dubbele productnamen en Google......

1
Hallo allemaal,

Ik voorzie een probleem(pje) en hoop dat jullie ofwel tips hebben of (nog liever) mij kunnen gerust stellen :D

Momenteel ben ik hard bezig om onze webwinkel te vullen met artikelen.
Nu heb ik bijvoorbeeld 30 musketonhaken die visueel wel verschillend zijn, maar qua productomschrijving toch musketonhaken zijn en blijven.

De variaties die er zijn zijn de afmeting (plm. 6 verschillende) en de kleur (3 verschillende kleuren).
Ik heb nu dus bij de productnaam 30 keer musketonhaak ingevuld en bij de
productomschrijving nogmaals musketonhaak / kleur / afmeting / gewicht....

Ik ben aan het schrikken gebracht doordat iemand mij vertelde dat "dubbele content" door Google wordt afgestraft !!!

Dus ..... iemand tips?! want er komen nog heel veel producten aan met allemaal dezelfde naam .......

Alvast bedankt

Re: dubbele productnamen en Google......

3
Precies zoals Peter zegt: je zou dat met productattributen moeten kunnen formaliseren.

Normaliter wil je — voor normale bezoekers en Googlebot — dat dit dan één productpagina is, waarop je vervolgens maat, gewicht, kleur, enzovoort kunt selecteren.

Voor elke productvariant (maat, gewicht, kleur, enzovoort) een aparte webpagina opzetten is inderdaad geen goed plan. En om de "ja maar die-en-die doen dat ook" voor te zijn: die doen dat meestal omdat de software geen varianten van één product toelaat.

Uitzonderingen zijn er ook, want er is geen regel zonder uitzonderingen. Als je uitsluitend musketons verkoopt en je de musketon-koning wilt worden, dan krijgt elke maat en/of kleur musketon wél een aparte webpagina. Maar dan ook écht een aparte webpagina, met andere specificaties én andere foto's.
StoreCore.io

Re: dubbele productnamen en Google......

4
dat "dubbele content" door Google wordt afgestraft
Dit afstraffen is alleen maar dat er pagina's met dubbele content niet worden opgenomen in de index van Google. Het is niet zo dat je met andere pagina's lager komt.
Dubbele content is het meest vervelend met collega's die al in Google staan. Want dan kom je er heel moeilijk tussen als alles hetzelfde is.
Als sommige pagina's niet geïndexeerd worden zorg dan in ieder geval dat er op de pagina een link staat naar de andere. Ook leverbaar in de maten .... en kleuren ....
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: dubbele productnamen en Google......

5
Peter, Ward en Paul,

Bedankt voor jullie adviezen.

Ik werk met Biedmeer, en ik kan idd op verschillende manieren een lijst aanleggen waaruit gekozen kan worden….

Maar het zijn dus echt allemaal verschillende haken!

Dus niet een aantal standaard modellen in 3 kleuren en zes maten, maar gewoon 30 verschillende modellen.

Ik heb nu de items met hun eigen foto in het productenoverzicht staan, ieder product heeft zijn eigen productpagina met daarop nog eens één of twee foto’s en een korte beschrijving plus uniek artikelnummer.
Is dat wat jij bedoeld Ward met een échte eigen webpagina?

Onderstaand heb ik de URL van de categorieën pagina en daaronder van twee verschillende product pagina's geplakt,
volgens mij zien jullie dan in één keer wat ik bedoel met bovenstaand verhaal 

categoriepagina:
http://www...........................com/Webwinkel-Category-4780085/MUSKETONHAKEN.html

productpagina:
http://www.........................com/Webwinkel-Product-98669647/Musketonhaak.html

productpagina:
http://www............................com/Webwinkel-Product-110717205/Musketonhaak.html

en zo nog een stuk of 30 pagina's .....

Ik stel jullie hulp heel erg op prijs, bedankt!

Re: dubbele productnamen en Google......

6
Dan doe je er verstandig aan het verschil tussen de musketonhaken tot uitdrukking te laten komen in minimaal de paginatitel én de URL. Dus bij wijze van spreken niet slechts "Musketonhaak" en musketonhaak.html, maar "Vernikkelde musketonhaak 30 mm" en musketonhaak-30mm-vernikkeld.html.

Als je die vervolgens allemaal onderbrengt in dezelfde hoofdcategorie "Musketonhaken", snapt Google heel goed dat je een grote collectie gelijksoortige producten hebt. Dat is dan eerder een voordeel dan een nadeel. Eventueel kun je die categorie dan nog verdelen in subcategorieën, als daar een duidelijke logica achter zit, bijvoorbeeld een aparte subcategorie voor "Nylon musketonhaken" of "Dubbele musketonhaken".

De kunst is dus, kort samengevat, zowel de overeenkomsten als de verschillen duidelijk tot uitdrukking laten komen.
StoreCore.io

Re: dubbele productnamen en Google......

7
Ward, dank je wel .....

ik was inmiddels al bang voor dit advies, denk dat ik maar een wedstrijd ga uitschrijven wie de meeste variaties op het woord "musketonhaak" kan bedenken :D

De paginatitel is gekoppeld aan hetgeen je als productnaam invoert volgens mij, je kunt binnen Biedmeer wel aan iedere pagina een titel, keywords en metadata toevoegen. Wellicht heb ik daar iets aan?

Re: dubbele productnamen en Google......

9
Maak er idd 1 pagina van indien mogelijk, het is an sich niet erg om veel producten te hebben die op elkaar lijken, alleen wel als je maar een bepaald type hebt en een zeer beperkt aantal producten hebt. Wij hebben bijvoorbeeld 1000+ onderdelen waar er ook een heleboel van op elkaar lijken, dan is het wel mogelijk ondanks de nuance verschillen. Belangrijk is idd je meta titels en beschrijving uniek te maken.
http://www.ikfix.nl/
https://www.youtube.com/channel/UCxg5K- ... qCMBjMNzYA

Re: dubbele productnamen en Google......

11
Google zal je niet gelijk straffen, pas als het echt gaat opvallen dat het wel heel vaak precies hetzelfde is zal google je minder laten ranken. Met name die pagina's die duplicate zijn dus niet naar voren laten komen in google.

Maak een goede overzichts categorie pagina. Dus 1 pagina waar je echt uitlegt wat het doel van zo'n haak is en dat je deze in veel variaties kan krijgen. Verwacht dan dus ook dat alleen die ene pagina zal scoren in google.

Duplicate content is binnen een website minder problematisch dan tussen websites. Dus als andere partijen exact dezelfde informatie ook online hebben staan valt het echt onder duplicate. Hier zou ik proberen weg te blijven. Toch kan je hier soms ook mee wegkomen.

Zorg dat je in ieder geval een deel van je content/pages waardevol maakt en bepaal of het voldoende is om goed gevonden te worden met die content.
Stramark Zoekmachine Marketing