creditcard fraude, waar ligt het risico??

1
Ik heb een webwinkel en accepteer betalingen met creditcard. In het geval van fraude, waar ligt dan het risico/ bewijslast?

Bijvoorbeeld:

Creditcardgegevens worden gestolen. Er wordt een aankoop gedaan door de 'dieven'. De goederen worden geleverd. Uiteindelijk komt de eigenaar van de kaart er achter. Wie moet wie betalen???

a. Risico creditkaart maatschappij, die nemen het verlies en betalen de klant het verloren geld terug.
b. De Webwinkel, die betaald het terug. (Maar is ook de goederen kwijt)
c. De consument is zijn geld kwijt.
d. anders...

Is er iemand die dit weet? Ik ben heel benieuwd.

mvg

Paul

2
Voor wat mij bekend is: A.

Ligt natuurlijk wel aan de situatie. Zodra jij steelt, of jou bekend is dat, of wanneer 90% van de aankopen bij jou bestaan uit.....

Het is natuurlijk per situatie te beoordelen. Maar vnl. lopen de creditcard maatschappijen het risico. De banken zijn hier overigens mee bezig en er wordt gewerkt aan meer zekerheid bij creditcard betalingen online.

CreditCard betalingen via 3D-Secure

3
CreditCard betalingen via MultiSafepay lopen via een zogenaamd 3D-secure programma. Dit houdt kortgezegd in dat de kaarthouder naast de kaartgegevens ook een Secure code (persoonlijke pincode) dient in te voeren. Zodoende kan er een authenticatie worden uitgevoerd en kan een gestolen kaart niet meer worden misbruikt (of de fraudeur moet ook beschikken over de pincode). Indien de CreditCard transactie met een dergelijke pincode is uitgevoerd en de rechtmatige kaarthouder geeft toch aan dat er fraude is gepleegt dan ligt het risico bij de kaartuitgevende partij en niet meer bij de winkelier.
Dit vermindert het aantal chargebacks (terugvorderingen) dus aanzienlijk! Voorheen kwamen dit soort gevallen voor rekening van de winkelier, maar nu verschuift dit naar de kaartuitgevende instantie.
Met vriendelijke groet,


MultiSafepay