Aangifte doen douane?

1
Beste ondernemers,

ik sta om het punt te importeren uit de verenigde staten. Nu zegt de leverancier dat ik nog over een 'permit' moet beschikken zodat de goederen ingeklaard kunnen worden.
Even rond gegoogled, maar kom steeds weer uit op Helpdesk Douane. Ook wordt er verteld dat je het beste elektronisch aangifte kan doen, maar ook daar kom ik niet uit.
Wie heeft er ervaring hiermee en is goed geholpen door de Helpdesk Douane?
Alvast bedankt voor de reacties.

Nicky

Re: Aangifte doen douane?

2
Ik heb er geen ervaring mee, maar je zou eens contact kunnen opnemen met de Rijksdienst Internationaal ondernemen. Ik heb zelf met hen wél een positieve ervaring in de bereidwilligheid je verder te helpen, zaken te ondernemen, hoe het juridisch allemaal in elkaar steekt etc. Bovendien kunnen ze je makkelijker verwijzen naar een Nederlandse ambassadeur gevestigd in de USA.
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Aangifte doen douane?

5
Nicky1973 schreef:Sorry, maar snap er niets van. De een zegt het via de vs te regelen en de ander via nederland. :?:
Als je het vervoer via een pakketvervoerder zoals DHL of Fedex laat bezorgen, dan zullen zij de inklaring voor je regelen. Je krijgt dan van hun de factuur voor de BTW (die je kunt terugvragen), inklaringskosten en eventuele invoerrechten. Makkelijkst is dan natuurlijk als je leverancier het verzend.

Zorg wel dat je leverancier een zogenaamde Commercial Invoice meestuurt in een documentenenvelop op de verpakking, zodat de douane erbij kan.

Je moet ook geregistreerd staan bij de douane. je krijgt dan een nummer, gebaseerd op je BTW nummer geloof ik. Dit kun je bij de douane navragen. Doe dat wel van tevoren, anders bellen ze je erover als de spullen bij de douane staan, en loopt je zending vertraging op.

Is het het een grote hoeveelheid die je via een logistiek bedrijf laat komen? Dan zit het een tikje ingewikkelder, maar ook dan geldt dat zij alles voor je kunnen regelen. In dat geval kun je vaak beter zelf het vervoer regelen via dat logistieke bedrijf, zodat de kostenstructuur van tevoren helemaal helder is.
Klassieke schrijfwaren en kalligrafie artikelen: http://www.scrittura-elegante.nl/

Re: Aangifte doen douane?

6
sjoerdk schreef:
Nicky1973 schreef:Sorry, maar snap er niets van. De een zegt het via de vs te regelen en de ander via nederland. :?:
Als je het vervoer via een pakketvervoerder zoals DHL of Fedex laat bezorgen, dan zullen zij de inklaring voor je regelen. Je krijgt dan van hun de factuur voor de BTW (die je kunt terugvragen), inklaringskosten en eventuele invoerrechten. Makkelijkst is dan natuurlijk als je leverancier het verzend.

Zorg wel dat je leverancier een zogenaamde Commercial Invoice meestuurt in een documentenenvelop op de verpakking, zodat de douane erbij kan.

Je moet ook geregistreerd staan bij de douane. je krijgt dan een nummer, gebaseerd op je BTW nummer geloof ik. Dit kun je bij de douane navragen. Doe dat wel van tevoren, anders bellen ze je erover als de spullen bij de douane staan, en loopt je zending vertraging op.

Is het het een grote hoeveelheid die je via een logistiek bedrijf laat komen? Dan zit het een tikje ingewikkelder, maar ook dan geldt dat zij alles voor je kunnen regelen. In dat geval kun je vaak beter zelf het vervoer regelen via dat logistieke bedrijf, zodat de kostenstructuur van tevoren helemaal helder is.
Je bedoelt de vervoerder die helemaal los staat van de leverancier vanuit de VS? Dus ik zou zelf een vervoerder moeten regelen en laten weten dat er een zending aan komt?
Ik zal een nummer aanvragen bij de douane.
Nee, het gaat om kleine zendingen.
Bedankt voor je uitleg.

Re: Aangifte doen douane?

7
Dat nummer hoeft helemaal niet. Het nummer (EORI nummer) is alleen maar om de BTW te verleggen zodat je die niet aan de deur hoeft te betalen en voor te schieten.

Zoals gezegd het vervoer laten regelen tot aan je deur door de leverancier.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl

Re: Aangifte doen douane?

8
Electronixs.nl schreef:Dat nummer hoeft helemaal niet. Het nummer (EORI nummer) is alleen maar om de BTW te verleggen zodat je die niet aan de deur hoeft te betalen en voor te schieten.

Zoals gezegd het vervoer laten regelen tot aan je deur door de leverancier.
Inderdaad, zojuist gebeld met de douane helpdesk en heel vriendelijk te woord gestaan. Ik hoef de btw niet aan de deur te betalen maar dit wordt later berekend.

Re: Aangifte doen douane?

9
Electronixs.nl schreef:Dat nummer hoeft helemaal niet. Het nummer (EORI nummer) is alleen maar om de BTW te verleggen zodat je die niet aan de deur hoeft te betalen en voor te schieten.
Nee, dat is niet waar. Het EORI nummer is je indentificatienummer voor de douane en wordt gebruikt voor alle uitwisseling met de douane. OP de site van de douane: "Het EORI-nummer is een uniek identificatienummer dat bedrijven moeten gebruiken bij gegevensuitwisseling met de Douane in alle lidstaten van de Europese Unie."

Ik heb het zelf gehad: De eerste keer dat ik iets importeerde, en dat nummer niet had, moest ik het eerst aanvragen voor de artikelen door de douane konden.
Klassieke schrijfwaren en kalligrafie artikelen: http://www.scrittura-elegante.nl/