Webwinkel & Bol verkoop

1
Geen idee of dit topic hier hoort, maar zou ook niet weten waar wel.

Hoi allemaal!

Ik weet dat velen naast hun webshop ook via Bol.com (zakelijk) verkopen. Leuke manier om klanten te krijgen, alleen vroeg ik me af hoe mensen dit nou makkelijk doen. Je loopt namelijk tegen problemen aan met bijvoorbeeld het voorraadbeheer (magento) en de prijsverschillen.

Hoop dat mensen wat nuttige tips hebben!

Re: Webwinkel & Bol verkoop

2
Nou ik doe het niet. Soms denk ik van zal ik het doen? Bedoel enige manier waarom ik het zal doen is om naamsbekendheid te vergroten, maar verder niet.
Daarbij moet je goed opletten van wat je verkoopt en hoe en vooral ook hoe snel! Er blijven mensen tussen zitten die bij jou zullen kopen en als ze het niet binnen 2 dagen hebben al direct heel negatief zijn, want Bol.com is voor 23:00 besteld en volgende dag in huis.

Misschien dat het nu daarmee wat beter gaat, maar was daar vorig jaar en 2 jaar terug niet zo positief over.

En ja je moet sowieso 2 aparte voorraden bijhouden. Verkoop je wat bij Bol.com? Dan moet je dat in Magento ook wijzigen. Ook moet je bedenken van welke producten wil ik wel en welke niet op Bol.com? Want heb je leveranciers die er 1 a 2 weken over doen om het te leveren dan is het al niet interessant dat op Bol.com neer te zetten.

Ik moet zeggen ik weet niet hoe het er nu aan toe gaat, ik zie vooral bij vele zakelijke verkopers dat ze toch behoorlijk boven de prijs zitten van Bol.com in sommige branches en eigenlijk alleen maar om de marge eruit te halen. Dus of het dan alleen is om doorgestuurd te worden en dat de klant dan bij de webwinkel gaat kijken? Geen idee, dat kan ook natuurlijk.

Ben eigenlijk ook benieuwd wie het doet en nog steeds tevreden is of wie er gewoon mee gestopt is om verschillende redenen.

Re: Webwinkel & Bol verkoop

3
Wij verkopen wél via bol.com.
Het zij onder een andere naam en met andere prijzen.

Wij hanteren daar andere prijzen om onder andere de marge van bol.com en de verzendkosten (0,00 bij bol.com) te dekken. Vanwege de verschillende prijzen hebben wij er voor gekozen om onder een andere naam te verkopen op bol.com (als klanten goed hun best doen, bv. adresgegevens vergelijken dan komen ze natuurlijk nog wel gewoon bij ons uit).

Wij hanteren geen twee voorraden. Via ons eigen systeem wordt realtime de voorraad gesynchroniseerd naar de webshop en 's nachts wordt bol.com aangepast.
De voorraad van bol.com kan dus licht afwijken, in een zeldzaam geval komt dit naar voren, maar dit hebben we eigenlijk altijd wel kunnen oplossen.

Daarnaast hebben wij ook geen problemen met de levertijden. Per product kun je doorgeven wat de levertijd is, producten die wij op voorraad hebben worden tot 17:00 dezelfde dag nog verzonden. Producten die nog besteld dienen te worden bij de leverancier hebben een levertijd van 1-3 werkdagen. Omdat wij deze belofte eigenlijk altijd na kunnen komen en omdat het duidelijk vermeld staat bij dit product hebben wij hier nooit geen problemen mee gehad.

Kortom zijn wij tevreden over bol.com, je moet wel goed rekening houden met de commissie die bol.com vraagt en het feit je geen compensatie krijgt voor de verzendkosten. Door diverse automatiseringen hebben wij ook weinig extra tijd aan het verwerken van de orders van bol.com.

Re: Webwinkel & Bol verkoop

4
ilmio schreef:Wij verkopen wél via bol.com.
Het zij onder een andere naam en met andere prijzen.

