Product doorverkocht aan derde, vervolgens retour?

1
Hallo allemaal,

Wij zitten met de volgende vraag:

Een klant van ons heeft duidelijk gemaakt bij ons een product (= software) te hebben gekocht, waarna hij deze zelf heeft doorverkocht aan een derde. Hij geeft aan dat zijn 'klant' beweert dat het gekochte product niet juist werkt/opstart.

Nu is mijn vraag: In hoeverre zijn wij verantwoordelijk voor iets wat hij zelf heeft doorverkocht aan een derde (hij heeft dit duidelijk aangegeven in de communicatie)?
Normaal gesproken zullen we zelf contact opnemen met de klant en e.e.a. kunnen uitzoeken/vervangen of de fabrikant benaderen, maar is dit ook nog verplicht als duidelijk is dat het product alweer is doorverkocht aan een derde? Wij weten niet wat hij zelf met dit product heeft gedaan. Omdat het software betreft is het al helemaal fraude gevoelig m.b.t activatiecodes etc.

Alvast bedankt!

Re: Product doorverkocht aan derde, vervolgens retour?

2
Je kan altijd proberen te helpen toch? Ook al zit er nu bij de communicatie een schakel tussen, zou dat geen reden moeten zijn om je handen er vanaf te houden.

Om er echt wat over te zeggen is iets meer achtergrond info wel handig. Kan je vertellen wat er precies verkocht is, en wat er nu niet werkt?

Re: Product doorverkocht aan derde, vervolgens retour?

3
We zijn ook zeker van plan te helpen, niets vervelender wanneer blijkt dat een product niet werkt.
De vraag is meer of we dit ook nog steeds verplicht zijn wanneer blijkt dat het bij ons gekochte product is doorverkocht aan een derde via onze klant zijn/haar eigen webshop?

Kan hier helaas geen duidelijk antwoord over vinden op internet.

Re: Product doorverkocht aan derde, vervolgens retour?

4
Het gaat om een software code?
Dan neem je toch contact op met je leverancier, geef je aan dat de software nooit heeft gewerkt en ruilt 'm bij je leverancier om middels een rma?

Wellicht dat jouw leverancier dan weer kan kijken of de code wel al is gebruikt en of dat er inderdaad iets foutief mee aan de hand is.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Product doorverkocht aan derde, vervolgens retour?

5
Volgens mij heb jij een overeenkomst met degene die het bij jou gekocht heeft. Op het moment dat hij het weer doorverkoopt is het een 2e hands item. Of er support op is is iets tussen de koper en verkoper. Jij hebt er naar mijn idee niks meer mee te maken. Het is niet zoiets als een stofzuiger waar x jaar fabrieksgarantie op zit. Software is een gebruikersovereenkomst. Het is niet je eigendom. Zelfs als het maatwerk is hangt het weer af van de onderlinge afspraken. Het is eigenlijk geen webwinkel vraag maar een juridische vraag.

Bij de meeste software zit er overigens een bepaling bij dat het niet doorverkocht mag worden. Ik weet niet of jij software pakketten verkoopt van andere partijen (Adobe oid) of zelf gemaakte software.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Product doorverkocht aan derde, vervolgens retour?

6
RicardoV schreef:Het gaat om een software code?
Dan neem je toch contact op met je leverancier, geef je aan dat de software nooit heeft gewerkt en ruilt 'm bij je leverancier om middels een rma?

Wellicht dat jouw leverancier dan weer kan kijken of de code wel al is gebruikt en of dat er inderdaad iets foutief mee aan de hand is.
Jij denkt dat het cd'tje stuk is :roll:

Contact met de leverancier an sich is een goed idee als het op software pakketten als bv Adobe gaat. TS is daar niet echt duidelijk in. Gaat het erom dat de software niet instaleerd, de licentiecode niet geaccepteerd wordt of start het programma niet op of crashed ofzo? Maatwerk of niet?
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Product doorverkocht aan derde, vervolgens retour?

7
Het Varaantje schreef:
RicardoV schreef:Het gaat om een software code?
Dan neem je toch contact op met je leverancier, geef je aan dat de software nooit heeft gewerkt en ruilt 'm bij je leverancier om middels een rma?

Wellicht dat jouw leverancier dan weer kan kijken of de code wel al is gebruikt en of dat er inderdaad iets foutief mee aan de hand is.
Jij denkt dat het cd'tje stuk is :roll:

Contact met de leverancier an sich is een goed idee als het op software pakketten als bv Adobe gaat. TS is daar niet echt duidelijk in. Gaat het erom dat de software niet instaleerd, de licentiecode niet geaccepteerd wordt of start het programma niet op of crashed ofzo? Maatwerk of niet?
Volgens mij zegt de klant dat er iets kapot is. Dus ja, ik geloof de klant.

Re: Product doorverkocht aan derde, vervolgens retour?

9
Maar om het simpel te houden, jij hebt geen overeenkomst met de klant van jouw klant.

Als jouw klant aangeeft dat iets kapot is, dan mag jouw klant het aan jou retourneren. Of het dan tussentijds bij een klant van hem is geweest moet hij weten.

Als het mijn klant was, zou ik gewoon aangeven om het probleem exact te omschrijven. Mocht je het probleem niet op afstand kunnen oplossen, dan aan jouw klant aangeven dat hij het aan jou retourneert zodat jij het nader kan onderzoeken. Wanneer jij het evt retour stuurt - want bijv. de cd werkt prima - dan stuur je het op naar jouw klant, en niet naar de klant van jouw klant.