Ervaring Groupon

1
Ik ben benieuwd of jullie (positieve) ervaringen hebben met Groupon. De afgelopen week een paar keer contact gehad om een mogelijke deal op te zetten, maar ik heb het idee dat er uiteindelijk maar een partij beter van gaat worden. Per verkoop wij uiteindelijk maar €0,05 tot €0,45. Dus van de winstmarges moeten wij het niet hebben, dus hopen wij op extra naamsbekendheid.

Ik loop tegen de volgende nadelen aan:

- Wij moeten een erg grote voorraad inkopen (waarschijnlijk zoveel, zodat zij in ieder geval geen nee kunnen verkopen), met het risico dat ik een na de actie nog een grote voorraad heb liggen. Is er iemand die eerder een deal heeft gedaan met Groupon en kan vertellen of hun forecast/voorspelling wel realistisch is?

- wij mogen geen promotiemateriaal bij de bestelling voegen

- Zij rekenen €1,99 verzendkosten door aan de kopers, maar die steken zij in eigen zak. De verzendkosten die wij moeten maken, zit dus al in onze marge verwerkt.

- retouradres en afzenderadres is van Groupon

- geen winstmarges voor ons

Wij verkopen babyartikelen onder een eigen merknaam die zij zullen benoemen, maar dat dan is ook alles.

Zijn er webshophouders die wel positieve ervaringen hebben met Groupon en mij kunnen vertellen of dit de naamsbekendheid een boost kan geven?

Re: Ervaring Groupon

2
Met mijn massagepraktijk heb ik ervaring met verschillende groupbuying sites opgedaan in het verleden. Op Higherlevel heb ik daarvan een overzicht gemaakt.

Mijn conclusies daarin zijn vooral (over de gehele breedte van groupbuying) dat je als ondernemer erbij in schiet. De klanten die bestellen, bestellen om het koopje, maar hebben het er vaak niet voor over het volledige bedrag te betalen. Ik denk dat naar schatting 5% een volgende keer komt voor het volledige bedrag en dan <1% die op regelmatige basis bij mij komt voor een afspraak.

Ik heb geen ervaringen opgedaan met groupbuying met producten. Maar wellicht moet je het ook gewoon omdraaien en denken; ik heb Groupon niet nodig. Die naamsbekendheid is leuk, maar wat het je gaat kosten (o.a. tijdsinspanning) kun je ook gebruiken elders wat uiteindelijk meer rendement kan opleveren. En als groupon je graag wil hebben, dan zou ik zeggen; dit is de normale prijs, dit is de prijs die ik er minimaal voor wil hebben aan inkoopskosten en dit is het verzendtarief en daar kunnen ze wel of niet mee akkoord gaan.
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.

Re: Ervaring Groupon

3
Groupon. Ik zou het niet doen. Bij veel consumenten hebben ze al geen goede naam. En bij ondernemers is het niet veel beter.
Hun stellen regels en nemen geen risico.
En naamsbekendheid krijgen via Groupon lijkt me ook niet echt werken. Of je moet bekend willen staan als een koopjeswinkel. Wordt je via hun bekend is het omdat je goedkope acties hebt. Komen ze dan later 'gewoon' bij je dan vinden ze je te duur.

Re: Ervaring Groupon

4
Mijn ervaring is dat wanneer je gevoel je zegt dat je het beter niet kan doen je daar beter naar kan luisteren.

Daarnaast vraag ik me af wat er met retouren gaat gebeuren (of de gevallen waarbij de verzending fout gaat). Je zegt dat het retouradres Groupon is. Hoe krijg je de retouren weer bij jou. Moet jij daar weer voor betalen?

Ik zelf ben wel een keer benaderd door Groupon. Ook toen wilden ze prijzen waardoor er onder de streep niks over zou blijven voor ons. Ik heb het toen ook niet gedaan. Ik wil gewoon niet voor niks werken en ik heb ernstige twijfels over de waarde van naamsbekendheid voor kleine shops/ondernemers. Je kan beter je tijd steken in andere dingen zoals betere vindbaarheid.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Ervaring Groupon

6
demerce schreef:Volgens mij is Groupon de enige die er aan verdiend.
En de consument (in de vorm van korting)...
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.

Re: Ervaring Groupon

7
Romano schreef:
demerce schreef:Volgens mij is Groupon de enige die er aan verdiend.
En de consument (in de vorm van korting)...
Als het bedrijf het ook snapt.
Sommige bedrijven gaan totaal verkeerd om met groupon klanten.

'' Oh hebt een Groupon bon? Dan mag u dat tafeltje daar achter in de hoek pakken en krijg u de rest van de dag slechte service'' (we moeten immers besparen).

Je moet het zien als een marketing actie, waarbij je je klanten moet overtuigen dat ze ook het volle bedrag voor je service willen betalen. Veel te vaak zie ik men hier de mist in gaan.