Drastisch minder bezoekers na overstap provider

1
Beste,

sinds 20 december ben ik met mijn webwinkel overgestapt van Mijnwebwinkel.nl naar Biedmeer.nl.

De hoofddomeinnaam is hetzelfde gebleven uiteraard maar alle onderliggende url's zijn dus veranderd aangezien Mijnwebwinkel.nl eerst een aantal cijfers gebruikt na de domeinnaam en dan de artikelbenaming.
Nu is dat niet meer en komt de artikelbenaming direct achter de domeinnaam.

In Google Analytics merkte ik al direct een verschil van ca. 400 bezoekers p/d naar ca. 50 maar dit liep langzaam op naar 150 en dacht dat ik weer in de race was echter nu gaan de aantallen weer behoorlijk achteruit met de laatste paar dagen maar 30/40 p/d...

Ik heb een behoorlijk aantal links en backlinks die wel nog werken.

De webwinkel van Mijnwebwinkel.nl is blijven doorlopen echter met mijn domeinnaam achter die van mijnwebwinkel.nl. Deze is sinds dit weekend wel helemaal definitief afgesloten.
Zou het te maken hebben met dubbele content? Vrijwel alles is 1 op 1 overgenomen, dit is de enigste reden die ik kan bedenken namelijk.

Iemand ervaring hiermee of een idee waar dit aan kan liggen?
Ik haal graag weer dezelfde bezoekersaantallen als voorheen...

Het betreft Euro-electronics.nl.

Re: Drastisch minder bezoekers na overstap provider

2
Je bent in de ogen van Google feitelijk niet overgestapt, maar hebt een tweede webwinkel geopend op een andere locatie. Geen wonder dus dat die tweede webwinkel het minder goed doet.

Wat je in het vervolg veel beter kunt doen, is een 301 permanente redirect van de oude naar de nieuwe URL's instellen. Helaas bieden je "hosting providers" Mijnwebwinkel en Biedmeer die mogelijkheid niet, een vorm van ongewenste klantenbinding die je kunt voorkomen door bijvoorbeeld een open-source webwinkel onder te brengen bij een échte provider.
StoreCore.io
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Drastisch minder bezoekers na overstap provider

5
marvinmuller schreef:Ok, maar vind de teruggang van ca. 400 naar 30/40 p.d. wel erg veel...

Ik ga er vanuit dat de resultaten in google van mijn oude webwinkel op den duur zullen verdwijnen en ik dan weer hoger ga scoren??
Logisch toch? Als je links in zoekmachines niet meer kloppen komen mensen op een pagina waar ze niet willen zijn. Daarnaast verlies je ook waarde op keywords als je website niet correct werkt. Google ziet al je huidige pagina's/producten als nieuw, dus je reeds behaalde resultaten verdwijnen. Die nieuwe komen wel terug, ooit, maar dat kan best lang duren.

Re: Drastisch minder bezoekers na overstap provider

6
Het Varaantje schreef:Zou het kunnen dat de ene aanbieder beter is in SEO dan de andere?

Gewoon een vraag ik ben onbekend met beide aanbieders. Maar het is wel waar ik aan denk
Er zal vast verschil tussen aanbieders zitten, maar zo'n groot verschil? Dat vraag ik me af.

Ik denk dat de al genoemde oorzaak van het ontbreken van redirects naar de nieuwe site de oorzaak is. Hij begint in feite weer opnieuw, en heeft zichzelf ook nog eens een tijd beconcurreerd met zijn eigen oude site.

Ik heb me nooit gerealiseerd dat aanbieders van cloud webwinkel software geen mogelijkheid bieden tot redirects van je oude site naar de nieuwe. Als dat inderdaad zo is, is dat wel een extra reden dit soort diensten te mijden aangezien overstap dan wel erg lastig is, als je eenmaal redelijk succesvol bent m.b.t. Google ranking.
Klassieke schrijfwaren en kalligrafie artikelen: http://www.scrittura-elegante.nl/

Re: Drastisch minder bezoekers na overstap provider

9
Ik ga er even vanuit dat google mij als een nieuwe webwinkel ziet omdat alle onderliggende url's zijn gewijzigd en de artikelen van de oude webwinkel nog steeds zichtbaar zij in google waardoor er ook een dubbele content optreed...

