Het Google keurmerk is...

Peiling eindigde op 07 december 2013 Je mag 1 optie selecteren

Een gevaar voor onze privacy
Totaal aantal stemmen: 1 (33%)
Een goed alternatief voor bestaande keurmerken
Totaal aantal stemmen: 2 (67%)
Anders... (Geen stemmen)
Totaal aantal stemmen: 3

Het Keurmerk van Google...

1
Google begint langzaam met het uitrollen van een nieuwe dienst. Het gaat om een soort keurmerk.

http://www.emerce.nl/nieuws/google-bren ... inkels-uit

Het keurmerk is "gratis", toch betaal je indirect met persoonsgegevens. Google eist namelijk inzicht in alle transacties. Met deze informatie kan Google goed de betrouwbaarheid bepalen, anderzijds liggen de gegevens van al je klanten bij Google.

Wat vind jij? Een goed initiatief of een nieuw privacy gevaar? Zou jij de gegevens van jouw klanten aan Google toevertrouwen?
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m

Re: Het Keurmerk van Google...

3
Niet ingevuld, want de toonzetting van de vraag is bij voorbaat al negatief.

Een goede enquête stelt neutrale vragen, geen gekleurde vragen.

Dat de vraagsteller zelf een keurmerk verkoopt (of hoe noem je dat?), helpt niet. Niet dat ik iets tegen zijn keurmerk heb — integendeel, weinig op aan te merken! — maar de vraag hoort ook daarom niet in deze enquêtevorm op dit forum.
StoreCore.io

Re: Het Keurmerk van Google...

4
Je mag je klantgegevens niet zomaar verkopen maar dat beweren ze volgens mij ook niet:
dat ze real time en achteraf geanonimiseerde data over de aankoopprocessen in hun winkels aan Google doorgeven. Daar valt onder meer informatie over orderverzending en -annulering onder.
.

Lijkt er op dat ze af en toe het orderproces onder de loep nemen om te zien of er snel en correct geleverd wordt.

Ik vind het wel interessant. Iedereen kent Google en zodra dit keurmerk wat meer bekendheid krijgt onder de consumenten is het een erg sterk keurmerk. Veel sterker dan de meeste keurmerken in Nederland die alleen een logo verkopen ...
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Het Keurmerk van Google...

5
frafra schreef:Je mag je klantgegevens niet zomaar verkopen maar dat beweren ze volgens mij ook niet:
dat ze real time en achteraf geanonimiseerde data over de aankoopprocessen in hun winkels aan Google doorgeven. Daar valt onder meer informatie over orderverzending en -annulering onder.
.

Lijkt er op dat ze af en toe het orderproces onder de loep nemen om te zien of er snel en correct geleverd wordt.

Ik vind het wel interessant. Iedereen kent Google en zodra dit keurmerk wat meer bekendheid krijgt onder de consumenten is het een erg sterk keurmerk. Veel sterker dan de meeste keurmerken in Nederland die alleen een logo verkopen ...
Mee eens. En het gezeur over privacy he is zo verschrikkelijk!
Zit je op Facebook? Hou dan je mond.
Gebruik je Google Analytics? (Ja ze kunnen ook letterlijk zien wie je bent hoor, dat wil ik ook weten... Hehum) hou dan op.
Geef je om privacy en heb je een Android telefoon? Ssssstttt... Stil!
Gebruik jij Bing als zoekmachine? Nee toch niet? Wat maak je dan druk om dit keurmerk?

Als het interessant is waarom niet? De analytics statistieken zijn ook weer uitgebreid en voor de ecommerce erg interessant.

Als je vandaag de dag anoniem wilt zijn, moet je niet online zitten.

Re: Het Keurmerk van Google...

7
@Ward, ik heb juist geprobeerd om zowel de voordelen als de nadelen in een kort verhaal te benoemen. Daarbij zijn beide antwoorden (voor of tegen) gekleurd. Volgens mij blijkt er geen specifieke voorkeur uit mijn vraag? Althans dat was niet de insteek.

