Eigen vermogen?

1
Nou, na een paar dagen de berichten hier gevolgd te hebben heb ik mij ook maar eens aangemeld. Allereerst een opmerking over alle bezoekers en deelnemers. Ik vind het leuk en prettig te zien dat er toch een redelijke bereidheid is om elkaar te helpen bij het kennelijk moeilijke vak van webwinkel eigenaar. Vandaar dat ik er ook maar een vraag in wil knallen. Halverwege dit jaar opent mijn vrouw met haar broer een giftshop. Een echte fysieke winkel dus. Ze hebben beiden de nodige ervaring en nu doet zich een kans voor middels een franchiser. Dat betekent dat zij voor de inrichting en inventaris voor een gedeelte gebonden zijn aan de producten van de franchiser. Dit is niet erg want daar kiezen zij voor. Ik heb het plan opgevat om daarnaast een webwinkel te gaan runnen met allerlei soorten te gekke, crazy, vet coole artikelen waar zij doorgaans geen toestemming voor krijgen van de franchiser. Ik kan mooi meeliften met hun netwerk voor de groothandel maar nu komt de vraag en misschien wel meerdere vragen....

Voor een goede webwinkel kan het zaak zijn om een ruim assortiment te hebben van artikelen. Moet je die allemaal op voorraad hebben?? Als dat zo is moet je dan niet een redelijk eigen vermogen hebben om al die artikelen aan te schaffen?? of is het zo dat je best met een kleine voorraad af kan en daar waar nodig de artikelen pas bij de groothandel aanschaft wanneer je bestellingen via je site binnen komen?? ben benieuwd naar het antwoord. Wat is dan het gemiddelde vermogen om aan zo'n winkel te beginnen?? Dit even afgezien van kosten zoals marketing, software, hosting etc want dat snap ik wel. Dank alvast voor het meedenken.

Re: Eigen vermogen?

2
Het wisselt hoe daar mee om gesprongen wordt.

Meestal zie je dat er klein begonnen wordt met geen of heel weinig voorraad en dat er pas ingekocht wordt op het moment dat de klant besteld en betaald heeft. Er zijn alleen een paar hardlopers (populaire artikelen) op voorraad. Nadeel is dat je vooral in het begin met langere levertijden naar jouw klant toe zit. Je zult dus op andere vlakken dan snelle levertijd de koper moeten overhalen om toch bij jouw te kopen.
Er zijn webwinkeliers die helemaal geen voorraad houden. Zij vertrouwen volledig op hun leverancier dat die alles correct en snel levert (zoek eens op dropshipping). Voor sommigen (bijvoorbeeld mijzelf) is het absoluut noodzaak dat alles op voorraad is zodat er binnen 24 uur geleverd kan worden.

Er is niet zo iets als een gemiddeld vermogen wat benodigd is voor een voorraad voor de start. Dit is volledig afhankelijk van de breedte en de diepte van je assortiment en de waarde van de producten. Sommige shops zullen met 200 euro vermogen al een vrij compleet assortiment hebben, anderen die hebben aan 20.000 euro te kort. Op zich zegt dit niks; je moet vooral naar jouw producten en naar jouw klanten kijken. Welke artikelen gaan goed verkopen en hoeveel ga je er daar van per week of maand verkopen? De artikelen die je vaak verkoopt die ga je vanzelf op voorraad nemen.

Re: Eigen vermogen?

3
Wouter heeft het belangrijkste al gezegd. Ik zou er hooguit twee voetnoten aan willen toevoegen.

Als je groot inkoopt, kun je meestal aanzienlijk goedkoper inkopen. Het lijkt op sparen en beleggen: je werkkapitaal zit langer vast in de voorraden, maar daar staat een fors hoger rendement tegenover. Doordat jij meelift op de inkoop van een andere winkel, kan dat in jouw geval zelfs helemaal gunstig uitpakken.

Groot inkopen geeft je daarnaast een operationeel voordeel. Ik ben zelf ook klein begonnen: met de auto naar de groothandel en laden en lossen kostte me toen vier uur. Nu doe ik hetzelfde in een kwartier met veel grotere voorraden: telefonisch of online inkopen en binnen drie dagen staan de pallets franco voor de deur.