Naar elkaar linken, hoe ziet google dit?

1
Wij starten binnenkort met een referentie pagina.
Nu willen wij bepaalde klanten ook de mogelijkheid bieden om hun link hier te plaatsen (de naam aanklikbaar).

Zie het zo: je kweekt vissen, en kwekers kopen bij jou daar benodigdheden voor.
Met die kwekers heb je contact want je bent zelf ook vis kweker. Je verwijst je eigen klanten/geïnteresseerden regelmatig naar hun door en hebt daarom regelmatig contact met elkaar. Het is natuurlijk voor een nieuwkomer in het wereldje leuk om te zien dat een webshop in vis benodigdheden benodigdheden verkoopt aan de kwekers.
Mensen kijken al snel op tegen zo'n kweker, en zullen sneller overgaan tot kopen bij de webshop omdat het vertrouwelijk is.

Nu wil je zo'n vis kweker een referentie laten schrijven en in 'ruil' daarvoor, of als tegenprestatie mag hij/zij zijn link daar vermelden.
Maar: de vis kweker linkt ook al naar onze webshop.

Als wij nu terug linken met onze webshop, ziet google dit dan als vriendjes politiek of iets dergelijks?

Het lijkt mij dat je anders zomaar duizenden links kunt verzamelen. Iedereen kent wel vele mensen met een website. Dus als die allemaal naar elkaar gaan linken heb je wel allemaal links, maar op die manier lijkt het mij niet eerlijk.

Een optie zou zijn om eerst te linken naar een ander domein van ons waar mensen vervolgens naar de link van de 'kweker' kunnen gaan. Op die manier linken wij niet naar de kweker.
Het gaat namelijk niet om 1 kweker, maar bijvoorbeeld om 20. Dan is het toch zonde om 20 links naar je site te hebben, die van erg grote waarde zijn terug te linken waarbij de waarde van de link vervliegt.

Is eigenlijk hetzelfde principe als: veel startpagina's willen perse een tegen link. Goed dan staat je link daar op de pagina, en hun link staat op de webshop (niet dat ik dat wil maar ik zie het wel veel). Heeft dat nut voor google?

Re: Naar elkaar linken, hoe ziet google dit?

2
Google kijkt niet zozeer hoeveel links er zijn, maar vooral wie er linkt.

Als jij vis benodigdheden verkoopt en er linken allemaal sites van viskwekers naar jouw site, dan vind Google dat prachtig. Kennelijk is jouw site belangrijk voor de sites die over viskwekerijen gaan. Dat jij vervolgens terug linkt moet je eigenlijk los van het feit zien dat de andere site ook naar jouw linkt. Jullie beiden zullen hier van profiteren want de sites gaan allemaal over hetzelfde onderwerp, het kweken van vis of vis in het algemeen.

Het wordt wat anders als je, zoals je in je bericht ook stelt, maar domweg zo veel mogelijk links van verder nutteloze of ongerelateerde sites verzamelt. Als Pietjes Pruts Site naar jouw site over vis benodigdheden linkt dan doet Google daar in het beste geval niets mee. Gebeurd dit te veel dan wordt jouw site daar voor gestraft; kennelijk probeer je opzettelijk zo veel mogelijk links te verzamelen (link farming etc.)

Re: Naar elkaar linken, hoe ziet google dit?

3
Wouter Hol schreef: Gebeurd dit te veel dan wordt jouw site daar voor gestraft; kennelijk probeer je opzettelijk zo veel mogelijk links te verzamelen (link farming etc.)
Onjuist, anders zou ik de concurent even uit Google gooien door 100,000 links te spammen. Zijn ook al voldoende testjes mee gedaan en het 'slachtoffer' komt altijd sterker terug in de SERPS door het grote aantal backlinks die erbij zijn gekomen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Naar elkaar linken, hoe ziet google dit?

6
hhh schreef:Onjuist, anders zou ik de concurent even uit Google gooien door 100,000 links te spammen.
Gelukkig werkt dat inderdaad niet zo, hhh. Anders was Google al vrij snel verlost van de meeste content! Maar er zijn meer opties tussen mogelijkheden "hoog in Google" en "weg uit Google". ;)

10 links van relevante sites kunnen bijvoorbeeld al sterker wegen dan de 100.000 links die jij zou spammen. Terwijl je, als je de links inderdaad zelf plaatst, voor die 100.000 links veel meer moeite gedaan hebt. In die zin kun je er al voor gestraft worden. Het leeuwendeel van de links zal dan dus niet meegeteld worden.

Maar om niet te veel af te dwalen en een concreet antwoord te geven op de vraag van de topic starter; het kan geen kwaad om over en weer te linken. Sterker nog, nog buiten het feit wat Google er van vind, de sites van de kwekers zullen ook bezoekers hebben die zo bij jouw terecht komen en vice-versa, dus zo help je elkaar wellicht aan meer omzet!

Re: Naar elkaar linken, hoe ziet google dit?

7
Vind linkruilen nog tegenvallen, veel links verzamelen (dmv. oproepjes op bv. netwerksites, enz.) die iets met je branche te maken hebben en dat bij elkaar zien te krijgen, nou....we zijn er nog lang niet! Ik vraag me zo langzamerhand af of het zin heeft om heel veel links te hebben, lijkt mij dat een paar of enkele nuttige links die iets met de branche te maken hebben waardevoller zijn.

Mag je hier op dit forum ook om linkruil vragen?

Re: Naar elkaar linken, hoe ziet google dit?

8
Wij zelf doen niet echt heel veel aan link ruilen. We proberen alleen van echt relevante sites links te krijgen, en natuurlijk mensen op fora's die naar specifieke producten op onze site wijzen.

Startpagina's staan we ook op, maar hier komt ook wel aardig wat verkeer vandaan.