Hoe adminsitreer je een korting icm BTW

1
Ik wil 3% korting gaan geven maar vraag me af hoe ik dat moet administreren.
Moet de korting voor of nadat de BTW uitgevoerd is worden verrekend?

Voorbeeld: Product kost 65 euro, korting= 3%

Moet het dan zo:
65 incl BTW is dus 53,72 excl. BTW en dan 3% over 65 euro wordt dan 1,95
Product 65 euro
BTW: 11,28
Korting: 1,95 -
TOTAAL: 63,05

of zo
3% over 65 euro is 1,95 dus 65-1,95=63,05
63,05 incl BTW is dus 52,11 excl. BTW
Product 65 euro
Korting: 1,95 -
Subtotaal: 63,05
BTW: 10,94
TOTAAL: 63,05
PDM internetdiensten voor bouwen en onderhouden van webwinkels & websites.

Re: Hoe adminsitreer je een korting icm BTW

3
Ik heb een vraag in dezelfde categorie, maar dan lastiger:

stel ik geef een klant €10 korting op zijn winkelwagentje. Die wordt automatisch berekend en de klant betaalt €10 minder op het bedrag inclusief btw. Nu wil ik die korting netjes in mijn boekhouding verwerken, maar dat is niet zo makkelijk. Met enkel 21% btw is het terug te rekenen 10/1,21:

€8,26 + 1,74 BTW

Maar als de klant 6 en 21% gemengd heeft gaat dat niet meer. Als ik op de factuur die €10 korting per product ga uitsplitsen, wordt het voor de klant onduidelijk, hij heeft immers een winkelwagenkorting gekregen. Maar ik moet toch weten hoeveel BTW er minder op de bon moet komen te staan.

Ik werk zelf met WooCommerce, waar ik kan kiezen of de korting voor of na btw moet worden toegepast. Als je kiest voor BTW, splitst hij het zelf uit, maar met meerdere kleine producten kan het erg onoverzichtelijk worden als ik dat allemaal op de factuur wil hebben. Na BTW is wat ik het liefst wil omdat dat voor de klant het duidelijkst is (bij voor btw is 8,26 euro korting eigenlijk 10 euro korting), maar dan klopt de BTW helemaal niet meer.

Hoe doe jullie dat met facturering van dergelijke kortingen?