Paypal vraag

1
Hallo, ik heb al veel berichtjes gelezen over Paypal op deze pagina's, maar volgens mij nog niet over mijn vraag. Ik heb zelf een Paypal account, omdat ik sommige inkopen in Amerika alleen via Paypal kan betalen. Ik heb in mijn webwinkel geen mogelijkheid opgenomen voor het betalen met Paypal, noch heb ik mijn gegevens ergens vermeld staan. Deze week kreeg ik een bestelling van een klant echter betaald via Paypal. Weet iemand hoe dit kan? Is dit vertrouwd? Ik baal er eigenlijk ook van omdat dit voor mij kosten met zich meebrengt, die ik niet wil. Hoe kan dit eigenlijk?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Graag hoor ik even,
groetjes, Hennie

Re: Paypal vraag

2
Dit is wel een heel vreemd verhaal. Weet je zeker dat je de betaling ook echt ontvangen hebt op je PayPal account?

Re: Paypal vraag

3
Ik vind het ook heel erg vreemd, daarom heb ik ook Paypal om opheldering gevraagd. Kreeg het volgende antwoord terug:
Beste Hennie Kloppenburg- Boertje,

Bedankt dat u contact heeft opgenomen met PayPal in verband met vraag over een betaling naar uw PayPal-rekening.

Ik heb naar de transactie gekeken van beide kanten, en ik kan er niets oneigenlijks aan vinden. Is het mogelijk dat uw emailadres op uw webwinkel staat? Want aan de hand van een emailadres kan iemand een betaling naar een PayPal-rekening maken, wanneer dat emailadres gekoppeld is aan de rekening.

Als dat gebeurd is hoeft u zich echt geen zorgen te maken; geen gegevens op uw rekening zijn bekent aan ......

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en dat dit bijdraagt aan het oplossen van deze kwestie.

Mocht u verdere hulp nodig hebben, laat het dan alstublieft weten.

Met vriendelijke groet,
Maarten
PayPal

Ik blijf het vreemd vinden dat er een betaling kan plaatsvinden, zonder dat ik een Paypal mogelijkheid heb toegevoegd aan mijn webwinkel. En vraag me echt af... mag dit zo??
Bedankt overigens voor de reactie!

Re: Paypal vraag

4
Oh en Rudy, om je vraag te beantwoorden. Het bedrag stond gewoon op mijn Paypal rekening. Ik heb het naar mijn girorekening overgeboekt, maar moet hiervoor dus wel een bedrag aan Paypal betalen :(
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Paypal vraag

5
Ja mensen mogen je geld geven als ze weten hoe ze moeten overmaken.

Echter vertrouw dit NIET.

Ik weet dat sommige mensen naar tevredenheid PayPal gebruiken maar PayPal wordt ook gebruikt in een bekende scam. Jij krijgt geld maar dit geld is van een gehacked PayPal account oid. Jij stuurt je pakket op. PayPal komt er vroeg of laat achter dat er fraude gepleegd is en haalt vrolijk het geld bij jou terug. Mocht je het geld al van je PayPal account naar je eigen rekening overgezet hebben heeft PayPal een vordering.

Als iemand zomaar ff op goed geluk je e-mail adres probeerd om te kijken of het werkt is de kans groot dat het om een niet legale actie gaat!
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Paypal vraag

6
Nogmaals een mail gestuurd naar Paypal. Kreeg het volgende antwoord:
Bedankt dat u nogmaals contact heeft opgenomen met PayPal in verband met het ontvangen van betalingen via PayPal. Blijkbaar heeft een klant via uw webwinkel en PayPal geld aan u overgemaakt.

Mevrouw, ik heb uw PayPal-rekening en de hele situatie nogmaals bekeken maar kan geen onregelmatigheden vinden. Ik heb het vermoeden dat u of een PayPal-betaalknop heeft geinstalleerd op uw website, of de betreffende koper heeft op een voor mijn onbekende manier uw e-mailadres gekregen die u gebruikt voor uw PayPal-rekening.

