Koeriersdienst

1
Hallo,

Mijn naam is Max, ik ben van plan om een koeriersbedrijf te beginnen. Aangezien ik nog naar school ga wil ik graag 's middags 's avonds en 's weekends bezorgen. Als extra dienst wil ik er montage van producten van leveranciers bij gaan doen. Nou zou ik graag wat meer info over hoe en wat met het opstarten van zo'n bedrijf, met wat voor kosten moet ik rekening houden: auto, brandstof, uurloon etc
Ook andere ideeën zijn natuurlijk welkom

Re: Koeriersdienst

3
WebwinkelMeerwaarde schreef:Hallo Max,

je weet wel dat dit een forum is voor webwinkels toch?
Hallo,

Ja dit weet ik maar de bedoeling is ook dat ik grotendeels dit ga doen voor webwinkels

Re: Koeriersdienst

4
Ik gaf dit nog even aan, omdat je in je eerste bericht wel vraagt naar hoe je een koeriersdienst dient op te zetten...

Nu hebben de meeste webwinkels natuurlijk ervaring met het verzenden van producten, maar vooral door te kiezen voor een goede vervoerder.

Wat je beter zou kunnen vragen is waar webwinkels waarde aan hechten...
Plaats een Gratis backlink voor je webshop
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Koeriersdienst

5
Max,

Interessant, heb ik zelf ook wel eens over nagedacht. Niet zozeer de verzending, maar de afhandeling van retouren. 
Ik liep alleen spaak bij het feit dat het niet lang meer zal duren voordat de verzending plaatsvindt met drones. 
Ik zie namelijk alleen maar voordelen als het gaat om verzending met drones. Binnen een aantal uur bezorgt, lagere kosten en betrouwbaar.
Wat misschien nog wel een optie is, is om te kijken naar e-fullfilment, maar dan praten we wellicht een stap te ver. 

Groet 

Re: Koeriersdienst

6
dat het niet lang meer zal duren voordat de verzending plaatsvindt met drones
Als je met dit soort dingen in je hoofd beslissen gaat maken dan kun je helemaal niets meer beginnen. 
Denk dat het allemaal wel mee zal vallen want zo goedkoop is het niet om ze met een enkel (of paar) pakje(s) te laten vliegen. En ze moeten leeg terug, het wordt te druk in de lucht, teveel herrie, veel weerstand van mensen, niet veilig genoeg (hij zal maar op je hoofd vallen) enz enz.
Denk je eens in wat er nu door Nederland per dag bezorgd wordt en dat dit allemaal door de lucht zou moeten. Kan gewoon niet. De enige goede oplossing voor drones is slecht bereikbare plaatsen zoals bijv de waddeneilanden.

Re: Koeriersdienst

7
RVD2016 schreef:Max,

Interessant, heb ik zelf ook wel eens over nagedacht. Niet zozeer de verzending, maar de afhandeling van retouren. 
Ik liep alleen spaak bij het feit dat het niet lang meer zal duren voordat de verzending plaatsvindt met drones. 
Ik zie namelijk alleen maar voordelen als het gaat om verzending met drones. Binnen een aantal uur bezorgt, lagere kosten en betrouwbaar.
Wat misschien nog wel een optie is, is om te kijken naar e-fullfilment, maar dan praten we wellicht een stap te ver. 

Groet 
Ik denk niet dat het zo snel zal gaan en hierbij bied ik ook montage aan de mens wil zo min mogelijk doen en dus is het makkelijk als een product thuis word bezorgd en ook nog gemonteerd word

Re: Koeriersdienst

8
De bewoonde waddeneilanden zijn zo slecht bereikbaar nog niet, althans overdag en bovendien waait het er voor drones meestal erg hard. Die drones zijn louter Spielerei. Vijftig jaar geleden werd ook gedacht dat we anno nu met de vliegende auto naar ons werk zouden gaan.

