Herroepingsformulier tegelijk met bestelbevestiging

1
Beste allemaal

Ik ben bezig met de certificering van Thuiswinkel.org
Ik moet een herroepingsformulier actief aanbieden aan mijn klanten.
(als je dit niet doet heeft de klant standaard 12 maanden recht op retour)

Maar hoe kan ik er voor zorgen dat dit formulier tegelijk met de transactionele e-mail van de bestelbevestiging wordt verstuurd.

Re: Herroepingsformulier tegelijk met bestelbevestiging

3
PeterPastoor schreef:Ik neem aan dat je de bevestigingsmail aan kunt passen? Dan kun je er toch een linkje bijplaatsen waar men het kan downloaden? :)
Ik durf niet te zeggen of ze daarmee akkoord gaan.
Je moet het op een duurzame gegevensdrager aanbieden zoals een pdf of word bestand.
Uitgeprint met bestelling meesturen mag ook, maar dat geniet niet mijn voorkeur vanwege al het papier, inkt en handelingen
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Herroepingsformulier tegelijk met bestelbevestiging

5
PeterPastoor schreef:Ik heb dat formulier als een word-bestand opgeslagen en men kan dit downloaden vanaf mijn site :)

Lijkt mij voldoende.
Ja lijkt mij ook. Maar helaas is het dat niet. Je moet het actief aanbieden.
Doe je dat niet dan gaat de heroepingsrecht van 14 dagen naar 12 maanden.
Thuiswinkel.org wees mij hier op.

Ik vind de wetgeving ook wel een beetje doorgeslagen, maar we hebben het er mee te doen.

Re: Herroepingsformulier tegelijk met bestelbevestiging

7
Is thuiswinkel.org dan wel juist bezig?
De informatie moet aangeboden worden voordat de overeenkomst tot stand komt. Dat lijkt me voordat de bestelling afgerond wordt en niet later in de mail. Dus lijkt me een download link bij de bestelknop beter? Net als de algemene voorwaarden.
Voordat de consument door een overeenkomst op afstand of een buiten verkoopruimten gesloten overeenkomst, dan wel een daarmee overeenstemmend aanbod daartoe is gebonden, verstrekt de handelaar de consument op duidelijke en begrijpelijke wijze de volgende informatie:

Re: Herroepingsformulier tegelijk met bestelbevestiging

9
Officieel moet je het formulier aanbieden voordat de koop wordt gesloten. Dus het is slim om dit bestand ook als PDF op je website beschikbaar te stellen.

Wettelijk is het echter zo dat het herroepingsrecht verlengd wordt tot het moment dat je het formulier wel verstrekt hebt, de consequenties zijn dus niet groot, behalve als je e-mail bijvoorbeeld niet aan komt. Naar mijn idee is bij de e-mail gebruiksvriendelijker dan als download op de website, hoewel de wetgever dit anders bedoeld heeft. Dubbel kan natuurlijk nooit kwaad...
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m

Re: Herroepingsformulier tegelijk met bestelbevestiging

10
macrovet schreef:
PeterPastoor schreef:Ik heb dat formulier als een word-bestand opgeslagen en men kan dit downloaden vanaf mijn site :)

Lijkt mij voldoende.
Ja lijkt mij ook. Maar helaas is het dat niet. Je moet het actief aanbieden.
Doe je dat niet dan gaat de heroepingsrecht van 14 dagen naar 12 maanden.
Thuiswinkel.org wees mij hier op.

Ik vind de wetgeving ook wel een beetje doorgeslagen, maar we hebben het er mee te doen.
Vandaar dat je bij hun aangesloten webwinkels altijd een hele administratie bij je bestelling krijgt.

Het is goed om het op de webshop zelf te hebben staan, nog beter onder het kopje retour (uitleg, adres, + downloadlink).