Klant onder 18 heeft maatwerk product besteld

1
Een klant van ons mailt zojuist dat hij het door hem bestelde maatwerk product (ski met op maat geboorde binding) terug wil sturen omdat hij bij nader inzien toch het geld niet heeft.

Wij geven aan hem aan dat dit niet mogelijk is aangezien het een maatwerk product betreft (met link naar EU directive). Ook hebben we hem een coulance regeling van 75% aangeboden inclusief retourzending.

Vervolgens zegt de klant dat hij onder de 18 is en geen toestemming heeft van zijn ouders waardoor dit niet geldig is en we het product (á €500) terug moeten nemen.

Wij checken niet op leeftijd in onze checkout.

Staat de klant hier in zijn recht? Klant heeft betaalt met creditcard en komt uit UK. Product is al verstuurd.

bedankt!

Re: Klant onder 18 heeft maatwerk product besteld

2
Maatwerk of niet doet in dit geval niet ter zake: een ouder of voogd heeft bij een dergelijke ongewenste koop door een minderjarige het recht de overeenkomst te vernietigen. Je kunt dan nog even wat touwtrekken over stilzwijgende toestemming (want hij had een creditcard), maar trekt uiteindelijk toch aan het kortste einde.

Dat is althans naar Nederlands recht en voor deze koop geldt het Brits recht.
StoreCore.io

Re: Klant onder 18 heeft maatwerk product besteld

3
Het is dan wel zo dat je de ouders aansprakelijk kunt stellen voor de schade.
"Bij een schuld door aankoop kan de ouder aansprakelijk zijn als het gaat om een voor kinderen van die leeftijd gebruikelijke aankoop."
Als het bijv schoenmaat 43 is dan mag je ervan uitgaan dat het kind niet zo klein is dat het niet normaal zoiets kan bestellen.

Re: Klant onder 18 heeft maatwerk product besteld

4
Bedankt voor de reacties.. volgens mij is het Nederlandse recht van toepassing. Het betreft een .eu domein met voorwaarden waarin staat dat het NL recht van toepassing is.

Klant is overigens 15 jaar (obv jaartal in emailadres) maar heeft een volwassen schoenmaat (46). tevens is er 2x emailcommunicatie geweest én heeft een ander gezinslid ook een paar ski's besteld onder een andere bestelling op het zelfde adres. Reden voor retour is "ik heb het geld niet".

Voorlopig hebben we de retour afgewezen en een coulance regeling aangeboden.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Klant onder 18 heeft maatwerk product besteld

6
bertje schreef:Maat 46? Is dat normaal voor een 15-jarige?
Dat is niet abnormaal. Mijn zoon van net 16 heeft een vriend van 15 die 2 meter lang is en schoenmaat 48 heeft.

Ik zou eerst maar eens afwachten of de bestelling überhaupt retour komt, want ski's verzenden lijkt me niet makkelijk en vrij prijzig.
StoreCore.io

Re: Klant onder 18 heeft maatwerk product besteld

8
Ben benieuwd hoe dit afloopt.

Wat ik me afvroeg (wellicht lees ik het verkeerd), maar heb je nog contact gehad met de ouders, nadat de klant heeft aangegeven niet te willen betalen en het product te willen retourneren?
(was het eerdere contact voorafgaand aan deze situatie?)

Als ouder zou ik namelijk graag op de hoogte willen zijn van dergelijk gedrag van mijn kind. Zeker als ik eerder naar tevredenheid aankopen heb gedaan in dezelfde winkel.
Plaats een Gratis backlink voor je webshop

Re: Klant onder 18 heeft maatwerk product besteld

9
wat ik me dan afvraag ... heb je dat soort zaken in de algemene voorwaarden uitgesloten worden van het herroepingsrecht ?

Bied je die ski's aan in je webwinkel ( standaard ) met meerdere opties ? Bijvoorbeeld paarse ski, maat kunnen ze opgeven en het soort binding ook...

Ookal is het dan in jou ogen maatwerk, als je het product zo standaard aanbied in je webwinkel met die opties mag het niet uitgesloten worden van het herroepingsrecht.
Muurstickers & Sjablonen

Re: Klant onder 18 heeft maatwerk product besteld

11
Ik zie het toch iets anders, ik laat daar voor het gemak eerst even buiten beschouwing dat de koper Engels is. Ik denk niet dat de overeenkomst zo makkelijk vernietigbaar hoeft te zijn

Allereerst moet het verzoek tot vernietiging wel door de ouder/voogd gebeuren en kan de minderjarige dit niet zelf doen.
Artikel 3: 50 BW
1. Een buitengerechtelijke verklaring die een rechtshandeling vernietigt, wordt door hem in wiens belang de vernietigingsgrond bestaat, gericht tot hen die partij bij de rechtshandeling zijn.
Als de ouders zich beroepen op vernietiging, dan kun je je als verkoper echter beroepen op Artikel 1:234 BW lid 3.
Artikel 1:234 BW
1. Een minderjarige is, mits hij met toestemming van zijn wettelijke vertegenwoordiger handelt, bekwaam rechtshandelingen te verrichten, voor zover de wet niet anders bepaalt.
2. De toestemming kan slechts worden verleend voor een bepaalde rechtshandeling of voor een bepaald doel.
3. De toestemming wordt aan de minderjarige verondersteld te zijn verleend, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten.
Waar het daar dus om gaat, is of het gebruikelijk is om zon maatwerk product te bestellen voor de leeftijd van de minderjarige en ook wat zijn omstandigheden zijn. Daarbij speelt zijn leeftijd mee (is hij 9 of 17), maar ook het milieu (voor sommige 17 jarigen is het normaal om een broek van 300 euro te kopen, voor anderen niet).

De vraag is dus niet zo makkelijk te beantwoorden. Je moet dus naar de omstandigheden kijken en kunt je dan eventueel beroepen op Artikel 1:234 BW lid 3.

Dat de koper Engels is, maakt het echter wel moeilijker, dan zou namelijk ook Engels recht van toepassing zijn. Het maakt naar mijn idee niet uit of het een Nederlandstalige website of een .EU domein is of wat er in de algemene voorwaarden staat. Helaas heb ik daar weinig kaas van gegeten.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m