landing page en SEO

1
Halo allemaal,

Wie van jullie zou mij iets kunnen vertellen over het gebruik van landing pages en het gevolg daarvan op de SEO?


Momenteel hebben wij een drietal websites, eentje voor de EU (met name Nederland) eentje voor de US, en eentje voor Japan (wordt momenteel aan gewerkt). We hebben er drie omdat de US markt anders is dan de EU markt, en de directuer wil voor de US ook een andere look en feel, Voor Japan hebben we er eentje omdat het bedrijf waar we aan leveren p eigen houtje een (min of meer) kopie heeft gemaakt van onze huidige website, om onze producten daar aan de man te brengen. Onze EU website is momenteel de kern van de zaak, en we hebben deze website dan ook in twee talen (meer volgen)

Het probleem is ons merk, dat is solivera.com, Het bedrijf is Can Solivera, maar het domain dat we op alle producten gebruiken is solivera.com. Dus dat is ook wat we bij mensen in het achterhoofd willen hebben. Dat betekent dat mensen uit de US , JP en EU maar http://www.solivera.com gaan. Daar hebben we momenteel een landing page, waarbij men uit drie gebieden kan kiezen, EU, US en JP. deze landing stuurt mensen dan door naar solivera.com, solivera.us of solivera.jp.  Kan iemand mij vertellen wat dit voor gevolgen heeft voor zoekmachines zoals google, bing etc.? is dit wel een verstandige keuze om een landing page te gebruiken?

Alle hints en tips welkom!

groeten, David Johnston

Re: landing page en SEO

2
Die landingpage is wel een beetje 'vorige eeuw'.

Je kan het veel cleaner en professioneler oplossen tegenwoordig. IP tabellen van verschillende regio's inladen. Dan redirecten op basis van regio naar de juiste portal. Om voor Google duidelijk te maken dat het min of meer dezelfde website is, maar dan voor een andere regio / in een andere taal doe je gebruik maken van:

https://support.google.com/webmasters/a ... 9077?hl=nl

Je zou zelfs nog de http header die de bezoeker van je website opgeeft kunnen gebruiken voor de redirect in plaats van het ip adres. Dat is sowieso sneller, maar heeft wel voor- en nadelen ten opzichte van redirecten op IP reeks.

Mijn browser staat bijvoorbeeld net als heel veel browsers op en-EN. Ik zou dan dus foutief niet naar jullie Engelstalige pagina gaan.

Anderzijds als ik een Engelsman ben in Nederland is mijn taalvoorkeur wel bewust en-EN, maar zou ik op IP geredirect worden naar Nederlandstalig.

Hoe dan ook is beiden beter, dan een landingspagina. Als je probeert om meteen naar de juiste regio / taal te redirecten, scheelt dat voor vrijwel al je bezoekers onnodig klikken. Als je dan op elke website ergens bovenin ofzo taal / regio keuze hebt staan, kan die enkeling die fout geredirect is makkelijk alsnog naar de juiste taal / regio navigeren. Gooi er dan nog een cookie bij om de voorkeur te onthouden en dan is dat ongemak alleen de eerste keer dat men je website bezoekt. Gebruiksvriendelijkheid gegarandeerd!


Vanuit SEO perspectief is dit de meest verstandige keuze om een aantal redenen. Sowieso beveelt Google ten allen tijden aan om je website vooral te richten op gebruiksvriendelijkheid. Dus bovenstaande doen is letterlijk het advies van Google zelf opvolgen. Hoe dit zich uit is, dat nu je PA verdeelt wordt over de pagina's van de verschillende talen / regio's. Als je Google verteld, dat die pagina's bij elkaar horen met headers en/of link rel tags, zal de PA ook samengevoegd worden.

Dit heb ik bij mijn webshop ook aan de lijven ondervonden op een ander vlak. Met link rel tags heb ik Google de pagina nummering duidelijk kunnen maken. Daardoor is nu 1 categorie ook 1 pagina voor Google. Het rechtstreekse resultaat was, dat ik op bepaalde categorieën binnen een paar weken opeens een eerste pagina resultaat behaalde. Ik heb dit omstreeks juni vorig jaar geïmplementeerd. De link rel tags goed implementeren gaf in ze totaliteit letterlijk binnen een paar weken een stijging van verkeer uit organische resultaten van ongeveer 80%. Dus een bijna verdubbeling. Het goed implementeren van redirects en link rel tags zal dus naar mijn mening lijden tot een stijging in jullie posities in de resultaten.

