Hallo,
Gisteren zijn de nieuwe regels ingegaan en het is voor mij even onduidelijk wat nou voldoende is m.b.t. het retourformulier. Ik stuur nu standaard in de track en trace mail mee:
Niet tevreden over het product?
Via onderstaande link kunt u het pakket gemakkelijk en gratis naar ons retour sturen.
https://www.myparcel.nl/retourzending/********
Middels deze link kunt u binnen 14 dagen na ontvangst een etiket downloaden, die u vervolgens op het pakket kunt bevestigen.
Dit label is 7 werkdagen geldig na download. Vervolgens kunt u de zending afgeven bij een PostNL servicepunt of businesspoint. Klik hier om het voor u dichtsbijzijnde servicepunt of businesspoint te vinden.
Vraagt u bij het afgeven van het pakket om een bewijs van afgifte.
Is dit voldoende of moet ik nog het retourformulier toevoegen? Moet het retourformulier fysiek worden toegevoegd of mag het ook in een mail als zijnde bijlage of link?
De 14 dagen ga ik overigens nog even aanpassen naar een paar daagjes extra...
Re: Nieuwe regels herroepingsformulier
2Je hebt het over "binnen 14 dagen na ontvangst een etiket downloaden", maar je moet eigenlijk explicieter zeggen dat en hoe de consument de koop kan annuleren. Bovendien moet dat voorafgaand aan het sluiten van de koopovereenkomst, niet erna in de orderbevestiging.
Verder vind ik dit een hele nette oplossing, dus het gaat alleen om de puntjes op de i zetten als je het bovenstaande nog niet in het bestelproces doet.
Verder vind ik dit een hele nette oplossing, dus het gaat alleen om de puntjes op de i zetten als je het bovenstaande nog niet in het bestelproces doet.
Re: Nieuwe regels herroepingsformulier
3Bedankt voor je bericht. Ik heb de 14 dagen nu omgezet naar 21 dagen. Pure service.
Eens bedenken hoe ik dat kan doen in Prestashop. Of is het zo dat als ik in de link vermeld dat de klant door middel van op die knop te drukken de koop ontbind? Hij krijgt namelijk een e-mail. Waarin staat:
U heeft aangegeven uw bestelling te willen retourneren. Via deze link %RETOURLABEL% kunt u een verzendlabel downloaden waarmee u het pakket naar ons retour kunt sturen.
Volgt u de instructies op de pagina die wordt geopend. Met het verzendlabel dat wordt gecreëerd kunt u het pakket via PostNL retourneren. U hoeft bij het PostNL servicepunt waar u het pakket inlevert NIET voor het label te betalen.
Als ik het retourneren in beide mails nou aanpas in ontbinden? voldoe ik dan aan mijn verplichtingen?
Daarnaast zit ik nog met de kwestie Verwijzen naar betalingsverplichting Webwinkeliers moeten klanten duidelijk maken dat als ze iets online bestellen, een betalingsverplichting aangaan. Dat kan door op de bestelknop een tekst te plaatsen die dat duidelijk maakt: ‘Bestelling met betalingsverplichting'.
''Bevestig'' blijkt niet voldoende te zijn. Als je bestelling met betalingsverplichting neer zet krijg je wel een gigantische knop. Hoe doen jullie dat?
Iemand enig idee hoe ik deze zaken netjes kan aanpassen in Prestashop?
Eens bedenken hoe ik dat kan doen in Prestashop. Of is het zo dat als ik in de link vermeld dat de klant door middel van op die knop te drukken de koop ontbind? Hij krijgt namelijk een e-mail. Waarin staat:
U heeft aangegeven uw bestelling te willen retourneren. Via deze link %RETOURLABEL% kunt u een verzendlabel downloaden waarmee u het pakket naar ons retour kunt sturen.
Volgt u de instructies op de pagina die wordt geopend. Met het verzendlabel dat wordt gecreëerd kunt u het pakket via PostNL retourneren. U hoeft bij het PostNL servicepunt waar u het pakket inlevert NIET voor het label te betalen.