Dat is mijn vermoeden, ik hoop dat de oude webwinkel die nu een week gesloten is op korte termijn helemaal weg is in de resultaten. Ik kan dit zelf helaas niet doen omdat ik de oude website dan moet verifieëren bij webmaster hulpprogramma's en kom er niet meer op.

Bedankt voor de antwoorden, als iemand nog een tip heeft naar aanleiding van bovenstaande dan houd ik me aanbevolen.

Re: Drastisch minder bezoekers na overstap provider

12
Als de domeinnaam hetzelfde is gebleven ziet Google jou niet als nieuwe website. Want het is nog steeds hetzelfde domein. Alleen ziet hij dat er veel nieuwe pagina's zijn en ook dat er veel zijn verdwenen en dat is jammer want juist daarme stond je in de index.
Dat de webwinkel met een andere url nog bij mijnwebwinkel was doet niets terzake. Die was niet door google geïndexeerd.

Re: Drastisch minder bezoekers na overstap provider

13
We willen hier graag even op reageren omdat er ons inziens wat onjuiste informatie gegeven wordt. We snappen dat er bepaalde aannames zijn omtrent cloud providers. Vooral omtrent de mogelijkheden en onmogelijkheden.

Het probleem wat marvinmuller aanhaalt komt inderdaad hoogst waarschijnlijk door het niet doorverwijzen van 301 redirects van de oude naar de nieuwe url's of dat uiteraard dezelfde url's niet gebruikt zijn in de nieuwe webwinkel (maar dan zou je geen volledig SEO vriendelijke URL's hebben dus wat dat betreft is de keuze wel logisch om voor het laatste niet te kiezen).

In dit topic wordt echter ten onrechte aangegeven dat er geen mogelijkheden zijn om 301 redirects aan te maken in onze omgeving. Dat is zeker mogelijk. Er is een tool beschikbaar, genaamd "Redirect url's". Je kunt hiermee eenvoudig zelf 301 redirects aan maken.

Sterker nog, dit werkt 2 kanten op. Je kunt ook redirects aan maken naar een extern URL, mocht de webwinkelier toch willen verhuizen naar een ander webwinkelplatform/domein.

Zoals boven gezegd, we snappen heel goed dat niet iedereen weet wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn bij elk pakket en elke clouddienst. Daarom ook dat we hier graag even op wilde reageren zodat hier geen verwarring over ontstaat.

Deze informatie is overigens ook rechtstreeks aan marvinmuller verstrekt, aangezien buiten dit topic om ook rechtstreeks contact hierover is.

Hopelijk geeft dit meer duidelijkheid omtrent dit onderwerp.

Allemaal een fijn weekend gewenst!

Re: Drastisch minder bezoekers na overstap provider

14
BiedMeer schreef:Sterker nog, dit werkt 2 kanten op. Je kunt ook redirects aan maken naar een extern URL, mocht de webwinkelier toch willen verhuizen naar een ander webwinkelplatform/domein.
Dus als je een domein example.com verhuist van BiedMeer naar een ander platform, kan de tool van BiedMeer nog steeds namens example.com een redirect uitvoeren.

Dat is knap, heel knap zelfs.
StoreCore.io

Re: Drastisch minder bezoekers na overstap provider

15
Dus als je een domein example.com verhuist van BiedMeer naar een ander platform, kan de tool van BiedMeer nog steeds namens example.com een redirect uitvoeren.

Dat is knap, heel knap zelfs.
Dat is zeker knap Ward :) Maar dat is niet helemaal wat we probeerde aan te geven. Als je overgaat naar een ander domein op b.v. een ander platform (wat wel eens gebeurd), dan kun je ook verwijzingen daar naar toe maken. Hiermee aangevend dat het niet alleen maar 1 kant op is, maar ook naar externe locaties gelinkt kan worden.

Excuses voor eventuele onduidelijkheid.

Re: Drastisch minder bezoekers na overstap provider

16
Ik heb in principe exact hetzelfde gedaan als marvin alleen is bij mij alles precies andersom.. sinds de overstap kreeg ik juist steeds meer bezoekers... Heb wel de redirects ingesteld dus daar zou het aan kunnen liggen.

