Prijsbeleid leveranciers/ importeurs

1
Een paar keer per maand word ik gebeld door een leverancier en importeur over ons prijsbeleid.
We zijn te goedkoop, hebben klachten van klanten gekregen etc. Je kent het misschien wel.

Nu is het dat ik in markt zit, wat online verkoop nog niet echt gewend is en we rekenen een normale marge. Maar hoe gaan jullie ermee om?

Ik zelf verhoog meestal de prijzen iets, maar volg niet de bruto-adviesprijzen.

Ik ben benieuwd naar jullie repliek naar de leverancier en handelen jullie verder?

Re: Prijsbeleid leveranciers/ importeurs

3
Vandaag toevallig bericht gekregen of ik het ene product toch niet voor de avp wilde verkopen. Verder nog nooit een melding over gehad.

Ze controleren wel de website ( op prijzen ) is me opgevallen.
Maar vanaf het begin ongeveer 5-10% onder de avp gaan zitten met de meeste producten. Aantal zitten er nog iets verder onder en een aantal zijn gewoon de avp. Dus tot vandaag ook nooit 'problemen' mee gehad.

Wel goed overigens dat ze optreden zodat de prijzen toch een beetje gelijk blijven. Alhoewel, concurrentie?

Re: Prijsbeleid leveranciers/ importeurs

4
Mag dat wel dan? :? Vrije markt heet dat toch? Als je gewoon legaal inkoopt, mag je het toch verkopen voor eender welke prijs? Als je een té lage prijs hanteert, snijd je jezelf vanzelf in de vingers, dus lost dat probleem zich dan toch ook vanzelf op?
(Ik heb het nu niet over de hobby-verkopers die geen flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn)
http://aagjedoeken.wordpress.com/
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Prijsbeleid leveranciers/ importeurs

6
hurdledurdle schreef:Vrije markt, zou je zeggen. Maar toch minder vrij dan je zou denken.

Advies-Verkoop-Prijs is vaak meer een Dwingende-Verkoop-anders-leveren-wij-niet-meer-Prijs
Dat vind ik niet. Vrije markt is er zeker wel.
Maar in mijn voorbeeld, een nieuw product dat net op de markt is. Kan me wellicht voorstellen dat het niet gewenst is om dat direct met korting te verkopen.

Als je leverancier op producten die al een tijd op de markt zijn, jou eist de avp te volgen, tja.. Dan is het inderdaad een dwingende prijs-anders-leveren-wij-niet-meer.. ;)

Re: Prijsbeleid leveranciers/ importeurs

7
Aangezien je er nu al meerdere keren per maand over wordt gebeld, kun je er bijna vergif op innemen dat het een keer fout gaat. Kun je bijvoorbeeld dichter op de AVP gaan zitten en de verzendkosten verlagen? Of dichter op de AVP gaan zitten maar daar wisselende speciale aanbiedingen met een extra korting tegenover zetten?

Re: Prijsbeleid leveranciers/ importeurs

10
De vraag is niet of je als retailer de door de leverancier geadviseerde verkoopprijs moet hanteren, de vraag is wat je als retailer biedt aan je klanten voor de verkoopprijs die je hanteert.

Bied je de laagste prijs in de markt en reken je hoge verzendkosten en 7 dagen levertijd?
Of bezorg je gratis en is je klantenservice van dusdanig hoge kwaliteit dat je klanten bereid zijn om 5 tot 10% meer te betalen?

Dat leveranciers zeuren over verkoopprijzen is zo oud als de weg naar Rome (of tenminste de ventweg naar Rome...) Je zou als retailer een dusdanig goede relatie met je leverancier moeten hebben dat deze weet welk prijsniveau je hanteert en waarom. Als je dat niet duidelijk kunt maken, dan is je onderneming waarschijnlijk ook niet erg winstgevend.

Een goed partnership met je leveranciers is key, omdat je op basis hiervan een duidelijke propositie aan je (potentiele) klanten kan doen. Voldoen aan de verwachtingen van je klanten is belangrijker en duurzamer dan het hanteren van de laagste marktprijs.

Dus: ga altijd de dialoog aan met je leverancier over gehanteerde prijzen en gewenste verkoopprijzen. De waarom-vraag is hier leidend in.

Succes!

Re: Prijsbeleid leveranciers/ importeurs

11
Beste ondernemer,

Wellicht iets te bij de hand om te zeggen, maar heb je wel eens gedacht in je concurrentie strategie iets aan te passen?