Als ik het retourneren in beide mails nou aanpas in ontbinden? voldoe ik dan aan mijn verplichtingen?
Daarnaast zit ik nog met de kwestie Verwijzen naar betalingsverplichting Webwinkeliers moeten klanten duidelijk maken dat als ze iets online bestellen, een betalingsverplichting aangaan. Dat kan door op de bestelknop een tekst te plaatsen die dat duidelijk maakt: ‘Bestelling met betalingsverplichting'.
''Bevestig'' blijkt niet voldoende te zijn. Als je bestelling met betalingsverplichting neer zet krijg je wel een gigantische knop. Hoe doen jullie dat?
Iemand enig idee hoe ik deze zaken netjes kan aanpassen in Prestashop?
Re: Nieuwe regels herroepingsformulier
4Neem hier eens een kijkje: http://www.frankwatching.com/archive/20 ... estelknop/
Dit biedt enkele mooie oplossingen hiervoor.
Dit biedt enkele mooie oplossingen hiervoor.
- Advertentie
Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.
Re: Nieuwe regels herroepingsformulier
5Net iets besteld bij Saturn. Conclusie hun voldoen hier ook niet aan (overigens barst het bestelproces van de fouten zeg. Pijnlijk gewoon!) Snap niet dan kleine winkels zoals wij er dan zo'n groot punt van maken...
Zou zomaar kunnen dat ik nu per ongeluk 2 koelkasten besteld heb....
Leuk trouwens dat ze alleen tot aan de eerste drempel bezorgen... Wat is het nut ervan dan een bezorger moet wachten totdat ik mijn jas en schoenen aangetrokken heb en naar beneden kom.... Sneller om zelf ff in de lift te springen. Nu heb ik wel de extra optie van 15 euro genomen voor het aansluiten van de koelkast maar staat nog steeds levering tot de drempel in het bestelprocess... Hoop dat ze een flink verlengsnoer hebben dan
Zou zomaar kunnen dat ik nu per ongeluk 2 koelkasten besteld heb....
Leuk trouwens dat ze alleen tot aan de eerste drempel bezorgen... Wat is het nut ervan dan een bezorger moet wachten totdat ik mijn jas en schoenen aangetrokken heb en naar beneden kom.... Sneller om zelf ff in de lift te springen. Nu heb ik wel de extra optie van 15 euro genomen voor het aansluiten van de koelkast maar staat nog steeds levering tot de drempel in het bestelprocess... Hoop dat ze een flink verlengsnoer hebben dan
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
Re: Nieuwe regels herroepingsformulier
6Ik ga dat morgen eens even rustig bekijken.
Thanx!
===
Dat de meeste webshops er zich niks van aantrekken daar ging ik eigenlijk wel een beetje vanuit.
Ik denk ook niet dat klanten moeilijk gaan doen ofzo...maar als er een keer wat misgaat staat de klant natuurlijk wel in zijn recht. En ik wil graag voorkomen dat daar onduidelijkheid over ontstaat.
Ik doe nu nog maar mooi een papieren formuliertje erbij en laat de ''speciale'' tekst vooralsnog even zitten totdat ik er een oplossing voor heb.
Ik denk dat ik Sisow eens gaan vragen of ze hun module eropaan passen....
Thanx!
===
Dat de meeste webshops er zich niks van aantrekken daar ging ik eigenlijk wel een beetje vanuit.
Ik denk ook niet dat klanten moeilijk gaan doen ofzo...maar als er een keer wat misgaat staat de klant natuurlijk wel in zijn recht. En ik wil graag voorkomen dat daar onduidelijkheid over ontstaat.
Ik doe nu nog maar mooi een papieren formuliertje erbij en laat de ''speciale'' tekst vooralsnog even zitten totdat ik er een oplossing voor heb.
Ik denk dat ik Sisow eens gaan vragen of ze hun module eropaan passen....