Dat ik bij een keurmerk werk is daarbij geen geheim, getuige mijn handtekening. Dat is ook de reden dat ik het interessant vind en graag wil weten wat webwinkeliers er van vinden. Die vind ik op webwinkelforum.
-------
Mijn wel gekleurde mening:

@Zyra en Wouter
Is het niet een beetje kort door de bocht om privacy maar helemaal weg te gooien omdat we er toch al zo weinig van hebben? Denk dat we best technische oplossingen kunnen verzinnen om minder data middels Analytics bij Google te krijgen. Hetzelfde geldt voor diensten als Facebook.

Zelf vind ik privacy een groot goed. Schandalen rondom de veiligheidsdiensten laten al zien hoe slecht het daarmee gesteld is. De macht dit bij zulke bedrijven en overheden komt te liggen is enorm, maar dat realiseren we ons (nog) niet. Wellicht een interessante tweede discussie om op te starten ;) .

En als webwinkel leg je nu wel specifiek gegevens als naam en order van jouw klant bij Google terecht. Zullen alle klanten daarop zitten te wachten? Ik vind het als klant een dilemma. Enerzijds vind ik het fijn om te weten dat een winkel betrouwbaar is. Anderzijds wil ik mijn naam niet bij Google hebben liggen en is het een reden om ergens anders te shoppen.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m

Re: Het Keurmerk van Google...

8
Cool dus je gebruikt Bing? En alles wat met Google/Android en zelfs Apple gebruik je niet? iCloud is niet echt waterdicht zeg maar, synchroniseert altijd terwijl het niet altijd gewenst is.

Re: Het Keurmerk van Google...

10
libertes schreef:Is het niet een beetje kort door de bocht om privacy maar helemaal weg te gooien omdat we er toch al zo weinig van hebben? Denk dat we best technische oplossingen kunnen verzinnen om minder data middels Analytics bij Google te krijgen. Hetzelfde geldt voor diensten als Facebook.

Zelf vind ik privacy een groot goed. [...]
Op beide sites uit je ondertekening wordt Google Analytics gebruikt.

Practice what you preach.
StoreCore.io

Re: Het Keurmerk van Google...

11
@Ward - Ik ben geen tegenstander van Google, zeker niet. Ik vind echter een verschil zitten tussen het doorgeven van specifieke gebruikersinformatie en persoonsgegevens. Nogmaals, ik heb me te weinig verdiept in de koppeling. Maar uit de nieuwsberichten haal ik dat je de orders bij Google inschiet. Dat vind ik een stap te ver. Dus niks tegen Google, maar ik vind wel dat we bewust moeten zijn van de gevaren. Het argument, ze weten als zoveel, dus ze mogen nog meer weten, vind ik dus niet op gaan.

Mochten er volwaardige alternatieven voor Analytics komen, dan zal ik die zeker ook bekijken. Tot nu toe vind ik echter alternatieven niet volwassen genoeg...
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m

Re: Het Keurmerk van Google...

12
libertes schreef:@Ward - Ik ben geen tegenstander van Google, zeker niet. Ik vind echter een verschil zitten tussen het doorgeven van specifieke gebruikersinformatie en persoonsgegevens.
Dat is erg naïef gedacht. Google kan, en vooral wil, elke hit koppelen aan een individuele gebruiker.
libertes schreef:Mochten er volwaardige alternatieven voor Analytics komen, dan zal ik die zeker ook bekijken. Tot nu toe vind ik echter alternatieven niet volwassen genoeg...
Oeps, nu maak je zelf de ultieme uitglijder: je geeft data van je eigen bezoekers door aan Google omdat dat zo "handig" is :!:

Je tuint zelf in de "delen"-valkuil. Deel je data vooral, dan maakt Google er een leuke grafiek van! Ondertussen gebruikt Google vrolijk de data die je hebt doorgegeven.

Naïef.

Re: Het Keurmerk van Google...

13
@Ward
Je kunt het naïef noemen, maar ondersteunt dat eigenlijk niet mijn punt. Zijn we niet teveel overgeleverd aan partijen als Google wanneer we eigenlijk voor onze zoekopdrachten niet zonder Google kunnen, wel op Facebook willen zitten, omdat we anders sociale contacten missen en zonder Whats App ook van alles missen?

