Van developer tot webwinkel eigenaar

1
Inmiddels ben ik al enige tijd als gast hier actief aan het meekijken. Nu dat ik een account heb dacht ik dat het wellicht handig zou zijn om mij eens voor te stellen.
Ik ben Chris en ben inmiddels zo'n 15 jaar actief in de web wereld. Ik ben dan ook web-developer van beroep. Eigenlijk heb ik me nooit echt bezig gehouden met het online geld verdienen. 

Ik heb wel voor klanten shops en allerlei andere winstgevende sites opgezet maar nooit voor me zelf. Als web-developer en druk met sport had ik het al druk genoeg, dus een webshop oid had ik te weinig tijd voor. 

Tot eigenlijk 5 jaar geleden, toen was ik gestopt met sporten. Nadat ik al vaak genoeg gevraagd was om samen met anderen wat op te starten werd ik nu dan eindelijk wel overgehaald door mijn huidige compagnon. Het heeft wel ruim een maand geduurd voordat ik ja heb gezegd, maar ik wist dan wel alle ins & outs van deze branche. Ik had weinig zin in projecten waarbij men in een opwelling een webshop wilt beginnen en alleen maar dollar tekens zien. In de eerste instantie voelde ik er vrij weinig voor, net zoals velen denk ik, was ik meer gecharmeerd van succesvolle branches. 

Totdat ik me ging verdiepen en erachter kwam dat het helemaal niet eens zo'n slecht idee was om een webshop te gaan starten in deze branche. In onze webwinkel verkopen wij accu's en acculaders voor de autobranche. Nu zou je denken dat dit apart is. Ja, dat dacht ik ook. Maar als je nagaat dat dit een all-season product is wat altijd nodig is ongeachte de ontwikkelingen, dan kom je er al vrij snel achter dat dit een hele bijzondere niche markt is. Waarbij je in de wintermaanden vooral te maken hebt met start accu's voor de auto en bestelbussen etc begint vanaf maart de startaccu voor de motoren. Aan het begin van de zomer komt daar dan recreatie voertuigen bij zoals boten, jet ski's etc. Het gehele jaar door heb je dan de deepcycle en acculader. Omdat je te maken hebt concurrenten met zogezegd unlimit funds, hebben we veel tijd gestoken in iets compleet nieuws wat voldoet aan de eisen van nu. 

Wij hebben een team van mensen met meer als 30 jaar ervaring op het gebied van automotive accu's met een fysieke winkel welke al ruim 80 jaar bestaat, wat ons al direct een voorsprong geeft op veel concurrenten in deze branche. Door deze know how heb ik mijzelf enorm snel kunnen opleiden tot een expert in dit gebied. Mijn visie is namelijk iets wat goed is komt vanzelf. En ontwikkeling belemmeren door uitgave brengt niet het succes wat ik voor ogen heb. Gelukkig kan ik nagenoeg alles zelf qua techniek en dus heb ik qua dat betreft makkelijk praten, maar ook veel SEO best practices zijn niet zomaar te implementeren. Sinds het laatste kwartaal van 2015 zijn de uitgave in vindbaar en ontwikkeling geminimaliseerd en is onze onderneming winst gaan draaien. Waarbij we nu ruim 6 maanden op rij meer als 10% meer winst boeken dan de maand ervoor. 

Sinds afgelopen week hebben wij een nieuwe shop geopend wat zich puur richt op een niche uit onze markt, met nog meer techniek snelheid en optimalisatie. Alle teksten en foto's heb ik zelf pas gemaakt en geloof me als ik zeg dat 400+ producten plus het zelf invoeren van technische specificaties en deze koppelen aan een voertuig zoekmachine per model etc een hels karwei is en ik NIEMAND kan aanraden. Wel geteld denk ik dat er aan content bijna 1 jaar aan werk zit in deze shop. Naast eigen content gebruiken we een uitgebreide SSL certificering en webwinkelkeurmerk en hebben we naast onze huidige leveranciers een aantal exclusieve leveranciers toegevoegd Daarnaast zijn we inmiddels ook partner van een pechhulp dienst. 

Terug kijkend zijn we dan ook trots op hetgeen we bereikt hebben. Na eerst te ranken op producten zelf zijn we al enige tijd omgeschakeld om te gaan ranken op algemenere keywords. Daar hebben we op een aantal keywords een nummer 1 positie. Ruimte voor verbetering is er altijd, en we zijn na google shopping, facebook likes en addwords nu bezig om onze content nog meer uit te breiden door op zoek te gaan naar tekstschrijvers en backlinks. We hebben kort geleden geprobeerd om de site te verkopen via hier alleen heb ik nu een aantal bestaande projecten weggeschoven om hier meer tijd in te kunnen gaan steken. Verder zijn wij van mening dat deze shop gemakkelijk jarenlang een omzet kan draaien waar we heel goed van kunnen leven.
Misschien over een jaar denk ik er weer anders over maar voor nu zit er een stijgende lijn in en komt er winst uit wat langzaam aan richting ons doel aan het gaan is. En het mooie is dat het uit organische resultaten voornamelijk komt.

Een lang verhaal, maar voorstellen doe je dan ook maar een keer natuurlijk :)

Re: Van developer tot webwinkel eigenaar

2
Hi Chris,

Welkom ! Wat leuk om deze post te lezen. Zelf ben ik ook webdeveloper en vind ik het iedere keer weer om te lezen hoe mensen hun achtergrond inzetten om een webshop te beginnen.
Autobranche ligt inderdaad niet zo voor de hand, maar als je al winst weet te boeken is dat een goed teken.

Heb je een linkje naar je webshop? Ik ben wel nieuwsgierig, mijn collega webwinkeliers hier waarschijnlijk ook :)

Groetjes Thomas
Website: https://www.transparantehoesjes.nl
Twitter: @transparanthoes
Facebook: http://www.facebook.com/transparantehoesjes
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Van developer tot webwinkel eigenaar

5
Ten eerste: welkom.

Mooi, uitgebreid stuk waarbij je ook wel de passie die jij moet hebben leest. Ook leuk om te horen hoe je inderdaad bent overgehaald en dit uiteindelijk zeer goed heeft uitgepakt. Ook ik ben nu wel benieuwd naar de link, zou je die nog kunnen plaatsen of via een bericht kunnen sturen?

Groet, Michel
https://www.flobbi.nl
Flobbi - Verkoop je smartphone & tablet!
Hoge vergoeding, gratis aangetekend verzenden en lid van Stichting WebwinkelKeur.