Adwords probleem (close match?)

1
Hallo,

Ik doe mijn dagelijkse controle met Adwords en nu zie ik het volgende:

Al mijn campagnes zijn opgesplitst en voor de betreffende zoekterm geoptimaliseerd, als voorbeeld:

Ik verkoop koffiezetapparaten. Dan heb ik een campagne lopen op het woord [koffiezetapparaat] en alle varianten daarop (koffiezetmachine, koffieapparaat, etc). Deze campagne landt dan op de pagina met alle koffiezetapparaten. Nou ga ik ook dieper in want er zoeken dus ook heel veel mensen op [philips koffiezetapparaat] en, deze zoekers landen op de categorie met alle philips koffiezetapparaten. Zeer relevant dus als je het mij vraagt.

Nu, sinds vanochtend, zie ik opeens dan de campagne van koffiezetapparaat de campagne van philips koffiezetapparaat heeft 'overgenomen'. Met andere woorden: bij het zoekwoord philips koffiezetapparaat staat nu:

Dit zoekwoord activeert andere advertenties met een vergelijkbaar zoekwoord: "koffiezetapparaat"
campagne - campagne > campagne.

Nou weet ik ook wel dat Google kijkt naar een aantal zaken waaronder kw-score. Maar beiden zijn gewoon goed (allebei 9). Ik wil dus gewoon dat het blijft zoals het was. Ik heb het nu 'opgelost' door in de campagne koffiezetapparaten het uitsluitingszoekwoord van philips toe te voegen (-philips). En nu lijkt het weer zo te zijn zoals was. Zie ik iets over het hoofd?

Wat is dit nou weer voor een Google onzin? Meer mensen die hier last van hebben? Ik denk dat het komt door het nieuwe close match oid van Google.

Gr,
ES01

Edit1: ik heb ook een winkel in Belgie en ik controleerde dus ook meteen of het in Belgie ook zo was. Dit was het geval. Ik ging toen mijn 'testje' in NL doorvoeren en toen werd het opgelost. Vervolgens kijk ik weer naar BE en was het opeens weer weg....!? ben ik nou gek of was het een schijnbeweging of stuiptrekking van Google?

Re: Adwords probleem (close match?)

3
Nouja, het is inmiddels dus alweer over, maar ik snap er geen moer van.

Conversie is niet hoger, CTR niet hoger, KW niet hoger. Helemaal niets..

Vaag......! effe een paniek momentje dat ik weer uren bezig zou zijn om alles om te zetten en uit te pluizen :shock:

Re: Adwords probleem (close match?)

4
Zoals hierboven al gezegd wordt kun je het woord [philips] dan uitsluiten in de algemene campagne, zodat deze nooit hier naartoe gaat.

maar het blijft raar dat er opeens een verandering was. Wellicht een verandering in algoritme waardoor een aantal dingen opnieuw zijn gemeten, en dus uiteindelijk weer goed kwamen?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Adwords probleem (close match?)

5
Tja, wie zal het zeggen :wink: Ik zie wel vaker dit soort vreemde gevallen voorbij komen. Nu moest ik alleen heel erg denken aan close match, wat Google heeft aangekondigd en inmiddels al actief is. In mijn ogen echt een ruk-feature want hier heb je dus minder controle mee op je zoekwoorden...

Anyway, for now is het opgelost...

Re: Adwords probleem (close match?)

7
Nee, was niet het geval (was ook 's ochtends). Ook niet bijna ik heb iedere dag genoeg ruimte over. (haal misschien 40% van de budgetten).

We houden het op een schijnbeweging; ik zag het nu toevallig, kan best al vaker zijn voorgekomen hoor.