PostNL: Logisch dat de prijs per pakket zakt

1
Kijk kijk...
In dit artikel: http://www.nu.nl/economie/3512675/postn ... rders.html

Hierin staat dat PostNL het logisch vind dat de prijs per pakketje zakt. Dit omdat er steeds meer webwinkels zijn, worden er meer pakketje verstuurd.

Waarom stijgt aan de aanbod kant dan de prijs per pakketje?
Groeten,
Dennis van Orsouw
Stickerland / Signers

Stickerland.nl - Online stickers bestellen
Check ook mijn blog over stickers en reclame dingen
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: PostNL: Logisch dat de prijs per pakket zakt

7
In de media hoorde ik een bedrag van minder dan €1 voorbij komen en dat was per stop, niet per pakket. Bij een toenemend aantal pakketten zou je bij hetzelfde aantal stops dus meer per stop kunnen gaan verdienen, maar als er per stop wordt afgerekend, loop je de kans dat je per pakket op minder dan €0.50 komt.

Hoe dan ook is het schandalig dat de bezorgers niet gewoon in dienst zijn en per uur betaald worden. Zijn we meteen van een hoop ellende met de bezorging af die vooral komt doordat er per afgeleverd pakket wordt betaald. Ze mogen alleen voor PostNL werken dus zijn het geen ZZP-ers maar werkenemers. De overheid zou hier moeten ingrijpen en belachelijk dat de belastingdienst dit toe laat.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer

Re: PostNL: Logisch dat de prijs per pakket zakt

8
Op het kantoor van PostNL hebben ze het inderdaad niet begrepen. Ik krijg elk jaar verhoging ivm. "brandstoftoeslag" en zulke onzin, maar aan de andere kant krijgen de bezorgers -die volgens mij het meeste brandstof verbruiken- telkens minder. Dat geld kan maar op 1 plaats blijven hangen..

Als ze zo nodig de prijzen moeten verhogen naar hun klanten toe, dan vind ik dat ze die verhoging absoluut moeten doorschuiven naar de bezorgers. Daarmee bedoel ik; elke cent die ik meer betaal, krijgt de bezorger uitgekeerd.

Er worden immers meer en meer pakketten verzonden. Dat zorgt voor schaalvoordeel aan de kant van PostNL; zij kunnen meer pakketten sorteren en verdienen daar dus meer aan. Het is niet nodig om dan ook nog meer te vragen per pakket; die prijs zou juist moeten zakken.

Bij de bezorger zorgen meer pakketten niet voor schaalvoordeel. Het kost hem immers nog steeds even veel tijd om 1 pakket te bezorgen. Hij moet dus langere dagen maken en dat moet gecompenseerd worden met een hogere vergoeding, vind ik.

Re: PostNL: Logisch dat de prijs per pakket zakt

9
De medewerkers worden uitgeknepen als citroenen en ik vind het een grof schandaal.

Vaste medewerkers worden ontslagen om vervolgens alsnog indienst genomen te worden genomen als ZZP'ers. Ze moeten hun eigen bus kopen (postnl bus) bedrijfskleding benzine etc. Krijgen geen geld als ze ziek zijn of WW als ze ontslagen worden (Vervangen door een nog goedkopere arbeidsgehandicapte)

En bedenk dat ze gedwongen zijn om als ZZP'er aan de slag te gaan. Zonder de voordelen van een normale ZZP'er. En vaak geen keus dan het accepteren van een alweer slechter salaris en voorwaarden. Als je verhalen leest van hoe ze op het depo alleen al behandeld worden...

Het erge is dat er niet wordt ingegrepen. Sinds wanneer mag je vaste medewerkers ontslaan en 1-1 vervangen voor flexwerkers? Sinds wanneer mag je mensen laten werken onder het minimum loon (Want daar komt het na aftrek van alle vaste lasten wel op neer)? Stuksprijs betalen is gewoon onzin. Wie krijgt op zijn werk nu 'per item' betaald? Ze schijnen ook gewoon regelmatig een uur op een depo rond te moeten hangen aan het begin of eind van de werkdag. En daar krijgen ze dus geen ene cent voor!

Er moet gewoon eerlijk gekeken worden hoeveel uur een bezorger draait. Vanaf het moment dat hij het depot binnen komt rijden tot het moment dat hij het depo aan het einde van de werkdag verlaat. De ene bezorger zal sneller werken dat de andere maar is dat niet bij iedere baan zo? Op het moment dat een medewerker echt onder de maat presteerd ontsla je deze voor een die wel presteerd.