Misschien heb je minder backlinks als er veel werd gelinkt naar onderliggende pagina's waar nu de URL van gewijzigd is. Want in principe heeft alleen je homepagina dezelfde URL gekregen.

Re: Drastisch minder bezoekers na overstap provider

17
Cathelijne schreef:Ik heb in principe exact hetzelfde gedaan als marvin alleen is bij mij alles precies andersom.. sinds de overstap kreeg ik juist steeds meer bezoekers...
Maar 15 to 25 bezoekers per dag zet bij Google echt nog steeds geen zoden aan de dijk. Vermoedelijk heb je IP-adressen van vrienden en familie evenmin uitgesloten, waardoor je eigenlijk niet weet wat je meet.

Re: Drastisch minder bezoekers na overstap provider

18
@ward

Zolang mijn bezoekers niet uit de regio komen ga ik er voor het gemak maar even vanuit dat dit niet mijn vrienden zijn, en zolang deze bezoekers kopen vind ik het geen probleem.

Ik wilde alleen maar even aangeven dat het zakken van de bezoekersaantallen niet per se te maken heeft met de overstap opzich maar misschien met het instellen van de redirects

Re: Drastisch minder bezoekers na overstap provider

19
Als ik dit allemaal lees zou ik me wel even goed bedenken alvorens over te stappen van het ene kant en klare pakket naar het andere.

Ik heb webshops via mijnwebwinkel, biedmeer en luondo. Door het cijfer in de URL bij mijnwebwinkel heb ik ook wel eens overwogen de webshop van mijnwebwinkel over te zetten naar een van de andere aanbieders. Maar omdat ik heel goed gevonden wordt met de mijnwebwinkel shop heeft me dat steeds tegengehouden.

Na dit bericht laat ik het dus maar zoals het is.
Eigenares van 6 webshops. http://www.enveloppenwebshop.nl met goedkope brievenbusdoosjes en luchtkussenenveloppen. Zie profiel welke webshops nog meer

Re: Drastisch minder bezoekers na overstap provider

21
Verhuizen is geen probleem, maar wanneer je niet de oude urls doorverwijst naar de nieuwe, dan raak je zeker aan het begin veel bezoekers kwijt.

Lang niet alle bezoekers komen namelijk binnen via de voorpagina. Dit is wat veel beginners denken, maar het grootste deel van het verkeer zal binnen komen via de longtail. Dit zijn meerdere zoekwoorden achter elkaar, denk dan aan "grote rode prullenbak van 50 liter" in plaats van een zoekwoord als "prullenbak". (offtopic: vaak is die longtail ook beter converterend, omdat men al weet wat men zoekt en zich niet nog oriënteerd).

Wat je nu gedaan hebt is een geheel nieuwe shop opzetten. De pagina's die eerst scoorden bestaan dus niet meer. Kwam men binnen op de zoekterm "grote rode prullenbak van 50 liter" op http://www.jouwsite.nl/prullenbakken/rood/50liter.html, dan bestaat deze pagina nu niet meer.

De oplossing? Wanneer je verhuist al jouw oude urls doorverwijzen naar de nieuwe. Zo zorg je ervoor dat al het verkeer weer op de juiste pagina uit komt en blijven je zoekmachine posities behouden.

Wat je nu kan doen?

1. Alsnog de oude urls in kaart brengen en via 301 doorverwijzen
2. Wachten tot het verkeer weer stabiel is

Les voor de toekomst. Wanneer je van webwinkel software wisselt, bereidt dan een verhuizing goed voor. Het is net al een normale winkel. Wanneer je opeens gaat verhuizen en in een andere straat je winkel opent, dan moet je dat ook aangeven richting je bezoekers. Anders weet men je niet meer te vinden en kun je opnieuw beginnen...

Kortom, verhuizen hoeft echt geen probleem te zijn, soms groei je als (web)winkel uit je jasje en is verhuizen een heel goede optie. Doe dat echter nooit zonder de juiste voorbereidingen...

Edit, zie ook http://www.webwinkelweblog.nl/onderneme ... uizen.html .
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m