Wij hanteren daar andere prijzen om onder andere de marge van bol.com en de verzendkosten (0,00 bij bol.com) te dekken. Vanwege de verschillende prijzen hebben wij er voor gekozen om onder een andere naam te verkopen op bol.com (als klanten goed hun best doen, bv. adresgegevens vergelijken dan komen ze natuurlijk nog wel gewoon bij ons uit).
Bol.com:
De totaal prijs, hetgeen betekent: prijs inclusief BTW, verzendkosten en voor zover van toepassing verwijderingsbijdrage en alle andere voorkomende bedragen die de Klant in rekening worden gebracht (hierna: “Totaalprijs”) van ieder product dat door Verkoper wordt aangeboden op het Platform, dient gelijk te zijn aan de Totaalprijs waarvoor Verkoper het desbetreffende product op haar eigen website aanbiedt.
Niet dat ik deze voorwaarden in het verleden zelf volgde, en ik vind ze ook belachelijk. Maar gewoon ter informatie.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Webwinkel & Bol verkoop

5
En daarom zoals bovenstaande houdt het mij tegen op Bol.com te gaan zitten. En ken wel meerdere die werken onder een andere naam, zal altijd een bepaalde kant op werken.

Re: Webwinkel & Bol verkoop

6
Ik zou nooit verkopen via Bol.com. Ze hebben hetzelfde slimme business model als Amazon.

Als het goed verkoopt gaan ze het zelf verkopen voor een prijs waar jij het nooit voor zou kunnen aanbieden.

Beetje dom om zomaar alle verkoop info gratis aan de concurrent te geven. Dat is namelijk wat je doet. Zodra je succesvol wordt is het einde business voor je.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Webwinkel & Bol verkoop

7
RicardoV schreef:De totaal prijs, hetgeen betekent: prijs inclusief BTW, verzendkosten en voor zover van toepassing verwijderingsbijdrage en alle andere voorkomende bedragen die de Klant in rekening worden gebracht (hierna: “Totaalprijs”)
En DAT mag dus wettelijk gezien niet eens. Verwijderingsbijdrage en kopieerheffing (wat vast valt onder andere voorkomende bedragen) mogen niet in de total prijs staan maar moeten apart vermeld worden.

Buiten dat staat het bol.com natuurlijk vrij hun eigen voorwaarden te stellen op hun eigen site. Wat ik belachelijk vind (en wat vast wettelijk gezien ook niet mag) is vervolgens je buitenshuis dicteren. Het gaat bol.com niet aan hoeveel jij in de eigen webwinkel vraagt. Ze zullen het wel niet leuk vinden omdat de klanten dan direct via de webwinkel bestellen en niet via bol.com. Maar dat maakt het zeker niet OK. Je mag dan wel sponsor zijn voor Pepsi maar als jij thuis liever Cola drinkt is toch echt je eigen zaak.

Net zoals prijsafspraken. Ik kan mij voorstellen dan leveranciers niet willen dat hun producten in de aanbieding gaan bij iemand die van minder marge kan leveren maar wettelijk gezien mag het dus niet.

Maarja bol.com begint zolangzamerhand eng groot te worden. Het is nooit goed als 1 bedrijf de markt dicteerd. Vooral de boekenhandels voelen het goed (wat ook wel hun eigen schuld is. Het boek wat ik wil ligt zelden in de schappen dan bestel ik wel bij bol.com) maar ze beginnen zo onderhand flink uit te breiden en blijkbaar voelen webwinkels de druk om, ondanks de slechte voorwaarden, zich toch aan te sluiten bij bol.com Met het risico dat Bol.com ze uit hun eigen business drukt.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Webwinkel & Bol verkoop

8
En daarbij het is niet eens meer leuk om te bestellen bij Bol.com. Ik vind het er een zootje, spontaan krijg je last van ADHD als je op de website komt. Je kunt ook nooit concurreren met hun 30 dagen bedenktijd.

