Re: Het nut van sponsoring

31
Dat kun je dan "hobbyen op kosten van de zaak" noemen. :)

We hebben in het verleden ook wel eens gesponsord, goede doelen bijvoorbeeld, maar zakelijk gezien is het voor een internetbedrijf meestal geen goed idee. Zelfs voor kleine bijdragen van € 250 tot € 500 is de return on investment (ROI) van een AdWords-campagne vele malen hoger.

Als met “het nut van sponsoring" economisch nut wordt bedoeld, is dat betrekkelijk gering. Maatschappelijk nut, waaronder liefdadigheid, is natuurlijk een heel ander verhaal. Dat is appels met peren vergelijken.
StoreCore.io

Re: Het nut van sponsoring

32
Ik snap de enquete ook niet. Vraag 4 alleen al: ''4. Let op sponsoren bij sportwedstrijden?*'' Daar hoort volgens mij geen vraagteken achter, maar een uitroepteken. De antwoorden 'ja' of 'nee' passen er ook niet bij.

Daarnaast erg misleidend dat wanneer ik op de knop 'verder' druk, de enquete plots verzonden wordt. Zou wat zijn als ik bij mijn checkout proces van de webwinkel een knop 'verder' zet waarna de klant ineens een bestelling heeft geplaatst.

Re: Het nut van sponsoring

34
frafra schreef:Moet staan: Let u op sponsoren bij sportwedstrijden?
Maar dat staat er niet. En je neemt een enquete toch wel door alvorens je deze publiceert (lijkt mij)..
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Het nut van sponsoring

35
RicardoV schreef:Ik snap de enquete ook niet. Vraag 4 alleen al: ''4. Let op sponsoren bij sportwedstrijden?*'' Daar hoort volgens mij geen vraagteken achter, maar een uitroepteken. De antwoorden 'ja' of 'nee' passen er ook niet bij.

Daarnaast erg misleidend dat wanneer ik op de knop 'verder' druk, de enquete plots verzonden wordt. Zou wat zijn als ik bij mijn checkout proces van de webwinkel een knop 'verder' zet waarna de klant ineens een bestelling heeft geplaatst.
Het spijt me, de volgende keer zal alles beter verlopen.

Re: Het nut van sponsoring

36
PaulG schreef:
Hoe zit dat dan met wielerploegen met onbekende sponsor? Zoals De Rijke-Shanks, Jo Piels en Metec? Waarom gaan zij dan sponsoren?
Passie voor de sport. Niet voor de reclame.
Je zegt het zelf al: Onbekende sponsor zoals Jo Piels. En deze bestaat al sinds 2002 als wielergroep en nog steeds onbekend...
Kunt u mij dit onderzoek van de Lente Publishers uitleggen over sportsponsoring?

De keuze voor sponsoring:
- Bedrijfsvoering: 81% van 500 bedrijven in Nederland
- Relatie met ploeg: 40%
- Hulp of gift: 19%
- Naamassociatie: 55%
(meerdere antwoorden nodig)
Bron: Lenthe Publishers, Sponsor Magazine Benchmark 2004 (vakblad, inmiddels Sponsortribune)

Ze kiezen voor sponsoring vanwege de bedrijfsvoering, niet vanwege passie voor de sport o.i.d.

Re: Het nut van sponsoring

37
Hey beste TopicStarter.

De frustratie druipt van je posts af man.
Je eerste post ging nog, daarna liep je alleen maar te verdedigen en uit te leggen.

Dat zegt vooral iets over de manier waarop je je vragen gesteld hebt en eventueel de manier waarop je de mensen hier uitnodigt.
Ook de manier waarop je de vragen en opmerkingen beantwoord is nou niet echt... sja.. uuh... nee.

Ik voelde geen enkele aanleiding om je vragen te gaan invullen eerlijk gezegd.
En het leed is al geschied.
Groeten,
Dennis van Orsouw
Stickerland / Signers

Stickerland.nl - Online stickers bestellen
Check ook mijn blog over stickers en reclame dingen

Re: Het nut van sponsoring

38
JustinB schreef:Dat u op de knop 'verder' moet drukken ipv einde heeft alles te maken met de enquête maker, want ik ga voor u geen dure enquête houden.
Nee, vooral geen geld uitgeven aan onderzoek…

Wel 3-5 minuten van de tijd van ondernemers vragen, maar de spreekwoordelijke kop koffie kan er niet van af.

