One step checkout naar ''meerdere stappen checkout'' ?

1
Hallo,

Enige tijd geleden was de ''gouden'' regel ongeveer dat je in ieder geval een One step checkout moest hebben in je shop. Mijn bedrijf heeft dit ook en ik geloof hier ook in. Zeker de redenatie hierachter kan ik goed begrijpen. Wat mij echter opvalt is dat steeds meer retailers een ''meerdere stappen checkout'' hebben. Bij de echte grote (Bol, Coolblue) is het al een tijdje zo maar ik zie het nu ook bij MKB bedrijven.

Zo ook recent een concurrent van ons: dit bedrijf had eerst de one step checkout module en stapt nu over naar het meerdere stappen checkout model van Magento (5 om precies te zijn).

Kan iemand mij deze redenatie uitleggen? Dit trapt toch alle conversiewetten tegen de schenen? Heb ik een of ander onderzoek gemist hierover? Overigens heb ik het idee dat deze concurrent zich wel erg meet met partijen als Bol en Coolblue (lees: afkijken & nadoen). Maar er moet toch een reden voor zijn?

Ik kan me echt niet voorstellen dat dit conversie-verhogend werkt?

Iemand een idee?

Gr,
ES01

Re: One step checkout naar ''meerdere stappen checkout'' ?

2
Zoek om te beginnen de nuance: een one-page checkout heeft zowel voordelen als nadelen.

Ga er gerust vanuit dat Coolblue en Bol.com elk detail testen. In hun geval blijkt een multi-page checkout beter te werken. Dat wil echter niet zeggen dat een multi-page checkout altijd beter is! En al helemaal niet dat het in jouw specifieke geval de beste oplossing is.

Je zoekt naar de heilige graal, maar die bestaat alleen in het Land der Fabelen. Je kunt je concurrent wel verwijten dat hij zit af te kijken bij anderen, maar blind vertrouwen in een wetmatigheid die niet bestaat, is niet veel beter.

Testen, nog eens testen en blijven testen...

Een man met één horloge weet hoe laat het is.
Een man met twee horloges is er nooit zeker van.
StoreCore.io

Re: One step checkout naar ''meerdere stappen checkout'' ?

3
Wij hebben gewoon one step checkout, maar je hebt nu één pagina waar men afhaakt. De reden voor deze afhaking weet je nu niet precies. Bij 5 step checkout kun je natuurlijk wel veel beter zien waar men afhaakt. De betalingsopties? Verzendsnelheid? Verborgen kosten? alle pagina's kun je beter doormeten nu.

Ik denk inderdaad dat Coolblue/Bol/Zalando zo'n flink analyse team erachter hebben zitten. Die A/B testen elke kleine pixel lijkt mij, dus ik geloof best dat dit voor hen werkt. Wij blijven voorlopig nog even bij one-page checkout.

Re: One step checkout naar ''meerdere stappen checkout'' ?

4
Ik heb een one-page-checkout gehad en blijkbaar heb ik klanten die er niet helemaal mee overweg konden. Waarbij ik misschien 1 annulering in een kwartaal heb d.m.v een probleem met betaling, had ik er in 2 weken al 6!

Daarbij moest ik ook nog te veel custom toevoegen dat nog extra ging kosten ook i.v.m. andere plugins.

Ik ben terug gegaan naar de standaard en werkt net zo goed. Overigens moet het mobiel er ook goed uit zien en makkelijk te hanteren zijn en dat is ook niet met alle one-page-checkout zo.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.