Een ander punt is, als het goed is zal je bounce rate dalen en conversie stijgen doordat de website met die verandering professioneler en gebruiksvriendelijker wordt.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

Re: landing page en SEO

3
Hoi,

mijn verontschuldigingen voor de late reactie. Ik had je uitvoerig antwoord wel gelezen, meerdere keren zelfs, en ik moest er goed over nadenken.

Ik heb voorlopig het probleem anders opgelost. We hebben onze website nu eindelijk op een platform draaien die we in eigen beheer hebben, en ik heb een module toegevoegd die de IP van de bezoeker herkent (voor zover dat nauwkeurig is). US klanten worden gewoon doorgestuurd naar de US website, en alle anderen blijven op de hoofd site.

Ik moet voor de toekomst wel gaan denken aan ccTLD or een andere oplossing, maar dit is het beste wat ik ervan kon maken in het korte tijdsbestak dat ik had.

Nogmaals bedankt voor je uitvoerige uitleg en feedback!

groeten,
David.

Re: landing page en SEO

4
Dierenspeciaalzaak schreef:Die landingpage is wel een beetje 'vorige eeuw'.

Je kan het veel cleaner en professioneler oplossen tegenwoordig. IP tabellen van verschillende regio's inladen. Dan redirecten op basis van regio naar de juiste portal. Om voor Google duidelijk te maken dat het min of meer dezelfde website is, maar dan voor een andere regio / in een andere taal doe je gebruik maken van:

https://support.google.com/webmasters/a ... 9077?hl=nl

Je zou zelfs nog de http header die de bezoeker van je website opgeeft kunnen gebruiken voor de redirect in plaats van het ip adres. Dat is sowieso sneller, maar heeft wel voor- en nadelen ten opzichte van redirecten op IP reeks.

Mijn browser staat bijvoorbeeld net als heel veel browsers op en-EN. Ik zou dan dus foutief niet naar jullie Engelstalige pagina gaan.

Anderzijds als ik een Engelsman ben in Nederland is mijn taalvoorkeur wel bewust en-EN, maar zou ik op IP geredirect worden naar Nederlandstalig.

Hoe dan ook is beiden beter, dan een landingspagina. Als je probeert om meteen naar de juiste regio / taal te redirecten, scheelt dat voor vrijwel al je bezoekers onnodig klikken. Als je dan op elke website ergens bovenin ofzo taal / regio keuze hebt staan, kan die enkeling die fout geredirect is makkelijk alsnog naar de juiste taal / regio navigeren. Gooi er dan nog een cookie bij om de voorkeur te onthouden en dan is dat ongemak alleen de eerste keer dat men je website bezoekt. Gebruiksvriendelijkheid gegarandeerd!


Vanuit SEO perspectief is dit de meest verstandige keuze om een aantal redenen. Sowieso beveelt Google ten allen tijden aan om je website vooral te richten op gebruiksvriendelijkheid. Dus bovenstaande doen is letterlijk het advies van Google zelf opvolgen. Hoe dit zich uit is, dat nu je PA verdeelt wordt over de pagina's van de verschillende talen / regio's. Als je Google verteld, dat die pagina's bij elkaar horen met headers en/of link rel tags, zal de PA ook samengevoegd worden.

Dit heb ik bij mijn webshop ook aan de lijven ondervonden op een ander vlak. Met link rel tags heb ik Google de pagina nummering duidelijk kunnen maken. Daardoor is nu 1 categorie ook 1 pagina voor Google. Het rechtstreekse resultaat was, dat ik op bepaalde categorieën binnen een paar weken opeens een eerste pagina resultaat behaalde. Ik heb dit omstreeks juni vorig jaar geïmplementeerd. De link rel tags goed implementeren gaf in ze totaliteit letterlijk binnen een paar weken een stijging van verkeer uit organische resultaten van ongeveer 80%. Dus een bijna verdubbeling. Het goed implementeren van redirects en link rel tags zal dus naar mijn mening lijden tot een stijging in jullie posities in de resultaten.

Een ander punt is, als het goed is zal je bounce rate dalen en conversie stijgen doordat de website met die verandering professioneler en gebruiksvriendelijker wordt.
Niets op aan te vullen! :D
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.