Maar zoals ze nu behandeld worden is schandalig! En de speknekken aan de top maar exorbitant hoge salarissen binnenharken. Echt walgelijk

Ik kan niet wachten totdat de partijen zoals DPD of DHL hun service niveau verhogen zodat deze een alternatief worden voor PostNL! Zolang deze maar wel normaal omgaan met hun personeel.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: PostNL: Logisch dat de prijs per pakket zakt

10
Gewoon het aloude Staatsbedrijf der PTT weer terug en van het geld dat nu de aandeelhouders en zogenaamde topmanagers (die weinig anders kunnen dan zichzelf onevenredig bevoordelen) opstrijken de bodes tenminste een fatsoenlijk salaris, behoorlijke arbeisdomstandigheden, een prettig pensioen en een nette dienstpet bieden. Vroeger was de post beter op tijd dan tegenwoordig en als je een andere pakjesbezorger wilde, had je altijd nog Van Gend&Loos

Over de omstandigheden voor de bodes bij de andere diensten als DPD en GLS zou ik me overigens ook niet een al te rooskleurige voorstelling van zaken maken!

Re: PostNL: Logisch dat de prijs per pakket zakt

11
BertB schreef:Gewoon het aloude Staatsbedrijf der PTT weer terug en van het geld dat nu de aandeelhouders en zogenaamde topmanagers (die weinig anders kunnen dan zichzelf onevenredig bevoordelen) opstrijken de bodes tenminste een fatsoenlijk salaris, behoorlijke arbeisdomstandigheden, een prettig pensioen en een nette dienstpet bieden. Vroeger was de post beter op tijd dan tegenwoordig en als je een andere pakjesbezorger wilde, had je altijd nog Van Gend&Loos

Over de omstandigheden voor de bodes bij de andere diensten als DPD en GLS zou ik me overigens ook niet een al te rooskleurige voorstelling van zaken maken!
Tja. PostNL is de laatste jaren nogal veel (negatief) in het nieuws. Over DPD en GLS hoor ik eigenlijk weinig. Voor zover ik weet zijn zij echter niet gedwongen een bus van het bedrijf te kopen of gedwongen als ZZP'er aan de slag.

Ik snap niet waarom een bedrijf als PostNL zo slecht is voor hun medewerkers. Goed de post is een stuk minder geworden door e-mail maar daar staat tegenover dat de bezorgdagen verminderd zijn, minder brievenbussen, forse verhoging van de postzegel en slechter betalen van de bezorgers. Maar voor de pakketten? En worden nu enorm veel meer pakketten verzonden met alle webwinkels...

Als je op deze manier niet zoveel winst kan maken dat je de medewerkers die het echte werk doen (Niet die luie speknekken die vanachter hun luxe bureau's plannetjes lopen te bedenken hoe je je medewerkers nog meer kan uitknijpen) niet minimaal een normaal salaris kan betalen. Dan doe je je werk gewoon niet goed.

Ik vind het gewoon spijtig dat ik geen andere optie heb dan PostNL. Maar ik weet gewoon dat ik veel minder bestellingen ga krijgen als ik via PDP of een andere partij ga verzenden. Bovendien dit dat depo erg ver weg van mij dus ik met met de auto de zendingen afleveren. Ook weer benzine. Maar ik hoop echt dat een andere partij nu zijn kansen grijpt en een volwaardig alternatief gaat worden voor de B2C markt. Maar voor nu zijn ze allemaal gericht op B2B en daar heb ik gewoon niets aan.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: PostNL: Logisch dat de prijs per pakket zakt

12
Wouter Hol schreef:Bij de bezorger zorgen meer pakketten niet voor schaalvoordeel. Het kost hem immers nog steeds even veel tijd om 1 pakket te bezorgen. Hij moet dus langere dagen maken en dat moet gecompenseerd worden met een hogere vergoeding, vind ik.
De afleveradressen zullen dichter bij elkaar liggen als er meer pakketten bezorgd moeten worden. Een bezorger zal dus bij een toenemend aantal pakketten wel meer pakketten in dezelfde tijd kunnen bezorgen.

Ik weet niet precies wat een pakketbezorger overhoudt na aftrek van de bedrijfskosten, maar als de winst per uur onder het minimum uurloon zakt dan vind ik dat in ieder geval niet goed. Dat zorgt er voor dat PostNL werknemers gaat ontslaan om minder dan het minimum uurloon te kunnen betalen.

