Fenomeen Pop-Up stores en dit op mijn webshop toe te passen

1
Hallo mede-ondernemers!

Ik ben al een tijd geïnteresseerd in het fenomeen pop-up stores. Om mijn webwinkel te promoten vind ik het nooit erg om heel Nederland door te rijden en op verschillende (grote) rock'n'roll/retro/tattoo evenementen te staan om leuk te verkopen en daarnaast mijn webshop bij een breder publiek bekend te krijgen. Ondertussen draai ik vanaf mei veel evenementen en kan merken dat het in de webshop sindsdien drukker is geworden en dat mensen op deze evenementen ons al kennen of juist zelfs vanwege onze stand ernaartoe gaan! Op dit moment heb ik deze maand en in Augustus nog events op de planning staan, maar daarna wordt het rustiger. Maar per september ga ik ook minder werken en kan ik juist meer tijd gaan steken in de webshop en nieuwe manieren van promotie.

Daarbij speelt de pop-up store nu steeds vaker door mijn hoofd. Alleen wil ik niet een week of een maand of zelf meerdere maanden aan één pop-up locatie vastzitten. Zelf zit ik eigenlijk te denken om meer pop-up weekenden te houden. Waarbij ik 1 á 2x per maand misschien een weekend (van donderdag t/m zaterdag/zondag) een tijdelijke shop heb in een grote stad. Het lijkt mij op dit moment een redelijk uniek concept waardoor je ook nog leuke aandacht kunt krijgen vanuit de media, mode magazines en social media! Er zijn al wel verschillende sites die huurders en verhuurders voor pop-up locaties bij elkaar brengt, maar dit gaat toch vaak om langere periodes. Bij Zazone is het wel mogelijk om te huren vanaf een week, maar dit is vaak erg duur. Hoe langer je een pop-up store huurt, hoe goedkoper het vaak wordt.

Een vaste huurprijs is natuurlijk niet verkeerd, maar moet wel in verhouding staan met wat je in die 3 á 4 dagen kunt verkopen. Is het misschien juist waard om makelaars te gaan aanschrijven die in steden zitten waar ik een pop-up weekend wil houden? En niet via de bestaande platformen te werken? En misschien ipv een vaste huurprijs juist een huurprijs af te spreken dat een percentage is van de omzet? Ik vind dit ongelooflijk interessant, maar wat vinden jullie hiervan? Misschien dat het dit jaar nog niet realiseerbaar is, maar zeker volgend jaar lijkt het me een perfecte aanvulling, omdat ik dan juist minder events ga draaien (alleen de events waar ik dit jaar goed op heb gedraaid ;) ).
Looks Like Vintage, webwinkel in 40s, 50s en 60s kleding!...::...Looks Like Vintage op Facebook

Re: Fenomeen Pop-Up stores en dit op mijn webshop toe te pas

3
Ik ben daar ook al mee bezig, waardoor ik aankomend weekend al in Haarlem sta. Vanaf september gaat dat concept zelfs veranderen, kun je een deel van de ruimte huren en inrichten en is de afspraak om er dan minimaal 1x per week in de winkel te staan. Ze zijn dan van woensdag t/m zondag geopend.

Maar tot september kun je makkelijk 1 dag of een weekend staan tegen een leuke prijs.
Het heet de Raaks Halle. http://www.raakshalle.com

Het is niet echt een pop-up store, maar moet zeggen dat het concept zo leuk is en ik ook al dingen gezien heb dat ik zelf graag wil hebben. Veel vintage producten en retro, oude meubelen die gerestyled worden.

Je kunt altijd contact opnemen natuurlijk.

En soms kijk ik hier:
http://www.popupsquare.nl/

En op Zazone kijk ik ook wel eens.
Deze ken ik nog niet, maar misschien interessant: http://novemberpopupstore.nl/?page_id=218

En bij sommige vind ik het heel duur, omdat het vaak anti-kraakbeleid is en dan huur je een deel en kwam zelfs prijzen van €400,- tot €1100,- per maand tegen en moest je ook nog zelf in de winkel staan. Ik weet alleen niet meer wat dat was.