Ik raad u aan om even contact op te nemen met de betreffende koper en aan hem of haar te vragen hoe hij in bezit is gekomen van uw e-mailadres die u gebruikt voor uw PayPal-rekening , of de betaling via een betaalknop is gegaan. Misschien heeft u uw e-mailadres ook opgegeven bij de disclaimer van uw website of bij de contact-functie.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en dat dit bijdraagt aan het oplossen van deze kwestie.

Mocht u verdere hulp nodig hebben, laat het dan alstublieft weten.
Met vriendelijke groet,
Stefan
PayPal


Het blijkt dus, dat wanneer je emailadres van de webwinkel hetzelfde is, als het emailadres van je Paypal account, dat je dan gewoon via Paypal kunt betalen :evil: . Ik blijf het vreemd vinden.
Heb via via gezien en gehoord dat het volgens mij een betrouwbare klant is (Fb toch nog ergens goed voor), dus ik stuur het pakket op en ga mijn emailadres veranderen.

Re: Paypal vraag

7
Hennie2809 schreef:Het blijkt dus, dat wanneer je emailadres van de webwinkel hetzelfde is, als het emailadres van je Paypal account, dat je dan gewoon via Paypal kunt betalen
Klopt, als je iemand wilt betalen via PP heb je alleen het email-adres nodig, verder helemaal niets. Vandaar dat het handiger is om een wat lastig te raden adres te gebruiken ;)

Overigens loop ik met een boog om PP heen, het is hét betaalmiddel voor de minder betrouwbare mens. En met iDeal, Mr Cash etc. is er eigenlijk ook geen reden om het aan te bieden ;)
Zonnepakje - UV kleding voor kinderen en volwassenen

Re: Paypal vraag

9
Hennie2809 schreef:Ik blijf het vreemd vinden.
Heb via via gezien en gehoord dat het volgens mij een betrouwbare klant is (Fb toch nog ergens goed voor), dus ik stuur het pakket op en ga mijn emailadres veranderen.
Ze zullen bij PayPal nu nog niet kunnen zeggen dat er bv een gestolen credit card onder hangt. Je kan het pakket sturen maar begrijp goed dat er een risico is dat je zowel je pakket als je geld zo kwijt bent...
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Paypal vraag

10
Ik ontvang dagelijks geld via PayPal sinds 2008.
Ik heb 1 keer meegemaakt dat PayPal een bedrag terug heeft geboekt omdat er betaald was met een gestolen Credit Card.

Achteraf had ik beter moeten weten omdat de klant erg gehaast was om de zending te ontvangen.
Mocht je twijfelen of de transactie legitiem was, wacht dan even met de goederen daadwerkelijk te verzenden :)

Re: Paypal vraag

11
frafra schreef:Ik ontvang dagelijks geld via PayPal sinds 2008.
Ik heb 1 keer meegemaakt dat PayPal een bedrag terug heeft geboekt omdat er betaald was met een gestolen Credit Card.

Achteraf had ik beter moeten weten omdat de klant erg gehaast was om de zending te ontvangen.
Mocht je twijfelen of de transactie legitiem was, wacht dan even met de goederen daadwerkelijk te verzenden :)
Voor sommige gaat het jaren goed. Een kennis van mij is echter al voor honderen euro's opgelicht. Een paar dagen wachten maakt geen verschil. Het zijn geen cheques. Paypal kan het maanden, misschien zelfs jaren, later nog terugvorderen
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Paypal vraag

12
Zelf voor ongeveer 600€ gedupeerd toen ik 15 was (ja ik had gelogen over mijn leeftijd, zodoende dat ik wel een account had).
Had mijn account voor een game verkocht, het geld via PayPal ontvangen en overgeboekt naar mijn rekening, vervolgens bleek het een gestolen CC te zijn. Stond mijn PayPal 600 euro in de min, na een paar maand negeren kwamen de brieven van het incasso bureau binnen, dan schrik je wel als 15 jarige :lol: dus alles maar netjes terug betaald, wel mijn game account permanent kwijt.