En daarbij ze hadden vroeger ook een link met "dierproefvrij", overzicht van dierproefvrije cosmetica. Nu kan ik die nergens meer vinden. Stukken tekst met wel 10 links en allemaal merken uitlichten die ingrediënten gebruiken die gewoon niet gezond zijn als het om antizonnebrandcrème gaat.

Je kunt wel van alles wat verkopen, maar ze hebben nergens echte goede expertise op. Ook productomschrijving dat nergens op slaat (bij een douchegel, neerzetten dat het een douchegel is en verder niets). En of ze het verkopen weet je ook niet, misschien wel of misschien ook niet.

Dan moet ik zeggen dat ik bij Amazon wel anders ben tegengekomen. Als ik vooral kijk naar cosmetica, kom ik daar wel altijd duidelijke teksten tegen.

Re: Webwinkel & Bol verkoop

9
Zyra schreef:En daarbij het is niet eens meer leuk om te bestellen bij Bol.com. Ik vind het er een zootje, spontaan krijg je last van ADHD als je op de website komt. Je kunt ook nooit concurreren met hun 30 dagen bedenktijd.

En daarbij ze hadden vroeger ook een link met "dierproefvrij", overzicht van dierproefvrije cosmetica. Nu kan ik die nergens meer vinden. Stukken tekst met wel 10 links en allemaal merken uitlichten die ingrediënten gebruiken die gewoon niet gezond zijn als het om antizonnebrandcrème gaat.

Je kunt wel van alles wat verkopen, maar ze hebben nergens echte goede expertise op. Ook productomschrijving dat nergens op slaat (bij een douchegel, neerzetten dat het een douchegel is en verder niets). En of ze het verkopen weet je ook niet, misschien wel of misschien ook niet.

Dan moet ik zeggen dat ik bij Amazon wel anders ben tegengekomen. Als ik vooral kijk naar cosmetica, kom ik daar wel altijd duidelijke teksten tegen.
Voor je eerste 2 alinea's moet je ook niet naar het internet gaan maar naar een speciaalzaak in de buurt..

Wat betreft de inhoud heb je volledig gelijk. Vaak wordt het deels automatisch gekopieerd of gewoon even snel ingevoerd wat leidt tot slechte en mislukte teksten. Mensen die geen ervaring hebben van de artikelen voeren de artikelen op, want de enige die er echte ervaring mee heeft is de inkoper. Dan krijg je taferelen als deze gel is geschikt voor uw hele lichaam en ruikt lekker of een afbeelding die niet overeenkomt met de werkelijkheid.

Mja, een inkoper artikelen laten overvoeren is natuurlijk niet de bedoeling, dus dan maar iemand die alleen teksten schrijft en verder geen productkennis heeft....

Re: Webwinkel & Bol verkoop

10
RicardoV schreef:
Zyra schreef:En daarbij het is niet eens meer leuk om te bestellen bij Bol.com. Ik vind het er een zootje, spontaan krijg je last van ADHD als je op de website komt. Je kunt ook nooit concurreren met hun 30 dagen bedenktijd.

En daarbij ze hadden vroeger ook een link met "dierproefvrij", overzicht van dierproefvrije cosmetica. Nu kan ik die nergens meer vinden. Stukken tekst met wel 10 links en allemaal merken uitlichten die ingrediënten gebruiken die gewoon niet gezond zijn als het om antizonnebrandcrème gaat.

Je kunt wel van alles wat verkopen, maar ze hebben nergens echte goede expertise op. Ook productomschrijving dat nergens op slaat (bij een douchegel, neerzetten dat het een douchegel is en verder niets). En of ze het verkopen weet je ook niet, misschien wel of misschien ook niet.

