Domeinen doorverwijzen SEO effect

1
Ondanks dat onze shops goed draaien vallen de concurrenten momenteel allemaal om, de één na de andere stopt of vraagt faillissement aan. Nooit leuk natuurlijk. De laatste tijd komen de domeinen van de concurrenten natuurlijk ook vrij, dit zijn niet de meeste zuivere domeinnamen, er heerst vaak een "smetje" op. Deze pagina's claim ik om eventuele andere concurrenten voor te zijn.

Maar soms zitten er ook echte parels tussen, zodra ze vrij zijn claim ik deze domeinnamen en plaats er een landing page op met een stukje tekst en een nofollow link naar onze webshop. Maar na verloop van tijd heb ik zoiets van eigenlijk kan die ik die domeinnaam beter direct doorlinken naar de website, scheelt namelijk een stukje hosting, de tijd om een pagina te maken etc etc.

Echter zie ik door de bomen het bos niet meer, wat is nu de juiste manier om een domein te redirecten, moet ik een 301 of een 302 gebruiken, en wat is het SEO effect. Wat zijn jullie ervaringen.

Re: Domeinen doorverwijzen SEO effect

3
Persoonlijk zou ik een homepage aanmaken zoals je nu ook al deed en een goede 404 pagina maken.
Daarna iedere inkomende link naar een bepaalde oude pagina met 301 doorverwijzen naar een juiste pagina op je eigen website. Via webmastertools kun je altijd de inkomende links terug vinden en de pagina's die een 404 geven.
Het voordeel is dat links die ergens op pagina's staan altijd goed blijven werken en ook nuttige info laten zien. Ze blijven dan staan op die websites en je hebt er dus voordeel van.

Re: Domeinen doorverwijzen SEO effect

4
vince75 schreef: Echter zie ik door de bomen het bos niet meer, wat is nu de juiste manier om een domein te redirecten, moet ik een 301 of een 302 gebruiken, en wat is het SEO effect. Wat zijn jullie ervaringen.
Het verschil tussen een 301 en een 302 is gemakkelijk uit te leggen:
301= een permanente doorverwijzing. Dit wil zeggen dat een pagina, of de informatie ervan, permanent is verhuisd naar een andere url.
302= een tijdelijke doorverwijzing. Dit wil zeggen dat een pagina, of de informatie die op de pagina staat, tijdelijk is verhuisd naar een andere url.

Het gebeurd zelden dat informatie tijdelijk wordt verhuisd, in de meeste gevallen is een 301 redirect dus de beste oplossing.

Als je het doet voor seo doeleinden is de 301 oplossing de redirect die je zoekt. De linkwaarde die naar de geredirecte (slecht Engels :)) pagina gaat wordt door gegeven aan de pagina waar de 301 naar verwijst.

Let er hierbij wel op dat de informatie die op de oude pagina te vinden was ook op de nieuwe pagina te vinden is, anders is er kans dat de zoekmachine's dit opvatten als een manier om de zoekresultaten onterecht te manipuleren. Dit is ook de reden dat je 301 op pagina niveau doet:
http://www.ouddomein.nl/informatie-over-iphone-laders/ moet verwijzen naar http://www.nieuwdomein.nl/informatie-iphone-laders/ .

Je schrijft dat je meerdere domeinen van oud concurrenten over genomen hebt. Ik zal er hierbij wel op letten dat je niet tig domeinnamen van oude concullega's gaat redirecten naar je oude site. Ik heb dit zelf nog nooit geprobeerd, maar het ziet er op zijn minst onnatuurlijk uit en dat zou wel eens bestraft kunnen worden door de zoekmachines.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Domeinen doorverwijzen SEO effect

6
Ik denk dat je de reacties hier eens aandachtig moet lezen:

https://moz.com/community/q/can-penalti ... 1-redirect

Die concurrenten zijn niet voor niets omgevallen. Dan zou een 301 redirect dus méér kunnen doorgeven dan je lief is, bijvoorbeeld penalties of andere negatieve zaken — zoals het type klachten dat je juist vooral bij een faillissement ziet opduiken. Wil je dat wel allemaal naar jou laten verwijzen...?
StoreCore.io