Mensen plaatsen bestelling en betalen niet

1
Ik weet niet of 1 van jullie dit ook heeft. Maar ik heb intussen enkele bestellingen binnengekregen die aangegeven hebben dat ze via bankoverschrijving willen betalen. OK geen probleem. Eenmaal er een bestelling geplaatst is door de klant krijgt deze klant een email met zijn bestelling alsook de verdere instructies. Met daarin uiteraard de mededeling dat de bestelling pas verzonden wordt als het verschuldigde bedrag op onze bankrekening gestort is.

Blijkt dus nu dat enkele van deze klanten 3 weken geleden een bestelling hebben gedaan en nog steeds geen geld hebben overgemaakt naar onze rekening voor de verzending van hun bestelling.

Zou de mail van ons systeem misschien in hun spambox komen? Is het aan te raden om dan een soort van reminder mail te sturen naar hun adres om te zeggen dat er nog een bestelling op hun staat te wachten?
Spaanse recepten en Guarana Antarctica

Re: Mensen plaatsen bestelling en betalen niet

2
Komt bij ons wekelijks meerdere keren voor. Redenen kunnen uiteenlopen, zelf denk ik dat het opportunisten waren die hoopten dat wij alsnog de bestelling zouden verzenden zonder dat ze hoeven te betalen.

Je kan ze prima een reminder sturen, soms betalen ze dan alsnog.

Re: Mensen plaatsen bestelling en betalen niet

3
lacocina schreef:Ik weet niet of 1 van jullie dit ook heeft.
Je hebt de betalingsoptie bankoverschrijving in je webwinkel, en merkt dat een groot gedeelte bestellingen via die methode uiteindelijk toch niet betaald wordt? Laat ik het zo zeggen: Het zou me verbazen als bij jou daarbij wel iedereen overgaat tot betaling...
Nu op mijn weblogs:

Re: Mensen plaatsen bestelling en betalen niet

4
Dit gebeurt bij iedere webwinkel, wij sturen ze na 14 dagen een "reminder"
bij geen gehoor na 7 dagen later word dan de order geannuleerd door ons.

Indien mensen dit 2 maal doen achter elkaar worden ze ook uitgesloten voor verdere aankopen via onze webwinkels.

1 webwinkel reserveren we slechts 5 dagen het item (wegens unieke items waar er maar 1 van is)
Na 5 dagen geen betaling, dan gaat reservatie eraf. Hier sturen we ook geen reminders voor omdat we het te kort op elkaar vinden liggen kwa datums en tijdens bestellen van een "uniek" item word dit op meerdere plaatsen tijdens bestelproces al duidelijk gemaakt.
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Mensen plaatsen bestelling en betalen niet

6
Maurice schreef:Dit gebeurt bij iedere webwinkel, wij sturen ze na 14 dagen een "reminder"
bij geen gehoor na 7 dagen later word dan de order geannuleerd door ons.

Indien mensen dit 2 maal doen achter elkaar worden ze ook uitgesloten voor verdere aankopen via onze webwinkels.

1 webwinkel reserveren we slechts 5 dagen het item (wegens unieke items waar er maar 1 van is)
Na 5 dagen geen betaling, dan gaat reservatie eraf. Hier sturen we ook geen reminders voor omdat we het te kort op elkaar vinden liggen kwa datums en tijdens bestellen van een "uniek" item word dit op meerdere plaatsen tijdens bestelproces al duidelijk gemaakt.
Na 14 dagen? Dan ben je je klant sowieso al kwijt lijkt me, of zijn er klanten die na 14 dagen alsnog betalen?

Ik houd niet zo van opdringerigheid, maar een bestelling is in principe een verplichting. Ook al betaal je niet, zou je de bestelling kunnen ontvangen en een incasso bureau op je kop krijgen als je nog niet betaald. Ik vind dat consumenten hier veels te lakoniek mee omgaan.

Los van mijn persoonlijke mening, bij een mislukte iDeal betaling gaat er dezelfde dag nog een mailtje uit. Bij een bankoverschrijving na een dag of 3. Vanuit Belgie wel pas na een week.

Re: Mensen plaatsen bestelling en betalen niet

7
Ik heb deze mensen nu een reminder gestuurd. Indien deze niet betalen zal de bestelling geannuleerd worden binnen 7 dagen.

Een incassobureau erop afsturen vind ik een beetje grof :?
Ik heb genoeg stock liggen van mijn producten. Maar het zou fijner zijn dat mensen als deze iets bestellen en alsook al hun gegevens opgeven ook deze bestelling betalen. Anders doe je dat toch niet al die moeite voor al je prive-gegevens op te geven aan een derde.
Spaanse recepten en Guarana Antarctica

Re: Mensen plaatsen bestelling en betalen niet

8
lacocina schreef:Ik heb deze mensen nu een reminder gestuurd. Indien deze niet betalen zal de bestelling geannuleerd worden binnen 7 dagen.

Een incassobureau erop afsturen vind ik een beetje grof :?
Ik heb genoeg stock liggen van mijn producten. Maar het zou fijner zijn dat mensen als deze iets bestellen en alsook al hun gegevens opgeven ook deze bestelling betalen. Anders doe je dat toch niet al die moeite voor al je prive-gegevens op te geven aan een derde.
Als jij een bestelling hebt verzonden lijkt mij dat niet grof als de klant weigert te betalen.

