Het begin; wat viel er mee en wat viel er tegen?

1
Komende maand ga ik live met mijn webshop en heb in de periode voorafgaand veel dingen geregeld, besproken en nieuwe ideeën opgedaan.

Wat viel jullie de aanloopperiode en de maanden na de live gang mee en tegen?

Ik heb vooral gemerkt dat het veel meer was als een shop laten bouwen, marketingideeën op te doen en leveranciers zoeken.
Een voorbeeld is de verzenddoos; welke maten heb ik nodig, welke afmetingen en in welke kleur?

Allemaal leuke dingen om mee bezig te zijn en over na te denken. Veel diverser als in mijn vorige baan waar ik voornamelijk uitvoerend bezig was en er weinig ruimte was om eigen ideeën te ontplooien.

Wat jullie?

Re: Het begin; wat viel er mee en wat viel er tegen?

2
EwoutG schreef:Komende maand ga ik live met mijn webshop en heb in de periode voorafgaand veel dingen geregeld, besproken en nieuwe ideeën opgedaan.

Wat viel jullie de aanloopperiode en de maanden na de live gang mee en tegen?

Ik heb vooral gemerkt dat het veel meer was als een shop laten bouwen, marketingideeën op te doen en leveranciers zoeken.
Een voorbeeld is de verzenddoos; welke maten heb ik nodig, welke afmetingen en in welke kleur?

Allemaal leuke dingen om mee bezig te zijn en over na te denken. Veel diverser als in mijn vorige baan waar ik voornamelijk uitvoerend bezig was en er weinig ruimte was om eigen ideeën te ontplooien.

Wat jullie?
Die dozen, herkenbaar ik heb 3 maten besteld en moet zeggen dat 2 maten echt snellopers zijn en helaas maar bij 1 webshop (aardig goedkoop) te koop is.
Ik moest zeggen dat ik de aanloop er naartoe heel leuk vond en ook spannend en soms triggert het weer voor iets anders nieuws. Maar het verbeteren van de shop, nieuwe producten uitzoeken voor de shop en acties bedenken is ook heel erg leuk.

Heel apart, maar ik vind zelfs mijn ontspanning erin en zou het niet kunnen en willen missen en heb er dus ook helemaal geen spijt van dat ik er ooit aan begonnen ben. Ik word ook altijd blij als ik leuke e-mails krijg van mensen die achteraf bedanken voor de bestelling of dit via Facebook/Twitter laten weten.

Re: Het begin; wat viel er mee en wat viel er tegen?

3
De aanloopperiode voor mij is uiteindelijk redelijk lang geweest. Maar toen eenmaal de webshop werd gebouwd en alles ook daadwerkelijk ingekocht moest worden was leuk, spannend en erg leerzaam. Dat van de dozen is herkenbaar, ik ben ook begonnen met 3 formaten dozen, en daarvan zijn de kleinste en de grootste degene die ik nu het meeste gebruik. Dat kan je vooraf gewoon echt niet bepalen.

Op dit moment ben ik nu dik 2 maand verder na de opening. En wat me soms tegenvalt is hoe druk het het ene moment is (5 bestellingen op één dag) en dan dagenlang amper bestellingen. Natuurlijk kan je ook geen steady-flow van bestellingen verwachten. Ook heel apart was dat na 3 weken open te zijn geweest, ik ineens 2 super weken had waar ik ieder dag 2 tot 3 bestellingen per dag had. Daarna 2 weken met 1 bestelling per zoveel dagen. En gaat het echt op en neer.

Maar uiteindelijk is het voor mezelf bezig zijn, zelf de koers van het bedrijf kunnen bepalen echt geweldig. Net zoals Zyra vind ik er ook ontspanning in. Ik kan een hele dag gewerkt hebben van 7 tot 3 bij mijn vaste baan, kapot zijn. Maar als ik thuiskom, bestellingen klaar maak voor verzending en weer achter de computer kruip leef ik toch weer op. Aan de andere kant zijn zoveel dingen nieuw voor mij, waar moet ik beginnen met adverteren. Hoe ga ik om met 'marketing', hoe doe ik in vredesnaam aan linkbuilding. Ik weet wat het inhoud, maar het dan ook echt gaan uitvoeren, daar loop ik toch ook tegenaan.

Maar dat is ook weer de uitdaging die het ondernemerschap zo leuk maakt. Je moet jezelf uitdagen, nieuwe kennis opdoen en nieuwe vaardigheden aanleren. Ik kan niet wachten totdat het moment komt dat ik me volledig kan richten op het ondernemerschap.
Looks Like Vintage, webwinkel in 40s, 50s en 60s kleding!...::...Looks Like Vintage op Facebook
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Het begin; wat viel er mee en wat viel er tegen?

5
Ik heb de neiging om de hoeveelheid werk in het onderhouden van een webwinkel te onderschatten. Het is altijd meer dan je denkt. Er gebeuren vrijwel altijd ook wel willekeurige dingen die extra werk veroorzaken. Uiteindelijk denk ik dat het het beste is om al je eieren gewoon in 1 mandje te leggen in plaats van betrokken te zijn bij een groot aantal projecten. Dit heeft me vaak opgebroken. Zeker in het begin moet je gewoon 80-urige werkweken draaien. Later kan je dat natuurlijk afbouwen.
http://SEOGeek.nl | Specialist in Handmatige, Gepersonaliseerde en Duurzame Zoekmachine Optimalisatie Campagnes

Re: Het begin; wat viel er mee en wat viel er tegen?

