Eigen webwinkel beginnen

1
Ik zit al erg lang na te denken om een eigen webwinkel te beginnen. Ik ben pas twintig jaar en ik rond hopelijk in augustus mijn opleiding 'filiaalmanager' af. Ik wil graag met jullie mijn ideeën delen en ik zou graag jullie mening hierover willen.

Ik bestel al een aantal jaren bij Chinese webwinkels en dit bevalt mij tot nu toe erg goed. Ik weet onderhand welke artikelen van goede kwaliteit zijn. Ik wil mij dan richten op beauty, zoals bijvoorbeeld oogschaduw paletten, maar ook simpelere artikelen zoals spullen voor nagels. Inmiddels heb ik door welke webwinkels het goedkoopst zijn en ik denk dat ik de artikelen voor +/- het dubbele kan verkopen. Ik heb al regelmatig artikelen doorverkocht via MP en hier altijd winst op gemaakt.

Waarom een eigen webwinkel? Ik ben altijd bezig met het doorverkopen via Marktplaats, de hele onderhandeling; van het contact naar het verpakken naar het verzenden trekt mij gewoon ontzettend aan. Ik doe het met zoveel plezier. Maar in hoeverre is het haalbaar om hiermee een succesvolle webwinkel op te zetten? Ik zou dan beginnen met een webwinkel die je kan huren voor 25 (?) euro per maand. Maar ik vraag mij gewoon serieus af of dit te realiseren is. Wat heb je nodig voor een succesvolle webwinkel? Wat zijn de beweegredenen om een webwinkel te beginnen? En wat kan ik verwachten? En ik zit ook met de vraag over bijvoorbeeld oogschaduw paletten, er staat nergens een lijst met de bestandsdelen hiervan. Kan dit problemen opleveren?

Re: Eigen webwinkel beginnen

2
Inmiddels heb ik door welke webwinkels het goedkoopst zijn en ik denk dat ik de artikelen voor +/- het dubbele kan verkopen.
Wat bedoel je hiermee?

Waar je in ieder geval aan moet denken:
- KvK
- Belastingdienst
- Bereikbaarheid voor klanten
- Tijd
- Ieder kwartaal aangifte omzetbelasting
- Aangifte inkomstenbelasting moet je voor ondernemers gaan doen

Winkels die chinese beauty producten verkopen zijn er mi al genoeg. Ik denk dat het slim is om iets dergelijks te combineren met een blog waarbij je echt een vaste klantenkring gaat opbouwen. Veel met social media doet want die vrouwen vertellen het wel door..

Juridische gevolgen.. Wat als een product van jou niet goed is? Als jij vanuit china inkoopt ben jij volledig verantwoordelijk en aansprakelijk voor het product. Wellicht dat je je hier tegen moet verzekeren.

Kosten om te adverteren, schat die zeker niet te laag. Adverteer op beauty sites. Op Google.

Een lipgloss inkopen in china en in nederland verkopen kan iedereen. Maar om dit succesvol te doen volstaat een advertentie op marktplaats zeker niet. Waarom zou iemand bij jou gaan kopen?
- een professionele website
- goede klantenservice
- (gratis) retourneren binnen 14 dagen
- keurmerken?
- advies/ tips?
- groot assortiment?

Succes.

Re: Eigen webwinkel beginnen

3
Het grote verschil tussen verkopen op marktplaats en je eigen webshop, is dat je zelf daadwerkelijk bezoekers naar je webshop moet zien te krijgen, terwijl je op marktplaats altijd wel makkelijk bezoekers op je advertentie krijgt.

Hiervoor met je even marktonderzoek / keyword research doen;
- Zijn er veel andere webshops die dezelfde producten verkopen?
- Kan ik makkelijk hoger ranken dan deze webshops ( SEO ) of is het een beter idee om te gaan voor betaalde advertenties ( SEA ).
Stuitr.nl

Re: Eigen webwinkel beginnen

4
Lees je goed in over importeren en zorg dat je weet welke verantwoordelijkheden en aansprakelijkheid je hebt als importeur. Import is niet zo makkelijk als dat het lijkt als particulier.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Eigen webwinkel beginnen

5
Met mijn opmerking 'Inmiddels heb ik door welke webwinkels het goedkoopst zijn en ik denk dat ik de artikelen voor +/- het dubbele kan verkopen' bedoel ik dat ik weet welke producten ik kan doorverkopen met winst. Ik weet niet of ik hier namen mag noemen van andere websites (anders moet mijn bericht even aangepast worden) maar bijvoorbeeld beauty88.. Dit is een vrij bekende webwinkel die veel beauty gerelateerde producten verkoopt waaronder oogschaduw palettes. Ik ben 99% zeker van dat deze paletten bij Chinese webwinkels vandaan komen en voor 250% meer verkocht wordt. Dit is in mijn ogen bizar veel, waardoor ik denk dat ik een goede concurrent kan zijn met lagere prijzen.