Re: Paypal vraag

13
frafra schreef:Mocht je twijfelen of de transactie legitiem was, wacht dan even met de goederen daadwerkelijk te verzenden :)
Wachten waarop? Zoals Varaantje al zei, PP kan maanden later nog geld terug halen, dus wachten levert je niks op. (Klanten kunnen dat trouwens ook, als ze menen dat je nooit verzonden hebt oid, vandaar dat de minder betrouwbare medemens graag PP gebruikt).

Maar goed, dit was een éénmalige actie, en hoewel het héél erg vaag is dat een klant op de gok kijkt of er een PP account is (?!) wat nog lukt ook omdat er een wat onhandig email adres is gebruikt ;) Maar voor de aankomende webshop houders die dit lezen: gebruik gewoon geen PP in je shop tenzij je weinig andere keuze hebt (veel klanten in de US of zo).

In dit geval zou ik overigens het bedrag via PP terug boeken en de klant verzoeken om gewoon via de websop af te rekenen. PP wordt niet aangeboden dus vrij onzinnig dat er dan gekeken wordt of je toevallig een account hebt :shock:
Zonnepakje - UV kleding voor kinderen en volwassenen

Re: Paypal vraag

14
Laten we het ook niet dramatischer maken dan het is. Onlangs nog een gevalletje oplichting meegemaakt, maar PayPal heeft uiteindelijk ons gewoon het bedrag terugbetaald. Er zijn wel eens wat problemen met PayPal, maar het is nu ook weer niet zo erg als hier wordt voorgesteld. Je kan gerust PayPal opnemen als betaalmethode in je webwinkel.

Re: Paypal vraag

15
Rudy schreef:Laten we het ook niet dramatischer maken dan het is. Onlangs nog een gevalletje oplichting meegemaakt, maar PayPal heeft uiteindelijk ons gewoon het bedrag terugbetaald. Er zijn wel eens wat problemen met PayPal, maar het is nu ook weer niet zo erg als hier wordt voorgesteld. Je kan gerust PayPal opnemen als betaalmethode in je webwinkel.
Het zijn toch echt allemaal praktijk gevallen...

Lees hier meer: http://www.paypalsucks.com/

Het internet staat vol met duizenden verhalen over oplichters die misbruik maken van PayPal. En PayPal zal niet voor de geleden schade opdraaien. Je ontvangen geld wordt gewoon teruggeboekt. Weg pakket weg geld.

Het is natuurlijk niet PayPal die oplicht maar PayPal wordt heel vaak gebruikt voor criminelen. Probleem is dat als je b.v. betaald krijgt via Credit Card of IDeal en het blijkt om criminelen te gaan komt de bank het geld niet bij jou terughalen. PayPal doet dat wel. Oftewel jij bent de pineut. Bedenk PayPal is geen bank maar een gewoon bedrijf (met teveel macht maar dat terzijde)

Mijn advies: Betaal met PayPal maar wordt niet betaald met PayPal.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Paypal vraag

16
Ik gebruik Paypal ook al een paar jaar in de webshop en betaal een aantal van mijn leveranciers er altijd mee. Ik heb een aantal vaste klanten, ook uit NL, die altijd met PP betalen. Ook zeker een derde van mijn Belgische klanten betalen met PP. Nog nooit problemen gehad.
Het wordt hier wel heel negatief afgeschilderd. Als het echt zo vaak fout zou gaan, zou niemand meer PP willen gebruiken.

Re: Paypal vraag

17
Iedereen is tevreden zolang het goed gaat ;) En natuurlijk gaat het meestal ook gewoon goed. Maar, als het mis gaat dan heb je geen poot om op te staan. Geld weg, artikelen weg. En PP is het enige betaalmiddel met dat risico, dus waarom zou je daarvoor kiezen?

