.be webshop hoger laten ranken in NL (met .nl domein?)

1
Hallo allemaal,

De webshop van mijn broer https://aromacorner.be, waar ik webmaster van ben, is intussen enkele maanden online. Bezoekers (en kopers natuurlijk) aantrekken blijft nog de uitdaging. Over de SEO in België kunnen we momenteel tamelijk tevreden zijn denk ik, maar in NL blijft het nogal mager.

Nu vraag ik me dus af of het een goed idee is om een aromacorner.nl te gaan gebruiken om dit wat te boosten. Idealiter zouden we toch wel dezelfde content en dus DB blijven gebruiken (veel praktischer lijkt me). Maar de vraag is natuurlijk hoe; en hoe zorg ik dat google ons niet onder 'duplicate content' wegveegt?

Ik heb al wat info gevonden betreft het gebruik van rel=”alternate” hreflang=”x” om om te gaan met duplicate content ... maar graag had ik toch nog wat meer meningen en info gehad.

Iemand die hier ervaring en tips daarover heeft?

Re: .be webshop hoger laten ranken in NL (met .nl domein?)

2
Je kunt in hoofdlijnen 5 dingen doen:

1. Zet de Nederlandse versie inderdaad op een .nl en de Vlaamse op een .be.

2. Geef in HTTP én in HTML de zogeheten locale door: nl-NL voor Nederland en nl-BE voor Vlaanderen. In HTTP gebruik je daarvoor de header Content-Language; in HTML is het afhankelijk van de versie.

3. Voorkom duplicate content door met <link rel="alternate" hreflang="..."> tussen beide locales te verwijzen. Met andere woorden: een pagina op het domein .be (België) in de locale nl-BE (Nederlands-België) moet dan verwijzen naar de vergelijkbare pagina op het domein .nl in de locale nl-NL (Nederlands-Nederland).

4. Bonus: houd rekening met lokale verschillen. Denk daarbij vooral aan:

• smaakverschillen in de samenstelling van het assortiment;
• betaalmethoden;
• wet- en regelgeving;
• woordkeuze.

5. Pro-bonus: plaats de Nederlandse versie op een server die zich ook fysiek in Nederland bevindt. Besteed er echter niet te veel tijd en geld aan: punt 4 is belangrijker.
StoreCore.io

Re: .be webshop hoger laten ranken in NL (met .nl domein?)

3
Bedankt voor de reactie, Ward! Er is wat tijd overheen gegaan maar ik wil het nu dus asap technisch gaan uitwerken.

Het zal dus zo zijn dat we met één wordpress-installatie gaan werken, tijd om 2 verschillende content-versies te beheren is er helaas niet. Er vanuit gaande dat we dus gebruik gaan maken van <link rel="alternate" hreflang="...">, is het me wel nog onduidelijk hoe ik het .nl domein nu moet gaan instellen.. Ik veronderstel dat een 301-redirect niet mijn oplossing zal zijn, want dan beland je gewoon op .be. Want al staat daar nu wel de installatie die gebruikt moet worden, de url moet wel .nl zijn. Hoe moet ik dan wel de 'verwijzing' gaan aanpakken?