Factuur inklaring DHL (50% over inkoopprijs??)

1
Ik heb een pakket over laten komen vanuit China voor mijn webshop. Mijn webshop wil ik begin augustus live hebben staan, dus ik ben nu bezig met de inkoop. Hier ben ik een maand geleden mee gestart en vandaag heb ik een factuur van DHL ontvangen. Hierop staat dat ik €103,52 moet betalen binnen 7 dagen.

De totale waarde van het pakket bedraagt 261.86 USD (inclusief 66.7 USD verzendkosten).
Ik heb dus voor de producten 195,16 USD betaald. Dit is ook allemaal door de verzender op de doos geschreven. Totaal dus €198.38 incl. verzendkosten.

Nu komt DHL met het volgende:

Statistical Value

295.00 Duty 6.5% 19.18 Eur.
354.00 VAT 21% 74.34 Eur.
0.00 Other Levy 0% 0.00 EUR
-----------------------------------------------------------------------------------
93.52 Eur.

Dan betaal je nog 10,00 EUR aan DHL, dus totaal €103,52.

Mij is niet duidelijk waar die 295.00 en 354.00 voor staan.
Als ik 6.5% reken over de totale waarde inclusief verzendkosten en ik bereken hier 21% BTW over, kom ik uit op een veel lager bedrag dan €103,52.

Ik zal morgen telefonisch contact opnemen met DHL, maar mogelijk kunnen jullie me al een klein beetje helpen. Zie ik iets verkeerd, of heeft DHL een fout gemaakt?

Re: Factuur inklaring DHL (50% over inkoopprijs??)

2
Nu ben ik hier geen expert in. Maar volgens mij bepaald de Douane de waarde van een pakket. De waarde die er op geschreven staat, is daarbij niet leidend.

Het lijkt er hier op, dat de Douane van mening is, dat het 295,- euro waard is.

Daar zit dan vervolgens 6,5% invoerrechten en 21% BTW op en nog 10,- aan DHL. Dan kom je op dat bedrag.

Nogmaals ik ben geen expert, dus zeker weten doe ik het niet. Ik zou als ik jou was even de Douane bellen. Als ik gelijk heb, zou je volgens mij toch ook bezwaar kunnen maken en bewijzen mogen overleggen van wat jij betaald hebt.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

Re: Factuur inklaring DHL (50% over inkoopprijs??)

3
NOP Webdesign schreef:Nu ben ik hier geen expert in. Maar volgens mij bepaald de Douane de waarde van een pakket. De waarde die er op geschreven staat, is daarbij niet leidend.
De info die de Chinese leverancier erop zet zegt waarschijnlijk niets voor de douane. Ze weten daar ook wel dat die Chinezen de documenten "vervalsen" om de waarde lager te laten lijken.

Ik moet er altijd speciaal naar vragen of ze alsjeblieft het echte bedrag willen vermelden. Best apart eigenlijk...
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Factuur inklaring DHL (50% over inkoopprijs??)

5
Ik zou als ik jou was contact opnemen met DHL. Misschien heeft de douane een fout gemaakt.

De enige keer dat men twijfels had over de werkelijke waarde van een pakket van mij, werd ik gebeld. Toen heb ik de factuur van het pakket gemaild en toen hebben ze aan de hand daarvan de kosten vastgesteld.

Re: Factuur inklaring DHL (50% over inkoopprijs??)

6
Heb je de verzendkosten er ook op vermeld staan? Als er alleen een totaal bedrag staat, zonder specifieke verzendkosten kan het zijn dat DHL die zelf is gaan schatten. En dat valt vaak heel hoog uit. Dat kan verklaren waarom het totaal bedrag zo hoog is geworden.

Verder klopt het inderdaad dat je eerst 6 tot 15% douanerechten betaald. Dat wordt opgeteld bij het totaalbedrag. En daarover betaal je 21% btw. Klopt helemaal!

Re: Factuur inklaring DHL (50% over inkoopprijs??)

10
In het verleden ooit hetzelfde aan de hand gehad. DHL had lukraak een bedrag aan de zending gehangen die niet overeenkwam met de waarde vermeldt op de papieren.

Gewoon bellen met DHL en naar de inklaringpapieren laten kijken.

Bij mij vroegen ze een factuur op om te kijken of deze hetzelfde was als de inklaringsformulieren.

Scheelde mij heel veel geld!
Moet je toch weer terug verdienen.

Re: Factuur inklaring DHL (50% over inkoopprijs??)

11
Goed dat ze het uit gaan zoeken. Het gebeurt wel vaker dat ze een bedrag verkeerd opschrijven. Dat kunnen ze vaak nog wel aanpassen, zodat je minder hoeft te betalen.
Met de verzendkosten kon dat toen bij mij niet, omdat het niet apart aangegeven stond. Dan pakken ze standaard het hoogst mogelijke bedrag. Die mevrouw zei toen dat dit heel vaak gebeurt, maar wanneer het aankoopbedrag verkeerd aan is gegeven, ze er vaak nog wel iets aan kunnen doen. Hopelijk in jouw geval ook!

Re: Factuur inklaring DHL (50% over inkoopprijs??)

13
De Statistical Value (waarde van de goederen) is de waarde volgens de "commercial invoice" ofwel de bijgesloten factuur. Als over de hoogte hiervan bij de douane twijfel bestaat of als deze ontbreekt zal de douanier zelf en schatting van de waarde maken.
het percentage "Duty" is de importheffing over de waarde van de goederen die moet worden betaald. De hoogte van dit percentage wordt bepaald aan de hand van een code (taric-code) die hangt aan de groep waar de goederen onder vallen. zie : http://gebruikstarief.douane.nl/

Daarnaast betaal je de BTW over de waarde van de goederen, die je in je aangifte weer terug kan vorderen.
Meestal worden er ook wat kosten voor afhandeling en administratie berekend.
Zorg er dus voor dat je altijd een complete factuur bij de zending hebt zitten of kan overleggen aan de douane, incl vermelding van je BTWnummer. En controleer of de juiste taric-code is gebruikt.