Met iDeal, BanContact/MisterCash en DIRECTebanking/SofortBanking kom je al een heel eind ;)
Zonnepakje - UV kleding voor kinderen en volwassenen

Re: Paypal vraag

18
Paypal word in Nederland niet zo heel veel gebruikt. Het is duur (om te ontvangen) en er zijn betere alternatieven. Ik gebruik PayPal alleen om mee te betalen bij bestellingen in het buitenland. Ik denk dat je daarom in Nederland niet zo heel veel klachten hoort (Al zijn ze er wel) Bovendien werkt PayPal wel heel goed om mee te betalen.

Het is natuurlijk goed om te horen dat jij geen problemen hebt. Je wordt dus blijkbaar niet ge-target door criminelen. Maar bedenk wel, als iemand met een gehacked account bij jou besteld wordt je dus op geen enkele manier beschermd door PayPal! Alsof het jou schuld is...

In landen waar het als betaalmiddel net zoals IDeal hier wordt gebruikt hoor je wel heel veel klachten over PayPal. Zie mijn eerdere link.

Niet om paypal af te zeiken. Je kan er prima mee betalen. Maar wees dus wel gewaarschuwd dat PayPal deze gebruikersvoorwaarden handteerd en dat jij dus ook de klos kan zijn.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Paypal vraag

19
Het Varaantje schreef:Paypal kan het maanden, misschien zelfs jaren, later nog terugvorderen
Ik neem aan dat een gestolen Credit Card snel opgemerkt wordt. Als het geen frauduleuze transactie is en de klant bijvoorbeeld probeert te claimen dan is het overleggen van een track&trace nummer voldoende als bewijs en sluit PayPal het geschil.

Ik wist al dat PP niet erg geliefd was op dit forum. Mijn inziens is dat onterecht maar doe er mee wat je wilt ;)

Edit: het is ook voor de klant een stukje veiligheid als deze via zijn/haar Credit Card betaald. Veel grote shops lijken de laatste maanden het loodje te leggen. Mensen die via Ideal hebben betaald zijn het geld kwijt. Mensen die via Credit Card hebben betaald niet.

Re: Paypal vraag

20
frafra schreef:Als het geen frauduleuze transactie is en de klant bijvoorbeeld probeert te claimen dan is het overleggen van een track&trace nummer voldoende als bewijs en sluit PayPal het geschil.
Niet persé, maar dat terzijde. Ik verstuur bijvoorbeeld veel per brievenbuspost, en dat wil ik ook zo houden i.v.m. de verzendkosten. Klanten haken af als die te hoog zijn, ookal is er een risico met brievenbuspost.

Als ik PP zou accpeteren zou in theorie elke klant die met PP betaalt kunnen zeggen dat ze niks hebben ontvangen, en PP haalt het geld terug. Zo'n vaart loopt het natuurlijk nooit, maar er zijn helaas genoeg mensen die proberen een loopje met je te nemen ... Dus voor mij heel bewust geen PP.

Ik kan met de boven genoemde betaalopties een grote markt bedienen, en sluit het gehannes met geld terughalen uit. Als een klant zegt dat iets niet is aangekomen dan verstuur ik een 2e keer, maar in elk geval ben ik mijn geld niet kwijt dus de schade is beperkt :D
Zonnepakje - UV kleding voor kinderen en volwassenen

Re: Paypal vraag

22
Zonnepakje schreef:Als ik PP zou accpeteren zou in theorie elke klant die met PP betaalt kunnen zeggen dat ze niks hebben ontvangen, en PP haalt het geld terug. Zo'n vaart loopt het natuurlijk nooit, maar er zijn helaas genoeg mensen die proberen een loopje met je te nemen ... Dus voor mij heel bewust geen PP.
Dat kan ook met iDEAL of welke betaalmethode dan ook. Heeft niets met PayPal te maken in principe.

