald zeker niet teveel. De verschillen zijn wel groot, en daar zou je op in kunnen spelen. Wat is je max en daar onder blijven. Ik zie bij mij soms ook grote verschillen, maar ga dan ook zitten "spelen" ik zet vaak dan ook lager in dan gewenst voor 1e pagina.

Re: Admarkt logica

7
Waarom vraag je het dan?

Er stond een heel artikel in van een medewerker van Marktplaats Admarkt met tips voor beter advertentie resultaten en lagere click kosten maar blijkbaar teveel moeite.

Zyra er is 1 heel groot verschil met Marktplaats Admarkt en bv google Adwords. Met Marktplaats betaal je al voor het klikken naar de advertentie. Pas als ze doorklikken gaan ze naar je site. Adwords gaat direct naar je site. Ik vind het laatste veel waardevoller aangezien je op je shop uitkomen. Niet op een wall-of-tekst zoals je marktplaats ad met bijgevoegde plaatjes.

Maar ik ben het absoluut eens met het feit dat je moet kijken wat een klik kost tegenover wat het opleverd. Voor 2 euro per klik kom je toch uit bij 'dure' producten. Ik heb zelfs verhalen gehoord over 20 euro per klik. kom je toch bij heel andere soorten producten uit. Bijvoorbeeld vakanties, trouwjurken etc. Producten waar honderden euro's per verkocht 'item' wordt verdiend en waarop de concurrectie 'moordend' is (en daarom zijn de clicks zo duur. Je moet hoger bieden dat je concurrent.

Maar er is een niet te onderschatten 2e manier om je concurrent te snel af te zijn behalve de dikste portemonai. Maar goed dat was niet interessant.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Admarkt logica

8
Waarom altijd die negativiteit? Ik vraag toch nergens om tips voor advertenties op admarkt? Net als dat ik niet vraag over een oordeel over mijn kosten per click, zonder dat je ook maar weet waar het over gaat. Dat jij geen 15 cent wilt betalen wil niet zeggen dat het voor mij "VEEL TE VEEL" is.

Ik vraag of iemand de logica snapt van het lager plaatsen van advertenties waarop beter geklikt wordt en waar ik hetzelfde voor betaal. Netto blijft er voor Marktplaats dan meer over.

Ik heb ook nergens gezegd dat dat artikel niet interessant is, of dat ik het niet gelezen heb. Nogmaals, bekijk de wereld eens wat positiever, niet alleen in dit topic, maar gewoon altijd. Dat maakt het zo'n stuk makkelijker allemaal :wink:

Re: Admarkt logica

9
henk-k schreef:Ik vraag of iemand de logica snapt van het lager plaatsen van advertenties waarop beter geklikt wordt en waar ik hetzelfde voor betaal. Netto blijft er voor Marktplaats dan meer over.
Je vraag bevat een aanname: dat een plaats een paar pagina's dieper ongunstiger is.

Maar is dat wel zo? Misschien is een algoritme bij Marktplaats wel zo slim dat het weet (want meet) dat deze advertentie vooral aantrekkelijk is voor "die hards" die veel pagina's bekijken. Dan werkt een "lagere" plaats in het voordeel van Marktplaats én de adverteerder.

Heel sterk vereenvoudigd, zonder stochastiek, kun je het zo samenvatten: een advertentie die uitsluitend op pagina 5 wordt aangeklikt, plaats je dus op pagina 5. Laat je wel statistieken los op het stochastische proces, dan krijg je een model dat voortdurend naar een win-win rekent, maar juist dan kan de uitkomst van de vergelijkingen onmogelijk zijn dat elke advertentie even geschikt is voor pagina 1.

Drie vergelijkbare advertenties horen sowieso niet op dezelfde pagina te belanden, als het model een beetje slim is. Ook hier vertrek je dus vanuit een aanname waarvan ik denk dat eerder het tegendeel waar is. Je denkt: vergelijkbare advertenties verdienen een vergelijkbare plaats. Ik denk eerder: we gaan niet drie dezelfde advertentie op dezelfde plaats tonen, maar gaan die juist spreiden.
StoreCore.io

Re: Admarkt logica

10
Ward, het advies van Marktplaats was het bod per click te verhogen naar 0,34 euro, dan ga ik er vanuit dat het enige doel is meer per click betaald te krijgen.

Voor wat betreft je overige: De advertenties worden in principe niet gelijktijdig weergegeven. Ik zie trouwens wel eens 2x dezelfde advertentie in de lijst staan, terwijl ik er echt maar 1 heb. Het is meer een test om te zien welke advertentie beter scoort.

Re: Admarkt logica

11
De admarkt advertenties staan er 2 keer in. 1 keer als topadvertentie en 1 keer normaal. Over het algemeen onderaan.

Betreffende de sortering, zoals eerder, lijkt het me logisch dat ze de aanmaakdatum voor het sorteren gebruiken. Dit doen ze toch ook voor de normale advertenties die ertussen staan?

Je zou marktplaats een mail kunnen sturen of ze deze niet zo zouden willen sorteren, maar of ze deze random willen plaatsen. Dan nog zal je zien dat de oudste heel vaak onderaan staat, want veel software werkt namelijk zo :)