Misschien is het een idee om gratis levering aan te bieden, of misschien een twee voor een prijs aan te bieden. Of misschien een cadeau of een extraatje mee te leveren?

Schijnbaar heb je ruimte in je kostprijs en/of brute marge (omzet -/- directe inkoop / inkoopwaarde van de omzet).

Dus ik neem aan dat je ook meer ruimte hebt in creatief te zijn.
http://www.corduroyfinance.com

Accounting, Law, IT and Marketing

Re: Prijsbeleid leveranciers/ importeurs

12
Als je leverancier al heeft geleverd (m.a.w. er is een handelsrelatie) mag deze niet zonder meer deze relatie verbreken met een argument als 'je houdt je niet aan de avp'. Ik heb jaren geleden zo'n situatie gehad (en dan ging het serieus om 10 ct op een product van 16 euro, gewoon omdat prijzen in mijn shop op x,90 eindigen). Heb hem duidelijk gemaakt dat een verkoopprijs opleggen verboden is, en het tenslotte maar om 10 ct ging.

Of de leverancier kan stoppen met leveren, hangt af van zijn positie: is hij exclusief distributeur, dan is hij daarin beperkt en sta je als verkoper sterker. Zie hier: http://www.nma.nl/vraag_en_antwoord/med ... 266_192513
Een voorbeeld van een verticale prijsafspraak is het opleggen van een adviesprijs. De verkoper mag een product dan van de leverancier niet onder een bepaalde prijs verkopen. Er is hierbij alleen sprake van een overtreding van de Mededingingswet indien aangetoond kan worden dat de verkoper niet vrijwillig de adviesprijs aanhoudt.

Maar:
In beginsel heeft elke onderneming contractsvrijheid. Dit betekent dat elke onderneming de vrijheid heeft om een overeenkomst te sluiten met een onderneming naar keuze. Er is geen leveringsplicht in Nederland.

Alleen voor onderneming met een economische machtspositie is deze vrijheid beperkter dan voor ondernemingen die niet over zo`n sterke positie beschikken.
(onderneming = leverancier)

Re: Prijsbeleid leveranciers/ importeurs

13
Dit is voor mij weer een interessant topic. Zo zijn er leveranciers die eigenlijk alles controleren en je contacteren op dat je geen korting mag geven tenzij zij dat aangeven.

Nu vraag ik mij af hoe sterk sta je? Er wordt gezegd je moet de adv aanhouden, ze zijn enige leverancier in Nederland en houden het ook nog erg in de gaten.

Aan de andere kant kun je ook niet echt reclame maken met kennismakingskorting, want ook dat kan niet. De laatste actie die een keer geweest is was vorig jaar. En mensen zijn er gewoon nog niet bekend mee.

Hoe gaan jullie hiermee om? En ene kant had ik eerst van kan zo'n leverancier begrijpen. Maar aan de andere kant niet en belemmert mij om reclame te maken.

Re: Prijsbeleid leveranciers/ importeurs

14
Zyra schreef:Dit is voor mij weer een interessant topic. Zo zijn er leveranciers die eigenlijk alles controleren en je contacteren op dat je geen korting mag geven tenzij zij dat aangeven.

Nu vraag ik mij af hoe sterk sta je? Er wordt gezegd je moet de adv aanhouden, ze zijn enige leverancier in Nederland en houden het ook nog erg in de gaten.

Aan de andere kant kun je ook niet echt reclame maken met kennismakingskorting, want ook dat kan niet. De laatste actie die een keer geweest is was vorig jaar. En mensen zijn er gewoon nog niet bekend mee.

Hoe gaan jullie hiermee om? En ene kant had ik eerst van kan zo'n leverancier begrijpen. Maar aan de andere kant niet en belemmert mij om reclame te maken.
Hoezo belemmert jou om reclame te maken? Dan maak je toch reclame met uitzondering van producten van leverancier X, dus merk X?

Als hun dat willen kun je er weinig aan doen. Ze kunnen stoppen met leveren aan jou als ze willen, dus je hebt er uiteindelijk alleen jezelf mee.

Re: Prijsbeleid leveranciers/ importeurs

15
RicardoV schreef:
Zyra schreef:Dit is voor mij weer een interessant topic. Zo zijn er leveranciers die eigenlijk alles controleren en je contacteren op dat je geen korting mag geven tenzij zij dat aangeven.

Nu vraag ik mij af hoe sterk sta je? Er wordt gezegd je moet de adv aanhouden, ze zijn enige leverancier in Nederland en houden het ook nog erg in de gaten.