Re: Paypal vraag

23
Rudy schreef:
Zonnepakje schreef:Als ik PP zou accpeteren zou in theorie elke klant die met PP betaalt kunnen zeggen dat ze niks hebben ontvangen, en PP haalt het geld terug. Zo'n vaart loopt het natuurlijk nooit, maar er zijn helaas genoeg mensen die proberen een loopje met je te nemen ... Dus voor mij heel bewust geen PP.
Dat kan ook met iDEAL of welke betaalmethode dan ook. Heeft niets met PayPal te maken in principe.
Dat is niet juist. Als de klant beweerd geen pakket te hebben ontvangen gaat de bank echt niet terugbetalen. PayPal is de enige met deze rare regeling. Maar goed PayPal is dan ook geen bank. Daarom is het zo raar dat PayPal wel zomaar geld van je bankrekening kan halen als ze menen een vordering te hebben.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Paypal vraag

24
Rudy schreef:Dat kan ook met iDEAL of welke betaalmethode dan ook. Heeft niets met PayPal te maken in principe.
Ik denk dat je de voorwaarden van iDeal en PayPal nog eens moet vergelijken ...

Zoals Varaantje al zegt, via de bank (of PSP) kan een klant geen geld terug laten boeken, via PayPal wel. Zelfs nadat je voor een 2e keer hebt verzonden.

PayPal maakt zich erg sterk voor de koper (wekt immers vertrouwen, en vertrouwen = klanten = winst) en als verkoper sta je eigenlijk in de kou.
Zonnepakje - UV kleding voor kinderen en volwassenen

Re: Paypal vraag

25
Ik denk dat Rudy probeert aan te geven dat het hetzelfde is als je aangeeft de goederen opnieuw te verzenden als de klant aangeeft niets te hebben ontvangen.

Fraude via PayPal = 1 x goederen hebben (indien geen tracktrace) en geld retour.
Fraude via iDeal = 2 x goederen van jou ontvangen indien klant aangeeft niets te hebben ontvangen.

Je hoeft geen PayPal/Credit Card te accepteren maar het kost je wel klanten, vooral als je zaken doet in het buitenland.

Anyway, de vraag van de ts was al naar tevredenheid beantwoordt volgens mij.

Re: Paypal vraag

26
Als jij iets via briefpost opstuurt, en de klant zegt niets te hebben ontvangen, zal je echt moeten terugbetalen of nogmaals verzenden. Verschil bij PayPal is alleen dat je de handeling niet zelf hoeft te doen. Aan het eind komt het op hetzelfde neer. Oplichters hebben nu eenmaal "vrij spel" bij briefpost zendingen. Neemt niet weg dat het erg vervelend is, maar PayPal weren is echt niet de oplossing.

Re: Paypal vraag

27
frafra schreef:Ik denk dat Rudy probeert aan te geven dat het hetzelfde is als je aangeeft de goederen opnieuw te verzenden als de klant aangeeft niets te hebben ontvangen.

Fraude via PayPal = 1 x goederen hebben (indien geen tracktrace) en geld retour.
Fraude via iDeal = 2 x goederen van jou ontvangen indien klant aangeeft niets te hebben ontvangen.

Je hoeft geen PayPal/Credit Card te accepteren maar het kost je wel klanten, vooral als je zaken doet in het buitenland.

Anyway, de vraag van de ts was al naar tevredenheid beantwoordt volgens mij.
Nee zo bedoel ik het niet.

Fraude via PayPal = 1 x goederen hebben met track & trace. Helaas gehacked PalPal Account. Geld weg goederen weg. Het maakt dus niet uit dat de goederen zijn aangekomen. Het gaat erom dat er een frauduleuze transactie heeft plaatsgevonden en dus wordt het geld gewoon teruggevorderd

Fraude via IDeal: Jammer voor de bank. Jij hebt gewoon je geld.