Re: Nieuwe regels herroepingsformulier
7Ik denk dat kleine webwinkels zich wel zeker moeten verdiepen in de regels. Zelf neem ik een webwinkel die nog 7 werkdagen vermeldt een stuk minder serieus. Het wel of niet aanbieden van het modelformulier is dan weer wat anders, maar hoe retourneren mogelijk is, moet gewoon duidelijk zijn naar mijn idee.
Wat het modelformulier betreft. Waar jij naar linkt is een retourlabel. Is dat ook direct de aanmelding bij jou voor retour? Om safe te zitten zou ik daarnaast ook een retourformulier aanbieden, zie voor een voorbeeld https://www.webwinkelkeur.nl/webwinkel/ ... ingsrecht/ . Maak het in ieder geval zo duidelijk mogelijk hoe retouren in zijn werk gaat.
Wat het modelformulier betreft. Waar jij naar linkt is een retourlabel. Is dat ook direct de aanmelding bij jou voor retour? Om safe te zitten zou ik daarnaast ook een retourformulier aanbieden, zie voor een voorbeeld https://www.webwinkelkeur.nl/webwinkel/ ... ingsrecht/ . Maak het in ieder geval zo duidelijk mogelijk hoe retouren in zijn werk gaat.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
Re: Nieuwe regels herroepingsformulier
8De klant hoeft bij mij de retour aan te melden. Zodra de klant de link gebruikt zie ik dat vanzelf.
Moet ik het retour formulier fysiek meesturen of is een link ernaar toe met een kleine uitleg genoeg?
Moet ik het retour formulier fysiek meesturen of is een link ernaar toe met een kleine uitleg genoeg?
Re: Nieuwe regels herroepingsformulier
9Je bent verplicht om het formulier te versturen. Het idee hierachter is in heel de EU het zelfde formulier wordt gebruikt. Dat maakt dat een buitenlander, die de taal niet kent, hier toch gebruik van kan maken.
In de wet staat niet dat je dit fysiek moet toesturen. En uit de richtlijn maak ik op dat je dit digitaal mag toe sturen. Je kunt natuurlijk je link in het formulier verwerken. Maar je doet er wel verstandig om dat nog uniform er uit te laten zien. Op het moment dat je het formulier digitaal ontvangt moet je daarvan een bevestiging versturen per mail.
In de wet staat niet dat je dit fysiek moet toesturen. En uit de richtlijn maak ik op dat je dit digitaal mag toe sturen. Je kunt natuurlijk je link in het formulier verwerken. Maar je doet er wel verstandig om dat nog uniform er uit te laten zien. Op het moment dat je het formulier digitaal ontvangt moet je daarvan een bevestiging versturen per mail.
Een appel per dag houd de dokter weg, vooral als je goed mikt!
Re: Nieuwe regels herroepingsformulier
10Net een mailtje dat het morgen met "PostNL Brievenbuspost" bezorgd worden.Het Varaantje schreef: Zou zomaar kunnen dat ik nu per ongeluk 2 koelkasten besteld heb....
Misschien heb ik een koelkast boek besteld..... Duur boek wel.
Leuk voorbeeld van hoe het NIET moet. Ik word geadresseerd met Beste mevrouw <Voorletters> <Achternaam><Extra adresveld>.... Ik ben dus nu mevrouw 'Flat Lift aanwezig'....
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
Re: Nieuwe regels herroepingsformulier
11Zo het herroepingsformulier wordt aangeboden in de bevestigingsmail.
Nu nog de betaalknop. Is ''Betaal met iDeal'' goed genoeg? Of moet het Afrekenen met iDeal zijn?
Of tips?
Nu nog de betaalknop. Is ''Betaal met iDeal'' goed genoeg? Of moet het Afrekenen met iDeal zijn?
Of tips?
Re: Nieuwe regels herroepingsformulier
12Wat is het verschil?DorkV89- schreef:Zo het herroepingsformulier wordt aangeboden in de bevestigingsmail.
Nu nog de betaalknop. Is ''Betaal met iDeal'' goed genoeg? Of moet het Afrekenen met iDeal zijn?
Of tips?
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
Re: Nieuwe regels herroepingsformulier
13That's the question!