Re: Koeriersdienst

9
BertB schreef:Die drones zijn louter Spielerei. Vijftig jaar geleden werd ook gedacht dat we anno nu met de vliegende auto naar ons werk zouden gaan.
Of met een zelfrijdende elektrische auto…

Afbeelding
StoreCore.io

Re: Koeriersdienst

10
@MAX : Dat monteren is leuk, maar daar gaat zoveel tijd inzitten, dat ik niet denk dat dat ooit rendabel kan zijn. Noem mij is tien producten die gemonteerd moeten worden?
Waarom monteert de PostNL niet? Geen markt, te hoge kosten? Ik denk persoonlijk dat als Amazone de drones introduceert, dan duurt het niet lang voordat het geheel verzendcollectief dit overneemt. 

@Bert : De waddeneilanden, horen die 3 inwoners ook nog bij ons kikkerland? haha. Er ontstaan constant nieuwe initiatieven die verzending op dezelfde dag mogelijk maken. 
Drones zouden een hoop schakels binnen het huidige systeem kunnen doen laten verdwijnen. Nu worden pakketten opgehaald of afgeleverd, verzameld en dat gaat naar een distributiecentrum. 
Hier worden de pakketten gesorteerd en vervolgens uitgeleverd naar andere locaties voor de verzending. Hoe makkelijk zou het zijn dat ik als webwinkel inlog op PostNL, aangeef dat ik een pakket wil versturen en dat binnen 5 minuten een Drone voor de deur land. Ik het pakket monteer aan de drone en dat deze door de informatie opgegeven bij het inloggen op PostNL vertrekt en binnen 10 minuten aankomt bij de klant. 

Als je kijkt wat de besparingen zijn voor de verzendpartijen dan is het helemaal niet gek te bedenken dat het niet lang zal duren.  

Re: Koeriersdienst

11
Wat kost zo'n individuele bezorging per drone dan? De meeste bezorgingen hebben zoveel haast ook niet: de volgende (werk)dag is ook al heel mooi en dat is eigenlijk overal al de praktijk in NL, behalve dan de waddeneilanden m.u.v. Texel (ca.15.000 inw.) Je kunt verzendkosten alleen in de hand houden door een slim systeem van gebundelde transporten en efficiënte hubs. Dat van die zelfrijdende elektrische auto is inderdaad wat dichterbij gekomen, moet ik toegeven.

Re: Koeriersdienst

12
RVD2016 schreef:@MAX : Dat monteren is leuk, maar daar gaat zoveel tijd inzitten, dat ik niet denk dat dat ooit rendabel kan zijn. Noem mij is tien producten die gemonteerd moeten worden?
Waarom monteert de PostNL niet? Geen markt, te hoge kosten? Ik denk persoonlijk dat als Amazone de drones introduceert, dan duurt het niet lang voordat het geheel verzendcollectief dit overneemt. 
 
Natuurlijk breng ik wel kosten in rekening voor het monteren denk aan sporttoestellen maar ook bijv meubels of computers aansluiten etc. zelf denk ik dat de drones nog wel even duren

Re: Koeriersdienst

13
.... vertrekt en binnen 10 minuten aankomt bij de klant. 
Welke snelheid of afstand hou je dan aan. Stel dat je in utrecht zit dan kunnen de afstanden in Nederland al gauw tot 100/150 kilometer komen. In 10 minuten bezorgen moet dan een drone zijn die 600/900 km/uur gaat. Ze mogen blij zijn als ze de 80 halen. En dat is met een camera eronder en niet met gewichten als pakketjes. En dan het energieverbruik nog. Halen ze wel zo'n afstand (en terug)?

Re: Koeriersdienst

14
Even voor de goede orde: De snelheid van drones is mij niet bekend, maar het zal inderdaad langer duren dan de aangegeven 10 minuten. 
Desondanks denk ik dat het niet lang zal duren voordat het gehele proces wordt geautomatiseerd, of dit nu met drones is of zelfstandig rijdende auto's.
Alleen denk ik niet dat het verstandig is om Max op het idee te brengen om een bus te leasen en zijn tijd te verdoen aan verzending + monteren. 
Daarnaast stel dat Max een televisie aansluit voor de consument en de televisie stopt er na twee dagen mee, wie is er dan verantwoordelijk voor de televisie?