Re: Het nut van sponsoring

39
Ward schreef:
JustinB schreef:Dat u op de knop 'verder' moet drukken ipv einde heeft alles te maken met de enquête maker, want ik ga voor u geen dure enquête houden.
Nee, vooral geen geld uitgeven aan onderzoek…

Wel 3-5 minuten van de tijd van ondernemers vragen, maar de spreekwoordelijke kop koffie kan er niet van af.
Waarom zou ik geld gaan uitgeven, terwijl het een klein onderzoek is, nog naar school ga en het mijn geld niet waard is om op 7 vragen antwoorden te krijgen.

Re: Het nut van sponsoring

40
Dennis1 schreef:Hey beste TopicStarter.

De frustratie druipt van je posts af man.
Je eerste post ging nog, daarna liep je alleen maar te verdedigen en uit te leggen.

Dat zegt vooral iets over de manier waarop je je vragen gesteld hebt en eventueel de manier waarop je de mensen hier uitnodigt.
Ook de manier waarop je de vragen en opmerkingen beantwoord is nou niet echt... sja.. uuh... nee.

Ik voelde geen enkele aanleiding om je vragen te gaan invullen eerlijk gezegd.
En het leed is al geschied.
Bedankt voor het invullen van de enquête. Mag ik u overigens vragen wat u bedoelt met afdruipende frustratie in mijn reacties?

Re: Het nut van sponsoring

43
JustinB schreef:Mag ik u overigens vragen wat u bedoelt met afdruipende frustratie in mijn reacties?
Als je met je account inlogt op het forum, kun je onder Profiel > Forumvoorkeuren je persoonlijke instellingen aanpassen. Kies hier vervolgens Labs > HTML5 > Canvas en je ziet een animatie van de emoties van alle deelnemers bij elke post.

Is wel een experimentele feature en vereist Apple Safari onder Windows 8.
StoreCore.io

Re: Het nut van sponsoring

44
Dennis1 schreef:Ik heb het juist niet ingevuld.
En ik bedoel juist dit soort reacties. Vragen waarom, direct pareren, en dat soort dingen.

Zeer onprofessioneel.
Iedere mening proberen te weerleggen... werkt niet. Zelfs averechts.
Het spijt me, dit was niet de bedoeling. Ik vind wel dat ik waarom-vragen moet stellen om de argumenten mee te nemen. Als ik als antwoord 'ja' of 'nee' krijg wil ik wel graag weten waarom. Het is ook niet mijn bedoeling om professioneel of onprofessioneel over te komen, het is mijn eerste keer dat ik dit doe via een online enquête. Nogmaals, als u zich hieraan gestoord heeft: het was niet de bedoeling.

Re: Het nut van sponsoring

46
Ik stoor me er helemaal niet aan.
Ik vermaak mezelf er juist mee :)

Je wenst niet professioneel en ook niet onprofessioneel over te komen?
Wat dan wel? Hobbymatig?

Ik heb geen idee hoe oud je bent, maar de manier van antwoorden is eerlijk gezegd heel jong.
Niet dat dat slecht is hoor. Maar het sluit in mijn ogen niet helemaal lekker aan met je doelgroep en doelstelling.

Ik ga nu weer even achterover leunen en verder dit topic volgen. Is eerlijk gezegd best interessant...
Groeten,
Dennis van Orsouw
Stickerland / Signers

Stickerland.nl - Online stickers bestellen
Check ook mijn blog over stickers en reclame dingen

Re: Het nut van sponsoring

47
Dennis1 schreef:Ik stoor me er helemaal niet aan.
Ik vermaak mezelf er juist mee :)

Je wenst niet professioneel en ook niet onprofessioneel over te komen?
Wat dan wel? Hobbymatig?

Ik heb geen idee hoe oud je bent, maar de manier van antwoorden is eerlijk gezegd heel jong.
Niet dat dat slecht is hoor. Maar het sluit in mijn ogen niet helemaal lekker aan met je doelgroep en doelstelling.

Ik ga nu weer even achterover leunen en verder dit topic volgen. Is eerlijk gezegd best interessant...
Hoe kan ik professioneel reageren als dit de eerste keer is?

Re: Het nut van sponsoring

49
JustinB schreef:Ik vind wel dat ik waarom-vragen moet stellen om de argumenten mee te nemen. Als ik als antwoord 'ja' of 'nee' krijg wil ik wel graag weten waarom.
Waarom heb je dat niet meegenomen in je enquete?
6. Heeft het volgens u nut om wielerploegen te sponsoren als bedrijf?