Ik weet het niet. De overheid denkt er wellicht anders over. Maar is het voldoende?
Ik weet het niet. De overheid denkt er wellicht anders over. Maar is het voldoende?
Re: Nieuwe regels herroepingsformulier
14Ja
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
Re: Nieuwe regels herroepingsformulier
15Bied je alleen iDeal aan? Zo ja, voldoe je ook niet aan de wet.
Re: Nieuwe regels herroepingsformulier
16Achteraf betalen is geen verplichting meer, iDeal is dus wettelijk gezien nu voldoende.
Re: Nieuwe regels herroepingsformulier
17Zo, dus ergens vaag heb je dat maar vernomen (omdat het in een EU-regel staat) en je weet niet wat Nederland er zelf mee hebt gedaan?ikwilzitzakken schreef:Achteraf betalen is geen verplichting meer, iDeal is dus wettelijk gezien nu voldoende.
https://webwinkelrecht.nl/contracten-en ... mentenwet/ << weerlegt direct jouw reactie, want niet voor niets dat ik erover begin.
https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verko ... juni-2014/
Re: Nieuwe regels herroepingsformulier
18Dank voor de opheldering, het stond in een mail van webwinkelkeur, zie dat zij in een ander artikel wel verwijzen naar webwinkelrecht.nl.
Re: Nieuwe regels herroepingsformulier
19@ikwilzitzakken
Kun je wellicht aangeven om welke e-mail het gaat? Een tijd geleden was hier bij ons inderdaad ook verwarring over. De daadwerkelijke invulling in Nederland is echter helaas anders. Mochten we dit nog ergens verkeerd vermelden, dan laat ik het graag aanpassen.
Kun je wellicht aangeven om welke e-mail het gaat? Een tijd geleden was hier bij ons inderdaad ook verwarring over. De daadwerkelijke invulling in Nederland is echter helaas anders. Mochten we dit nog ergens verkeerd vermelden, dan laat ik het graag aanpassen.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
Re: Nieuwe regels herroepingsformulier
20Het was een mail die verwees naar jullie blog, inmiddels staat het daar niet meer op. Bedankt voor je reactie.
Dikke pluim voor jullie bereikbaarheid op Twitter trouwens.
Dikke pluim voor jullie bereikbaarheid op Twitter trouwens.
Re: Nieuwe regels herroepingsformulier
21@ikwilzitzakken
Excuses voor eventuele verwarring. Wij waren eerst ook uitgegaan van Europese regels. Toen we de wetteksten erbij pakten zagen we echter dat dit deel van de wet niet is aangepast. Jammer, omdat we nu als Nederlandse webwinkels wel achteraf betalen moeten aanbieden terwijl onze buitenlandse collega's dat niet hoeven.
Excuses voor eventuele verwarring. Wij waren eerst ook uitgegaan van Europese regels. Toen we de wetteksten erbij pakten zagen we echter dat dit deel van de wet niet is aangepast. Jammer, omdat we nu als Nederlandse webwinkels wel achteraf betalen moeten aanbieden terwijl onze buitenlandse collega's dat niet hoeven.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
Re: Nieuwe regels herroepingsformulier
22Voor de concurrentie binnen de EU maakt het effectief niet uit. Een buitenlandse webwinkel die aan Nederlandse consumenten verkoopt, moet zich immers aan de Nederlandse wet houden. Omgekeerd zal een Nederlandse webwinkel die aan consumenten in een ander EU-land levert, ook aan de lokale wet- en regelgeving voldoen.libertes schreef:Jammer, omdat we nu als Nederlandse webwinkels wel achteraf betalen moeten aanbieden terwijl onze buitenlandse collega's dat niet hoeven.
Re: Nieuwe regels herroepingsformulier
23Zyra schreef:Bied je alleen iDeal aan? Zo ja, voldoe je ook niet aan de wet.
Ik maak me druk om de tekst die er staat en dan zou ik alleen iDeal aanbieden????????
Als ik alleen iDeal aan zou bieden zou ik niet zo met die regeltjes bezig zijn.
