Aangenaam!

1
Beste forumleden,

Regelmatig bezoek ik dit geweldige forum en wordt iedere keer wéér iets wijzer dankzij de kennis en ervaring, maar ook meningen van de leden van dit geweldige forum, daarvoor dus dank!!

Mijn naam is Lex en samen met mijn partner zijn we hard aan werk om onze webwinkel te realiseren. Ik wil nu nog niet te veel daarover vertellen maar denk in de richting van exclusieve fournituren........

Ik heb de nodige ervaring in de retail, maar dat is altijd vanuit fysieke winkels geweest. Inkoop, calculatie, marketing, verkoop ..... ik heb overal wel een beetje verstand van.
Een webwinkel is, ondanks de overeenkomsten toch wel heel iets anders, maar dat is alleen maar leuk en bied in mijn opinie meer kansen.

We zijn nu dus druk, druk, druk met het inrichten van de winkel, aan het inlezen en kennis opdoen en van alles aan het uitzoeken. Voor de winkel gebruiken we Biedmeer/CCV waar ik ondanks enige beperkingen, erg blij en tevreden over ben. Ideaal om bij gebrek aan kennis van programmeren, toch een webshop te kunnen starten. Het heeft alleen wel even geduurd voordat ik zo'n beetje alles doorhad :lol:

Wat ook nogal tegen valt is het maken van productfoto's ..... ondanks de lichttent, studiolampen en een knappe camera moet ik iedere foto nog flink bijwerken in Lightroom en Photoshop. Uiteindelijk gaat het toch om zo'n 400 producten waarvan gemiddeld 3 plaatjes worden geplaatst .... dusszzz.....

Ik merk dat ik in dit stadium tegen steeds meer vragen aanloop waarop ik het antwoord niet direct kan vinden en zou het fijn vinden om die op dit forum te kunnen stellen of van gedachten te wisselen.

Daarom dus dit voorstelrondje, lijkt mij wel zo netjes...

Groet,
Lex

Re: Aangenaam!

4
Hallo Klaas en Jurre.....

Bedankt voor jullie reactie.

Klaas, uitbesteden is gewoon niet rendabel..... kosten zijn hoog, marge op producten is te laag en er zijn per product niet zoveel aantallen, dus het valt ook niet op langer termijn terug te verdienen. Mij kost het voorlopig alleen nog tijd, aangezien ik een baan heb waar ik mijn geld mee verdien.

En Jurre ..... ik ben net zo benieuwd nar de webshop als jij... hahahaha!
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Aangenaam!

5
Hee Lex,

Welkom! Ik ben ook erg benieuwd naar je shop. Met betrekking tot de productfotografie zou je ook een fotograaf om advies kunnen vragen. Wij hebben de ervaring dat door de instellingen van de camera aan te passen en te spelen met de belichting de benodigde nabewerking sterk wordt gereduceerd. Een professionele fotograaf kan je daar ongetwijfeld bij helpen.

Sterkte met het inrichten van de shop!
Eigen webshop starten? Probeer Shoppagina nu 30 dagen gratis!

Re: Aangenaam!

6
Welkom op 't forum :) Uiteraard maak je ons nu wel nieuwsgierig naar je producten ;)

Wat betreft productfotografie, voor onze webwinkel hebben we een samenwerking met een video productiebedrijf. In de huidige show gebruik ik ook een 360view. Die is nu nog in de video opgenomen maar dat gaan we uitbreiden.

Een ontwikkelaar heeft namelijk een stuk programmatuur ontwikkeld wat uit dezelfde stroom ruwe video-data hd fotomateriaal 'knipt'. Die foto's worden uiteindelijk als 360gradenview aangeboden aan de webwinkelsoftware. Je klant kan dan met de muis zelf het product roteren.

Deze 360view is ook losstaand van de video productie te gebruiken. Als je meer wil weten of zelf proberen dan ben je welkom in Veenendaal.
Videosysteem voor webwinkeliers om seriematig en betaalbaar video te produceren

Re: Aangenaam!

7
Welkom, Lex! Heel veel succes met je webwinkel. Ik denk dat ieder programma zijn beperkingen heeft, maar ook ik ben tevreden over CCV Biedmeer.

Re: Aangenaam!

9
Dank voor jullie reacties,

Productfotografie is en blijft gewoon een lastig onderdeel. We hebben een cursus gevolgd van een dag bij een professionele
fotograaf, we hebben in principe de juist spulletjes qua belichting, statief, lichttent en ook met de camera die we gebruiken moet het kunnen.
En dat doet het ook wel, behalve dat de achtergrond niet in één keer wit genoeg is om te gebruikten.