Maar eigenlijk iets van €200,- a €300,- is leuk om dan een plek te hebben om te staan voor bijvoorbeeld een maand.

Re: Fenomeen Pop-Up stores en dit op mijn webshop toe te pas

4
Ja maar ik wil toch echt de sfeer van een winkel en geen marktkraam. Dat doe ik al genoeg dit jaar haha! Daarnaast wil ik er zelf staan om te verkopen. Ik ga toch denk ik hier verder induiken na augustus als de grote events achter de rug zijn en dingen uitzoeken en plannen voor volgend jaar! Inderdaad zitten er erg grote prijsverschillen en misschien als ik juist direct naar makelaars toega om te onderhandelen dat hier wel betere prijzen uit zijn te slaan om ergens tijdelijk in te kunnen.
Looks Like Vintage, webwinkel in 40s, 50s en 60s kleding!...::...Looks Like Vintage op Facebook
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Fenomeen Pop-Up stores en dit op mijn webshop toe te pas

6
Hoi Hilda,

Ik wil best even brainstormen, maar kom wel gelijk op alle 'negatieve' punten uit...
Als ik naar je website kijk, heb je een vrij specifieke doelgroep, de festivals waar jij aan deelneemt sluiten hier goed bij aan, waardoor je op de evenementen waarschijnlijk een goede omzet draait.

Als je een willekeurige winkelruimte in een winkelcentrum/stadscentrum huurt, heb je waarschijnlijk net zoveel voorbijgangers, maar waarschijnlijk slechts een hele kleinen groep geïnteresseerden.

Voor een kleding/schoenen lijkt mij een dergelijk project beter haalbaar (winstgevend) omdat zij een veel grotere doelgroep hebben.

Het grote voordeel is natuurlijk dat je voor een lager bedrag op een A-locatie kunt staan. Het nadeel is weer dat dit slechts tijdelijk is en je investering dus een stuk hoger!

Denk hierbij aan de voorbereiding (kosten + tijd), winkel inrichten, winkelinventaris, verlichting, PIN-betalingen/WIFI, verzekering, promotie/reclame, uiteraard huur en vaste gebruikskosten en tot slot weer de kosten voor het uitruimen van de winkelruimte en evt. opslag van de winkelinventaris...

Hoe zit het met vergunning? (verschilt per gemeente)
gebruiksvergunning (omgevingsvergunningen) reclamevergunning.

Ik denk dat de investering (tijd en geld) niet rendabel zullen zijn (wellicht wel voor een outlet-shop met bekende merken).

Heb je weleens een een 'vaste' winkel overwogen? Zoals je aangaf komen sommige bezoekers speciaal voor jou naar een evenement, een B of C-locatie op een industrieterrein zal waarschijnlijk dezelfde klantenstroom opleveren (men komt immers speciaal voor jouw producten) bovendien kan je op een vaste locatie naamsbekendheid opbouwen met een vast adres.
De kosten voor een tijdelijke winkel zullen in de buurt komen van een 'permanente' winkel, het enige nadeel is dat je waarschijnlijk aan een lang huur contract vast zit... de kosten voor een B/C locatie zijn echter wel weer een stuk lager.

Uiteraard ben ik benieuwd naar de ontwikkelingen, zeker als de pop-up store een succes-formule blijkt te zijn!!! ;-)


Gr. Mick

Re: Fenomeen Pop-Up stores en dit op mijn webshop toe te pas

7
Hi Hilda,

Heb je er weleens gedacht aan een 'pop-up store in pop-up store' (shop in shop). Er zijn genoeg locaties en steden waar al heel veel pop up stores komen en gaan. Wellicht kan je aansluiten bij een merk/winkel die hier actief in is. Je draagt dan eventueel een gedeelte van je winst af aan de hoofdhuurder. Dan maak je gebruik van hun bestaande netwerk en aanloop.

Succes! Groetjes
Smartwatch Centre