Beetje jammer!
Re: Nieuwe regels herroepingsformulier
24Ik ga denk ik gewoon even een stukje tekst toevoegen in mijn shoppingbag die aangeeft dat als ze op afrekenen klikken dat ze dan een betaalverplichting aangaan. Heb een onestepcheckout. Vind het toch bizar om mijn bestelknoppen hiervoor aan te passen met de tekst 'bestellen met betaalplicht'. Als ik in een supermarkt met mijn kar door de winkel rijdt en ik gooi er iets in kan ik het toch ook weer terug stoppen in het vak? Dan hoef ik het niet beslist in m'n kar te laten zitten en op de kassaband te gooien om het af te rekenen?
Op dit moment heeft geen enkele van mijn directere concurrenten aanpassingen gedaan die ik kan zien. Zelfs hun bestelproces weer doorlopen. En de meesten (ik ook niet) hebben geen achteraf betaalmethode, zelfs de grootste shop niet, terwijl ze wel jaar achter jaar de webwinkel awards binnenslepen. Erg raar haha.
Op dit moment heeft geen enkele van mijn directere concurrenten aanpassingen gedaan die ik kan zien. Zelfs hun bestelproces weer doorlopen. En de meesten (ik ook niet) hebben geen achteraf betaalmethode, zelfs de grootste shop niet, terwijl ze wel jaar achter jaar de webwinkel awards binnenslepen. Erg raar haha.
Re: Nieuwe regels herroepingsformulier
25Het gaat er om dat uit de knop zelf ondubbelzinnig duidelijk wordt dat er een betalingsverplichting ontstaat. De tekst afrekenen kan ook duiden op het inzien van het winkelwagentje.
Art. 230v lid 3 BW schreef:De handelaar richt zijn elektronische bestelproces op zodanige wijze in dat de consument een aanbod niet kan aanvaarden dan nadat hem op niet voor misverstand vatbare wijze duidelijk is gemaakt dat de bestelling een betalingsverplichting inhoudt. Indien de aanvaarding geschiedt door gebruik van een knop of soortgelijke functie, is aan de vorige zin voldaan indien bij het plaatsen van de bestelling in niet voor misverstand vatbare termen en op goed leesbare wijze blijkt dat de aanvaarding een betalingsverplichting jegens de handelaar inhoudt. Een knop of soortgelijke functie wordt daartoe op een goed leesbare wijze aangemerkt met een ondubbelzinnige formulering waaruit blijkt dat het plaatsen van de bestelling een betalingsverplichting jegens de handelaar inhoudt. De enkele zinsnede «bestelling met betalingsverplichting» wordt aangemerkt als een dergelijke ondubbelzinnige verklaring. Een overeenkomst die in strijd met dit lid tot stand komt, is vernietigbaar.
Een appel per dag houd de dokter weg, vooral als je goed mikt!
Re: Nieuwe regels herroepingsformulier
26Jij begint toch met is "met iDeal betalen" goed genoeg?DorkV89- schreef:Zyra schreef:Bied je alleen iDeal aan? Zo ja, voldoe je ook niet aan de wet.
Ik maak me druk om de tekst die er staat en dan zou ik alleen iDeal aanbieden????????
Als ik alleen iDeal aan zou bieden zou ik niet zo met die regeltjes bezig zijn.
Beetje jammer!
NEE! Je voldoet gewoon niet aan de wet, je moet achteraf betalen ook aanbieden.
"Betalen" of "Bestelling met betaalplicht" dat voldoet.
Je kunt nu niet in ene van alles zelf gaan verzinnen in de hoop dat het maar goed is.
Re: Nieuwe regels herroepingsformulier
27Zyra schreef: Ik maak me druk om de tekst die er staat en dan zou ik alleen iDeal aanbieden????????
Als ik alleen iDeal aan zou bieden zou ik niet zo met die regeltjes bezig zijn.
Beetje jammer!
Jij begint toch met is "met iDeal betalen" goed genoeg?
