Kopie van webwinkel voor Belgische markt

1
Hallo medeforummers,

Ik heb een vraag. Wij hebben een webwinkel in Nederland, maar hebben ook het .be domein. Ik weet dat je problemen krijgt als je zomaar een webwinkel kloont, echter hoe zit dat als je een webwinkel kloont maar naar een ander land? Kun je ook dan problemen krijgen met duplicated content, of is dat geen probleem wanneer je maar 1 shop per land hebt? Of moet je dan een compleet nieuwe shop opzetten?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Alvast bedankt,

Roel

Re: Kopie van webwinkel voor Belgische markt

2
Wat voor voordeel zou het hebben als je een echte .be webwinkel hebt of het .be domein doorstuurt naar de .nl versie?
Als op beide toch het zelfde staat en het wel duidelijk is dat de bestelling toch vanuit Nederland komt zou het mij als consument niks uitmaken wat voor extensie er staat.

Misschien denk Google er anders over maar het klinkt alleen maar lastig qua voorraden en dergelijke om een kloon te hebben.

Mocht je echt een Belgische locatie hebben of het ook deels een Franse versie is dan wordt het een ander verhaal, maar dan is het ook geen kloon meer.

Re: Kopie van webwinkel voor Belgische markt

3
Een website mag 1 kloon hebben zonder dat het echt penalties op gaat leveren in de zin van duplicate content. Dit is niet geverifiëerd net zoals zoveel beweringen over Google gebaseerd zijn op basis van aannames, want over hoe Google echt werkt, laten ze maar mondjesmaat iets los.

Belgen zijn wel redelijk gewend om op een .NL domeinnaam iets te verkopen.
Wat je kunt doen is op de voorpagina meteen verzendkosten naar NL en BE tonen met een vlaggetje erbij. De Belg voelt zich dan meteen welkom en ziet dat jij gewend bent dingen naar BE te versturen.

Ik zou de .be doorverwijzen naar het .nl moederschip. Het is niet heel zinvol maar ik zou in elk geval de .be wel registeren om te voorkomen dat een ander het doet.

Re: Kopie van webwinkel voor Belgische markt

4
Heb multistore magento en 2 domeinen die delzefde shop draaien. Dus dubbele content. Een seo extensie verteld dat netjes aan google en google kiest dan zelf het domein.

Zo heb ik voor het ene keyword het ene domein en voor het andere het andere. In het verleden heb ik gezien dat google ook soms zelf koos en na linkbuilding ook wisselde naar het andere domein.

Zit de shop via dezelfde hosting of magento kun je dat dus gewoon aangeven en is dubbele content geen enkel probleem.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Kopie van webwinkel voor Belgische markt

5
Dat omschakelen door Google herken ik inderdaad ook.
Er lijkt zelfs een versnellende factor een rol bij te spelen: hoe meer Belgische bezoekers de .be in plaats van de .nl bezoeken, hoe vaker Google Belgen gaat doorverwijzen naar de .be.

Wel zou ik, als je de technische mogelijkheid daartoe in huis hebt, zo veel mogelijk lokaliseren: geen iDEAL maar Mister Cash, geen Hollands (nl-NL) maar Vlaams (nl-BE), enzovoort.
StoreCore.io

Re: Kopie van webwinkel voor Belgische markt

6
Wij volgen deze discussie met grote interesse.
- Zullen we het zo laten met een Belgisch vlaggetje voor een welkom gebaar?
- Maken we een copy naar een 2e winkel met de aanpassingen zoals Ward beschrijft?

Technisch gaat dat wel een drama worden; 2 back-office systemen :| :(

Blijft de vraag staan natuurlijk of we daadwerkelijk de investering eruit kunnen krijgen voor het opstarten van een 2e winkel.

Belemmerd worden in je bedrijfsvoering door techniek, waardeloos ..
Videosysteem voor webwinkeliers om seriematig en betaalbaar video te produceren

Re: Kopie van webwinkel voor Belgische markt

7
Ik zou zelf nooit een dedicated winkel voor België maken, aangezien de meeste Belgen sowieso al Nederlandse shops uitzoeken omdat men weet dat velen gewoon aan België leveren. Zolang je prominent in beeld brengt dat je aan België levert, MisterCash aanbiedt en Creditkaart betalingen accepteert.

Re: Kopie van webwinkel voor Belgische markt

8
Dannydek schreef:Ik zou zelf nooit een dedicated winkel voor België maken, aangezien de meeste Belgen sowieso al Nederlandse shops uitzoeken omdat men weet dat velen gewoon aan België leveren. Zolang je prominent in beeld brengt dat je aan België levert, MisterCash aanbiedt en Creditkaart betalingen accepteert.
Vergeet niet wat Ward ook aangeeft het google verhaal. Met een be domein heb je pluspunten voor het scoren op Belgisch organisch zoekverkeer.

Waar veel Nederlandse shop wel de fout in gaan is dat ze er van uit gaan dat Belgen geen Ideal hebben en dus die mogelijkheid niet aanbieden. Er zitten echter tienduizenden Nederlander in België die vanuit België bestellen en dan met ideal toch willen betalen.

Hou er ook rekening mee dat als je aan particulieren in België verkoopt je boven de 350000 omzet (particulieren) verplicht bent een Belgisch btw nummer te nemen en Belgische btw te rekenen. Info hierover bij de Belastingdienst. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... dsverkopen