Inschrijven bij KBO en dan pas stock inkopen?

1
Goeiedag,

ik ben een 20-jarige vrouw uit België en zal op het einde van dit jaar een webwinkel starten.
Ik zit nu dus nog steeds in de voorbereidingsfase maar het ondernemingsplan is al voor 75% in orde.

Nu is mijn vraag het volgende: Ik heb een leverancier. De levertijd zal ongeveer 3 weken zijn, misschien iets minder. Om de btw te kunnen terugvorderen zal ik dus moeten ingeschreven zijn in de Kruispuntbank van Ondernemingen. Maar dan zal ik dus bijna een maand niet kunnen verkopen want ik heb de producten nog niet. Stel dat dit in hoofdberoep is, dan moet ik al iets meer dan 200 euro de eerste maand betalen? Terwijl ik eigenlijk 'nog niet echt bezig ben'.

Is er een andere mogelijkheid?

Dankuwel

Re: Inschrijven bij KBO en dan pas stock inkopen?

3
Marie-Claire schreef:Goeiedag,

ik ben een 20-jarige vrouw uit België en zal op het einde van dit jaar een webwinkel starten.
Ik zit nu dus nog steeds in de voorbereidingsfase maar het ondernemingsplan is al voor 75% in orde.

Nu is mijn vraag het volgende: Ik heb een leverancier. De levertijd zal ongeveer 3 weken zijn, misschien iets minder. Om de btw te kunnen terugvorderen zal ik dus moeten ingeschreven zijn in de Kruispuntbank van Ondernemingen. Maar dan zal ik dus bijna een maand niet kunnen verkopen want ik heb de producten nog niet. Stel dat dit in hoofdberoep is, dan moet ik al iets meer dan 200 euro de eerste maand betalen? Terwijl ik eigenlijk 'nog niet echt bezig ben'.

Is er een andere mogelijkheid?

Dankuwel
Ik weet niet hoe dit in België zit maar;
In Nederland kunnen we alles 6 maanden voor de inschrijving terug declareren.
Zo had ik;
een printer, labelprinter, computer muis, brievenbakjes, print papier, voorraad, verpakkingsmateriaal etc...

Zolang je maar een aankoop bewijs hebt, kassabon of factuur.

Tipje; Ik zou in oktober ofzo beginnen zodat je de feestdagen mee kunt pakken ;).
http://www.urbanjewels.nl - Voor stoere leren en stalen sieraden.

Re: Inschrijven bij KBO en dan pas stock inkopen?

4
Je moet zoiezo voor een volledig kwartaal betalen.
Stel je start op 30/12, dan moet je voor het hele kwartaal betalen en op 1/1 start er al een nieuw kwartaal.
De eerste 2 kwartalen krijg je wel uitstel, maar bij het einde van het 2de kwartaal moet je ineens die 2 kwartalen betalen.

Dat hoort er nu eenmaal bij... Anders gaan je leveranciers ook niet willen leveren hoor.
Je kan wel een vrijstelling van sociale bijdrage aanvragen maar hoe dat werk weet ik niet juist.
Als je financieel plan bijna klaar is, dan zou je boekhouder je hier toch al over geïnformeerd moeten hebben?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Inschrijven bij KBO en dan pas stock inkopen?

5
Bedankt voor de reacties,

Aan Chrsab:

De btw aangifte zal zeker wel per kwartaal gebeuren. Dan zullen ze wel zien dat er nog niets verkocht is.
Het gaat eerder over de sociale bijdragen.
Dat is iets meer dan 200 euro per maand, ook de eerste. Het is vooral hiermee dat ik in m’n hoofd zat.
Die eerste maand ben ik onmogelijk actief aan het verkopen als ik aan het wachten ben op de voorraad.

Aan Elecs:

Bedankt voor de tip. Ben inderdaad van plan om op het einde van het jaar te starten :)
Nu werk ik nog, en ¾ van dat geld hou ik nog extra opzij voor de toekomstige boekhouder etc te betalen.
Hmm dus jij hebt toch geldig je voorraad kunnen inbrengen ‘voor’ de echte, ingeschreven start. Dat vraag ik me ook af of dit hier kan.
Ik wil namelijk mijn btw nog terug kunnen vorderen van die voorraad…

Aan Biancib:

Bedankt, dan ga ik ook meer op de kwartalen letten.
Mijn ondernemingsplan is al goed in orde voor nu. Ik ga hier over enkele maanden natuurlijk terug aan sleutelen en aanpassen. De boekhouder heb ik nog niet gesproken.
Maar ik start pas tegen het einde van het jaar en ben al zoveel mogelijk aan het opzoeken over mijn vragen. Vorige week heb ik mijn getuigschrift bedrijfsbeheer behaald.
Nu kan de bal dus aan het rollen gaan.

De boekhouder spreken gebeurt heus wel voor mijn start en voor hem zal ik nog wel een lijstje vragen hebben. Maar met sommige vragen zit ik nu al in mijn hoofd, het geeft me rust als ik al zo maanden voorbereid ben en antwoorden heb.

Voor de zekerheid zal ik deze vraag ook maar best stellen :)

Re: Inschrijven bij KBO en dan pas stock inkopen?