100% vooruitbetaling mag alleen als je een andere achteraf betaalmethode beschikbaar hebt. Zo niet, mag een klant jou verplichten iets te verzenden zonder het volledige aankoopbedrag te betalen.

Re: Mensen plaatsen bestelling en betalen niet

9
RicardoV schreef:
lacocina schreef:Ik heb deze mensen nu een reminder gestuurd. Indien deze niet betalen zal de bestelling geannuleerd worden binnen 7 dagen.

Een incassobureau erop afsturen vind ik een beetje grof :?
Ik heb genoeg stock liggen van mijn producten. Maar het zou fijner zijn dat mensen als deze iets bestellen en alsook al hun gegevens opgeven ook deze bestelling betalen. Anders doe je dat toch niet al die moeite voor al je prive-gegevens op te geven aan een derde.
Als jij een bestelling hebt verzonden lijkt mij dat niet grof als de klant weigert te betalen.

100% vooruitbetaling mag alleen als je een andere achteraf betaalmethode beschikbaar hebt. Zo niet, mag een klant jou verplichten iets te verzenden zonder het volledige aankoopbedrag te betalen.
Als ik bij coolblue of bol iets bestel en ik kies voor betaling via overschrijving zal ik mijn bestelling ook pas ontvangen nadat mijn betaling is ontvangen door hen. Ik heb dit 1 keer gedaan bij coolblue en deze me daadwerkelijk niets gestuurd zonder vooraf betaling.

OK als je de bestelling al verzonden hebt dan geef ik jouw gelijk dat je de klant verplicht om te betalen.
Spaanse recepten en Guarana Antarctica

Re: Mensen plaatsen bestelling en betalen niet

10
Er lijkt inderdaad niet veel aan te doen. Als een betaling mislukt wordt er ook dezelfde dag nog een mailtje gestuurd en als handmatige overschrijving wordt gebruikt wordt ook dezelfde week contact opgenomen. In veel gevallen gaan klanten alsnog over tot betaling en hadden ze bijvoorbeeld besloten om toch een andere betaalmethode te gebruiken.
Een incassobureau bij net nieuwe klanten er achteraan sturen vind ik ook niet de beste oplossing. Wat doen jullie wel? Bellen of een ander iets om aan te zetten tot betaling en respons?

Re: Mensen plaatsen bestelling en betalen niet

11
RicardoV schreef:
Maurice schreef:Dit gebeurt bij iedere webwinkel, wij sturen ze na 14 dagen een "reminder"
bij geen gehoor na 7 dagen later word dan de order geannuleerd door ons.

Indien mensen dit 2 maal doen achter elkaar worden ze ook uitgesloten voor verdere aankopen via onze webwinkels.

1 webwinkel reserveren we slechts 5 dagen het item (wegens unieke items waar er maar 1 van is)
Na 5 dagen geen betaling, dan gaat reservatie eraf. Hier sturen we ook geen reminders voor omdat we het te kort op elkaar vinden liggen kwa datums en tijdens bestellen van een "uniek" item word dit op meerdere plaatsen tijdens bestelproces al duidelijk gemaakt.
Na 14 dagen? Dan ben je je klant sowieso al kwijt lijkt me, of zijn er klanten die na 14 dagen alsnog betalen?

Ik houd niet zo van opdringerigheid, maar een bestelling is in principe een verplichting. Ook al betaal je niet, zou je de bestelling kunnen ontvangen en een incasso bureau op je kop krijgen als je nog niet betaald. Ik vind dat consumenten hier veels te lakoniek mee omgaan.

Los van mijn persoonlijke mening, bij een mislukte iDeal betaling gaat er dezelfde dag nog een mailtje uit. Bij een bankoverschrijving na een dag of 3. Vanuit Belgie wel pas na een week.
Ik vind na 5/7 dagen opdringerig, na 14 dagen vind ik het persoonlijk "netter" Je weet immers niet wat er tussen is gekomen (bv fam. overlijden.. dan hebben ze echt geen zin in rekening herinneringen)

Ja officieel hebben ze een bestelling en dus betaalverplichting, doch met de 7 dagen na aankomst "bedenk" termijn trek je als webwinkel eigenaar aan kortste eind want ze sturen gewoon terug met alle eventuele negatieve gezeur erbij voor zowel klant, eigenaar of wellicht zelfs socialmedia..

Indien op rekening is, en na 30 dagen niet betaald -> dan incasso.
Immers zijn ze dan bedenktermijn en reactie termijn voorbij.

Dat klanten hier misbruik van maken, ja eens.. dat geld voor zowel consument als b2b overigens.
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.

Re: Mensen plaatsen bestelling en betalen niet

12
Afhankelijk van het product zou ik ervoor kiezen na 5 dagen een herinneringsemail te sturen. Is het de moeite waard dan bel je na 10 dagen de bestelling nog eens na om te vragen wat de reden is. Zo krijg je inzicht. Vroeger hadden wij nog wel eens dat een klant nog vragen had over het product, met een belletje werden ze gerust gesteld en kon de bestelling doorgezet worden. Vaak zul je echter ook merken dat de klant al bestellen en bij het betalen alsnog afhaken. Dat zul je waarschijnlijk met ideal bestellingen ook hebben wanneer je deze doormeet.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m