6
Wat in het begin tegenvalt is de logistiek van verzenden, de beste dozen en enveloppes zoeken, welke komen de meeste klachten over beschadiging over etc...

Waar ik nu na anderhalf jaar nog steeds moeite mee heb is op voorhand trends te bepalen die goed zullen verkopen tijdens de piekperiodes zoals november / december. Soms ben ik te voorzichtig en zit ik plots door mijn voorraad heen, en van andere zaken blijf ik dan weer zitten met een voorraad... En dat kan uiteindelijk kostelijk uitdraaien.

Re: Het begin; wat viel er mee en wat viel er tegen?

7
Nu een jaar verder kan ik ook inderdaad zeggen soms liep het hard, en er waren ook dagen dat ik totaal niks verkocht,veel werk en uurtjes in de webshop gestoken
Eigenlijk heb ik dat een beetje onderschat, het vele werk orders verwerken inpakken wegbrengen
Maar ik mag niet klagen denk ik.
natuurlijk komt de boekhouder nog om alles in te vullen ,maar wat ik me ineens afvraag , ik heb een kleine voorraad aan spullen thuis het is immers een webwinkel
Hoe verwerk ik dit met de aangifte straks ,misschien naief ik heb geen voorraadbeheer bijgehouden
Moet ik nu alles gaan tellen en kijken wat de inkoopsprijs was?
of mag ik schatten wat ik ongeveer hier thuis heb? :|

Re: Het begin; wat viel er mee en wat viel er tegen?

8
'schatten' mag niet, aangezien voorraad een kost is en dus afgetrokken wordt van de winst en dus van invloed is op de belasting.

Je moet dus bij de laatste dag van het boekjaar weten wat je in voorraad hebt en je moet de prijs er van weten.

Als je boekhouder alle facturen heeft is dat een probleem ja... dus raad vragen aan je boekhouder!

Re: Het begin; wat viel er mee en wat viel er tegen?

13
Wat ik begrijp van de makers van de boekhoudsoftware die ik gebruik, Acumulus, is dat voorraadwaardering op de balans niet verplicht is voor de belastingdienst. Zij hebben dat naar eigen zeggen meermalen bevestigd gekregen van de belastingdienst.

In dat geval boek je je inkopen dus direct als kosten (ipv uitgesteld na je voorraad telling en waardering), en gaat deze dus ook direct ten laste van je winst.

Een voorraadadministratie, dus weten hoeveel voorraad je hebt (aantallen dus ipv waardering), is natuurlijk wel verstandig. Al is het maar om inzicht te krijgen in wanneer bij te bestellen.

Maar voor de aangifte inkomstenbelasting zou het dus niet nodig zijn.
Klassieke schrijfwaren en kalligrafie artikelen: http://www.scrittura-elegante.nl/

Re: Het begin; wat viel er mee en wat viel er tegen?

14
Werk al 11 jaar bij de supermarkt, elk jaar weer balansen daar. Nu voor het eerst ook gedaan voor mijn eigen voorraad. Is eigenlijk wel heel erg leuk en je weet tenminste precies wat voor waarde aan spullen je in huis/kantoor/opslag hebt liggen. En ja het is natuurlijk nodig voor de belastingdienst. Gelukkig tipte een vriend me om het te doen anders was ik het ook nog vergeten te doen >.>. Dan komt er toch weer meer op je af dan in eerste instantie gedacht. Gelukkig heb ik nu een boekhouder in de arm genomen zodat ik straks geen domme/stomme fouten meer hoop te maken :p.
Looks Like Vintage, webwinkel in 40s, 50s en 60s kleding!...::...Looks Like Vintage op Facebook

Re: Het begin; wat viel er mee en wat viel er tegen?

15
sjoerdk schreef:Wat ik begrijp van de makers van de boekhoudsoftware die ik gebruik, Acumulus, is dat voorraadwaardering op de balans niet verplicht is voor de belastingdienst. Zij hebben dat naar eigen zeggen meermalen bevestigd gekregen van de belastingdienst.

In dat geval boek je je inkopen dus direct als kosten (ipv uitgesteld na je voorraad telling en waardering), en gaat deze dus ook direct ten laste van je winst.
Softwarebouwers ontkennen nogal eens het bestaan van best practices, vooral wanneer die hen slecht uitkomen.

Als de inkoopwaarde en vooral de actuele waarde van je voorraden bijvoorbeeld € 50.000 is, hoort dat gewoon op de balans te staan. Staat er in ruil daarvoor een nul, dan geeft je balans geen getrouw beeld van de werkelijkheid. Probeer dan maar eens een accountant te vinden die nog een accountantsverklaring afgeeft.

Misschien bedoelt Acumulus iets anders dan jij denkt: voorraden herwaarderen per balansdatum hoeft inderdaad niet, want je mag ze ook op de balans zetten voor de historische kostprijs.
StoreCore.io