Dus om een zo’n wit mogelijke achtergrond te verkrijgen moet de instelling op de camera zo worden aangepast dat het effect ook invloed heeft op het gefotografeerd product zelf (veelal overbelicht).
En dat moet dan weer gecorrigeerd worden met, in mijn geval Lightroom, waar weer veel tijd in gaat zitten... 
Maar het heeft ook te maken met de producten. Ik heb ook artikelen waar ik nauwelijks iets aan hoef te doen, maar het gros van de producten is te vergelijken met sieradenfotografie, en dat is gewoon lastiger dan bijvoorbeeld een bloemkool om maar eens iets te noemen :)

@ Jan: Dank je, en ja die 360 graden view is idd té gek maar voor mij op dit moment nog niet relevant. Maar ik houd het zeker zijdelings in de gaten want de ontwikkelingen op dat gebied gaan ook gewoon door. Ik denk dat het steeds makkelijker en goedkoper zal worden om dit in eigen huis te doen.

@ Productfoto: Dank voor het hulpaanbod, uiteindelijk denk ik dat het te maken heeft met de lichtgevoeligheid van mijn cameraobjectief. Dit is een standaard lensje en uiteraard zijn die nooit van de beste kwaliteit, ook al is het van Sony.... En verder zie ik op jullie site toch al weer prijzen vanaf 1,80 per foto…. Dan zal ik toch even zelf moeten doorploeteren!

Re: Aangenaam!

10
Hoi Olex,

Ik ga hier even men woorden moeten wikken en wegen want anders zakt men karma weer.
Ik hoop echter dat ik toch even deze correctie mag doen.

Wou je dus toch even zeggen dat onze prijzen €0.90 per foto zijn voor het verwijderen van de achtergrond wat ook je complexiteit mogen zijn. Eenzelfde prijs voor alle foto' s omdat vele klanten een mix van complexiteit hebben en zo gemakkelijk zelf de prijs kunnen uitrekenen. Mochten alle foto's toch heel simpel zijn of bij grote orders gaan we zelfs nog lager.
€1.80 is dus voor retouching... Allee laat die karma nu maar weer zakken :-)

Vermits wij prijzen zonder complexiteit regels aanbieden hebben we dan ook vele klanten die met sierraden/kettingen enz afkomen... ik weet dus maar al te goed dat dit vervelende zaken zijn om de achtergrond te verwijderen. Als je echter met parels of zo te doen hebt kan je die rondingen met een paar slimme trucjes met de pentool toch op een snellere manier afhandelen. Het is een kwestie van wat ervaring en een beetje uitproberen om je werk zo goed en snel mogelijk erdoor te krijgen ;-)


Wens je alvast succes en mocht je toch nog vragen hebben mag je me altijd contacteren. Geen enkele aankoop verplichting. Alles wat je zelf kan en wil doen is geld uitgespaard... zeker in het begin bij het opstarten van je zaak.
http://www.editproductphoto.com/nl

Re: Aangenaam!

11
hallo editproductphoto (lastige naam zeg!!)

Bedankt dat je je karmapunten hebt willen kwijtraken om mij van dienst te zijn :-)

Ik weet dat de meest eenvoudige en snelste oplossing is om het lekker uit te besteden.
Maar qua budget gaat het niet plus dat ik van mening ben dat het het beste is om het zelf te blijven doen.

Op zo'n manier blijf je ook een zekere consistentie houden in de foto's en aangezien er nog steeds nieuwe producten bijkomen en dat ook zullen blijven doen, is dat wel van belang....

Maar ennywee .... allemaal vriendelijk dank voor het hartelijk welkom en de geboden tips!

Re: Aangenaam!

12
Hey Olex! Welkom op dit forum!

Voor enkele webshops maak ik zelf ook de foto's. 2 dingen zijn in mijn optiek cruciaal:

1. grijskaart - geen idee of je deze al gebruikt, maar hiermee krijg je voor elke foto dezelfde witbalans. Geen foutieve kleuren dus.
2. flitser tegen je achtergrond - als je direct een witte achtergrond wil, zul je je achtergrond bij moeten flitsen. Je camera zet namelijk wit om in 18% grijs. Door extra bij te flitsen, voorkom je dit en hoef je dit niet na te bewerken.

De enige nabewerking die je eigenlijk in Photoshop zou moeten doen, is het retoucheren van foto's of om eventueel effecten toe te voegen (mocht dit gewenst zijn, hoeft niet uiteraard). Elke foto nabewerking om grijstinten wit te krijgen zou niet hoeven te gebeuren.
Hulp nodig? http://www.onlinewebservices.eu/ )))

Re: Aangenaam!

13
Hoi,

Bedankt voor je tip.

Ik heb idd een grijskaart gebruikt maar helaas was het resultaat niet wat ik gehoopt had.
Mijn opstelling is een lichttent met drie fotolampen, dus geen flitser(s) in de tent heb ik ook nog speciale witte folie.

Zelf denk ik aan twee dingen; a) het (standaard) objectief van mijn Sony alpha 230 is niet ideaal voor dit soort fotografie of B) De lichttent is te groot (75X75) t.o.v. de producten die ik fotografeer, denk aan bijv. sieraden, of beide natuurlijk !

Overigens fotografeer ik in RAW bestand en doe ik de bewerkingen in Photoshop Ligthroom.

Ik ga gewoon maar op deze voet verder, vraag mij wel af of zo'n tekentablet van bijv. Wacom een goed idee is i.p.v. werken met de muis, weet jij dat toevallig?