Dan moet ik zeggen dat ik bij Amazon wel anders ben tegengekomen. Als ik vooral kijk naar cosmetica, kom ik daar wel altijd duidelijke teksten tegen.
Voor je eerste 2 alinea's moet je ook niet naar het internet gaan maar naar een speciaalzaak in de buurt..

Wat betreft de inhoud heb je volledig gelijk. Vaak wordt het deels automatisch gekopieerd of gewoon even snel ingevoerd wat leidt tot slechte en mislukte teksten. Mensen die geen ervaring hebben van de artikelen voeren de artikelen op, want de enige die er echte ervaring mee heeft is de inkoper. Dan krijg je taferelen als deze gel is geschikt voor uw hele lichaam en ruikt lekker of een afbeelding die niet overeenkomt met de werkelijkheid.

Mja, een inkoper artikelen laten overvoeren is natuurlijk niet de bedoeling, dus dan maar iemand die alleen teksten schrijft en verder geen productkennis heeft....
Nope! Voor de 1e 2 alinea's hoef ik zeker niet naar een speciaalzaak in de buurt, omdat vele daarvan niet eens dierproefvrij verkopen of zelfs met irriterende synthetische ingrediënten. Eén hele mooie groenbedrijf blijkt ook niet zo te zijn dan gehoopt/gedacht (ook niet altijd dierproefvrij en verkoopt ook producten met synthetische ingrediënten die gewoon eczeem kunnen veroorzaken).

Daarbij had Bol.com eerst wel dierproefvrij (net als "dames", "verzorging", "make-up") en er staan zeker dierproefvrije merken tussen. Maar omdat er een wet is ingegaan zullen ze wel gedacht hebben van oh nu is alles dierproefvrij dus laat maar! Pure onzin, want sommige hele grote merken zijn echt verre van dierproefvrij.

Oh ik had overigens nog bij sommige verkopers de reacties gelezen. Mensen krijgen DVD's of boeken met een hele andere opdruk dan wat bij Bol.com staat en daarmee een slechte review afgeven. Geef je een product dat ver afwijkt van de afbeelding op Bol.com en eigenlijk dus ook nog negatief is dan krijg je gewoon een slechte review. Kijk ziet het product er beter uit dan op de afbeelding dan is het mooi meegenomen. Van veel producten zie ik namelijk ook dat Bol.com oude foto's gebruikt, dat is best vervelend en zeker ook als zakelijke verkoper.

Kun je als zakelijke verkoper de afbeeldingen en tekst aanpassen?

Aan de andere kant probleem is dan weer dat Bol.com daar ook weer voordelen van gaat krijgen.

Re: Webwinkel & Bol verkoop

11
Kun je als zakelijke verkoper de afbeeldingen en tekst aanpassen?
Je kan artikelen toevoegen aan het assortiment van bol.com, daarmee ook afbeeldingen aandragen. Dus ja.

Re: Webwinkel & Bol verkoop

12
RicardoV schreef:
Kun je als zakelijke verkoper de afbeeldingen en tekst aanpassen?
Je kan artikelen toevoegen aan het assortiment van bol.com, daarmee ook afbeeldingen aandragen. Dus ja.
Ja toevoegen, ik heb het over wijzigen. Bestaande Bol.com producten wijzigen.

Dat je kunt toevoegen weet ik, daarmee zijn al een aantal winkeliers op hun snuit gegaan aangezien Bol.com het wel interessant vond en ook de artikelen begon in te slaan.

Re: Webwinkel & Bol verkoop

13
Ik verkoop mijn producten wel via Bol.com. Maar ondanks de reacties hier is het bij mij wellicht ook anders, immers produceer ik de producten ook zelf en zou ik helemaal geen bezwaar hebben als Bol.com rechtstreeks bij mij gaat inkopen.

