Nieuwsbrieven, de regelgeving?

1
Beste Webwinkeleigenaren,

Wij willen nu starten met het versturen van nieuwsbrieven, maximaal tweemaal per maand. Nu heb ik mezelf ingelezen en mag je reeds bestaande klanten eenmalig toevoegen aan het nieuwsbriefbestand, ik mag mensen erop zetten die in het verleden al iets bij mij hebben gekocht. Ook mag ik mensen op de lijst zetten indien zij iets aanvragen zoals een gratis e-book etc.

Het grijze gedeelte is, mag ik ook mensen erop zetten die ooit een offerte hebben aangevraagd, maar geen order hebben geplaatst? Dit is namelijk de interessantste groep, omdat die ooit geïnteresseerd waren in mijn producten/dienstverlening en toch niets besteld hebben. Wellicht kan ik die met een interessante nieuwsbrief heractiveren om iets te kopen? Mijn nieuwsbrieven zullen geen aanbiedingen bevatten, maar ik blog iedere week. Ik wil dan één van beide blogs als nieuwsbrief meesturen, mijn blogs zijn informatief van aard en beschrijven problemen van mijn doelgroep. Hier zit dus geen verkooptekst in verborgen. 

Heeft iemand hier ervaring mee? Natuurlijk staat onder elke nieuwsbrief een eenvoudig linkje om je af te melden met één enkele klik.

Re: Nieuwsbrieven, de regelgeving?

2
Tip: Zet onderaan de nieuwsbrief altijd waarom deze mensen deze nieuwsbrief ontvangen.

Voorbeeld: "U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u klant bent van bedrijf X of omdat u interesse heeft getoond in onze producten of diensten."

Ongeacht wat de juiste regelgeving is, hiermee geef je wel duidelijkheid waarom een mail gestuurd wordt en wordt het over het algemeen geaccepteerd. Zet dit vlak boven of onder het Opt-out linkje, zodat dit altijd gelezen wordt wanneer iemand zich wil afmelden.
De voordeligste autopoetsproducten vind je bij www.123carcleaning.nl!

Re: Nieuwsbrieven, de regelgeving?

4
WebwinkelMeerwaarde schreef:Ik begrijp je probleem, maar dit maakt niet uit. Dit kan je alleen doen bij bestaande klanten.
Overigens zitten die er ook niet altijd op te wachten, zeker als zij zich nergens voor hebben opgegeven natuurlijk.


Even voor het complete beeld: dit topic wordt (ook) beantwoord op HL:

https://www.higherlevel.nl/forum/index. ... #msg550122
Jup, dat topic is ook van mij. Hebben ze helaas op slot gedaan.
Antwoorden zijn wel helder, het mag niet en het is ook erg vervelend voor sommige mensen. Prima, dan doen we het niet en zal ik het moeten doen met de contactenlijst van mensen die wel aangegeven hebben. Wel een vreemd beleid hebben ze daar bij HL, iets langzamer reageren en ze gooien het topic dicht.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Nieuwsbrieven, de regelgeving?

6
Ik heb even e.e.a. voor je opgezocht. Bij dit soort onderwerpen is het altijd verstandig om het ACM te raadplegen.

Zij benoemen onderstaande eisen:
1. voorafgaande toestemming: de ontvanger moet toestemming hebben gegeven
2. identiteit: de ontvanger moet zien van wie berichten afkomstig zijn
3. afmeldmogelijkheid: de ontvanger moet zien hoe en bij wie hij zich kan afmelden als hij geen berichten meer wilt ontvangen.

Zie hier de gehele pagina + toelichting: https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/telec ... berichten/

Hopelijk kun je hier iets mee.

Groet,
Mike

Re: Nieuwsbrieven, de regelgeving?

7
Hier nog verdere toelichting op punt 1:  Indien u geen bestaande klantrelatie heeft of geen voorafgaande toestemming kunt tonen, kunt u een adresbestand niet gebruiken. 

Je hebt wel een vorm van een relatie, althans in mijn ogen. Volgens mij hebben vrijwel alle bedrijven een soort follow-up voor leads. Ik mail dit soort mensen meestal persoonlijk in plaats van via een e-mailprogramma. De mensen die zich inschrijven voor mijn e-book mail ik wel via dat programma.

Je kunt ook altijd ACM contacteren, mocht je twijfelen.

Re: Nieuwsbrieven, de regelgeving?

8
Beetje grijs gedeelte inderdaad. Ik heb gewoon een checkbox waarbij mensen het kunnen aangeven of ze het willen ontvangen. Heb je natuurlijk wel minder adressen maar wel de mensen die écht geïnteresseerd zijn! 

Re: Nieuwsbrieven, de regelgeving?

9
Richellepel schreef:Beetje grijs gedeelte inderdaad. Ik heb gewoon een checkbox waarbij mensen het kunnen aangeven of ze het willen ontvangen. Heb je natuurlijk wel minder adressen maar wel de mensen die écht geïnteresseerd zijn! 
Dat is wel de methode, denk ik. Ik mail zelf ook alleen de mensen die zich daadwerkelijk inschrijven en niet de mensen met wie ik contact heb (gehad).

Het oude; kwaliteit > kwantiteit :-)