Re: Mag een groothandel weigeren producten te leveren?

31
Het stellen van een minimale afname verplichting lijkt mij niet meer dan normaal. Het is een GROOThandel niet B2C.

Ben wel benieuwd naar welke Europese regels je refereerd. Ja ik heb 1 leverancier waar ik graag zou willen bestellen maar die als vaste regel hebben 'Alleen fysieke winkels'. Hoe zou jij dat om kunnen buigen dan?
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Mag een groothandel weigeren producten te leveren?

32
Wat wordt hier gezien als een groothandel? Bedoelen jullie met groothandel de distributeur van een merkproduct? Zo ja:

Het weigeren hierbij is volgens mij aan de orde van de dag. Dit probleem heb ik zelf ook ondervonden. Ik ben bij ongeveer alles en iedereen geweigerd. Je krijgt geen reactie of ze wijzen je af met een lulsmoes. Daarnaast weet ik dat grote spelers in de markt gerust hun macht gebruiken om blokkades op te zetten. En ja, dit gebeurd echt. Vaak is een distributeur gewoon bang voor hun belangrijkste klanten en laten ze zich gerust chanteren. Spijtig maar zo gaat het hier kennelijk.

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar welke Europese wetgeving je refereert, alhoewel aan de andere kant: als ze je niet mogen weigeren maken ze het je gewoon zo onaantrekkelijk dat het toch geen zin heeft. Is de adviesverkoopprijs van een product bijvoorbeeld 100, marktconform prijs is 75, dan kan jij het inkopen voor 70. Nou daar ga je dan niet de oorlog mee winnen.

Gr,
ES01

Re: Mag een groothandel weigeren producten te leveren?

34
Het Varaantje schreef:Het stellen van een minimale afname verplichting lijkt mij niet meer dan normaal. Het is een GROOThandel niet B2C.

Ben wel benieuwd naar welke Europese regels je refereerd. Ja ik heb 1 leverancier waar ik graag zou willen bestellen maar die als vaste regel hebben 'Alleen fysieke winkels'. Hoe zou jij dat om kunnen buigen dan?
Er is ook een merkproduct wat ik graag in mijn assortiment wil hebben, om precies dezelfde reden wordt ik ook geweigerd bij distributeur. Deze distributeur is ook de enige distributeur van dat merk in de Benelux.

Wat wel grappig is, een relatief grote webshop bied ook dat product aan en deze heeft ook geen fysieke winkel.....
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Mag een groothandel weigeren producten te leveren?

35
Ludger schreef:
Het Varaantje schreef:Het stellen van een minimale afname verplichting lijkt mij niet meer dan normaal. Het is een GROOThandel niet B2C.

Ben wel benieuwd naar welke Europese regels je refereerd. Ja ik heb 1 leverancier waar ik graag zou willen bestellen maar die als vaste regel hebben 'Alleen fysieke winkels'. Hoe zou jij dat om kunnen buigen dan?
Er is ook een merkproduct wat ik graag in mijn assortiment wil hebben, om precies dezelfde reden wordt ik ook geweigerd bij distributeur. Deze distributeur is ook de enige distributeur van dat merk in de Benelux.

Wat wel grappig is, een relatief grote webshop bied ook dat product aan en deze heeft ook geen fysieke winkel.....
Oh ik zat net te kijken van typte ik dat? Het is herkenbaar, maar misschien importeren via het merk zelf? Of via andere distributie in EU? Sommige merken staan dat toe hoor.

Ik ken ook weer dat ik een merk niet mag verkopen, want moet een fysieke winkel hebben, maar sinds wanneer is een schoonheidssalon een winkel? Die mag het wel zonder problemen verkopen. Vind het zo bizar.

Re: Mag een groothandel weigeren producten te leveren?

36
opabert schreef:Met ingang van 2014 werden ook mijn klein kinders ( grote webshop met hoge omzet ) geconfronteerd met bot weigering of het stellen van minimale afname verplichting.
Het wordt tijd dat je noemt welke webwinkels dat zijn, anders zal ik je berichten zwaarder moeten blijven moderaten. De onjuistheden die je nu 'soms bij verenigingen hebt gehoord' worden niet langer op het forum getolereerd.

Re: Mag een groothandel weigeren producten te leveren?

38
In Paardenwereld is dit ook vrij standaard, dat ze enkel fysieke winkels willen leveren en een minimale eerste afname van 10/20k. Ze beschermen hiermee de markt zeggen ze maar vervolgens zie je de winkels zelf doorverkopen waardoor ze de controle verliezen.

Lood om oud ijzer, vooruitgang kun je niet stoppen
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.