Beste leden,
hopelijk kunnen jullie mij helpen om te bepalen wat een webshop nu waard is.
Het gaat hier om fictieve getallen gemengd met daadwerkelijk getallen; maar ik ben erg benieuwd wat jullie de belangrijkste factoren vinden en wat een webshop wel of geen waarde geeft. Het gaat hier dus niet om precieze nummers maar meer om een globaal idee te krijgen wat er allemaal een rol speelt.
Ik ben benieuwd naar jullie meningen!
Informatie
Webshop is opgericht in 10-2013. Bestaat nu dus ruim anderhalf jaar
Omzet
Q4 2013: €10.000
2014: €160.000
2015: €350.000 (verwacht)
De winst bedrag ongeveer 25% van deze bedragen.
Bezoekers
500 per dag
35% adwords. 40% organisch. 15% social. 10% referrals en overige.
Voorraad
Waarde ongeveer €30.000 verdeeld over 100 producten.
In Nederland opgeslagen bij distributiecentrum die alles afhandelt.
Leveranciers
Nederland, Engeland, Duitsland, VS, Belgie, Oostenrijk, Italie.
Goede overeenkomsten. Snelle levering. Op factuur betalen.
Systeem
Draait op open source systeem met maatwerk.
SEO is goed.
Snelheid is geoptimaliseerd dmv kwaliteit servers en caching technieken.
-----------------
Dat was alvast een lading informatie. Zijn er nog cruciale dingen die hieraan ontbreken en wat zeggen de getallen nu over de waarde.
Is een eigen voorraad juist goed of slecht? Is de relatief snelle groei iets positiefs?
Hoe vertaald zich dit na verkoopwaarde?
Ik ben benieuwd!
Re: Hoeveel is mijn webshop waard
2Hier kan je helemaal niets mee en fictief ook nog... Net wat een gek ervoor geeft.
3Als je alle Shark Tanks / Dragon's den's mag geloven ongeveer 3 keer je netto winst. Maar dat is bij een stabiel draaiende onderneming. Met een start-up en zulke explosieve cijfers lijkt me het risico erg hoog en wordt het een different ballgame....
4Er zijn geen vaste regels voor. Wel kan je er van uit gaan dat dit de belangrijkste cijfers zijn;
Netto winst
Inkoopwaarde voorraad.
Meestal wilt een koper binnen een paar jaar zijn investering terug verdienen, daar komt de vuistregel van X keer de jaar winst vandaan.
De voorraad vertegenwoordigt ook een bepaalde waarde, vaak wordt er een deel van die waarde afgeschreven. Er wordt altijd gekeken naar de inkoopwaarde, nooit naar de verkoopwaarde. Een koper zal misschien zeggen dat de inkoopwaarde van 30.000 in jouw voorbeeld nu nog 20.000 of 25.000 waard is.
Wat verder ook belangrijk is, is hoeveel tijd en hoeveel mensen er mee gemoeid zijn. In jouw voorbeeld zou de winst in 2014 ongeveer 40.000 geweest zijn. Dat is ongeveer het loon van 1 werknemer. Zouden er dus twee mensen mee bezig moeten zijn om de shop draaiend te houden, dan is het eigenlijk een verliesgevende winkel.
Daarnaast wordt er gekeken of er lopende verplichtingen zijn en of die verplichtingen ook overgenomen moeten worden. Denk aan contracten met leveranciers, partners, huur, enz.
Netto winst
Inkoopwaarde voorraad.
Meestal wilt een koper binnen een paar jaar zijn investering terug verdienen, daar komt de vuistregel van X keer de jaar winst vandaan.
De voorraad vertegenwoordigt ook een bepaalde waarde, vaak wordt er een deel van die waarde afgeschreven. Er wordt altijd gekeken naar de inkoopwaarde, nooit naar de verkoopwaarde. Een koper zal misschien zeggen dat de inkoopwaarde van 30.000 in jouw voorbeeld nu nog 20.000 of 25.000 waard is.
Wat verder ook belangrijk is, is hoeveel tijd en hoeveel mensen er mee gemoeid zijn. In jouw voorbeeld zou de winst in 2014 ongeveer 40.000 geweest zijn. Dat is ongeveer het loon van 1 werknemer. Zouden er dus twee mensen mee bezig moeten zijn om de shop draaiend te houden, dan is het eigenlijk een verliesgevende winkel.
Daarnaast wordt er gekeken of er lopende verplichtingen zijn en of die verplichtingen ook overgenomen moeten worden. Denk aan contracten met leveranciers, partners, huur, enz.
- Advertentie
Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!