Ja, dat heeft zin. Bedrijven krijgen zo meer naamsbekendheid, omdat hun naam gebruikt wordt als ploegnaam.
Ja, dat heeft zin. Alleen loopt een bedrijf imagoschade op als een wielerploeg negatief in het nieuws komt.
Nee, dat heeft geen enkele zin.
Vind je die antwoorden niet wat raar/beperkt? Dus heeft zin omdat de naam gebruikt wordt, of het heeft zin, alleen is er kans op imagoschade. En bij "nee" is het gewoon nee, daar wil je niet weten waarom?
7. Heeft het volgens u nut, vrijetijdswielrenners te laten rijden met bedrukte pakken van een bedrijf?
Vervolgens kun je zelf iets invullen, maar je stelt hier enkel een ja/nee vraag. Wederom geen waarom vraag.

Daarnaast stel je je vragen ook op de verkeerde manier. Juist zou zijn om te vragen "Heeft het volgens u wel, of geen nut, vrijetijdswielrenners te laten rijden...".

Je eerste vraag is "Waar ziet u de meeste reclame", en vervolgens zijn er meerdere antwoorden mogelijk? Er is toch maar 1 medium waar je het meeste ziet, de rest is dan toch altijd minder?

Re: Het nut van sponsoring

50
henk-k schreef:
JustinB schreef:Ik vind wel dat ik waarom-vragen moet stellen om de argumenten mee te nemen. Als ik als antwoord 'ja' of 'nee' krijg wil ik wel graag weten waarom.
Waarom heb je dat niet meegenomen in je enquete?
6. Heeft het volgens u nut om wielerploegen te sponsoren als bedrijf?

Ja, dat heeft zin. Bedrijven krijgen zo meer naamsbekendheid, omdat hun naam gebruikt wordt als ploegnaam.
Ja, dat heeft zin. Alleen loopt een bedrijf imagoschade op als een wielerploeg negatief in het nieuws komt.
Nee, dat heeft geen enkele zin.
Vind je die antwoorden niet wat raar/beperkt? Dus heeft zin omdat de naam gebruikt wordt, of het heeft zin, alleen is er kans op imagoschade. En bij "nee" is het gewoon nee, daar wil je niet weten waarom?
7. Heeft het volgens u nut, vrijetijdswielrenners te laten rijden met bedrukte pakken van een bedrijf?
Vervolgens kun je zelf iets invullen, maar je stelt hier enkel een ja/nee vraag. Wederom geen waarom vraag.

Daarnaast stel je je vragen ook op de verkeerde manier. Juist zou zijn om te vragen "Heeft het volgens u wel, of geen nut, vrijetijdswielrenners te laten rijden...".

Je eerste vraag is "Waar ziet u de meeste reclame", en vervolgens zijn er meerdere antwoorden mogelijk? Er is toch maar 1 medium waar je het meeste ziet, de rest is dan toch altijd minder?
Een enquête is medium om mensen hun mening te peilen. Als je dan waarom vragen moet stellen krijg je nooit een eenduidig antwoord, dus geen mening in percentages. Iedereen heeft een andere mening, dus is ja/nee of meerkeuze een logische keuze. De vraag over vrijetijdswielrenners is een open vraag, dus u kunt van alles antwoorden. Als je het niet met de enquête eens bent, spijt me dat. Helaas kan ik het niet meer veranderen, maar het is een leer voor de volgende keer. Bedankt dat u de enquête heeft ingevuld.

Re: Het nut van sponsoring

52
Kunt u mij dit onderzoek van de Lente Publishers uitleggen over sportsponsoring?
De keuze voor sponsoring:
- Bedrijfsvoering: 81% van 500 bedrijven in Nederland
- Relatie met ploeg: 40%
- Hulp of gift: 19%
- Naamassociatie: 55%
(meerdere antwoorden nodig)
Ze kiezen voor sponsoring vanwege de bedrijfsvoering, niet vanwege passie voor de sport o.i.d.
Dat komt door de enquête en de statistieken die dan gemaakt worden.
Meerdere antwoorden mogelijk dus wat krijg je dan.....
40% heeft een relatie met de ploeg en wil sponsoren. Maar bij dezelfde vraag mogen ze ook 'naamsbekendheid krijgen' invullen, ja dat is mooi meegenomen.
Ik geeft een gift maar krijg ook naamsbekendheid.
Als je dan bedrijfsvoering op 81% zet is dat niet de motivatie om met sponsoring te beginnen.
Je begint meestal met emotie en "ziet" dan eventuele voordelen.

Om even een zin uit het onderzoek aan te halen (emotionele/zakelijke doelstelling bijna 1 op 1)
Men zal niet snel een sport sponsoren waarmee men niets heeft, of die te ver afstaat van de eigen belevingswereld. De keuze voor het object wordt dan niet alleen vanuit het zakelijke perspectief gezien, maar ook vanuit het emotioneel perspectief. Het gevolg van deze keuze kan gewenste imago zijn, dat het bedrijf ermee wil bereiken. Dit is een zakelijke doelstelling.

