Abandoned Carts

1
Hoi iedereen.

Ben nog niet zo heel lang full time webwinkel eigenaar en vraag me af hoe anderen omgaan met het opvolgen van "vroegtijdig verlaten winkelkarretjes"

off topic, volg dit forum nu al een paar maanden en is zeer leerzaam!

Alvast bedankt voor de reacties.

Ben
www.vloerenoutletstore.nl. Vloeren en alles voor uw vloeren.

Re: Abandoned Carts

2
Hangt van de software of of je er wat aan kan doen...

Bij Zen Cart kan een module ingebouwd worden waarbij je bijvoorbeeld de klanten actief kan benaderen als ze zich al wel ingelogd hebben om te vragen waarom ze de bestelling niet door gezet hebben.

Verder kan je er denk ik niet veel mee / aan doen.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Abandoned Carts

3
Het hangt er inderdaad van af of de klant zich aangemeld heeft of niet. Je kan automatisch een mail verzenden als men producten toegevoegd heeft aan de winkelwagen maar niet afgerekend heeft. Vereiste is wel dat de klant zich aangemeld heeft en zich ingeschreven heeft voor de nieuwsbrief.
Effectiever en makkelijker is misschien door middel van remarketing twijfelende klanten overhalen. Je bestookt je klanten dan als het ware met advertenties op sites die zij bekijken. Ze krijgen dan het product die zij bekeken hebben te zien op andere websites. Werkt niet altijd positief. Ik vind het persoonlijk irritant maar wij gebruiken het -daarom?- wel. Je komt wel flink onder de aandacht bij die klant.
Verder kan je ook door middel van je programma waarmee je je bezoekers in de gaten houdt zien waar men vaak af haakt. Als dat vaak gebeurd op een bepaalde pagina dan is er waarschijnlijk iets mis met de pagina. Ook is het interessant om te weten welke producten er toegevoegd zijn. Wordt een bepaald product vaker toegevoegd maar niet afgerekend, dan ben je misschien te duur met dat artikel.
Ook kan je door middel van A/B tests kijken wat voor een manier van bestellen en afrekenen het best werkt.

Kortom; mogelijkheden genoeg!
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Abandoned Carts

5
@eentje die antwoord..:)

Shop is zelfbouw met winkel gedeelte van Uniwin eCart.
ik heb alle info zoals ip,session id etc. Misschien een Skype/msm/tel.nr bij ieder veld in betaalgedeelte? Zijn toch welwillende klanten die je net misloopt...
we gaan hier wel nog mee aan de slag maar wil graag weten hoe anderen dit doen, kan me niet voorstellen dat je "de buit" op het laatst laat lopen:)

@Wouter
Merci, maar remarketing werkt niet echt bij mijn doelgroep, denk ik, zijn wat 'oudere"mensen, daarbij lijkt het mij ook zwaar irritant en ik heb de regel: doe een ander niet aan wat je zelf niet wil..(ook al kost mij dat geld..:)
www.vloerenoutletstore.nl. Vloeren en alles voor uw vloeren.

Re: Abandoned Carts

6
Onze ervaring leert dat afhakers wel vaak al hun gegevens invullen (wij hebben geen login), versturen, en dan pas afhaken (vaak om de prijs te checken, of er niet nog iets aan kosten bijkomt). Ik weet niet hoe het zit met standaard pakketten als osCommerce, Zen of Magento etc, maar wij vangen die gegevens wel op (dat moet ook wel, want de volgende stap is bij ons de betaling al).
Als ze uiteindelijk niet betalen, dan sturen we na een uur (iDeal expiratie is een halfuur, dus kan niet heel snel helaas) een mail. Daarin staat dat ze een bestelling hebben gedaan (wat in wezen ook zo is), maar dat de betaling om onbekende redenen mislukt is en we niet willen dat ze voor niets op hun pakketje gaan zitten wachten.
Daaronder twee links: eentje om de bestelling alsnog te betalen, en eentje om de bestelling te annuleren. Bij die laatste vragen we ook om een reden. Veel gehoord is "mijn vrouw had er net eentje gekocht" :)
Andere reden is vaak dat men op werk zit en niet met iDeal kan betalen omdat het "kastje" thuisligt. We halen op die manier een aardig aantal afhakers terug, omdat ze vanaf werk hebben gekocht, en het mailtje in hun mailbox thuis ligt. Vaak maken ze dan als ze thuis komen de bestelling alsnog af.

Re: Abandoned Carts

7
Banaan schreef:We halen op die manier een aardig aantal afhakers terug, omdat ze vanaf werk hebben gekocht, en het mailtje in hun mailbox thuis ligt. Vaak maken ze dan als ze thuis komen de bestelling alsnog af.
Om die reden hebben we een optioneel invoervak voor een tweede e-mailadres. Daarvan wordt inderdaad vooral vaak gebruik gemaakt in twee situaties: voor de combinatie zakelijk en persoonlijk e-mailadres en voor een "dit is mijn e-mailadres en dat andere is van mijn partner". Zo houden sommige klanten dus de eigen achterban op de hoogte van hun bestellingen.
StoreCore.io

Re: Abandoned Carts

8
Wij kijken zelf naar een paar dingen bij carts die wel gevuld zijn maar niet omgezet worden in een order.
1. Welke producten zitten er in de carts. Deze producten zijn dus wel interessant. En geven ze dan een prominentere plaats op de website. Door bijvoorbeeld een aanbieding van te maken.
We passen indien nodig de metatags aan, zodat het product beter gevonden wordt.
2. We kijken of er patronen zijn. Worden sommige producten als combinatie's besteld.
Op de website laten we dit ook weer terug komen.
3. We kijken naar het bestel proces, kunnen we het verkorten, elke stap/fase die een moet nemen in het bestelproces is er eigenlijk één te veel. Hoe minder stappen des te lager de afgebroken bestellingen. Kan je zien wanneer klanten afhaken?
4. Laat iemand (bij voorkeur meerdere personen) een proef bestelling doen (Bij voorkeur iemand die niet/weinig online besteld). Is het logische begrijpen zij het? (Dit is de schoonmoeder proef) Wanneer haken die af? ga er naast zitten en kijk wat er gebeurt.

En soms is het heel simpel. klant heeft bankpas/tancode/creditcard niet bij de hand en de winkelwagen wordt niet omgezet in een order. Bij punt 4 kan je dit ook zien. Vertel je tester dat hij/zij een proefbestelling gaat doen inclusief betaling, geen één zal aan een betalingspas denken. Je zal ze er op moeten attenderen dat ze die nodig hebben en vraag maar aan die persoon om de bankpas er bij te halen. Vraag: hoeveel komen er dan ook met een tancode of iets anders dat ze nodig hebben?