De legaliteit van het verkopen van clones op uw webshop

1
Hallo Forum,

Ik ben erover na aan het denken om een webshop op te richten gericht op de verkoop van goedkope smartphones uit china (evt. clones). Ik merkte dat er op marktplaats een flinke vraag naar was.

Nu heb ik een vraag over de legaliteit van dit hele gebeuren. Heeft een van jullie ervaring met het handelen van clones? Ik ben benieuwd in hoeverre het legaal is om smartphones die qua uiterlijk identiek zijn aan bijvoorbeeld de Samsung S4 te verkopen, en of het hierbij nog uitmaakt of de valse merknaam op het product staat of niet.

Als voorbeeld, ik koop een samsung galaxy mega clone, welke op een chinese site onder de naam GT-I9500 verkocht wordt. Dit is niet het originele type nummer. Op de clone staat geen Samsung logo. Kan ik deze smartphone verkopen als samsung galaxy mega clone, als samsung lookalike GT-I9500, alleen GT-I9500 of gewoon überhaupt niet?

Het is natuurlijk handig om dit te weten voordat ik begin met het verdiepen in het proces etc. :P

Input is van harte welkom!
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: De legaliteit van het verkopen van clones op uw webshop

5
Bedankt voor jullie reacties!

Ik had al wel verwacht dat het verkopen van een directe clone illegaal zou zijn. Maar ik twijfel over een clone zonder logo/serienummer kopie. Volgens de chinese autoriteiten wordt dit gezien als een zelf ontworpen telefoon die gewoon erg veel lijkt op die van een ander merk, en is in china ook gewoon legaal.

Wat ik me dus afvraag is hoe dat hier zit als er geen gepatenteerde merknaam gebruikt wordt.

Re: De legaliteit van het verkopen van clones op uw webshop

6
De rechters gaan uit van de volgende redenering:

If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.

Dus als je er mee kan bellen, sms'en etc. en het ziet er uit als een Samsung dan zal het wel een Samsung zijn en als dit niet zo is dan is het verboten.

Er bestaat ook zoiets als copyright op het design en dat treed je met alle voeten die je maar kan vinden door zo'n clone te importeren en erger nog te gaan verkopen.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: De legaliteit van het verkopen van clones op uw webshop

10
Zoals eerder werd aangegeven. Het woord patent kennen ze niet. Ik heb zelf een periode in China gezeten en je ziet overal goede knock offs. Van electronica tot mode je kan het zo gek niet bedenken. Ik heb zelfs fake ZARA/H&M kleding gezien.

Wat jij ziet op marktplaats zijn vaak jonge jongens die hun producten importeren van alibaba of taobao. Veel handel in neppe merkkleding en electronica (Dr. Dre Beats).

Ik zou er niet aan beginnen als ik jou was. Om hier een serieuze business van te maken.