NEE! Je voldoet gewoon niet aan de wet, je moet achteraf betalen ook aanbieden.
"Betalen" of "Bestelling met betaalplicht" dat voldoet.
Je kunt nu niet in ene van alles zelf gaan verzinnen in de hoop dat het maar goed is.
Man man man! Daar gaat de vraag niet over moet ik de vraag dan zo neerzetten omdat iemand zich druk maakt of ik wel of niet achteraf betalen aanbied:
Mag de TEKST zoals hieronder ivm met de nieuwe regels?
BETAAL MET IDEAL
BETAAL VIA BANK/GIRO OVERBOEKING
BETAAL MET PAYPAL
BETAAL MET MISTERCASH
BETAAL ACHTERAF AAN DE POSTBODE
BETAAL CONTANT BIJ OPHALEN
Of moet er staan:
REKEN AF MET IDEAL
REKEN AF VIA BANK/GIRO OVERBOEKING
REKEN AF MET PAYPAL
REKEN AF MET MISTERCASH
REKEN ACHTERAF AF AAN DE POSTBODE
REKEN CONTANT AF BIJ OPHALEN
Re: Nieuwe regels herroepingsformulier
28"Betalen" of "Bestelling met betaalplicht".
Je kunt gaan zeveren, maar het is heel duidelijk. Als ik bij jou kies voor overboeken is het raar als er dan een knop staat met "betalen met iDeal". Je zet de mensen daarmee op het verkeerde been en zullen afhaken.
Lijkt mij dat je dat niet wil. Je kunt dit begrijpen of je wilt dit niet begrijpen. Denk erover na.
Je weet dat het om de laatste button gaat in het bestelproces? Dan is er al voor een betaling gekozen en word de klant doorgestuurd naar een betaalproces.
Je kunt gaan zeveren, maar het is heel duidelijk. Als ik bij jou kies voor overboeken is het raar als er dan een knop staat met "betalen met iDeal". Je zet de mensen daarmee op het verkeerde been en zullen afhaken.
Lijkt mij dat je dat niet wil. Je kunt dit begrijpen of je wilt dit niet begrijpen. Denk erover na.
Je weet dat het om de laatste button gaat in het bestelproces? Dan is er al voor een betaling gekozen en word de klant doorgestuurd naar een betaalproces.
Re: Nieuwe regels herroepingsformulier
29Laat ook maar! Geen idee hoe ik jou dit uit kan leggen. Topic closed!Zyra schreef:"Betalen" of "Bestelling met betaalplicht".
Je kunt gaan zeveren, maar het is heel duidelijk. Als ik bij jou kies voor overboeken is het raar als er dan een knop staat met "betalen met iDeal". Je zet de mensen daarmee op het verkeerde been en zullen afhaken.
Lijkt mij dat je dat niet wil. Je kunt dit begrijpen of je wilt dit niet begrijpen. Denk erover na.
Je weet dat het om de laatste button gaat in het bestelproces? Dan is er al voor een betaling gekozen en word de klant doorgestuurd naar een betaalproces.
Het gaat niet over het woord iDeal maar over het woord betalen ipv Bestel met betalingsverplichting.
Never mind!
Re: Nieuwe regels herroepingsformulier
30Ja, dat mag. Het gaat eigenlijk om drie dingen:DorkV89- schreef:Het gaat niet over het woord iDeal maar over het woord betalen ipv Bestel met betalingsverplichting.
- de consument moet weten dat er een betaalplicht is;
- de consument moet weten wanneer die verplichting ingaat;
- de consument moet daarmee actief akkoord gaan.
Als je de knop nou "Nu betalen met iDEAL" noemt, voldoe je aan alledrie:
- de koper ziet dat er betaald moet worden (en hoe);
- de koper ziet wanneer er betaald moet worden (nu);
- de koper kiest hier zelf voor door op de knop te klikken.
Over de toevoeging van dat "nu" zou je nog kunnen discussiëren, maar het is wel van belang dat de consument niet alleen weet dat de betaalplicht er is, maar ook wanneer die dan ingaat.