Na upgrade van 1.7 -> 1.9 totaal prijzen incorrect

1
Vorige week hebben we onze webshop van v1.7 naar v1.9.2 geupgrade.
We waren erg blij dat dat blijkbaar vlekkeloos verliep.
Maar nu zien we dat het niet goed gaat met het afrekenen.

We hebben de prijzen van de producten inc. BTW ingevuld.
Dus mijn product kost 9,40.
Als ik vervolgens in de frontend naar het overzicht van de winkelwagen ga, zie ik:

Code: Selecteer alles

Subtotaal:	        € 9,40
Totaal (excl. BTW)	€ 6,14
BTW                  € 1,63
Totaal (incl. BTW)	€ 7,77
Daar klopt helemaal niets van!
Ik had gewoon 9,40 moeten betalen.

Ik heb inmiddels begrepen dat in v1.9 er wijzigingen zijn geweest mbt de BTW.
Als ik in de backend kijk, staan alle instellingen voor mijn gevoel goed. Maar blijkbaar niet.

Is er ergens een duidelijke handleiding hierover? Ik heb al lopen zoeken, maar kon niets vinden wat over de nieuwe BTW-regels gaat.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Na upgrade van 1.7 -> 1.9 totaal prijzen incorrect

5
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb de upgrade zelf gedaan, via de Magento Connect Manager.

Ik kan prima zelf zaken uitzoeken, maar dan moet ik wel een beschrijving kunnen vinden ;)
In v1.7.2 hadden we dit probleem niet. Het is dus hoogst waarschijnlijk 1 of meerdere settings in v1.9.2
Aangezien er een hele bak met settings zijn voor de BTW, is het voor mij onduidelijk welke setting ik moet aanpassen. Voor de meeste settings heb ik 'Incl. BTW' staan.

Een laatste mogelijkheid is dat ik per setting ga wijzigen en dan kijk of het goed lijkt te gaan.
Liever heb ik wat achtergrondinfo zodat ik ook weet wat ik doe.

Re: Na upgrade van 1.7 -> 1.9 totaal prijzen incorrect

8
Wat Peter zegt, is het meest waarschijnlijke.
Ik ga er vanuit dat je in de admin hebt gezegd, dat je ingevoerde prijzen INCL BTW zijn.
Als echter je land verkeerd staat, mismatcht dit met de BTW Rules die je onder Verkoop als het goed is, gedefinieerd hebt.
Als je in de Systeemconfig het land voor BTW op NL zet, is het meest voorkomende oorzaakje van dit probleempje (waar overigens heel veel mensen last van hebben (gehad)).
Beveiligingscamera's, set en accessoires: http://www.secucamera.nl
Beveiligde cloud-opslag van camerabeelden: http://www.securitycamcloud.nl

Re: Na upgrade van 1.7 -> 1.9 totaal prijzen incorrect

9
Stephan, bedankt voor de tip.
Maar waar zet ik het land voor de BTW?
Ik heb alle settings doorlopen en waar ik een land kan invullen, staat die op NL.
Waar ik iets van BTW kan invullen staat op incl. BTW.
Ik heb wel 'Enable FTP' op Nee staan, dit is nieuw in v1.9, want dat had ik niet in v1.7 en is ook niet vertaald.

Re: Na upgrade van 1.7 -> 1.9 totaal prijzen incorrect

10
De zaken die volgens mij van belang zijn, de volgenden:

-> Configuratie
-> Kopje verkopen
-> Item BTW
-> Kopje Land van Herkomst
-> Item Standaard land = Nederland

-> Configuratie
-> Kopje Algemeen
-> Item Algemeen
-> Kopje Landenopties
-> Item Standaard land = Nederland

Vooral de bovenste, die in de BTW, is wat nog wel eens over het hoofd gezien kan worden.

Weet je ook zeker dat je BTW tarieven goed ingesteld staan?
Menu Verkopen -> BTW -> Beheer belastingzones & tarieven (gekoppeld aan NL!)
en
Menu Verkopen -> BTW -> Beheer BTW-regels (hier moet minimaal 1 regel staan, waarbij de de BTW-instellingen aan elkaar koppelt)
Beveiligingscamera's, set en accessoires: http://www.secucamera.nl
Beveiligde cloud-opslag van camerabeelden: http://www.securitycamcloud.nl

Re: Na upgrade van 1.7 -> 1.9 totaal prijzen incorrect

11
Magento 1.9.x heeft een aantal problemen met de btw. wat heel vervelend is.

Kijk eens in de admin bij Systeem > Configuratie > BTW > Calculation Settings

Daar heb je een optie "Enable Cross Border Trade" probeer het eens met die aan/uit te zetten.

Lees ook dat je btw instellingen naar je gevoel goed staan, niet slecht bedoeld maar dan zal het fout staan. Heb vele shops gebouwt, en met hetzelfde bijltje gehakt. Er is wel een handleiding voor maar, je zal moeten knutselen met de incl. en excl. settings wat best frustrerend is. De enige opties die naar mijn mening altijd kloppen naar jou gevoel zijn die van calculation settings, daarna is het knutselen.