subdomein vs subfolder

1
Dag forumlezers,

We hebben een webshop in artikelen die te maken hebben met haarden en kachels.
Voorlopig bestaan onze categorieën uit: haardaccessoires, reinigingsproducten voor de haard, haarden & kachels, rookkanalen. In de toekomst kunnen daar barbecues, brandhout, ... bijkomen.

We merken dat deze producten niet veel met elkaar te maken hebben (reinigingsproducten <-> barbecues).

We zouden willen werken met subdomeins waarbij elk subdomein een categorie vertegenwoordigt.
Het zou er dan zo uitzien:
> accessoires.hoofdomein.com
> haarden.hoofddomein.com
> rookkanalen.hoofddomein.com
etc.

Nu hebben we er enkele vragen bij qua seo en gebruiksvriendelijkheid...
- Hoe indexeert Google de subdomeinen? Als een aparte site of als een subfolder van het hoofddomein?
- Wat verkiezen jullie? Aparte domeinen of subdomeinen?
- Welke methode is het meest seo- en gebruiksvriendelijk?
- ...

Op internet vind ik soms tegenstrijdige info...

Alvast bedankt ,
Olivier

Re: subdomein vs subfolder

2
Ik zou, in dit geval, toch kiezen voor het derde alternatief: alles op één domein.

Dat de samenhang én de verschillen niet worden begrepen door bezoekers en/of Google, kan veel andere oorzaken hebben. Hoofdverdachte is dan om te beginnen een gebrekkige navigatie.
StoreCore.io

3
Indien we alles op 1 site houden, kunnen we de categorieën niet optimaliseren zoals we willen. (aangepaste look-n-feel, aangepaste zoek- en sorteerfunctie, andere checkout, productfiches, etc.)

We willen dus nieuwe sites maken, die onder het hoofddomein horen (waarmee we reclame, etc maken).
Advertentie

Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!

6
Als je content van één site gaat uitsplitsen over tien sites, krijg je daarvoor niet automatisch tien even goed presterende sites terug, maar moet je in sommige opzichten ook tien keer zo hard hollen. Je moet bijvoorbeeld je advertentiebudget gaan uitsmeren.

Als ik het goed lees, is enkel de visuele presentatie per productcategorie een probleem. Dat is goed op te lossen met één domein en verschillende templates per categorie.
StoreCore.io

7
Algemene advertenties doen we met ons hoofddomein zelf.
Met meerdere subdomeins kan men volgens mij ook gerichter adverteren.

Voor de seo is toch ook beter dat een website gaat over slechts 1 onderwerp, en niet over meerdere verschillende onderwerpen?

De vraag is vooral: wat is nu het best? Subdomeinen of subfolders?

8
Dan zou ik kiezen voor directories onder één gemeenschappelijk domein. In jouw geval is er toch wel enige overlapping in het assortiment; haardhout en houthaard liggen associatief redelijk dicht bij elkaar.
StoreCore.io

9
Maar men kan van barbecues en reinigingsproducten niet meer zeggen dat ze iets met elkaar te maken hebben, idem voor rookkanalen en houtmanden. (toch niet voor google)

Hiervoor zouden we dus aparte sites maken, die volledig gaan over hun categorie.
Nu scoren we in google hoog met onze haardaccessoires, maar bv bij rookkanalen scoren we veel lager. Door aparte shops te openen, kunnen we elke shop volledig seo-optimaliseren zodat we ook voor de andere categorieën hoger scoren.

Niet enkel het visuele moet aangepast worden, ook andere aanpassingen (andere koerierprijzen, andere betaalmogelijkheden, andere levertijden, andere navigatie, etc.)

Nu, wat is het best om die nieuwe shops te maken? Via een subdomein, subfolders of gewoon nieuwe sites?