Ik gun de pakketbezorgers wel een wat hoger inkomen als ze de pakketten netjes afleveren, maar er moet natuurlijk wel rekening mee worden gehouden dat het relatief eenvoudig werk is. Het is normaal dat je met eenvoudig werk niet zoveel meer dan het minimumloon verdient. Er zijn namelijk veel mensen die dat werk kunnen en willen doen.
Goedkope Luchtkussenenveloppen, Dymo labels en A4 etiketten

Re: PostNL: Logisch dat de prijs per pakket zakt

13
Jeroen__ schreef: De afleveradressen zullen dichter bij elkaar liggen als er meer pakketten bezorgd moeten worden. Een bezorger zal dus bij een toenemend aantal pakketten wel meer pakketten in dezelfde tijd kunnen bezorgen.
Ik zie niet in waarom. Is de prijs van de pakket post omlaag gegaan? Nee we betalen exact dezelfde prijs. Als de bezorger niet meer betaald krijgt wie steekt dat extra geld in zijn zak? 10 pakketten bezorgen ipv 5 in dezelfde straat kost niet hetzelfde tijd. Je zal toch moeten aanbellen.
Jeroen__ schreef: Ik weet niet precies wat een pakketbezorger overhoudt na aftrek van de bedrijfskosten, maar als de winst per uur onder het minimum uurloon zakt dan vind ik dat in ieder geval niet goed. Dat zorgt er voor dat PostNL werknemers gaat ontslaan om minder dan het minimum uurloon te kunnen betalen.

Ik gun de pakketbezorgers wel een wat hoger inkomen als ze de pakketten netjes afleveren, maar er moet natuurlijk wel rekening mee worden gehouden dat het relatief eenvoudig werk is. Het is normaal dat je met eenvoudig werk niet zoveel meer dan het minimumloon verdient. Er zijn namelijk veel mensen die dat werk kunnen en willen doen.

Dat is dus precies wat er gebeurd. Ik vind overigens niet dat dit minimum loon werk is. Ze zijn de hele dag buiten in weer en wind. Of het nu 35 graden is of min 10. De hele dag sjouwen met kleine en grote pakketten en de weg op. Werkdagen van 9:00 tot 21:00 Minimum loon = uitbuit loon. Leuk voor 16 jarige die 3x per week vakkenvullen bij de AH en zodoende wat ervaring opdoen op de arbeidsmarkt en een zakcentje erbij. Beetje de hele dag zitten in een callcenter voor herintreders misschien. Maar niet voor volwassen mensen die hard werken, verantwoordelijk werk doen, en ook graag geld hebben voor een leuk huisje en 1x per jaar op vakantie. Bovendien geloof ik er helemaal niks van dat PostNL niet meer kan betalen. Dat kunnen ze best met die winstcijfers. Het verdwijnt in de corrupte zakken
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: PostNL: Logisch dat de prijs per pakket zakt

14
Het is eigenlijk wel een rare ontwikkeling, dat een bedrijf de core-bussiness uitbesteed aan (heel veel) andere bedrijfjes. ZZP'ers zullen altijd wel in beeld blijven, maar zijn eigenlijk alleen goed om de gaten op te vullen. (Minder compacte afleverwijken, ziektes, inspringen bij drukte) Nu hebben ze de rollen compleet omgedraaid en er Selektvracht 3.0 van gemaakt. Ze kunnen beter de bedrijfsnaam wijzigen in Pakketsorteerbedrijf ipv PostNL pakket(bezorg)dienst.

Om nu direct maar met hangende pootjes naar DPD te gaan omdat ze daar de medewerkers 'beter' behandelen. Dan kan ik je direct uit de droom helpen, daar is het net zo rot. Ze hebben daar allerlei boetes om de chauffeur uit te nijpen. Ongeacht of de chauffeur er iets aan kan doen (<12u zending niet voortijd afgeleverd, bijv door file. Jammer dan, 250 euro minder loon.)

Rijdt men als zelfstandige voor DPD, en je bent ziek (of auto is stuk). Mag je zelf direct voor vervanging zoeken of zélf de koerier betalen die DPD voor je regelt. Vakanties moeten eerst in zesvoud worden ingediend en goed gekeurd.
Online verhuurder van: Beamers, Polaroid camera's en meer.

