Auto op naam van de zaak.

1
Hallo iedereen,

Ik vroeg mij af of het interessant is om mijn auto op naam van de zaak te zetten.
Heeft iemand hier ervaring mee? En hoe gaat dat in zijn werk? Waar moet ik zijn ?

Ik heb zelf ook een webwinkel.

Gr.

Re: Auto op naam van de zaak.

2
Wil je een grijskentekenauto of een personenauto.
Ga je hem ook privé gebruiken?
Dat zijn 2 van de 1000 vragen die erg kostenbepalend zijn.
Trouwens op naam van de zaak gaat sowieso niet lukken of je moet al een bv hebben.

Re: Auto op naam van de zaak.

3
het antwoord op deze vraag is behoorlijk gecompliceerd. Ik ben het momenteel ook uit aan het zoeken. Wat ik tot nog toe gevonden heb is het volgende:

_ Op naam van de zaak gaat hem niet worden, privé aanschaf dus en gewoon btw betalen.
_ Kilometers voor de zaak gereden, vanuit privé naar de zaak factureren a 19 cent p.k.
_ grijs kenteken kan interessant zijn maar daar ben ik nog niet geheel zeker van of deze constructie echt mag.
_ Dus belasting voor grijs kenteken schijnt te betekenen dat minimaal 10% van gemaakte kilometers voor de zaak moet zijn.

Re: Auto op naam van de zaak.

4
Waarom zou je als zzp er met een webwinkel geen auto op de zaak kunnen hebben? Wat een onzin. Een bedrijf is een bedrijf en daar kun je altijd een auto op kopen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Auto op naam van de zaak.

5
Peer schreef: _ Op naam van de zaak gaat hem niet worden, privé aanschaf dus en gewoon btw betalen.
Dat zou misschien voor jouw situatie kunnen gelden, maar je kan prima een auto op naam van de zaak zetten en dat kan een stuk voordeliger zijn.
_ Kilometers voor de zaak gereden, vanuit privé naar de zaak factureren a 19 cent p.k.
Je kan niet vanuit je prive factureren. Alleen een bedrijf kan factureren. Wat je kan doen is belastingvrij 19 cent per kilometer aan jezelf uitkeren. Hoewel je wellicht hetzelfde bedoelt, zit daar een groot verschil in.
_ grijs kenteken kan interessant zijn maar daar ben ik nog niet geheel zeker van of deze constructie echt mag.
_ Dus belasting voor grijs kenteken schijnt te betekenen dat minimaal 10% van gemaakte kilometers voor de zaak moet zijn.
Dat is alleen van toepassing als je de auto op naam van de zaak koopt.


Goed, maar even terug naar de vraag; het hangt er maar net vanaf wat voor een auto en vooral voor welke toepassing je hem wilt gaan gebruiken. Een bestelbusje om pakketjes heen en weer te rijden zal op de zaak een stuk voordeliger zijn. Een dikke SUV om op de camping in Frankrijk indruk te maken op de andere bezoekers zal je waarschijnlijk niet op je zaak willen hebben staan.

Re: Auto op naam van de zaak.

6
Vergeet ook het einde van de rit niet... Op het moment dat je vaste activa weer verkoopt, is dat omzet en ben je daarover omzetbelasting verschuldigt. Aansluitend moet je over een eventuele winst nog vennootschapsbelasting (bij een BV) en inkomstenbelasting betalen. En dat geldt voor auto's, computers, printers, enzovoort.

Dat is, off topic, overigens een van de redenen waarom een afgescheiden bedrijfsruimte bij een privéwoning tot het ondernemingsvermogen rekenen fiscaal lang niet altijd aantrekkelijk is: je moet bij verkoop btw afdragen over de volledige verkoopprijs en de overwaarde (het verschil tussen verkoopwaarde en actuele boekwaarde) is volledig belast als winst uit onderneming.

Re: Auto op naam van de zaak.

7
Hier nog een met hetzelfde dilemma. (binnenkort gesprek met de boekhouder)

Ik rijd dan alleen ook privekilometers met de auto. Wat ik begrijp van de belastindienst is dat de het prive gereden deel verhoudingsgewijs dient te verrekenen en je niet alle kosten volledig kan aftrekken.

Ik twijfel alleen nog tussen leasen en kopen? Iemand ervaring of extra info hierover?

Re: Auto op naam van de zaak.

8
Wij hebben een bestelbus en personen auto op naam van de zaak staan.
dean schreef:H

Ik vroeg mij af of het interessant is om mijn auto op naam van de zaak te zetten.
Heeft iemand hier ervaring mee? En hoe gaat dat in zijn werk? Waar moet ik zijn ?

Gr.
Ga naar je boekhouder. Dit is voor iedere ondernemer weer verschillend.