KvK en belastingdienst heb ik een oom die mij hierbij kan helpen, dit is dus niet direct een punt. Ik heb zelf een blog waarop ik reviews schrijf en ik ben hier ook druk bezig om mijn site in de spots te zetten, en ik moet zeggen dat dit mij steeds beter afgaat.

Ik maak me inderdaad wel zorgen over de verantwoordelijkheid & aansprakelijkheid. Ik moet er nog maar eens goed over na denken. Ook weet ik dat de inkoop qua kosten zal tegenvallen, dus ik moet er goed over nadenken of dit het waard is, mocht het een grote flop zijn.

Re: Eigen webwinkel beginnen

6
Hallo Chantall,

wat leuk dat je waarschijnlijk ook de stap zult nemen :)

Ik ben ook 20 jaar en zal op het einde van het jaar m’n webshop hebben maar dan wel met Japanse producten. Ik ga zelf werken met Taobao. Ja dat is natuurlijk een Chinees online warenhuis, maar er zijn ook Japanse merken die ik nodig heb.
Ik richt me zelf meer op producten waar ik meer ‘winst’ uit kan halen.

Je weet het waarschijnlijk wel maar zal zelf nog iets over de import zeggen.
Je zal een aantal euro’s moeten betalen om je pakket verzekerd te laten verzenden.
Kan belangrijk zijn voor de ‘grote waarde’ natuurlijk. Dan de verzendkosten.
Komst in België: de douane kijkt naar de totale waarde. Dit is wat je hebt betaalt (factuur) + het bedrag van verzekerde post + verzendkosten.
Lastig, maar het is niet anders.
Meer dan 150 euro => inklaringskosten.
Dan nog 21% btw betalen. Deze btw kan je daarna natuurlijk terugvorderen.
Deze kosten inrekenen om je werkelijke kostprijs te bepalen.

Re: Eigen webwinkel beginnen

7
Ben je ook op de hoogte van de vernieuwde cosmeticatwet die vanaf juli 2013 ingaat?

Alle cosmeticaproducten (nagellak, make-up, enz.) die buiten de EU worden geproduceerd en geïmporteerd worden dienen voor verkoop gekeurd en geregistreerd te worden in Brussel. Dit is een kostbaar gebeuren.

Kijk even op de site van NCV. Daar staat alle informatie op.

Je hebt het erover dat je de producten met een lagere prijs kan aanbieden dan de andere shops. Was het maar zo simpel. Ik spreek uit ervaring als ik zeg, dat bij het importeren van producten meer komt kijken en er veel meer kosten aan verbonden zijn dan alleen de aanschafwaarde.

Lees het forum er maar eens op na. Daar zul je veel informatie vinden. Of kijk eens op de site van de douane.

Re: Eigen webwinkel beginnen

9
Oke, ik ben van de make-up afgestapt. Met alle regels rondom make-up lijkt me dit niet verstandig. Toch ben ik nog aan het door brainstormen & rondkijken. Ik kwam tot het volgende idee.

Ik heb een Chinese webwinkel gevonden met enorm mooie high heels. De prijzen van schoenen zijn aan de lage kant maar de verzendkosten bedraagt per stuk ongeveer 8 dollar. Als je boven de 800 euro besteld, worden de verzendkosten gratis. Hierdoor betaal je dus per paar schoenen ongeveer 10 a 11 euro. Ik zou dan bij de deur nog eens 21% moeten betalen + 12,50 en nog douane belasting.

Maar, met KvK kan ik die 21% terug vragen toch? Ik zou dan bij bijvoorbeeld bij mijnwebwinkel een eigen website maken en deze hier verkopen. Wat zie ik over 't hoofd? Wat moet ik nog weten? Alle tips zijn welkom.. En zoals ik al zei, it's just brainstorming. :) Vind 't alleen al heerlijk om erover na te denken!

Re: Eigen webwinkel beginnen

10
Chantall schreef:Oke, ik ben van de make-up afgestapt. Met alle regels rondom make-up lijkt me dit niet verstandig. Toch ben ik nog aan het door brainstormen & rondkijken. Ik kwam tot het volgende idee.