Wat ik wel ontzettend lastig vond (en vind) is hoe de provisie gerekend word bij Bol.com. Ze vragen in mijn geval € 0,99 per product en daaroverheen 15% over het totaal bedrag. Echter word wel gevraagd om het bedrag bij Bol.com inclusief verzendkosten te noemen. In mijn webshop heb ik dan ook bij de verkooppunten (immers is Bol.com dat voor mij) ook vermeld dat als klanten meer dan 1 product bestellen, het veelal goedkoper is rechtstreeks bij mij te bestellen in plaats van eigenlijk dubbele verzendkosten te betalen per individueel product bij Bol.com. Het is dus soms wel echt rekenen hoe of wat, normaal word immers eerst een subtotaal gerekend en daarna pas een verzendbijdrage.

Gisteren ben ik dan ook bezig geweest met mijn Belgische account in te stellen voor verkopen in België, dat was in elk geval echt even een puzzel, want immers ging de provisie er vanaf en gezien de hoge verzendkosten naar België (via Myparcel €9,25 excl. btw) moest dat wel ingecalculeerd worden. Alleen word er van het totale bedrag dus een commissie gevraagd, waardoor er extra verhoogt moest worden om de normale inkoopprijs (zoals voor retailers geldt) te halen. Ik heb nog geen idee wat het gaat doen voor België, ik kan me zo voorstellen dat het een vrij hoog bedrag word voor een flesje massageolie van 100 ml als je daar ineens iets minder dan € 20,- voor moet aftikken. Aan de andere kant, hoop ik dat mensen gaan Googlen en bij mijn eigen webshop uitkomen waar het wat voordeliger zou worden voor de klant. Over die sales kan ik weinig zeggen tot dusver.

Ik verkoop nu ongeveer een half jaar op Bol.com, en het loopt niet gigantisch hard, maar aan de andere kant: ik maak ook geen reclame voor bol.com en ik ben natuurlijk een nieuw merk, wat ik me kan voorstellen bij mensen/klanten dat het moet wennen. Ik denk dat er gemiddeld elke week 1 tot 3 orders binnen komt bij bol.com bij mij. Daarvan is zijn nu een enkeling (3 exact) die ook rechtstreeks bij mij bestellen omdat ik een briefje bij het pakket voeg wat ik naar de klant verstuur en hen erop wijs dat ik een eigen webwinkel heb, dat het ook rechtstreeks van mij komt en kosten lager zijn. Ik wil dit t.z.t. mooier maken qua briefje/flyer. Dit is nu nog geprint, maar als mijn productenlijn klaar is en de foto's geschoten zijn, kan dat ook professioneler opgezet worden.

Ik zou eigenlijk zeggen: als je unieke producten hebt (kortom, je maakt ze zelf, eigen EAN code) kan het geen kwaad om op Bol.com te staan. Het vergroot wel je naamsbekendheid en Bol.com adverteert jouw producten tevens in Google Shopping.
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.

Re: Webwinkel & Bol verkoop

14
Romano schreef:ook vermeld dat als klanten meer dan 1 product bestellen, het veelal goedkoper is rechtstreeks bij mij te bestellen in plaats van eigenlijk dubbele verzendkosten te betalen per individueel product bij Bol.com.
Officeel mag dit niet via de bol.com regels (geen zorgen ik zal het niet doorvertellen ;)

Maar met zo'n concept zou het wel kunnen slagen. Al heb je altijd de kans dat bol.com een vergelijkbaar artikel gaat inkopen en deze hoger in de zoekresultaten laat komen maar als je echt uniek bent dan dek je dat wel redelijk af.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Webwinkel & Bol verkoop

15
Bol.com heeft aangegeven bij mij vooraf (toen ik ermee bezig was) om de prijs inclusief verzendkosten te vermelden. Kortom: als een klant normaal ook 1 artikel zou bestellen bij mij, zou deze klant ook die verzendkosten krijgen dus intotaal is het gelijk als in de webshop. Echter gaat die vergelijking niet meer op als iemand bv. 2 producten bij Bol.com besteld. Bol.com meldde doodleuk: dat is dan niet ander, dat kunnen we momenteel niet anders inbouwen.
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.