Voor ons was het beter om de bus en auto te kopen. (Leasen viel voor ons nadeliger uit) Ondanks dat ikzelf meer dan 500 km per jaar prive rijd met de bus en auto toch besloten om ze zakelijk te kopen.
Een vriendin van me heeft ook een winkel. Voor haar kwam leasen weer beter uit.

Het antwoord op jouw vragen zal je alleen bij je boekhouder kunnen vinden.
http://www.horsetopshop.nl

Re: Auto op naam van de zaak.

9
PaulG schreef:Waarom zou je als zzp er met een webwinkel geen auto op de zaak kunnen hebben? Wat een onzin. Een bedrijf is een bedrijf en daar kun je altijd een auto op kopen.
Omdat een webwinkel meestal geen b.v. is.
Ik heb in 2012 2 nieuwe auto,s voor de zaak gekocht.
Ik hoefde geen bpm te betalen en de btw kon ik terug vorderen.
En toch staan ze alle 2 niet op naam van de zaak.
Gek hé :D

Re: Auto op naam van de zaak.

12
Echt? Ik weet vrij zeker dat onze bedrijfsnaam op het kentekenbewijs stond. Eens kijken of we het oude kentekenbewijs -inmiddels voorzien van een mooie VERNIETIGD stempel- nog hebben liggen.

Op zich komt het op hetzelfde neer, omdat beide rechtsvormen natuurlijke personen zijn, maar ik dacht toch echt dat ons busje op naam van het bedrijf stond.

Re: Auto op naam van de zaak.

13
Wouter Hol schreef:
Peer schreef: _ Op naam van de zaak gaat hem niet worden, privé aanschaf dus en gewoon btw betalen.
Dat zou misschien voor jouw situatie kunnen gelden, maar je kan prima een auto op naam van de zaak zetten en dat kan een stuk voordeliger zijn.
_ Kilometers voor de zaak gereden, vanuit privé naar de zaak factureren a 19 cent p.k.
Je kan niet vanuit je prive factureren. Alleen een bedrijf kan factureren. Wat je kan doen is belastingvrij 19 cent per kilometer aan jezelf uitkeren. Hoewel je wellicht hetzelfde bedoelt, zit daar een groot verschil in.
_ grijs kenteken kan interessant zijn maar daar ben ik nog niet geheel zeker van of deze constructie echt mag.
_ Dus belasting voor grijs kenteken schijnt te betekenen dat minimaal 10% van gemaakte kilometers voor de zaak moet zijn.
Dat is alleen van toepassing als je de auto op naam van de zaak koopt.


Goed, maar even terug naar de vraag; het hangt er maar net vanaf wat voor een auto en vooral voor welke toepassing je hem wilt gaan gebruiken. Een bestelbusje om pakketjes heen en weer te rijden zal op de zaak een stuk voordeliger zijn. Een dikke SUV om op de camping in Frankrijk indruk te maken op de andere bezoekers zal je waarschijnlijk niet op je zaak willen hebben staan.

Wellicht had ik eerst eens uit moeten leggen hoe het bij mij ongeveer zit. Wat ik hier heb neergezet is vooral gebaseerd op advies van de man die het wagenpark beheert bij mijn oude baas. Ik wilde daar misschien de leaseauto (op grijs kenteken) die ik al die jaren heb gereden, overnemen.

Bij mijn nieuwe baas heb ik geen auto van de zaak en een dagelijkse reisdruk van 70 kilometer.
Dat betekent voor mij dat ik erg veel kilometers maak die als privé gerekend worden (niet voor de winkel dus).

Is het nu zo dat als ik hem als auto van de zaak (winkel) koop, ik geen bijtelling hoef te betalen zolang 10% van de gereden kilometers maar voor de zaak zijn?
Of krijg ik dan alsnog te maken met een portie bijtelling vanf 500 km?

Wat betreft dat factureren, je hebt gelijk. Ik noem het verkeerd maar we bedoelen hetzelfde. Aan jezelf factureren slaat namelijk nergens op. Neemt niet weg dat je als privé persoon best facturen mag schrijven. Maar dat is een heel ander verhaal.

Wel jammer dat het zo'n ondoorgrondelijk systeem is.

Re: Auto op naam van de zaak.

14
Ik kom net een redelijk overzichtelijk stukje tegen dat op mijn vragen en wellicht die van andere, wat antwoorden geeft:
Auto op naam van de zaak
Als je de auto op naam van de zaak zet, zijn alle kosten (behalve boetes) van de auto aftrekbaar: afschrijving op de aanschafprijs, brandstof, wegenbelasting, autoverzekering, onderhouds- en reparatiekosten, APK-keuringen en overige kosten als parkeergeld en wasserette. Van alle kosten mag de BTW worden teruggevorderd.
De fiscus heeft ook bepaald dat je een bijtelling op je inkomen moet doen wanneer je privé rijdt. Alleen als je privé minder dan 500 kilometer per jaar rijdt en dit met een rittenadministratie kunt aantonen, word je vrijgesteld van de privébijtelling. Anders bedraagt dit 25% van de cataloguswaarde (nieuwwaarde) en 14% voor milieuvriendelijke auto’s.