Met alles het is het natuurlijk een afweging. Dat weet PayPal ook. Met PayPal betalen gaat prima. Dus is de webwinkel bijna verplicht om PayPal te accepteren. Net zoals we in Nederland eigenlijk niet zonder IDeal kunnen. Je kan dat ook hier weer een afweging maken tussen het geld wat je verdient door PayPal aan te bieden en het percentage ingecaluleerde fraudezaken.

Eigenlijk net zoals de afweging met of zonder handtekening voor ontvangst. Je betaald iets meer voor de handtekening, maar het maakt het voor de klant een stuk lastiger om te beweren niks gehad te hebben.

Voor TS ging het erom hoe in deze ene zaak te handelen. Ik adviseer niet doen vanwege volgend risico... Het is aan TS om te beslissen de bestelling wel of niet te verzenden.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Paypal vraag

28
Klachten vinden over een bedrijf zo groot als PayPal kan iedereen wel. Hierdoor was ik in het begin ook vertwijfelt. Echter heb ik wel gewoon PayPal als betaaloptie gedaan. Daar heb ik geen spijt van.

Ik heb PayPal nu bijna 3 jaar als betaaloptie. Momenteel zit ik op gemiddeld 100 PayPal transacties per maand. Nog nooit problemen gehad!

Het kosten verhaal is daarbij natuurlijk ook niet heel sterk. Als je wat meer transacties krijgt, betaal je 2,3% + 0,35ct. Dat is voor creditcard transacties volgens mij toch echt vrij laag...

Mensen die met een creditcard willen betalen, willen dat niet zomaar. Als die dat bij jou niet kunnen, gaan ze net zo snel naar een ander waar dat wel kan. Als je dan 2,3% + 0,35ct transactie kosten hebt, terwijl je anders de omzet in veel gevallen helemaal niet had, is dat toch niet zo duur?
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

Re: Paypal vraag

29
Ter toevoeging nog even een leuke uitleg van PayPal zelf over deze kwestie:

We helpen u bij het beveiligen van uw bedrijf.

Een van de laagste fraudeniveaus in de branche

We beschermen gevoelige gegevens met de beste coderingstechnologieën die op de markt beschikbaar zijn.

We helpen u om fraude te weren.

Onze eigen risicomodellen helpen bij het opsporen en voorspellen van frauduleuze transacties nog voordat ze uw bedrijf treffen.

We gebruiken CVV2-controles om identiteitsfraude tegen te gaan.

En we gebruiken bankrekeningcontroles (octrooi aangevraagd) voor aanvullende verificatie.

Met PayPal kunt u zich beter beschermen tegen risico's.

PayPal kan u beschermen tegen mogelijke verliezen door terugboekingen (voorwaarden zijn van toepassing).

U heeft de zekerheid dat uw wordt bijgestaan door een toegewijd team. Meer dan 800 ervaren medewerkers bestrijden fraude namens u.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

Re: Paypal vraag

30
Nu heb ik toch wel een vrij negatieve ervaring met PayPal die ik graag deel.

Een klant heeft een pakketje laten bezorgen op zijn werk adres. Een collega tekent voor ontvangst. Vervolgens zegt de klant 'ik heb niets ontvangen' en dient een claim in bij PayPal.

Wij hebben PayPal alles tot en met de mail uitwisseling en de getekende ontvangst bewijzen aan toe geleverd om onze gelijk aan te tonen.

Zonder onderbouwing geeft PayPal de klant gelijk. Dus wij kunnen dag zeggen tegen onze spullen en onze geld!

Kortom, PayPal zijn inderdaad klootzakken. Ik heb bezwaar aangetekend tegen de beslissing. Als ze voet bij stuk blijven houden, ga ik een alternatief zoeken voor creditcard betalingen. Iemand een suggestie?
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!