Re: Koeriersdienst

15
PostNL doet met Extra@Home diverse installaties, van tv's tot het in elkaar zetten van bedden. Zo'n groot probleem hoeft het dus niet te zijn?

Re: Koeriersdienst

16
RVD2016 schreef:Even voor de goede orde: De snelheid van drones is mij niet bekend, maar het zal inderdaad langer duren dan de aangegeven 10 minuten. 
Desondanks denk ik dat het niet lang zal duren voordat het gehele proces wordt geautomatiseerd, of dit nu met drones is of zelfstandig rijdende auto's.
Alleen denk ik niet dat het verstandig is om Max op het idee te brengen om een bus te leasen en zijn tijd te verdoen aan verzending + monteren. 
Daarnaast stel dat Max een televisie aansluit voor de consument en de televisie stopt er na twee dagen mee, wie is er dan verantwoordelijk voor de televisie?
Als je zo gaat denken dan word alles wel geautomatiseerd en kun je helemaal niks meer ondernemen

Re: Koeriersdienst

17
Hoe had je het zelf in gedachten dan? Het lijkt mij toch redelijk lastig om in je eentje een koeriersbedrijf te beginnen. Ik neem aan dat je redelijk lokaal wil werken, want je kunt niet op en neer naar Groningen, Den Haag en Maastricht. Dan zou je met plaatselijke webwinkels een deal moeten sluiten, maar dan lijkt het mij nog lastig. Want webwinkels werken landelijk. Dan moeten ze bedenken: o, dat pakketje houden we apart want dat bezorgt Pietje, die tien pakketten gaan naar DHL, en dat pakketje is weer voor Pietje, enz. Daarbij, denk je qua prijs te kunnen concurreren met de grote bedrijven?

Re: Koeriersdienst

18
Ik zie lokale koeriers voornamelijk opereren als achtervang voor de grote bedrijven bij ziekte van een van de vaste jongens/meisjes en bij extreme drukte. En Pizzakoeriers natuurlijk, maar of dat TS nu voor ogen staat?

Re: Koeriersdienst

20
Maxstuifzand schreef:
RVD2016 schreef:Even voor de goede orde: De snelheid van drones is mij niet bekend, maar het zal inderdaad langer duren dan de aangegeven 10 minuten. 
Desondanks denk ik dat het niet lang zal duren voordat het gehele proces wordt geautomatiseerd, of dit nu met drones is of zelfstandig rijdende auto's.
Alleen denk ik niet dat het verstandig is om Max op het idee te brengen om een bus te leasen en zijn tijd te verdoen aan verzending + monteren. 
Daarnaast stel dat Max een televisie aansluit voor de consument en de televisie stopt er na twee dagen mee, wie is er dan verantwoordelijk voor de televisie?
Als je zo gaat denken dan word alles wel geautomatiseerd en kun je helemaal niks meer ondernemen
Dat is niet wat ik zeg Max. Positioneer jezelf dan aan de automatiserings kant. De markt die je wilt bestieren is aan automatisering onderhevig. Ik adviseer je is een kijkje te nemen in een sorteercentrum van PostNL. Alle pakketten worden automatisch gesorteerd, onduidelijke pakketten worden gefotografeerd (automatisch) en die foto wordt verstuurd maar Manila. Waar men het pakketje ontrafeld en de juiste postcode en huisnummer meegeeft. Dit ontrafelen gebeurt binnen maximaal 60 seconden nadat de foto is ontvangen. Dit is een voorbeeld om aan te geven waarom PostNL een tarief van €5,95 aan kan bieden.

Daarnaast denk ik dat je kostentechnisch nooit zal uitkomen. Denk aan leasekosten, verzekering, motorrijtuigenbelasting, onderhoud, brandstof etc.

Als je kijkt naar de online fietsenmarkt dan zie je dat webwinkels dat zelf oppakken. Iemand in vaste dienst en een busje. Die persoon kan naast het bezorgen en monteren ook andere werkzaamheden oppakken.

Laat ik het hier maar bij laten. Ik wens je veel succes!