Re: PostNL: Logisch dat de prijs per pakket zakt

16
Ook geen goede werkgever dus.... Wat een ellende. Ik hoop nooit voor zo'n bedrijf te hoeven werken.

Wat is me ook afvraag is of deze constructie bij PostNL wel legaal is. Als je als ZZP'er een bepaalde tijd (weet niet wat die tijd is. Jaar misschien minder) is het eigenlijk loondienst. Of maakt de regering voor PostNL een uitzondering? (Ze knijpen wel vaker een oogje dicht speciaal voor PostNL)

Nog een mooi voorbeeld van de manier waarop PostNL omgaat met zijn personeel. Als niemand thuis is om een pakket aan te nemen voor de 2e keer en ze brengen het naar een afhaalpunt krijgen ze geen cent voor dat pakket. Ondanks dat ze dus 3 handelingen hebben moeten verwerken (2x aanbellen en naar afhaalpunt brengen) Pure uitbuiterij dus.
Moeten ze bij mij flikken. "Het project gaat niet door dus alle uren die je er tot nu toe ingestoken hebt krijg je niet uitbetaald" :?
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: PostNL: Logisch dat de prijs per pakket zakt

17
Jeroen__ schreef:
Het Varaantje schreef:De hele dag sjouwen met kleine en grote pakketten en de weg op.
Het is misschien een goed idee om de bezorgers meer te betalen voor zware pakketten. Er zit nogal een verschil tussen een groot pakket van 28 kg en een klein pakketje van 1kg.
Is dat zo? Krijgen ze niet meer betaald voor een pakket van 10+ kilo? Ik betaal toch veel meer voor het verzending van een 10+ kilo pakket. Maar dat gaat dus niet naar de bezorgers (meer ruimte in de bestelbus en vol=vol en zwaardere bus = meer kosten voor benzine. Die ze uiteraard 100% zelf moeten betalen.

Ik snap echt niet dat dit mag je medewerkers zo behandelen...
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: PostNL: Logisch dat de prijs per pakket zakt

19
Het Varaantje schreef: Wat is me ook afvraag is of deze constructie bij PostNL wel legaal is. Als je als ZZP'er een bepaalde tijd (weet niet wat die tijd is. Jaar misschien minder) is het eigenlijk loondienst. Of maakt de regering voor PostNL een uitzondering? (Ze knijpen wel vaker een oogje dicht speciaal voor PostNL)
Ik mag aannemen dat alle ZPP'ers onder de Nederlandse wetgeving valt. Dus iedere chauffeur moet zelf zijn zaakjes regelen;

Meen dat voorwaarden is dat je meerderen opdrachtgevers erop na houdt, ondernemersrisico hebt en ondernemerskapitaal hebt (kan dan eventueel de bestelbus zijn in vorm van inventaris).
Online verhuurder van: Beamers, Polaroid camera's en meer.

Re: PostNL: Logisch dat de prijs per pakket zakt

20
inetverhuurshop schreef: Meen dat voorwaarden is dat je meerderen opdrachtgevers erop na houdt
Dat hebben ze dus niet. Ik kan mij tenminste niet voorstellen dat ze buiten een 40-60 urige werkweek nog een andere opdrachtgever hebben.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: PostNL: Logisch dat de prijs per pakket zakt

21
Jeroen__ schreef:
De afleveradressen zullen dichter bij elkaar liggen als er meer pakketten bezorgd moeten worden. Een bezorger zal dus bij een toenemend aantal pakketten wel meer pakketten in dezelfde tijd kunnen bezorgen.
Dat verschil zal nihil zijn; het rijden van adres A naar adres B kost het minste tijd. Het meeste tijd zit in het stoppen, pakje pakken, aanbellen, wachten tot er open gedaan wordt en dan weer instappen en verder rijden. Of het volgende adres nu 5 deuren of een kilometer verderop zit dat maakt bar weinig verschil vermoed ik. Enige uitzondering zou wat mij betreft een flat zijn waarbij hij nu misschien meerdere pakketjes in 1x kan afleveren. Dat is als de bewoner niet eist dat hij de flat in loopt om het pakketje in de galerij op de 5e verdieping af te leveren.

Maar goed, dan gaan we misschien wat te veel in op details. Bottom line is dat ik vind dat de bezorgers goed betaald moeten worden zodat ze tevreden en blij zijn. Ze zijn toch het visitekaartje van ons webwinkels. Als je elke keer een gestresste, ontevreden en dus boze bezorger aan de deur krijgt dan bestel je liever niet via internet, lijkt me.

Re: PostNL: Logisch dat de prijs per pakket zakt

22
Wouter Hol schreef:
Jeroen__ schreef: Enige uitzondering zou wat mij betreft een flat zijn waarbij hij nu misschien meerdere pakketjes in 1x kan afleveren. Dat is als de bewoner niet eist dat hij de flat in loopt om het pakketje in de galerij op de 5e verdieping af te leveren.
Ik woon in een flat en ze komen idd maar naar de deur toe. De flat heeft een lift dus ze zijn ook verplicht te leveren.

Maar het is ook sneller voor een bezorger naar boven te komen. Als ik nog eerst mijn jas en schoenen moet aandoen is het alleen maar langer wachten voor een bezorger.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]