Gedachten over videomarketing

1
Naar aanleiding van het project van Jan Speelgoedboer met betrekking tot videomarketing ben ik daar ook weer wat meer over gaan nadenken. Bij mijn vorige webshop deed ik hier wel het e.e.a. mee, wat erg goed werkte.

Wat mij betreft dus zeker een goede methode om je producten onder de aandacht te brengen. Op het blog hier staan enkele voorbeelden van de filmpjes van Jan Speelgoedboer. Waarbij hij zelf duidelijk in beeld is en een verhaal houdt. Dit is voor mij een van de twijfels die ik heb bij videomarketing. Is het wel zo handig om zelf in beeld te gaan staan? Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die daardoor worden beïnvloed bij hun beeldvorming, door het type persoon dat in beeld staat. Ik heb er toentertijd daarom altijd voor gekozen om zelf buiten beeld te staan. Wel vertelde ik zelf het verhaal.

Wanneer ik kijk naar de youtube kanalen van mijn grootste concurrenten zie je verschillende dingen gebeuren, namelijk: Concurrent 1 is begonnen met filmpjes met mensen in beeld en overgestapt naar filmpjes zonder iemand in beeld. Ze maken nu filmpjes waarbij je enkel het product zien en in tekst de features erbij toegelicht. Zo wordt de kijker dus niet beïnvloed door de appearance en de stem van de presentator.
Concurrent 2 heeft altijd filmpjes gehad met iemand in beeld. Een man bij herenproducten en een vrouw bij damesproducten. Ook gewoon toelichten met de stem.

Hoe kijken jullie hiernaar?

Re: Gedachten over videomarketing

3
Wat een ander doet is aardig om in ogenschouw te nemen; meer niet.

Waar je zelf mee aan de slag moet zijn oa de volgende aspecten:
- welke stijl past bij jezelf
- ken je doelgroep; denk je te weten welke stijl je doelgroep wenst
- wat is het doel van je video
- learning by doing.

A/B testen is ook met videomateriaal prima mogelijk. Ik doe het zelf ook; een voorbeeld.

- Video 1 staat compleet (en alleen maar) op YouTube. Tussen de 0.48 en 0.56 een doorverwijzing / annotatie naar het betrokken produkt.
- Video 2 staat hidden op YouTube en alleen op onze webpagina. Deze is 0.48 lang; het einde met de doorverwijzing is eraf geknipt.

Doel van de video is de kijker ervan te overtuigen een produkt in de voorverkoop te bestellen.

- Uiteraard zitten er verschillen in het totaal aantal views. (220 om 708; 3,8% om 11% van totaal in dit kwartaal)
- Even los van de complete onderbouwing; kids beoordelen (YT Kijkersloyaliteit) fragmenten uit de video behoorlijk anders dan ouders/beslissers.

Recentelijk heb ik een aantal video's geanalyseerd bij een ICT bedrijf.
- Een produkt uitleg als PPT vervanger scoort dramatisch
- Blijf to-the-point
- Handwriting scoort met YT-loyaliteit boven verwachting.

Wil je meer weten, gewoon vragen. Of je volgt m'n blog over video-marketing ;)
Videosysteem voor webwinkeliers om seriematig en betaalbaar video te produceren