Maar let op, dit geldt ook bij een tweedehands auto! Dus koop je een gebruikte auto van 4000,- euro, dan kan de bijtelling misschien wel gebaseerd worden op een auto van 20.000 euro. Zijn de werkelijke totale kosten van de auto lager dan 25% en 14% van de cataloguswaarde, dan mag de werkelijke totale kosten als fictieve bijtelling gerekend worden. Er blijft dan echter geen aftrekmogelijkheid meer over aangezien de aftrek dan gelijk is aan de fictieve bijtelling. Deze regeling is alleen van toepassing op een eenmanszaak, een maatschap of een vof.

Auto in privévermogen
Als je de auto als privébezit aanmerkt, mag je (bijna) niets zakelijk boeken. Je hebt alleen het recht om een bepaald bedrag per zakelijk gereden kilometer (2008: € 0,19) af te trekken van de winst. Woon-werkverkeer wordt als zakelijk beschouwd.

Je bent verplicht een gedetailleerde kilometeradministratie bij te houden. Hierin vermeld je gegevens als datum, ritnummer, beginstand en eindstand kilometerteller, vertrek- en eindpunt (adres) en gereden route.

Leasen?
Leasen is een goede optie als je niet in één keer een groot bedrag wilt investeren in een auto. De kosten zijn overzichtelijk, volledig aftrekbaar en je weet exact wat je per maand kwijt bent. Let wel op: ook hier heb je te maken met een privébijtelling.

Er zijn twee vormen te onderscheiden: operational lease en financial lease.
Operational lease komt het meest voor. De auto blijft in eigendom van de leasemaatschappij en jij huurt de auto. Er wordt een contract afgesloten, dat vaak tussentijds op te zeggen is. Meestal heb je geen omkijken meer naar onderhoud en verzekeringen en worden die meegenomen in het maandbedrag.

Bij financial lease is er eigenlijk sprake van een soort financiering. Je sluit een contract af dat niet tussentijds opzegbaar is en aan het einde van de leaseovereenkomst ben je eigenaar van de auto. Je bent zelf verantwoordelijk voor onderhoud en verzekeringen.

Tip
Een auto aanschaffen is dus een pure fiscale vraag. Het is raadzaam om je boekhouder of fiscale adviseur te vragen wat in jouw situatie de beste keuze is.

Re: Auto op naam van de zaak.

15
Dank jullie wel voor de antwoorden.

Ik ga het later proberen met een 2dehands busje met grijskenteken.
Dit zal ik eerst nog met de boekhouder moeten bespreken.
Het is mij nu wel al duidelijker.

Gr.

Re: Auto op naam van de zaak.

16
Als het om goedkoop rijden gaat, denk dan ook aan een youngtimer (mooi woord voor een oud gebakje). Wij hebben net een Mercedes V gekocht voor 2250 euro, wat dus 65 euro bijtelling per maand is om hem volledig onbeperkt prive te kunnen gebruiken. Mijn Audi A8 doet overigens maar 50 euro per maand.

Het nadeel is wel dat een nieuwere auto wel prettig is....

Re: Auto op naam van de zaak.

17
Siemi schreef:Als het om goedkoop rijden gaat, denk dan ook aan een youngtimer (mooi woord voor een oud gebakje). Wij hebben net een Mercedes V gekocht voor 2250 euro, wat dus 65 euro bijtelling per maand is om hem volledig onbeperkt prive te kunnen gebruiken. Mijn Audi A8 doet overigens maar 50 euro per maand.

Het nadeel is wel dat een nieuwere auto wel prettig is....
Hoewel een nieuwe auto inderdaad prettig is, denk ik dat voor velen een goed onderhouden youngtimer ook prima voldoet. Buiten het feit dat ze, zoals je aangeeft, vaak ook een stuk voordeliger zijn. Een vriend van me heeft ook zo´n Mercedes Vito (een ouder model dus) gekocht en is er dik tevreden over.
Wat je alleen wel moet onthouden is dat een grondige onderhoudsbeurt vaak wel nodig is. M´n vriend heeft er daarnaast ook direct een goede, maar ook dure set michelin banden () onder gezet. Kortom, er is wel een aantal dingen die je moet checken en zonodig vervangen, maar ik denk dat het kostenvoordeel in deze zwaarder weegt dan het misschien iets mindere comfort.
Laatst gewijzigd door Wouter Hol op 20 april 2013, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige link weggehaald.