Ik heb een Chinese webwinkel gevonden met enorm mooie high heels. De prijzen van schoenen zijn aan de lage kant maar de verzendkosten bedraagt per stuk ongeveer 8 dollar. Als je boven de 800 euro besteld, worden de verzendkosten gratis. Hierdoor betaal je dus per paar schoenen ongeveer 10 a 11 euro. Ik zou dan bij de deur nog eens 21% moeten betalen + 12,50 en nog douane belasting.

Maar, met KvK kan ik die 21% terug vragen toch? Ik zou dan bij bijvoorbeeld bij mijnwebwinkel een eigen website maken en deze hier verkopen. Wat zie ik over 't hoofd? Wat moet ik nog weten? Alle tips zijn welkom.. En zoals ik al zei, it's just brainstorming. :) Vind 't alleen al heerlijk om erover na te denken!
Die belasting kun je inderdaad terugvragen.

Idem dito voor schoenen als make-up uit china, jij importeert dus jij bent verantwoordelijk en niemand anders.

Let op dat er heeeel veel schoen webwinkels zijn en of het het waard is om hier nog tussen te kruipen. Zijn jouw schoenen uniek tov alle andere webwinkels?

En let op de verzendwijze van de chinees (incoterms!) en het eventuele risico dat je loopt.

Re: Eigen webwinkel beginnen

11
Ik heb nog een aantal vragen..

Ik heb een vrij aantrekkelijke webwinkel gevonden die schoenen verkoopt. Maar ontzettend veel pumps hebben een rode onderkant, net als de schoenen van Louboutin.. Is dit strafbaar? En ik zou dan ongeveer 800 dollar inkopen doen, is dit verstandig? Hebben jullie nog tips?

Re: Eigen webwinkel beginnen

13
Hou er ook rekening mee dat je van een plaatje besteld. Die plaatjes laten het product meestal van zijn beste kant zien en zijn vaak ook bewerkt. Je weet niet hoe het er uit ziet als je de doos uitpakt. Zeker als je importeert vanuit China kan dat wel eens tegenvallen (spreek uit ervaring).

Re: Eigen webwinkel beginnen

14
Bedankt voor de antwoorden.. Stel dat ik een bedrijfsplan opstel en KvK nummer aanvraag.. Dan kan ik eventueel ook de beurzen langs toch? Ik wil klein beginnen, denk aan 1000 euro investeren. Maar hoeveel kan ik met inkoop van een paar schoenen verwachten? En dan bedoel ik merkloos, gewoon leuke pumps die ik kan voorkopen voor zo'n dertig euro. Kan echt nergens een schatting ervan zien, iemand nog site met tips ofzo?

Re: Eigen webwinkel beginnen

15
Basis is je bedrijfsplan. Daarin giet je je idee om in theorie op korte en lange termijn en merk je of het haalbaar is. Op internet vind je genoeg voorbeelden van bedrijfsplannen. Bij sommige banken kun je deze ook gratis downloaden. Eens dat je je KvK nummer hebt kun je idd. beurzen afschuimen en de noodzakelijke contacten leggen.

Re: Eigen webwinkel beginnen

16
Denk ook nog aan de BTW die je moet afdragen.
Je kan inderdaad de BTW terug krijgen die je hebt betaald toen je je producten inkocht. Je moet echter niet vergeten dat je bij de verkoop van je product ook weer 21% af moet dragen.
Dit is dus 'winst' voor de belasting dienst, omdat 21% van je inkoopbedrag (die je terug vraagt) lager is dan 21% van je verkoopprijs (die je afdraagt).
http://www.zazuco.nl De leukste Disney gifts en collectibles! Zazuco op facebook

Re: Eigen webwinkel beginnen

17
Er zijn zoveel factoren waar je rekening mee moet houden, maar het bekangrijkste (wat ook al eerder gezegd is) is het businessplan. Hiermee dwing je jezelf om realistisch over het plan na te denken. Doe je dit omdat je een passie voor mode hebt (dus doe je dit over tien jaar nog?) of doe je dit omdat je snel geld wilt verdienen. Veel mensen vergissen zich vaak dat een webshop niet veel tijd kost... Dit is wel zo. Naast de investeringen in geld heb je dus ook nog de investeringen in tijd (soms lastig als je werkt en kinderen hebt). Maar toch, er zijn genoeg succesverhalen, waarom zou jij er niet één van kunnen zijn..

Belangrijk; begin bij het begin, maak een plan en voer die oangzaam maar zeker uitl denk niet dat het erg is om klein te beginnen...:)
Let op: ondernemers gezocht die opzoek zijn naar een creatieve campagne voor een startersprijs. Mail me: ria@thinkpinkmarketing.com