Ik ben dan ook sterk voor technische oplossingen om dergelijke data niet tot de persoon te herleiden. Ik denk dat de valkuil anders te groot is, maar dat is een andere discussie. Net als de rest van deze discussie (die ik overigens wel graag voer, wellicht kunnen we er een ander topic voor openen...).

Voor mij is Trustedstores echter een stap te ver, wellicht is dat naïef, maar we moeten toch ergens de lijn trekken...
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m

Re: Het Keurmerk van Google...

14
Jij vindt de zebra update dat ten goede komt voor heel veel webshops slecht, waarbij (hoe meer je verbetert en klantvriendelijkheid voorop stelt, hoe beter) trusted shops misschien hier ook komt.

Re: Het Keurmerk van Google...

15
@Zyra, informatie verzamelen over bedrijven is prima. Informatie verzamelen over personen niet. Maar als personen kunnen we tegenwoordig niet meer zonder. Enkele voorbeelden:
- De AH bonuskaart
- Facebook
- Google zoeken + Analytics etc.
- Grootschalig afluisteren door overheden
- OV chipkaart

Nu ben ik de laatste die tegen vernieuwing is. Ik gebruik alle bovenstaande gevaren. Dat kun je naïef noemen, maar het argument, "ben je er tegen, dan gebruik je het toch niet" vind ik wat te kort door de bocht. Je kunt namelijk vrijwel niet zonder en zonder kritiek geen verbetering... Momenteel nemen we de nadelen van dergelijke technologie wel erg makkelijk op de koop toe.

Lijkt me goed om deze discussie apart voort te zetten via http://www.webwinkelforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=11929 , omdat we nu wel erg off-topic gaan...
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m

Re: Het Keurmerk van Google...

16
libertes schreef:voorbeelden:
- De AH bonuskaart Hoeft niet
- Facebook
- Google zoeken + Analytics etc.
- Grootschalig afluisteren door overheden
- OV chipkaart
- De AH bonuskaart Hoeft niet
- Facebook Hoeft niet
- Google zoeken + Analytics etc. Hoeft niet, blockers genoeg
- Grootschalig afluisteren door overheden lastige inderdaad
- OV chipkaart Hoeft niet

Maar goed, blijkbaar is het wel zo dat het model 'gratis internet door verkoop privacy' nog steeds acceptabel wordt gevonden.. of men heeft er niet over nagedacht hoe zoiets gratis kan worden aangeboden.
Videosysteem voor webwinkeliers om seriematig en betaalbaar video te produceren

Re: Het Keurmerk van Google...

17
Jan Speelgoedboer schreef:Maar goed, blijkbaar is het wel zo dat het model 'gratis internet door verkoop privacy' nog steeds acceptabel wordt gevonden.. of men heeft er niet over nagedacht hoe zoiets gratis kan worden aangeboden.
Dat is inderdaad precies het punt. In ruil voor #gratis Google Analytics geef je niet je eigen persoonsgegevens prijs, maar die van je bezoekers. Daarom ook is de discussie over een keurmerk van Google lood om oud ijzer: als je toch al data deelt met Google, kunnen die orderdata er ook wel bij.

Je bent, zoals gezegd, naïef wanneer je denkt dat Google dit nu nog niet kan meten. Google kan sowieso, via Google Analytics, zien welke producten worden bekeken én welke producten in een winkelwagentje worden gegooid. Via de fuik waarmee Google Analytics conversies meet, kan Google vervolgens ook zien welke routes uiteindelijk tot een bestelling leiden.

Hoe beter je Analytics inricht, hoe gerichter Google data kan verzamelen. Vraag is dus welke vis nu precies in welke fuik zwemt. En wie dan de succesvolste hengelaar is: jij of Google?

Ik snap best dat sommige webwinkeliers niet snappen hoe "big data" precies werken. Maar dan mag ik ze ook wel op hun naïviteit wijzen, nietwaar?