Aan de andere kant kun je ook niet echt reclame maken met kennismakingskorting, want ook dat kan niet. De laatste actie die een keer geweest is was vorig jaar. En mensen zijn er gewoon nog niet bekend mee.

Hoe gaan jullie hiermee om? En ene kant had ik eerst van kan zo'n leverancier begrijpen. Maar aan de andere kant niet en belemmert mij om reclame te maken.
Hoezo belemmert jou om reclame te maken? Dan maak je toch reclame met uitzondering van producten van leverancier X, dus merk X?

Als hun dat willen kun je er weinig aan doen. Ze kunnen stoppen met leveren aan jou als ze willen, dus je hebt er uiteindelijk alleen jezelf mee.
Daar zijn de meningen dus sterk over verdeelt en ik denk uiteindelijk dat zij zichzelf er ook mee hebben. En enige manier van reclame is nu: we hebben merk x in de shop en kijk daar ook naar. Terwijl a en b bijvoorbeeld een korting hebben op een onderdeel (het is niet altijd dat hele merken korting krijgen, ook bepaalde onderdelen of een ander categorie waar de merken in vallen).

En als ik dan vraag aan klanten van wat zouden jullie graag willen of uitbreiding van willen zien, roepen ze x niet. Reden: te duur.

Re: Prijsbeleid leveranciers/ importeurs

16
Blijkbaar wilt merk X als exlusief merk overkomen. Lijkt me niks mis mee. Als jij TW STEEL verkoopt en ook ROLEX, vervolgens 10% korting op alle horloges geeft, kan ik me begrijpen dat ROLEX wellicht zegt, hé! dat is niet de bedoeling, korting op een dure ROLEX.

Als het de horloges van de kruidvat waren waarop jij geen korting mag geven, kan ik het niet begrijpen. Dat is geen kwaliteit / a-merk en dat wordt juist gekocht door een doelgroep die alles voor een prikkie wilt hebben.

Misschien eens om de tafel zitten met ze. Aangeven dat je het een week met korting probeert (of 2) om de resultaten te zien.

Re: Prijsbeleid leveranciers/ importeurs

17
Dit zijn van die dingen die mij ook storen (binnen de eu). Ik wilde eens een product verkopen, dat ik ken vanaf de Duitse markt. Heb Zuid-Duitse producent benaderd, geen probleem. Kreeg adres van de Nederlandse importeur. Benader ik die via de website, duurt het weken voordat ik antwoord krijg. Vervolgens mag ik het bij hem inkopen voor een bedrag dat ik als verkoopprijs wilde hanteren. Puur omdat ik het niet meer waard acht, het over de grens goedkoper wordt aangeboden en het ervoor kan verkopen. Ik kan dan net zo goed naar Duisburg rijden, het daar in een winkel aanschaffen, btw terugvragen en in de verkoop gooien.

Re: Prijsbeleid leveranciers/ importeurs

18
De meeste merken stellen eisen van je mag wel eens korting geven, maar dan maximaal 15% en niet meer. Wanneer je de korting geeft mag je dan ook zelf weten. Ik heb eens jaren terug rond de tafel met een vertegenwoordiger gezeten van een merk die daar gewoon duidelijk in was. Want die zei ook dat korting geven soms gewoon nodig was.

Nee het is nu zelfs ik mag pas korting geven als zij dat ook doen. En ja rond de tafel zitten ga ik dan ook zeker doen.

@Lame ja dat komt mij ook bekend voor. Producten die in elders van EU gekocht worden en dan in andere landen zoals Italië en Spanje vinden ze onze verkoopprijzen belachelijk hoog en dan zegt de importeur gewoon van ja maar dat komt omdat wij Nederlanders meer verdienen.
Nou en ik heb gemerkt dat de producten voor hun verkoopprijzen niet verkocht worden, omdat Nederlanders de prijs voor het onbekende merk niet waard vinden. Vele andere shops zitten dan ook met een voorraad, omdat je telkens voor minimale prijzen moet inkopen anders krijg je niets.

Je begrijpt natuurlijk wel dat ik hiervan geleerd heb. En ik mij ook nu beperk tot een paar leveranciers die het wel begrijpen. Haal je iets uit Amerika dan zitten er kosten aan vast en is de verkoopsprijs een stuk hoger, daar hoor je mij niet over.

En door af en toe een korting te hanteren willen mensen het ook sneller uitproberen en komen ze daarna terug als ze er enthousiast over zijn.