Spam verkeer uit Analytics filteren

1
Ik weet niet of dit onderwerp goed is in dit forum, maar het leek me de meest logische plek. Ik merk dat ik veel "rotzooi" traffic krijg op mijn site in de vorm van spam achtige sites.

Denk hierbij aan veel bezoekers vanuit:
floating-share-buttons.com
get-free-social-traffic.com
enz.

Het vervelende hieraan is dat hier best veel sessies mee gemoeid zijn en dat dit natuurlijk de statistieken op een vervelende manier aan het beïnvloeden is.

Is het mogelijk om bepaalde sites uit analytics te filteren?

De plugins die beschikbaar zouden moeten zijn doen het in ieder geval niet (goed).

Re: Spam verkeer uit Analytics filteren

3
Hi beide,

het is een lastig probleem en of het helemaal opgelost zal worden kan ik niet zeggen. Probleem met zowel de referral spam als direct verkeer wat vaak ook hoger is dan het eigenlijk moet zijn is dat je analytics code wel eens "geleend" wordt door bots en er dus geen daadwerkelijke bezoeken zijn op de website, maar ze wel geregistreerd worden in analytics.

De plugins die dus gericht zijn dit verkeer buiten te houden doen dus misschien hun werk wel en houden bots/bezoekers wel tegen, maar dan nog zie je data die niet klopt in Analytics.

De volgende stappen ben ik nu zelf aan het testen en ik zie al wat verbetering in mijn cijfers. Het volgende raad ik aan om te doen:

- Gebruik Google Tag Manager ipv de analytics tag direct op de website te plaatsen> hierdoor wordt het lastiger voor bots om jouw analytics code te "lenen"

- Sluit landen uit met een filter waar je nepbezoekers vandaan komen. Veel spamverkeer uit Rusland? Sluit het uit.

- Andersom kan ook, ik ben nu aan het testen met een Filter enkel voor Nederland & België aangezien ik een Nederlandse website heb. Dit heeft voor mij tot nu toe nog het beste effect gehad. Mijn directe verkeer is dichter bij wat het zou moeten zijn en ik heb geen rare referrals meer.

- Ik ben nu ook aan het testen met een Hostnaam filter en een combinatie van deze met bovenstaand landenfilter. Hierbij heb ik de domeinen die ik zelf gebruik toegevoegd en "translate.googleusercontent.com" voor bezoeken via google translate. Het filter is dan bijvoorbeeld: mijnsite|translate.googleusercontent.com.



Hoewel het nog niet alles oplost moet ik zeggen dat ik hiermee al een aardig zuiver analytics profiel heb kunnen maken dus hoop dat jullie er iets aan hebben. Zorg in ieder geval dat je altijd een ongefilterde view houdt zodat je daar altijd op terug kan vallen als je ooit teveel gefilterd hebt.

Succes!

Re: Spam verkeer uit Analytics filteren

4
Trigger & Spark heeft het al duidelijk uitgelegd, maar hier voeg ik graag nog even iets aan toe.

Op FrankWatching staat het volgende artikel van Dennis Doubovski (Adwords Robot): http://www.frankwatching.com/archive/20 ... wijzingen/ waarin verschillende formules staan waarmee je de spam zo veel mogelijk kunt verwijderen. Inmiddels zijn er tientallen websites die als referral-spam in Analytics komen.

Je kunt de formules gewoon één op één kopiëren zoals in het artikel staat aangegeven. Dit zijn er op dit moment 6.

Het is echter nog korter om de anti-spam-tool van Adwords Robot te gebruiken: https://www.adwordsrobot.com/nl/tools/g ... pam-killer.
Je logt via de tool in bij Analytics en vervolgens worden alle formules (inclusief toekomstige updates) automatisch doorgewerkt. Dit hebben wij inmiddels bij een aantal van onze klanten gedaan, omdat ook zij hier flinke overlast van hebben ervaren. Sindsdien wordt de Analytics-spam vrijwel 100% tegengehouden en wij hoeven niet zelf te updaten wanneer de volgende "Free-Like-Buttons-For-Facebook.com" gelanceerd wordt.

Belangrijk om hierbij te vermelden: het filter werkt pas op het moment dat je deze instelt. Oudere resultaten, bijvoorbeeld van een week terug, worden hier niet bij meegenomen. Een van de manieren waarop je toch duidelijke resultaten kunt krijgen is door te filteren op land. De meeste referral-spam komt uit Amerika en Brazilië, maar niet uit Nederland. Door de bezoekers te filteren op Locatie=Nederland kun je zorgen dat je betere statistieken te zien krijgt.

Wij hebben hier sinds het begin al problemen mee gehad (Toen Semalt.com hier ooit mee is begonnen) en sindsdien al veel maatregelen getroffen. Als je dus nog aanvullende vragen hebt, dan hoor ik het graag en kijk ik graag wat je kunt doen om het nog verder op te lossen.

Succes in ieder geval! Hopen dat Google Analytics er zelf binnenkort ook een goede oplossing voor gaat bedenken.
Elke week tips over marketing, kostenbesparing en logistiek:

Lees de laatste editie van Webwinkel Optimalisatie Tips
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Spam verkeer uit Analytics filteren

7
eriks1805 schreef:Gewoon filteren in je htaccess bestand. Dat werkt prima. Regels zoals onderstaande toevoegen:

RewriteCond %{HTTP_REFERER} ^http://.*buttons\-for\-website\.com/ [NC,OR]
Hi Erik,

Helaas werkt dat niet helemaal, omdat de websites gebruikmaken van een bug in Analytics. Zij bezoeken dus direct jouw Google Analytics ID (UA-code) en zorgen er zo voor dat er een 'doorverwijzing' is. Het is dus beter om de filters direct in Google Analytics aan te maken, maar dat kost redelijk veel tijd. In dit artikel op FrankWatching vind je meer informatie en een aantal filters die je direct kunt kopiëren en instellen (5-10 minuten werk).
Elke week tips over marketing, kostenbesparing en logistiek:

Lees de laatste editie van Webwinkel Optimalisatie Tips