6
denk ook aan de kosten voor de notariële akte van je vennootschap, die liggen ook rond de 700 a 800€ :roll:

en je kan idd tot 6 maanden voor je start btw terug vorderen, maar je leveranciers zullen niet leveren zolang je geen btw nummer hebt. dat is eerder goed voor het aankopen van je bureau, computers,...

Re: Inschrijven bij KBO en dan pas stock inkopen?

7
biancib schreef:denk ook aan de kosten voor de notariële akte van je vennootschap, die liggen ook rond de 700 a 800€ :roll:

en je kan idd tot 6 maanden voor je start btw terug vorderen, maar je leveranciers zullen niet leveren zolang je geen btw nummer hebt. dat is eerder goed voor het aankopen van je bureau, computers,...
Deden die van mij wel :lol:

Moet je in België een vennootschap oprichten? Kun je geen eenmanszaak oprichten? Weet niet of daar in België kosten aan verbonden zijn ;).

De voorraad die je voor de start opbouwt valt onder je openings saldo (ofzoiets) Dit komt terug op je Balans aan het einde van het jaar. Tevens kan de KVK in Nederland je start datum 4 weken in het verleden geven. Dus stel ik ga er vandaag heen, kunnen ze de start datum op 1 april zetten, maar of je dit nou wil met starters aftrek enzo...

Niet alleen de BTW moet je kunnen vorderen, ook het overige bedrag wil je graag als bedrijfskosten (inkoop) rekenen lijkt me.
Wat je ook kan doen. Stel je bent van plan om in oktober te beginnen. Boek je begin september een gesprek om je in te schrijven. Heb je nog een maand om voorraad aan te schaffen ;). Maargoed, ik ben niet zo op de hoogte van de Belgische wetten en de kosten die dit met zich mee zou brengen.
http://www.urbanjewels.nl - Voor stoere leren en stalen sieraden.

Re: Inschrijven bij KBO en dan pas stock inkopen?

8
Elecs schreef:
biancib schreef:denk ook aan de kosten voor de notariële akte van je vennootschap, die liggen ook rond de 700 a 800€ :roll:

en je kan idd tot 6 maanden voor je start btw terug vorderen, maar je leveranciers zullen niet leveren zolang je geen btw nummer hebt. dat is eerder goed voor het aankopen van je bureau, computers,...
Deden die van mij wel :lol:

Moet je in België een vennootschap oprichten? Kun je geen eenmanszaak oprichten? Weet niet of daar in België kosten aan verbonden zijn ;).
Dan heb jij geluk...
In mijn niche geven ze zelfs geen catalogus zonder een btw nummer te zien.

En ja idd, voor een eenmanszaak zal je niet langs de notaris moeten. Denk ik.

Re: Inschrijven bij KBO en dan pas stock inkopen?

9
Aan Biancib:

Nee, ik start met een eenmanszaak hoor :)
Pas als het fiscaal voordeliger wordt in mijn geval, stap ik over. Maar dat is afwachten natuurlijk.
6 maanden voor je start terugvorderen? Dat zou perfect zijn!
Ik bestel via een achternicht in Japan. Zij koopt alles aan, dus moet ik geen btw nummer tonen.

Aan Elecs:
In België zijn aan het starten van eenmanszaak en vennootschap altijd kosten verbonden 8) Alleen kan er bij eenmanszaak tot 50% van je winst afgenomen worden als je in een bepaalde schijf komt. Daarom dat ik eerst moet starten met eenmanszaak.
Raar dat ze in Nederland je startdatum vroeger kunnen zetten? Dat gebeurt dan als je eigenlijk al bezig was met verkopen, produceren, … ofzo en je te laat hebt ingeschreven volgens hen?

Bedankt voor de reacties!

Re: Inschrijven bij KBO en dan pas stock inkopen?

10
Zij koopt alles aan, dus moet ik geen btw nummer tonen.
Als het factuur niet op jou naam staat en jou btw nummer er niet op staat, zal er ook geen BTW terug te vorderen zijn. Dat kan alleen maar als het op je eigen naam gekocht is.

Tussen haakjes, als jij in japan koopt moet er op de aankoop helemaal geen BTW op de aankoop betaald worden.
Laat je je nicht de aankopen doen en zoals jij het noemt "dan moet ik geen btw nr. tonen" dan zal je japanse btw moeten betalen op de goederen, die je hier niet kan recupereren. Nu ken ik de japanse btwvoet niet, maar die extra % gaan betalen ginds vind ik een beetje gek. Niet?

Re: Inschrijven bij KBO en dan pas stock inkopen?

11
Zij is geen particulier. Er gaat dus wel een factuur zijn en de douane gaat mij btw en inklaringskosten aanrekenen.
Er is geen andere keus, de producten die ik ga verkopen zijn slechts in vier winkels in Europa te koop en zij doen dit ook zo. Dat kan niet gekocht worden in groothandels in Europa. Ik weet op welke prijs ik zal uitkomen. En dan is het nog zeker te doen.
Als dat zo nu gewone producten, kleren, knuffels, .. zouden zijn, is dat inderdaad geen goede keus. De liefhebbers van mijn producten vinden het toch zeer belangrijk dat het merk uit Japan komt. Toch bedankt :)