Re: Het nut van sponsoring

53
JustinB schreef: Waarom zou ik geld gaan uitgeven, terwijl het een klein onderzoek is, nog naar school ga en het mijn geld niet waard is om op 7 vragen antwoorden te krijgen.
Ja investeren in je opleiding is natuurlijk niets waard. Of was het toch niet voor school?

Re: Het nut van sponsoring

55
Had je nou eerst eens verdiept in een online enquete i.p.v. direct een nieuwe te maken binnen enkele uren. Dan had je o.a. in ieder geval al enkele valkuilen voorkomen zoals het beginnen met demografische vragen (wat niet slim is).

Ook zou ik reclame gedefinieert willen zien, dat is nogal een breed begrip.

Ook stel je ergens '(Indien n.v.t. gelieve doorgaan naar vraag 9)' maar ik zie nergens een vraag 9.

Daarnaast is het ook slim om respondenten die nooit voor uitersten kiezen, het niet gemakkelijk te maken. Dat doe je nu niet door een schaal van waardering in te voeren met 3 mogelijkheden, waarbij velen dus de gemakkelijke weg kiezen: het midden.

Op het einde claim je ''De enquête is geheel anoniem afgenomen.''

En vervolgens vraag je: ''Naam van uw bedrijf'' :?:

Verder zit de enquete wellicht wat beter in elkaar dan de vorige..

Re: Het nut van sponsoring

56
JustinB - Je hebt een ding mee, en dat is dat je in ieder geval een doorzetter bent na alle negatieve reacties die je hier gehad hebt. Hou het vol en je komt er wel. Zelfs als je van ver moet komen, doorzetters heb ik altijd veel geloof in.

Je tweede enquete mist helaas ook e.e.a. Zo is het nogal verschillend of ik zelf in een zo'n team zit, en wat mijn werk is. Als ik advocaat zou zijn en zelf regelmatig een rondje rijd in de omgeving, dan is de drempel om een wielrenclubje in mijn buurt te sponsoren heel klein. Ik heb dan wss wel het budget, en de gunfactor van die twintig wielrenners en hun netwerk. Dus het gaat me niet om die bekendheid van die 50 kilometer buitenlucht, maar om de gunfactor van de mensen die het jasje aantrekken.

Dat is heel wat anders als een Eredivisieclub sponsoren waarbij je bord regelmatig op TV te zien is en je dus TV-reclamebudget kunt gebruiken en je merkbekendheid kunt opbouwen.

In je enquete gooi je alle sponsoren op een hoop, en alle redenen ook. Je maakt nu alleen een scheiding tussen emotie en zakelijkheid. Uiteindelijk sponsort iedereen om zakelijke redenen, want een positieve emotie (al is het alleen al die van mijzelf) is ook zakelijk.

In plaats van lukraak een vragenlijst op te stellen kun je het beste eerst eens telefonisch en open (bedenk je dus niets vooraf) even een lokale sponsor bellen en hem vast enkele vragen stellen. Dat maakt je enquetes betrouwbaarder.

Verder nogmaals petje af dat je je niet zomaar uit het veld laat slaan. Ook al vind ik ook je vragen idioot, je nieuwsgierigheid is blijkbaar onbevredigd en zolang je door blijft vragen krijg je uiteindelijk de antwoorden wel. Of een forum of enquete de juiste stappen zijn twijfel ik wel over. ;) Succes!
Nu op mijn weblogs:

Re: Het nut van sponsoring

57
Ik denk dat dit voor webwinkels niet erg interessant is. Je moet zoiets doen alleen uit liefde voor de sport en/of naamsbekendheid. Vooral voor grotere bedrijven is dat interessant op een grotere schaal. Niet op 1 renner die je weinig ziet. Wat dat betreft zou ik dus ook geen interesse hebben.

Verder succes met je onderzoek. Ik denk dat ze bij veel opleidingen echter meer tijd moeten besteden aan enquêtes en hoe je iets echt wetenschappelijk relevant kunt opstellen. Dat is geen aanval op jouw (jouw enquête heb ik nog niet bekeken), maar een algemene conclusie na het zien van meerdere van dergelijke verzoeken. Zo wordt de Likert-5 schaal normaal gebruikt, niet alleen om het handmatig te kunnen analyseren, maar om het ook goed te kunnen coderen om te zetten naar significante resultaten. Helaas heb ik daar ook te weinig kaas van gegeten ;) .

Ook sluit ik me aan bij Dirkjan, Doorzetters die ook in de tussentijd wat leren hebben zeker de toekomst.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m