Categoriestructuur veranderen, effect op bezoekersaantal?

1
Hallo!

Ik wil de categoriestructuur van mn webshop aanpassen, alleen vraag ik mij af welk effect dit heeft op de vindbaarheid. Momenteel zijn er zo'n 80 bezoekers per dag organisch via Google. Als ik nu categorieen ga herindelen, dan veranderen toch alle urls waardoor de huidige urls waarop bezoekers mij vinden niet meer bestaan?

Er zijn verschillende urls op productniveau en categorieniveau waarvan ik weet dat deze goed ranken (kwam ze tegen nadat ik zocht in google). Maar er zullen ongetwijfeld nog (vele) andere urls zijn welke ook hoog ranken en waarop bezoekers mij vinden. Ik heb alleen geen idee welke urls dit zijn.

Ik zit nu dan ook met de volgende vragen:
- Is er een mogelijkheid in bv Analytics waarmee ik precies kan zien op welke urls ik gevonden wordt? Via welke urls bezoekers de webshop binnenkomen?
- Hoe tackelen jullie dit probleem na verandering van categoriestructuur? Ik heb eerder gehoord over redirecten, alleen dan moet ik al die links 1 voor 1 redirecten?

Ben erg benieuwd! Wil zsm de categorieindeling aanpassen maar durft hier nu niet 1,2,3, aan te beginnen :S

Groet,
Michel

Re: Categoriestructuur veranderen, effect op bezoekersaantal

3
In analytics kun je de bestemmingspaginas vinden bij
inhoud - site inhoud - bestemmingspagina's

Het redirecten kan ook met wildcards: dus *categorieoud* --> *categorienieuw*
Alleen wat ik nu schrijf slaat nergens op omdat ik niet bekend ben hiermee, maar het is in ieder geval mogelijk. Er is vast wel iemand hier die dit wel weet.

Re: Categoriestructuur veranderen, effect op bezoekersaantal

4
Zelf zit ik nu ook midden in het proces om de categorieën te verbeteren.
Sinds een paar dagen heb ik de categorieën daadwerkelijk aangepast. Mijn webshop zit in de cadeauartikelen en de oude categorieën waren: Drank&spel, liefde, geld&sparen, huis&tuin en zomer.
De navigatie bestaat nu uit:
  • Voor wie? (voor mannen, voor vrouwen etc.)
    Thema's (zoals vaderdag, valentijnsdag, huwelijk etc.)
    Origineel (bierglas, klok etc.)
    Alle cadeaus
    De categorien die ik al had zijn nu 5 subcategorieën die ik onder het kopje "categorieën" heb geplaatst.
Dit alles heb ik gedaan om een hoger bereik bij google te behalen, meer relevante landingspagina's kunnen opzetten.

Enkel ben ik hierbij wel tegen een paar problemen aan gelopen, en dat is de dubbele content die hierdoor is ontstaan. Vorige week als ik bij Google webmaster tool keek bij de html verbeteringen, vond hij zo een 130 dubbele beschrijvingen in de meta tag en dat zijn er nu 340. Daarnaast eerst ook 90 dubbele title tags en nu ook zo een 300. Allemaal door het veranderen van de categorieën. Op dit moment ben ik aan het kijken hoe ik het kan oplossen aangezien de webmaster tool precies aan geeft over welke pagina's en teksten het gaat. Heb ook al wat zitten proberen met herschrijven van url's in magento, alleen volgens mij zit het meer in de hoek van het nofollowen van de dubbele content pagina's. Ben er alleen nog niet helemaal uit hoe ik dit het beste kan doen.

Maar ik zal dus kijken of je de huidige structuur niet kan verwerken in je nieuwe structuur? Dan behoud je de pagina's alleen dan verdeel je ze onder nieuwe categorieën.
Voordelig en snel een professionele website || http://www.eenwebsitekopen.nl/
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.