Nieuwsbrief (inschrijvingen; op welk moment?)

1
Hallo allemaal,

hoe gaan jullie om met klanten en inschrijvingen voor de nieuwsbrief? Schrijven jullie iedereen in die iets besteld? Moet deze persoon expliciet hier toestemming voor geven? Of is bestellen genoeg voor consent.

Zelf heb ik nu een optioneel vakje bij het bestellen die standaard uitstaat. Mensen kunnen die dus aanvinken indien ze zich willen inschrijven.
Wel de meest nette manier; maar wellicht ook de minst rendabele manier...

Wat is jullie aanpak?
De beste shampoo vind je op http://www.GoedeShampoo.nl

Re: Nieuwsbrief (inschrijvingen; op welk moment?)

2
Dat is allemaal wettelijk geregeld. Zoals je het nu doet is het goed. De klant moet expliciet toestemming geven voor inschrijving nieuwsbrief. Alvast een vinkje zetten bij 'nieuwsbrief' ontvangen mag al niet. De klant moet echt zelf dat vinkje invullen.

Dit is ook helaas een wet die, tenzij de OPTA duizenden klachten krijgt, je gewoon kan negeren en worden toch geen consequenties aan gehangen. En zelfs als de OPTA iets doet krijg je eerst een boel waarschuwingen en uiteindelijke een kleine boete. Maar dat heb je dan waarschijnlijk allang verdiend. Maar het mag dus niet en klanten kunnen hier, terecht, boos om worden.

Meer informatie kan je vinden op de website van de OPTA.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Nieuwsbrief (inschrijvingen; op welk moment?)

3
Dit is ook de meest klantvriendelijke manier, in mijn ogen.
Als ik nieuwsbrieven ontvang waar ik me niet expliciet voor heb ingeschreven, schenk ik er vaak ook geen aandacht aan (op me uitschrijven / spam-map na).

Daarom laat ik het inschrijven ook aan de klanten/bezoekers zelf over ;-)
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Nieuwsbrief (inschrijvingen; op welk moment?)

5
Twee tegensprekende berichten dus?
Dacht zelf ook dat het NIet toegestaan was; maar valt me op dat een aantal (grote) webshops dit wel gewoon doet (na een bestelling inschrijven voor de nieuwsbrief). Sommigen schrijven je zelfs in zodra je een mailtje stuurt naar de klantenservice.

Maar goed; gaat me niet alleen om de wet. Gaat me ook om de voor en nadelen van iedere methode, en wat de klant inderdaad het fijnste vind.
De beste shampoo vind je op http://www.GoedeShampoo.nl

Re: Nieuwsbrief (inschrijvingen; op welk moment?)

6
PaulG schreef:Wettelijk mag je je eigen klanten zonder toestemming een nieuwsbrief sturen.
Niet helemaal. Je mag dan iemand persoonlijk benaderen. Maar niet gewoon op een mailing list zetten. Een nieuwsbrief is niet persoonlijk
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Nieuwsbrief (inschrijvingen; op welk moment?)

7
De wet kent daar zo'n typische juristerij met mits-maar-indien: je mag klanten informeren met voor hen relevant nieuws. Waarmee “voor hen relevant” dus nogal verschillend wordt ingekleurd.

Je mag klanten bijvoorbeeld serviceberichten mailen: “Uw account is vanwege onderhoud op zondag tijdelijk niet bereikbaar, vanaf maandagochtend kunt u weer inloggen.”

Commerciële jongens weet dat ook en voegen daaraan toe: “En vanaf maandag hebben we *klik hier* en *klik daar* allemaal in de aanbieding!”

Wat webwinkeliers niet weten, weet het webwinkelend publiek vaak al helemaal niet. Zelfs als een mail juridisch door de beugel kan, wordt deze daarom vaak toch gezien als spam.

De veiligste optie is daarom altijd een actieve opt-in.
StoreCore.io

Re: Nieuwsbrief (inschrijvingen; op welk moment?)

11
Gaat me ook om de voor en nadelen van iedere methode, en wat de klant inderdaad het fijnste vind.
–1 voor wat klanten denken dat de wet is.
Ik denk dat het voor de klant niet veel uitmaakt of hij een nieuwsbrief krijgt waarvoor hij zich heeft aangemeld of dat hij hem als klant krijgt.
Het is belangrijk dat ze in de nieuwsbrief duidelijk (dus niet met kleine letters) zien dat ze kunnen uitschrijven en dan het liefst met simpel klikken op een link.
En het allerbelangrijkste voor beide is dat de nieuwsbrief ook leuk en interessant is. Een nieuwsbrief met een kleine opsomming van wat nieuwe artikelen wordt gauw als vervelend gezien. Zeker als hij vaak komt.
Zet er een leuke verwijzing in naar iets wat met een artikel te maken heeft. Bied ze een leuke korting aan met een code. Zie je iets op een nieuwssite met een artikel, verwijs er dan naar.
Dat kan niet elke week, maar een nieuwsbrief kan ook 1 keer per maand of zelfs per kwartaal.
Beter iets minder vaak maar met 'leuk' nieuws dan elke dag met een nieuw (vervelend) artikel...